Paard trapt zichzelf kreupel op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DenB

Paard trapt zichzelf kreupel op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 22:37

Hoi allemaal,

Zoals gezegd trapt mijn paard zichzelf kreupel als hij op stal staat. Sinds kort staat hij buiten in een kudde en is dat probleem er even niet. Helaas moet hij binnenkort geopereerd worden en daardoor is het noodzakelijk dat hij 2 weken boxrust krijgt. Op foto's is te zien dat hij schade heeft opgelopen door het trappen en volgens de dierenarts is dat op zich geen probleem, zolang hij maar niet weer gaat trappen.

Heeft iemand misschien ervaring met beenbeschermers specifiek tegen trappen? Het mag natuurlijk ook niet warm worden.

xMalibu

Re: Paard trapt zichzelf kreupel op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:39

Trapt hij tegen de stalwanden? Dan zou je rubbere matten in de stal op kunnen hangen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:41

Kan er een maatje bij hem binnen blijven misschien? Desnoods elk dagdeel een andere

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:46

Maatje erbij op stal, dik rubberen matten tegen de muur, en als het verder geen sloperd is zou je zelfs een oud matras kunnen doen als je die echt goed vast kan maken zodat hij er niet achter kan komen met zijn been. En als het rammen blijft... zou ik persoonlijk gaan voor een klein stuk afgezet weiland. Klein genoeg om geen sprint te kunnen trekken ipv boxrust :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:53

Denk ook aan voldoende ruwvoer, rust op stal (misschien is er een rustiger hoekje of juist een stal met een buitenluik?) en niet teveel ophef tijdens het voeren van brok. Ik ken stallen waar ze dan luidkeels roepend de deuren open gooien, al die paarden van de mik.
Sterkte!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 22:56

Voor als hij thuis op stal staat zijn rubberen matten op de staldeur zeker een goed idee +:)+ (hij trapt alleen tegen de deur).

Helaas moet hij ook nog 5 dagen op stal staan bij de dierenarts. Dat is nog het lastigste ben ik bang.....

Het maakt helaas niet uit of hij met andere paarden staat. Naar mijn idee zijn voerbeleid en hoeveelheid beweging/vrijheid de hoofdzaken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:31

Probeer de rubber matten een paar centimeter van de muur af te hangen, zodat je paard nog minder schade oploopt.

Ik heb mijn merrie al 7 jaar, maar de eerste jaren trapte zij ook erg in stal.
De hele stal ging eraan, en het was natuurlijk niet goed voor haar benen.
Ook rubber matten in stal opgehangen.
Een buitenstal op een hoek gegeven, met een luik naar buiten.
En binnen de afscheiding met het buurpaard dichtgemaakt, bij haar was het ook voernijd.
En verder inderdaad zoveel mogelijk naar buiten.
Bij mijn merrie is het zowaar al een paar jaar helemaal gestopt, meestal is het een 'stalgebrek' wat blijvend is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 01:23

Ik zou een kleine paddock buiten afzetten naast zijn kudde. Dan is hij bij zijn maatjee zonder dat hij kan rennen. Werkt vaak voor beter voor de genezing omdat ze dan niet zo kort gaan draaien

Pooh77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:01

Rubbermatten tegen een balk monteren, dat de matten een eindje van de muur afzitten!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:56

Voor als hij thuis komt is er wel wat te regelen mbt rubbermatten tegen de staldeur. Of hij op een paddock mag vraag ik me even af. Dierenarts heeft die gezien, maar zei dat hij de eerste 2 weken echt boxrust moet en daarna wel in zo'n paddockje kan (is maar klein hoor, denk iets van 4x5,5 meter). Misschien dat zand te zwaar is? Dat zal ik nog even navragen bij de dierenarts.

Klein stukje wei is een mooie optie als je zandgrond hebt. We zitten hier op kleigrond en kan het alleen als het langer droog is. Ik vrees dat het nog net te vroeg in het seizoen is.

Lastigste zijn de 5 dagen op stal bij de dierenarts...... Ik denk niet dat hij 5 dagen in de recovery-stal mag blijven :Y)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:55

DenB schreef:
Voor als hij thuis op stal staat zijn rubberen matten op de staldeur zeker een goed idee +:)+ (hij trapt alleen tegen de deur).

