Kiezen trekken >20 jaar

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Onali

Kiezen trekken >20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 02:00

1 1/2 jaar terug kreeg ik te horen van de tandarts dat mijn fjord een losse kies had. Op dat moment leek hij verder geen last te hebben.

Afgelopen januari is de tandarts weer geweest, nu is het niet alleen rechtsboven, maar ook de 2 daar direct achter en de voorste kies linksboven. Hij maakte inderdaad ook veel proppen en haar idee om het draagvlak naar de andere kiezen te verschuiven ging natuurlijk niet meer op.

Proppen maken moest met een week sterk verbeteren anders zou ze gaan overleggen met de dierenarts. In de weken erna ging het inderdaad stukken beter, echter merk ik dat hij nu wederom meer proppen aan het maken is.
Ik heb haar zondagavond een mail gestuurd met mijn verhaal en ze zou contact opnemen met de DA en dat weer terugkoppelen naar mij.

Feitjes;
23 jaar
3 losse kiezen, achtereenvolgend rechtsboven
1 losse kies linksboven (zit vaster dan de anderen)
was afgevallen, maar heeft meerdere oorzaken (verhuizing, ander voerregime)

Wat me verder opvalt is:
dat hij tegenwoordig tijdens het eten ineens een pauze inlast en gaat staan te slapen/ rusten
hij is verder niet humeuriger dan normaal,
loopt wel langzamer tijdens onze wandelingen,
schrikt vaker wanneer er iets van achteren nadert tijdens wandelingen,
(vr)eet niet meer tijdens de wandelingen,
zoekt meer het gezelschap op van mn shet ondanks dat hij dikke maatjes is met een kuddegenoot

Ik had overlegd met een goede vriendin van mij en zij zei houd een dagboek bij met alles wat je ziet. Deze week begonnen en uiteraard niks opgemerkt :+
Een aantal dingetjes zijn erin geslopen en kan ik niet precies zeggen wanneer zij begonnen zijn. Ik sta hier nu sinds december en het is echt een hele fijne kudde. Ze staan op de paddock en krijgen 2 maal per dag hooi in netten en 1 maal per dag gewoon los hooi. Hij staat hoog in rang dus hij krijgt echt zijn portie wel.

Nu is mijn vraag: wat zijn de gevolgen van het missen van zo'n compleet rijtje kiezen?

Deze vraag ligt ook bij de tandarts/ dierenarts en heb ik ook aan stalgenoten gevraagd. Helaas tot op heden dus nog niks gehoord van de TA/ DA en mijn stalgenoten hebben verder ook geen tot weinig ervaring (paarden missen her en der een kies)

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 05:41

Bij mijn paard zijn ook twee kiezen getrokken die naast elkaar zitten. Hierbij gaf de da als opmerking dat je wel moet opletten dat de kiezen die ertegenoverstaan (dus in dit geval linksonder) niet te scherp of lang worden. Deze slijten namenlijk niet meer goed af bij het kauwen.

Maar die van mij ondervindt er verder geen last aan, hij eet beter dan eerst :)

nannyrana7

Re: Kiezen trekken >20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 07:19

Inderdaad opletten dat de kiezen er tegenover goed worden bijgehouden door de tandarts en ik weet niet of er nog op gereden word want als het de eerste kiezen zijn vanaf voor gezien word het wel een beetje opletten met je bit . Sterkte ermee . En zou zijn gewicht gewoon goed in de gaten houden zijn voer soorten genoeg om hem op gewicht te houden en wel gewoon hooi blijven geven als tijdverdrijf en aanmaken van speeksel .

Rana is super lief

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:08

Bij mijn paard zijn destijds 4 losse kiezen getrokken, de 1e 2 linksboven en de 1e 2 rechtsboven. Met als resultaat dat ze enkel zeer fijn hooi kan eten, maar ook de helft minder als voorheen. Om haar goed om gewicht te kunnen houden voerde ik daarnaast 2 kilo seniores priores en 1 kilo gehakselde lucerne verdeelt over meerdere voerbeurten. Daarnaast 2 keer per jaar een gebitsbehandeling vanwege lange scherpe haken. Gras eten gaf geen problemen, dus stond ze zoveel mogelijk buiten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 15:27

Hij wordt niet meer gereden dus bit ed is geen probleem.
Hij staat op de paddock en straks met de zomer gaan ze overdag het gras op en 's middags weer terug de paddock op met hooi.

Kwa hooikwaliteit/ soort hooi ben ik afhankelijk van de stalhouder, gedeelte komt van eigen land, gedeelte wordt ingekocht.

Nog steeds geen antwoord terug van de TA/ DA dus ik ben nog niet veel wijzer. :(
Het probleem waar ik een beetje mee zit is dat ik hem niet apart kan en wil zetten, meerdere voerbeurten gaat ook niet lukken, verhuizen is geen optie. Mijn shet is namelijk hoefbevangen dus ik kan hem er niet bij zetten en ik sta hier net vanwege de hoefbevangenheid van mn shet. Ze staan ook al 11 jaar samen dus uit elkaar halen ga ik niet doen. Meerdere voerbeurten per dag 7 dagen per week zie ik mijn stalgenoten en stalhouder ook niet doen en ik moet ook gewoon naar mn werk en slapen.

