Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:29

Hij heeft secundair geen artrose maar idd onregelmatige gewrichtsvlakken door de breuk. Rechts is ie schoon.
Ik heb voor mijzelf al wel heel helder dat dit niet is wat ik voor hem wil, het is gewoon niet genoeg.
En ook ben ik opzoek naar het beste voor mijn paard.... niet perse voor mijzelf. Maar ik ga ook zeker geen overhaaste beslissing maken.
Dus nog maar een keer naar een kliniek......

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:53

Je hebt gelijk, een second opinion is in dit soort gevallen niet verkeerd. Het baart wel zorgen dat hij ook niet draaft, dan is het wel behoorlijk pijnlijk ondanks dat hij af en toe uit zijn bol gaat. Misschien dat er soms iets flink knel zit(stukje bot) maar welke beslissing je uiteindelijk ook neemt, jij moet er vrede mee hebben. En hier heeft iedereen een andere mening maar die staan niet in jouw schoenen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:35

Gebroken hoefbeen, maar dan de zijtak. Paard bleef kreupel met speciaal beslag en boxrust. Er was artrose in het gewricht gekomen. Advies inslapen. Op de wei gezet, zonder ijzers en regelmatig bekappen. Na een jaar opnieuw foto's laten maken niets te zien voor aankoop keuring zou hij 100% goedgekeurd zijn. Toen nog 40 km endurance uitgereden.

De breuk was wel op een andere plek. Je mag onze foto's zien stuur me even een pb voor emailadres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:23

P1mmetje schreef:
Hij heeft secundair geen artrose maar idd onregelmatige gewrichtsvlakken door de breuk. Rechts is ie schoon.
Ik heb voor mijzelf al wel heel helder dat dit niet is wat ik voor hem wil, het is gewoon niet genoeg.
En ook ben ik opzoek naar het beste voor mijn paard.... niet perse voor mijzelf. Maar ik ga ook zeker geen overhaaste beslissing maken.
Dus nog maar een keer naar een kliniek......

Wat ik dan zou doen, is hem helemaal op de foto zetten, ook andere benen en rug. Je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk gaat behandelen op been 1, terwijl het achteraf blijkt dat paard op been 2 en 3 ook problemen had.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:12

Nog een kleine toevoeging, resliseer je dat jij je paard het beste kent! Durf ook gewoon je gevoel te volgen. Sterkte!

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:58

Ja jullie hebben hellemaal gelijk het is per paard per keer verschillend. Je hart zegt soms iets anders dan je verstand...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:16

P1mmetje schreef:
Ik vind het echt heel moeilijk, goed idee inderdaad om hem nog een keer te laten bekijken misschien zien we iets over het hoofd en is er (ook) iets anders aan de hand.
Nu op het moment wil hij niet meer draven ect hij is nogal looplustig en kan zijn energie niet echt kwijt.
Rijden of longeren of wat dan ook is op dit moment geen optie.
Dus soms trekt ie even een sprintje en een paar gekke bokken. Dan loopt hij in mijn optiek gewoon rad.

Maar goed hij geeft duidelijk aan dat wat hij vroeger kon niet meer gaat.... Ik vind dit niet genoeg voor hem. Hij zit zich zelf duidelijk in de weg. Dat vind ik gewoon echt heel zielig.

Verder is hij ook gevoelig voor spierbevangheid en voeding gerelateerde mok.... al met al een lastig heel lastig pakket... Hem zo de wei op zetten werkt ook niet

Spierbevangen of chronisch spierpijn door verkeerd lichaamsgebruik?
2 Mogelijke stappen nog imho zonder geheel een onderzoekstraject in te gaan, want je vindt gegarandeerd wat als je al zo lang aan het kwakkelen bent en of er nu nog wat aan te doen is met operaties, etc?
1. Week pijnstillers en verschil in gedrag, etc. vergelijken.
2. Goed gesprek met je smid over wat die kan met beslag voor zo'n hoef.
Opereren en of een traject ingaan waarbij een kliniek abbo onvermijdelijk is zou mijn keuze niet zijn.

Anoniem

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:15

Ja spierbevangen zou ik m ook nog even op laten testen. :j

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:23

Hier ook een paard dat een hoefbeenbreuk heeft gehad. Paard heeft 12 weken boxrust gehad met een speciaal ijzer, paard is geheel genezen. dat mis ik bij de jouwe? Het fixeren van de breuk... Als de hoef niet klemgezet wordt blijft het hoefmechanisme invloed uit oefenen op de hoef en de breuk instabiel

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:46

Een fractuur op deze plek laat zich veel lastiger fixeren dan bv een fractuur in een tak van het hoefbeen

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:18

Dat klopt Mloui,

plus dat het er waarschijnlijk al een tijdje zit en ik weet niet of ze het heel simpel gezegt gewoon aan kunnen plakken (schroeven). Voornamelijk ook omdat de breuk er al langer zit dan ik kon vermoeden.

