Afgelopen januari is de tandarts weer geweest, nu is het niet alleen rechtsboven, maar ook de 2 daar direct achter en de voorste kies linksboven. Hij maakte inderdaad ook veel proppen en haar idee om het draagvlak naar de andere kiezen te verschuiven ging natuurlijk niet meer op.
Proppen maken moest met een week sterk verbeteren anders zou ze gaan overleggen met de dierenarts. In de weken erna ging het inderdaad stukken beter, echter merk ik dat hij nu wederom meer proppen aan het maken is.
Ik heb haar zondagavond een mail gestuurd met mijn verhaal en ze zou contact opnemen met de DA en dat weer terugkoppelen naar mij.
Feitjes;
23 jaar
3 losse kiezen, achtereenvolgend rechtsboven
1 losse kies linksboven (zit vaster dan de anderen)
was afgevallen, maar heeft meerdere oorzaken (verhuizing, ander voerregime)
Wat me verder opvalt is:
dat hij tegenwoordig tijdens het eten ineens een pauze inlast en gaat staan te slapen/ rusten
hij is verder niet humeuriger dan normaal,
loopt wel langzamer tijdens onze wandelingen,
schrikt vaker wanneer er iets van achteren nadert tijdens wandelingen,
(vr)eet niet meer tijdens de wandelingen,
zoekt meer het gezelschap op van mn shet ondanks dat hij dikke maatjes is met een kuddegenoot
Ik had overlegd met een goede vriendin van mij en zij zei houd een dagboek bij met alles wat je ziet. Deze week begonnen en uiteraard niks opgemerkt

Een aantal dingetjes zijn erin geslopen en kan ik niet precies zeggen wanneer zij begonnen zijn. Ik sta hier nu sinds december en het is echt een hele fijne kudde. Ze staan op de paddock en krijgen 2 maal per dag hooi in netten en 1 maal per dag gewoon los hooi. Hij staat hoog in rang dus hij krijgt echt zijn portie wel.
Nu is mijn vraag: wat zijn de gevolgen van het missen van zo'n compleet rijtje kiezen?
Deze vraag ligt ook bij de tandarts/ dierenarts en heb ik ook aan stalgenoten gevraagd. Helaas tot op heden dus nog niks gehoord van de TA/ DA en mijn stalgenoten hebben verder ook geen tot weinig ervaring (paarden missen her en der een kies)