Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kimmylhh schreef:Hoi,
Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat er onderzoek is gedaan naar de consequenties van paardrijden voor het paard. Er staat dus dat een paard maar 10-15 minuten gereden kan worden voordat het last begint te krijgen van zijn rug... Dit vind ik best wel schokkend aangezien de meeste paarden minimaal een uur rijden per dag, en als ze op buitenrit gaan kunnen ze wel uren gereden worden. Is deze informatie waar?
Natuurlijk ligt dit ook aan het zadel waar mee gereden wordt, de houding en zit van de ruiter, en of het paard wel goed zijn rug gebruikt, maar als dit allemaal perfect zou zijn, zouden paarden dan als nog last kunnen krijgen van rijden? Wat zijn jullie meningen/ervaring hiermee?
Alvast bedankt!
Japeloup schreef:Als je een paard een correcte opleiding en training geeft zijn ze prima in staat ons te dragen. Wij als ruiter/eigenaar zullen er alles aan moeten doen om het paard in staat te stellen dit te kunnen doen. Dus trainen, tuigage, fysio, DA, hoefsmid, stal, voer en train management zijn hier onderdeel van.
Geen paard is het zelfde en elke keer zal er gekeken moeten worden naar wat werkt.
En heel soms moet je de conclusie trekken dat een paard niet of niet meer geschikt is als rij paard.
josien_m_ schreef:Ik ken het betreffende onderzoek. En ja, daaruit kwam dat het zo is. Na 15 - 20 minuten raakt de rugspier onvoldoende doorbloed door de druk van het zadel en de ruiter. Op dat moment wordt een deel gevoelloos. Op het moment dat het zadel af gaat, kan het bloed weer vrij stromen. Dat geeft een prikkelende pijn zoals in je arm b.v. wanner je daar verkeerd op hebt gelegen. Dat schijnt dus altijd te gebeuren, ook bij een goede training en houding van ruiter en paard. Hoe erg die pijn voor het paard is, is een moeilijke vraag om antwoord op te krijgen.