Helaas moet hij ook nog 5 dagen op stal staan bij de dierenarts. Dat is nog het lastigste ben ik bang.....

Het maakt helaas niet uit of hij met andere paarden staat. Naar mijn idee zijn voerbeleid en hoeveelheid beweging/vrijheid de hoofdzaken.

Heeft de VA geen beschermde boxen? Met zachte wanden? Heeft de mijne namelijk wel, de meeste hebben we een soort recovery box.
Maar ook wel misschien een stukje land waar die even mag staan? Ik zou het even met de VA overleggen, vaak is daar ook wel meer mogelijk dan je denkt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:03

Ws geeft de dierenarts hem meteen iets kalmerends. Boxrust hoort rust te zijn en geen gestrest paard, dat houdt het doel van de boxrust tegen- genezen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:16

Als je paard het alleen tegen de boxdeur doet is het toch veel handiger om de boxdeur eruit te halen en te vervangen voor een stang?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:27

Ons paard heeft voernijd en nijd naar andere paarden. Die staat nu ook al weer een maand op rust door het trappen in de stal. Het word er niet beter op als ze hun energie niet kwijt kunnen. Wij gaan haar stal helemaal dicht maken met rubber, zelfs de tralies.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:33

Zo dat is wel heel heftig Betuwe...dan trapt jouw paard ook wel heel hoog als je zelfs de tralies moet afdekken :(

Bij mijn paard scheelt onbeperkt ruwvoer echt heel veel, maarja ik ben bang dat hij straks ondanks dat toch weer gaat trappen omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Dus in eerste instantie maar rubber tegen de deur (dat is de enige plek waar hij het doet....).
Zo'n stang durf ik niet zo goed. Ben bang dat als hij gaat liggen of rollen, hij er deels onder gaat.

Bij de dierenarts zijn ze ervan op de hoogte en krijgt hij ook veel voer. Dus dat is voor de eerste paar dagen hopelijk afdoende....

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:08

Ze trapt inderdaad hoog, maar de belangrijkste reden is dat ze dan haar buurman niet meer kan zien. Wij hopen dat ze dan rustiger wordt op stal. Ze heeft in december haar sprong heel lelijk open gehaald met trappen. Deze plek kon niet gehecht worden. Wij hebben het ongeveer 4 weken de tijd gegeven om dicht te groeien. Z e is ingespoten met antibiotica en vochtafdrijvers. Haar sprong blijft heel dik. Ze is er niet kreupel op. Vorige maand hebben wij er foto's en echo's van laten maken. Alles is gelukkig goed van binnen, maar er zat nog veel eiwitafscheiding, dit resulteerde weer in 1 maand rust. Vrijdag komen ze opnieuw controleren en ik ben benieuwd of we haar weer mogen oppakken. Ze leert er niet van en blijft gewoon lekker doorrammen. Vind het best eng.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 16:53

Zo dat is wel heel heftig. Extra vervelend dat ze dan waarschijnlijk nog meer in haar stal naast die buurman moet staan en geen energie kwijt kan.
Is ze met alle paarden zo, want als het haar specifiek om die buurman gaat zou het fijn zijn als een van beiden van stal kan ruilen met een ander paard.
Succes morgen! Hopelijk mogen jullie weer lekker aan de slag!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:49

DenB, helaas is de verwonding erger geworden. Nu is de peesaanhechting wel beschadigd.
Vandaag op morgen horen wij of ze geopereerd kan worden en dan moet ze 6 weken boxrust.
Ik weet haast niet hoe we door deze 6 weken moeten komen. Haar hele stal zal vandaag van onder naar boven in het rubber gezet worden. Dan ziet ze haar buren niet meer. Ze maakt geen onderscheidt tussen paarden. We hebben nu een slowfeeder want ze schrokt dr eten naar binnen.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 17:21

Jeetje Betuwe, dat is een tegenvaller zeg. Als ze geopereerd kan worden is het helemaal belangrijk dat ze zich rustig houdt. Hopelijk gaat het helpen als ze haar buren niet meer ziet.
Die slowfeeder is wel een goed idee, dan is ze in ieder geval een tijdje zoet met eten. Dat werkt bij mijn ruin goed, onbeperkt hooi.
Mag ze ook niet op een kleine paddock na een paar weken? Boxformaat en met veel ruwvoer?