Ik heb zij bloed laten onderzoeken wat betreft spierbevangheid cushing/ insuline resistentie ect zonder resultaat. Morgen komt mijn hoefsmit!
Tamary wat betekenen de afkortingen? (-:

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:20

oja nog een toevoeging ooit is er onderzoek gedaan naar het vast schroeven van dit soort breuken was niet echt een succes omdat de schroef na een tijd breekt omdat er veel druk op komt te staan

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:49

En? Hoe gaat het nu?

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:05

Ah wat lief dat je het vraagt. ik vind het nog steeds lastig. Maar wat ik uit de informatie begrijp die ik verzameld heb is dat het een proces is wat zich verder uitbreid. In die zin van artrose aan het kroonbeen/hoefbeen/gewricht. Het is niet iets wat stil staat. Het kan dus eigenlijk alleen maar slechter worden..... wat niet zon leuk vooruitzicht is.

Dusss second opinion met kreupelheids onderzoek. ik zou mijzelf nooit vergeven als ik de verkeerde keuze maak...
Stel dat een operatie toch mogelijk is moet ik denk ik niet te lang moet wachten. Anders kan het sws niet meer.
Maar nu staat ie lekker in wei, naar wat ik begrijp is dat niet zo handig vrije beweging maar goed een paard die compleet uit zn stekker gaat met twee keer tien minuten stappen.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:10

Sterkte met je besluit P1mmetje!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:52

Soms kunnen ze beter rustig in de wei staan dan als een malle aan de lijn staan te springen.
Erg moeilijk, maar inderdaad eerst even second opinion afwachten.

Laat je ons weten wat je besluit?
Sterkte

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:31

Aaaaah bedankt! ik vind het zo fijn dat iedereen zo reageert. En ook voel ik mij gesteund!

Ik hou jullie op de hoogte!!!!

p.s ik heb hem nu op blootte voeten. ik vond het spannend zo zonder ijzers. Omdat het hoefmechanisme meer kan werken. Maar hij lijkt het goed te doen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:18

Mooi dat is de bedoeling ook ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:41

Hi, ik heb geen ervaring met artrose of een gebroken hoefbeen maar ik sta met mijn paard op een revalidatiestal en we hebben regelmatig paarden die boxrust hebben en sommigen ook echt heel lang.
Paarden leggen zich daar wel bij neer. Ze staan bij ons wel in een buitenstal en hebben bijna onbeperkt hooi en veel om naar te kijken.
We hebben nog geen paard gehad waarbij dit niet het geval was.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:39

Ik heb geen ervaring met een breuk in het hoefbeen, wel heeft mijn paard een ontstoken hoefbeen gehad, dat is opengemaakten gecurreteerd. Hier het hele verhaal.
Zezijn bij kliniek Visdonk erg goed. Misschien een goede plek voor een second opinion


http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... ood-gered/

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:29

Sterkte P1mmetje! Wat goed dat je een second opinion laat verrichten. Kan me goed voorstellen dat je echt zeker wil weten dat je de juiste keuze maakt.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:16

Ik heb voor mijzelf eigenlijk wel helder dat zoals het nu gaat niet gaat...
Pim is zwaar gefrustreerd, ondanks hij de halve dag in de wei staat. Ik merk aan hem een gedrag verandering.... als hij gefrustreerd is draait/zwaait hij met zn hoofd en moet je oppassen dat hij je niet bijt.... alles wat in zijn buurt komt word gesloopt en een rustig wandelingetje zit er niet in... )_: Hij geeft aan graag te willen maar niet te kunnen... wil hem zo graag helpen... dat zeg ik ook elke dag tegen hem, hoop dat ie het snapt. Hij lijkt zich niet bij de situatie neer te leggen. Waardoor mijn voorkeur toch uit gaat naar de operatie.... 50/50. Niet alleen ik merk het aan Pim maat de staleigenaar ook....Bedankt allemaal voor het luchten van mijn hart!

King of the jungle, vanavond ga ik op mijn gemakje jou verhaal lezen!

Anoniem

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:28

Frustratie kan ook door pijn komen. Ken een merrie die door pijn heel erg veranderde in gedrag.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:14

Mijn paard ging bij pijn ook gefrusteerd gedrag en bijtgedragvertonen

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:05

Klinkt inderdaad alsof hij aardig pijn heeft, hij voelt zich in iedergeval niet happy.

Maar even voor mij duidelijkheid, wat houdt zo'n operatie in een wat zijn zijn kansen na de operatie en wat kan hij dan nog?