Krijgen paarden last van hun rug door paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Krijgen paarden last van hun rug door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 07:22

Hoi,
Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat er onderzoek is gedaan naar de consequenties van paardrijden voor het paard. Er staat dus dat een paard maar 10-15 minuten gereden kan worden voordat het last begint te krijgen van zijn rug... Dit vind ik best wel schokkend aangezien de meeste paarden minimaal een uur rijden per dag, en als ze op buitenrit gaan kunnen ze wel uren gereden worden. Is deze informatie waar?
Natuurlijk ligt dit ook aan het zadel waar mee gereden wordt, de houding en zit van de ruiter, en of het paard wel goed zijn rug gebruikt, maar als dit allemaal perfect zou zijn, zouden paarden dan als nog last kunnen krijgen van rijden? Wat zijn jullie meningen/ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:55

kimmylhh schreef:
Hoi,
Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat er onderzoek is gedaan naar de consequenties van paardrijden voor het paard. Er staat dus dat een paard maar 10-15 minuten gereden kan worden voordat het last begint te krijgen van zijn rug... Dit vind ik best wel schokkend aangezien de meeste paarden minimaal een uur rijden per dag, en als ze op buitenrit gaan kunnen ze wel uren gereden worden. Is deze informatie waar?
Natuurlijk ligt dit ook aan het zadel waar mee gereden wordt, de houding en zit van de ruiter, en of het paard wel goed zijn rug gebruikt, maar als dit allemaal perfect zou zijn, zouden paarden dan als nog last kunnen krijgen van rijden? Wat zijn jullie meningen/ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

Welke sites zijn dat?
Wat is het referentiekader van dat onderzoek?
Hoe hebben ze vastgesteld dat de paarden pijn hebben?

Het punt is dat het paard niet gebouwd is om op te zitten zoals we dat doen. Echter door correcte training van het paard (ruggebruik) en de ruiter (evenwichtige houding) is een paard prima in staat om ons te dragen en te doen wat we van ze vragen.

Anders gesteld: denk je werkelijk dat je ongestraft vijf dagen lang 5 uur op een paard kunt zitten en dat ze dan nog steeds vrolijk naar je toe komen: we gaan weer op pad!

Azmay

Re: Krijgen paarden last van hun rug door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:13

Veel paarden krijgen rugpijn maar als we ze leren hoe ze ons moeten dragen hoeft het niet perse.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:42

Als je een paard een correcte opleiding en training geeft zijn ze prima in staat ons te dragen. Wij als ruiter/eigenaar zullen er alles aan moeten doen om het paard in staat te stellen dit te kunnen doen. Dus trainen, tuigage, fysio, DA, hoefsmid, stal, voer en train management zijn hier onderdeel van.
Geen paard is het zelfde en elke keer zal er gekeken moeten worden naar wat werkt.

En heel soms moet je de conclusie trekken dat een paard niet of niet meer geschikt is als rij paard.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:48

Als je er flink op zit te stuiteren zullen ze wel last van hun rug krijgen, maar als je soepel met het tempo van het paard mee gaat dan denk ik van niet. Dus dat ligt dan aan de ruiter, nou speelt de bouw van het paard natuurlijk ook mee. Een paard met een doorgezakte rug zal daar waarschijnlijk eerder last van krijgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:35

Ga je ongetraind een uur rennen en wandelen met een rugzak van pakweg 12 kg, dan krijg je ook pijntjes en spierpijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:35

Japeloup schreef:
Als je een paard een correcte opleiding en training geeft zijn ze prima in staat ons te dragen. Wij als ruiter/eigenaar zullen er alles aan moeten doen om het paard in staat te stellen dit te kunnen doen. Dus trainen, tuigage, fysio, DA, hoefsmid, stal, voer en train management zijn hier onderdeel van.
Geen paard is het zelfde en elke keer zal er gekeken moeten worden naar wat werkt.

En heel soms moet je de conclusie trekken dat een paard niet of niet meer geschikt is als rij paard.

Dit _/-\o_

Het is eigenlijk nooit zwart-wit. Een paard kan last van zijn rug krijgen als je hem verkeerd belast. Als je hem goed in staat stelt om de ruiter te dragen dan krijgt hij geen/veel minder last.

Oftewel: wees kritisch als je iets leest of hoort. Als iets op verschillende sites staat kan dat zomaar betekenen dat die sites elkaar nablaten en niet zelf even checken wat de bron van hun informatie is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:53

Ik ken het betreffende onderzoek. En ja, daaruit kwam dat het zo is. Na 15 - 20 minuten raakt de rugspier onvoldoende doorbloed door de druk van het zadel en de ruiter. Op dat moment wordt een deel gevoelloos. Op het moment dat het zadel af gaat, kan het bloed weer vrij stromen. Dat geeft een prikkelende pijn zoals in je arm b.v. wanner je daar verkeerd op hebt gelegen. Dat schijnt dus altijd te gebeuren, ook bij een goede training en houding van ruiter en paard. Hoe erg die pijn voor het paard is, is een moeilijke vraag om antwoord op te krijgen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:31

Ik rij nooit lang. Werk aan de hand los, stap dan op, train een stuk(je) en werk aan de hand weer aan de coolingdown.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:40

josien_m_ schreef:
Ik ken het betreffende onderzoek. En ja, daaruit kwam dat het zo is. Na 15 - 20 minuten raakt de rugspier onvoldoende doorbloed door de druk van het zadel en de ruiter. Op dat moment wordt een deel gevoelloos. Op het moment dat het zadel af gaat, kan het bloed weer vrij stromen. Dat geeft een prikkelende pijn zoals in je arm b.v. wanner je daar verkeerd op hebt gelegen. Dat schijnt dus altijd te gebeuren, ook bij een goede training en houding van ruiter en paard. Hoe erg die pijn voor het paard is, is een moeilijke vraag om antwoord op te krijgen.

Ik heb het ook gelezen inderdaad. Paarden zijn veel vergevingsgezinder dan we eigenlijk wisten.
Equine studies ontleden veel paarden en bij een recente lezing was ik toch stil van de resultaten.

Bewustwording is zo belangrijk...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:46

Wat zijn de bronnen dan? Op welke sites staan deze onderzoeken en bevindingen besproken?

Ik lees alleen 'ik heb het gelezen' en 'ik ken het onderzoek ook' maar het zou interessant zijn om dat met iedereen te delen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:41

Ik heb ze op mijn computer staan, zo uit mijn hoofd zijn het deze inclusief de resultaten die ik gezien en gehoord had bij de lezing van Equine Studies.

1. Effects of the rider on the kinematics of the equine spine under the saddle during the trot using inertial measurement units: Methodological study and preliminary results.

2. Structure and Innervation of the Equine Supraspinous and Interspinous Ligaments.

3. Lower attention to daily environment: a novel cue for detecting chronic horses' back pain?

4. Saddle fit and management: An investigation of the association with equine thoracolumbar asymmetries, horse and rider health.

5. Er was nog een recente studie maar ik kom niet op de naam, die houdt je nog tegoed van mij.

Hilary Clayton heeft ook een mooi artikel geschreven: https://christinakeim.wordpress.com/201 ... the-horse/.

Daarbij volg ik oa http://www.science-equine.nl die goede artikelen gebaseerd op recente equine studies.

Het is een optelsom. Hoe je het ook went of keert je zet extra gewicht op de rug(spieren) en daar krijg je weefselreactie op. Door goed te rijden en een goed manegement kun je rugpijn voorkomen maar de reactie op weefsels niet. Het draait om bewustwording.