Arnicadruppels, onze redding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Arnicadruppels, onze redding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:18

Hoi bokkers!

Mijn paard is waarschijnlijk onderuit gegaan in de wei. Ze loopt niet goed. Waarschijnlijk linksvoor in de schouder een spier verrekt. Nu kreeg ik de tip om arnicadruppels te gaan halen (ik smeer al 2 dagen arnica en stap al 2 dagen met haar.)

Iemand ervaring met Arnicadruppels? Hoeveel moet je geven? Ik heb 10x de humane dosering aangehouden, 2x per dag. en hoe lang duurt het voordat arnica iets gaat doen?

Volgend weekend hebben we eigenlijk SGW Chaam op de planning staan... Maar haar gezondheid gaat uiteraard voor.

Dank!

BigOne

Re: Arnicadruppels, onze redding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:21

Onderzocht door de DA? Of eigen conclusie dat het uit de schouder komt.Als het een verrekte spier is dan is rustige beweging prima, dus gewoon in de weide. Maar indien er meer aan de hand is los je het met Arnica echt niet op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:25

Neeee, niet zoveel geven !!! Gewoon de mensen dosering aanhouden voor je paard. Paarden reageren veeeel gevoeliger op zulke medicijnen als mensen.

Traumeel druppels of tabletten vind ik zelfs nog beter als Arnica werken trouwens.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:27

Arnica is zeker niet zaligmakend, maar wel een hele goede ondersteuning bij trauma.
Ik geef meestal korrels, 3x3, is een eerste hulpmiddel en werkt goed tegen kneuzingen.
Maar.... Als je het niet vertrouwd, altijd de dierenarts laten kijken!

Of je volgende week aan je wedstrijd toe bent, kunnen wij niet vanachter de computer zeggen.
Dat ligt echt aan de ernst van het trauma.
Heel veel beterschap iig

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:34

Je hoeft niet zoveel te geven. In de winkel adviseerde ze mij om de kinder variant te nemen en dan zo min mogelijk druppels omdat de uitwerking op paarden anders is dan op mensen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:04

Ga er maar vanuit dat een blessure in de schouderspier bijna nooit (lees sporadisch) voorkomt. Veel vaker lijkt het probleem in de schouder te zitten maar zit het eigenlijk laag (kogel, bandjes etc.)

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:38

[quote="frisian_love"]Arnica is zeker niet zaligmakend, maar wel een hele goede ondersteuning bij trauma.
Ik geef meestal korrels, 3x3, is een eerste hulpmiddel en werkt goed tegen kneuzingen.

Hier sluit ik mij bij aan. Dit is ook mijn ervaring met Arnica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:48

Suzanne F. schreef:
Ga er maar vanuit dat een blessure in de schouderspier bijna nooit (lees sporadisch) voorkomt. Veel vaker lijkt het probleem in de schouder te zitten maar zit het eigenlijk laag (kogel, bandjes etc.)

Mijn paard heeft vorig jaar echt zijn schouderspieren geblesseerd, namelijk op de plek van de oksel waar het been aan de romp vastzit. De dierenarts en osteopaat konden duidelijk voelen dat de pezen daar overbelast waren. Die plek was 'logisch' voor deze blessure omdat [***] met zijn voorbenen in drijfzand was weggezakt en met zijn voorbenen ongeveer in de split er zijwaarts weer uitgeklommen is. Maar dat is inderdaad een vrij uitzonderlijke blessure, tenzij de TS bij haar paard ook iets soortgelijks gezien heeft. De enige die die diagnose echter kan stellen, is een dierenarts, en de dierenarts is ook de enige die kan zeggen of je je paard arnica moet geven, of op stal moet zetten, of op het harde moet lopen of het zachte en hoe lang dit verhaal gaat duren.

Vraag 1 is dus volgens mij; wat heeft de dierenarts precies gezegd? Want elke da weet dat 'de schouder' niet bestaat aangezien daar honderden spier- en peesaanhechtingen zitten, dus als hij heeft gezegd dat het de schouder was, dan heeft hij ook gezegd waar het pijnpunt precies zit - en waar je dus de arnica moet smeren - of smeer je gewoon de hele voorkant van je paard in?

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:29

Wij doen ze altijd aan de traumeel druppels en dan 10 druppels per keer en dan 2 of 3 keer per dag . sterkte ermee

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 10:59

Onze dierenarts gaf aan; 10 x de humane dosering bij arnica, dit hebben we aangehouden. + stappen 2 x p/dag en gewoon op de wei.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:21

xSanneE_98 schreef:
Onze dierenarts gaf aan; 10 x de humane dosering bij arnica, dit hebben we aangehouden. + stappen 2 x p/dag en gewoon op de wei.

Waarom vraag je dan op Bokt hoeveel je ervan moet geven, als de dierenarts de dosering heeft gezegd ?! Al blijf ik het echt veeeeeeel te veel vinden......

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:33

Maris schreef:
xSanneE_98 schreef:

Waarom vraag je dan op Bokt hoeveel je ervan moet geven, als de dierenarts de dosering heeft gezegd ?! Al blijf ik het echt veeeeeeel te veel vinden......

Naar mijn mening was het ook teveel, vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:29

Ik heb echt geleerd dat paarden veel sneller en met een lagere dosering reageren dus lijkt mij heel veel

aljavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:38

Met traumeel hele goede ervaring bij honden. Geen idee wat de hoeveelheid voor paarden zou moeten zijn.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:03

met traumeel druppels kreeg ik van de cranio sacraal therapeut ook het advies om de humane dosering aan te houden. Je paard krijgt een "prikkel" door de Arnica in zijn lijf. Zo van " he, wakker worden, beter worden" en als je dat dus x10 doet dan is dit zeer vermoeiend omdat er dan meerdere eren per dag een soort van "geschreeuwd" wordt : "HE WAKKER WORDEN, BETER WORDEN!".

mijn paard oogde met de overdosering ook wel vermoeid en geïrriteerd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:39

Die dosering is echt veel te hoog, je dierenarts heeft duidelijk niets van homeopathie begrepen. Hier kreeg ik zowel van de osthepate als mijn dierenarts gewoon de raad humane dosering aan te houden omdat voor homeopathie de gewichtsregel niet op gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:22

Ik geef mijn paarden sinds kort Traumeel tabletten ter ondersteuning. Nu is een van mijn paarden gevoelig voor extra's. Hij wordt bijvoorbeeld rillerig en extra alert van het geven van probiotica en echinacea.
Nu was hij gisteren gevaarlijk schrikkerig én rillerig. Hij krijgt sinds kort vijf ipv vier tabletten. Kan dit door de Traumeel tabletten komen??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:02

Enige bijwerking van homeopatische middelen is een beginverergering. Of soms bij een echt verkeerd gekozen middel andere klachten.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je er eerst een (paar ) dagen 4 heb gegeven en dan nu 5 tabletten ? Is dat de dosering voor mensen trouwens ? Meer heeft een paard echt niet nodig..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:14

Maris schreef:
Enige bijwerking van homeopatische middelen is een beginverergering. Of soms bij een echt verkeerd gekozen middel andere klachten.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je er eerst een (paar ) dagen 4 heb gegeven en dan nu 5 tabletten ? Is dat de dosering voor mensen trouwens ? Meer heeft een paard echt niet nodig..

Ik gaf al enige tijd vier tabletten en nu vijf. Dit paard reageert ook als hij tijdje op echanicea staat alsof het drugs zijn. Zo hyper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:21

Is 4 of 5 de mensendosering ?

Geen idee of het paard er hyper van kan zijn, je zou zeggen van niet. Maar he, ieder paard is anders. Mijn paard werd altijd hyper van MSM zwavel en glucosamine ( in een te hoge dosering voor hem ).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:29

Even opgezocht, mensen dosis is drie keer een tablet per dag.. En bij accute problemen maximaal twaalf per dag. Ik gaf nu voor rijden drie en na rijden twee..

Ik zie nu dat er echanicea in zit ook.. Dat samen met de dosering zal het hem doen. Hij was niet rustig te krijgen.