Dus ik ben bang dat dit voor mij een grens is die ik niet over wil, maw in laten slapen begint steeds dichterbij te komen. ;(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:34

Alles wat los is moet er uit,dan zal je paard daarna ook weer wat beter eten..Misschien is het handig om een goede tandarts te zoeken doe elektrisch werkt en tevens DA is..Die kunnen alles wat los is trekken..Mijn merrie mist veel voortanden en kiezen en redt zich nog steeds met hooi..Maar het is bij haar wel belangerijk dat ze in de winter wordt bijgevoerd ivm met trager eten..Sinds alles wat los zat eruit is en haar gebit voor zover het kan in balans is gebracht eet ze weer stukken beter..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 17:02

Hij is elektrisch behandeld en ze werkt samen met een goede DA (waar ik geen ervaring mee heb) Dus over haar kennis en kunde maak ik me geen zorgen.

Maar bedankt voor je verhaald.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:25

Mijn merrie mist 4 kiezen (2 linksonder, 2 rechtsonder) en is 21,5. Ik heb de kiezen op een kliniek laten trekken (staand) en het was een goede beslissing: ze heeft geen last meer van de fikse diastasen en de bijbehorende (kans op) ontstekingen. Ze kan zich prima redden met die 4 kiezen minder. Eigenlijk beter, omdat haar mond minder zeer doet. Wel is jaarlijkse controle van het gebit nu echt noodzaak: door de veranderde druk in de mond verandert de rest van het gebit toch ook wel wat. Zolang dat netjes bijgehouden wordt is dat prima te doen.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:37

Losse kiezen doen zeer bij het eten. Vaak zijn ze beter af zonder.
Qua gedrag denk ik aan cushing, daar zou ik ook op testen.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10 *\o/*
Soyance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, mag genieten van haar pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:46

Ik heb zaterdag een kies laten trekken bij mn cushing merrie van 22. Hij zat een half jaar geleden al wat los maar niet genoeg. Nu begon ze dr echt last van te krijgen. Met eten proppen maken en met rijden vond ze t bit niet meer fijn. De kies zat nu echt los, tandvlees was al teruggetrokken en ontstoken. Zat echt nog met een heel klein stukje vast dus veel moeite kostte t niet. Het was trouwens de eerste kies rechts, links zit ook al een beetje los maar nog niet genoeg. Ik heb t laten doen door de gebitsverzorger, dus zonder verdoving. Na t trekken was ze gelijk al blijer en ging ook gelijk weer eten. Maar ja j3 bent een haflinger of niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 01:53

Bericht terug van de tandarts, moest contact opnemen met de DA waar zij mee samen werkt. Vandaag eindelijk teruggebeld maar ben nog steeds geen steek wijzer. Hij kon me niet precies vertellen wat de kosten waren, wat de gevolgen waren, hij kon hierna nog prima hooi eten of hij moet bijgevoerd worden.

Even voor de goede orde, sinds hij in mijn bezit is heeft hij jaarlijkse controles gehad bij erkende paardentandartsen. ;)
De enige keer dat ik niet blij was was toen mijn eigen dierenarts halfslachtig met een rasp wat bewegingen maakte. Heb nog nooit zo'n korte behandeling meegemaakt. Paar maanden later toch maar weer de tandarts laten komen want ik had niet zo'n vertrouwen in mn DA (die verder prima is)

Het is niet zo dat ik hem een goed en lang leven niet gun, met of zonder kiezen. Maar de kosten wegen mee en of hij na het trekken op gewicht blijft. En die onzekerheid nekt me.
Ik ben niet in staat om hem meerdere keren per dag bij te voeren en apart zetten en verhuizen zijn ook geen opties.

Ik heb nu in ieder geval antwoord van 1 DA/ kliniek en een zeer algemeen kostenplaatje. Heb nu mn eigen DA een mail gestuurd met dezelfde vraag en wat zij kunnen betekenen.

Ik ga me even inlezen over cushing, kijken of ik hem daar in herken.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:41

Ik heb ook een pony van 23 met een wat slechter gebit. Hierbij ben ik ook steeds aan het tobben. Inmiddels zijn er 3 kiezen uit en dat heeft ook gevolgen voor de rest van zijn gebit (groeit scheef, verschuift etc.) De tandarts kreeg ze er zelf niet uit, dus hij moest naar de kliniek, dat was een serieus kostenplaatje.

Je twijfels begrijp ik heel goed, vooral als je pony verder wel gezond is. Zonder een deel van de kiezen leven kan prima, maar het blijft een zorg. Die van mij eet overigens gewoon hooi en gras, alleen zijn krachtvoer krijgt hij tegenwoordig als slobber.

Die van mij gaat nu (afkloppen) wel weer heel goed, hij wordt nog bijna dagelijks gereden en zit goed in zijn vel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-17 13:35

Mn eigen DA is vanochtend geweest en gaf aan dat de tandarts netjes haar werk heeft verricht. Op dit moment lijkt er niet veel aan de hand te zijn. Tandvlees ziet er mooi uit en die eerste kies zit niet heel erg los. Vanwege zijn leeftijd is er ook meer ruimte tussen de kiezen en waarschijnlijk heeft hij daar een paar weken geleden last van gekregen, dat er iets tussen is gaan zitten, want op dit moment is alles rustig.

Ik moet het in de gaten houden en aan de bel trekken als het weer slechter gaat. Verder heeft hij een algemeen APK gekregen en is er bloed afgenomen om te kijken of hij cushing heeft. APK was verder goed :D

Ben iig een stuk opgeluchter dan een paar weken geleden.
Gaan nu lekker het zomerseizoen tegemoet dus gras maaien kan hij sowieso en wat de toekomst brengt zien we dan wel weer.

Ben er alleen nog steeds niet zeker van of ik kiezen laat trekken tzt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie