Bloederige? Koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Bloederige? Koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 11:00

Hoi,

Even een situatie schets:
Sinds september staat er een nieuw paardje bij ons op stal. De eigenaresse woont er 5 min vanaf maar komt eigenlijk nooit kijken naar haar paard. Een ander stalgenootje en ik hebben de verzorging van het paard op ons genomen. Het paard kwam hier aan mager en super lange voeten ( met ijzers). De stalhouder heeft direct het paard ontwormd en bekapt ( hij is hoefsmid). Het paard is wel wat bijgekomen maar je blijft de ribben heel erg voelen en ook lichtjes zien ( de wintervacht verhult het een beetje)
.
Cisco heeft al sinds het begin dat hij hier staat een oogje wat traant. Op een gegeven moment zag het oog ook rood en is de stalhouder met zalf beginnen smeren. Het gaat nu op en af met het oog, de ene keer traant het meer als de andere keer. We hebben sterk de indruk dat het ook met de wind te maken heeft. Het laatst toen het zo hard waaide, was het oog ook weer heel erg geïrriteerd ( toen zijn deze foto's gemaakt). De eigenaresse wordt steeds op de hoogte gehouden maar zij vindt het allemaal wel meevallen en niet nodig om hiervoor de veearts te bellen...
http://i44.photobucket.com/albums/f18/g ... 82jalh.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f18/g ... r9olem.jpg

En dan nu de reden waarom ik dit topic open.
Zaterdag hebben we cisco uitgebreid geborsteld en viel ons op dat er wat bloed op de koker zat. Ik heb eens goed in de koker gekeken en daar zat in alle plooien bloedresten. Althans ik denk dat het bloed is,zou niet weten wat het anders kan zijn. Ik heb zaterdag de koker gewassen met water en daar kwamen heel wat brokken uit. Tijdens het wassen nergens geen vers bloed gezien of wondjes. Toen ik heb op stal zette ging hij plassen en hij schachte een stukje uit, ik kon nergens op zijn penis iets van wondjes zien. Gisteren gingen we weer kijken en weer was er bloed te zien in de koker. Eigenaresse is op de hoogte gebracht ( ook met foto's) en ze zegt dat ze de veearts ging bellen maar geloof er weinig van, ze is erg laks. De koker voelt niet warm aan, stinkt niet en is niet dik. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Dit zijn de foto's van zaterdag:
http://i44.photobucket.com/albums/f18/g ... 145wyu.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f18/g ... m1svin.jpg

Dit is de foto van gisteren:
http://i44.photobucket.com/albums/f18/g ... azqdp5.jpg

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

gr hanne

tarek

Re: Bloederige? Koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:13

Wondjes door de brokken? Of misschien nog wat achtergebleven brokken/brok die de huis beschadigd? Anders zou ik niet weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:14

Persoonlijk vind ik dat je niet zomaar met naam en toenaam (en problemen) het paard en toestand zomaar op het internet kan/mag knallen.
Als de pensionhouder vindt dat er een probleem is met het paard kan hij dit zelf oplossen met de eigenaresse.

De koker en oog is waarschijnlijk irritatie door oa de zon.
Zo aan de vacht te zien is het een zeer licht paard met een roze huid.
Deze zijn vaker overgevoelig voor oa zonlicht.
De koker kan ook komen door het vuil wat zich heeft opgehoopt en heeft zo te zien de huid (licht) beschadigd.
Eventueel kan de eigenaresse dit insmeren met een vettige zalf.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:26

Eerlijk??? Ik zou op zn zachts gezegd not amused zijn (en dan druk ik me heeeeeeeeel zacht uit) als mijn stalgenoten zich zo met mijn beest zouden bemoeien!!

Laat het contact met de eigenaar over aan de stalhouder en hou je met je eigen dier bezig.
Ik zou hier ook geen veearts voor laten komen, dit is namelijk helemaal geen raar beeld bij een ruin met een dergelijke lichte kleur zoals het nu te zien is op de foto en het is zeker geen bloed.

VRAAG aan de eigenaar of je het paard mag verzorgen maar ga niet zomaar op eigen houtje aan de gang.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:30

Vind het inderdaad niet heel netjes om er zo op een forum over te praten, het is aan de stalhouder om de eigenaar erop aan te spreken. Weet ze dat jullie het paard verzorgen, en vind ze dat goed?? Ik snap dat het goed bedoeld is, maar om het op internet te zetten vind ik niet netjes.

En zou het met die koker niet komen door een huidsmeer? Heb het wel eens vaker gezien bij ruinen dacht ik

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:31

Ik zie denk ik gewoon een hele smerige koker. Om het smeuig te maken paarden smegma... :Y)

Maar zoals aangegeven idd even vragen wat de eigenaar/esse ervan vindt dat je alles hier op een openbaar forum plaatst.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 11:41

Voordat iedereen hier begint dat het niet netjes is, de eigenaresse is van alles op de hoogte en er wordt met toestemming voor het paard gezorgd. Ze is hartstikke blij dat wij zo voor het paard zorgen ;) Ik zeg nergens de naam van de eigenaresse, alleen van het paard overigens. Dus beginnen dat jullie er not amused mee zouden zijn is onzin want het gebeurt allemaal met toestemming van de eigenaresse, we mogen het paard als ons eigen beschouwen zelfs... En troost je ik heb het druk genoeg met zorgen voor mijn eigen paard dus ik hoef eigenlijk geen verzorgpaard erbij maar het is gewoon een lief paard dus we geven hem afentoe aandacht en borstelen hem eens goed.

En mijn eigen ruin heeft ook een smerige koker maar daar is het gewoon altijd zwart, ik heb ook al genoeg paarden in mijn handen gehad en nog nooit roodkleurig smegma gezien dus ik vind het raar. Daarom wou ik eens kijken wat bokt zegt aangezien hier misschien iemand het wel gezien heeft.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:41

Mijn ruin zn koker ziet er soms erger uit hoor :D :o Dit lijkt mij gewoon vuil/smegma. Bij mijn ruin is het ook rood/bruin van kleur. Ik was het enkele keren paar jaar, als het echt heel vies is, met speciale shampoo. Juist niet teveel aanzitten...
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 15-03-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:42

Het 'bloed' in de koker, is geen bloed, dit is huidsmeer/huidvet. De brokken die eruit komen, is gewoon opgehoopt vet en kan niet veel kwaad.
Mijn ruin heeft dit ook en eens in de zoveel tijd maak ik dit ook netjes schoon.
Sommige ruinen maken dit gewoon teveel aan, hebben ze verder weinig last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:48

nieky1993 schreef:
Voordat iedereen hier begint dat het niet netjes is, de eigenaresse is van alles op de hoogte en er wordt met toestemming voor het paard gezorgd. Ze is hartstikke blij dat wij zo voor het paard zorgen ;) Ik zeg nergens de naam van de eigenaresse, alleen van het paard overigens. Dus beginnen dat jullie er not amused mee zouden zijn is onzin want het gebeurt allemaal met toestemming van de eigenaresse, we mogen het paard als ons eigen beschouwen zelfs...

Dan nog zet je niet alles zo met foto's en toenaam op het internet.
Dat de eigenaresse zegt dat je ervoor mag zorgen houdt niet in dat je alles maar zo op het internet pleurt.

Dat je vragen hebt prima; maar zonder verwijzing naar naam paard en helemaal niet met zomaar foto's.
Met daarbij de vermelding dat je de eigenaresse er van verdenkt niet de DA te gaan bellen.

De koker is gewoon wat geïrriteerd en daar behoeft geen DA bij te komen.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:53

Hoe maken jullie de koker schoon, mijn mini's laten little willie er niet zomaar uit, en denk dat ze het al helemaal niet op prijs stellen als ik er aan ga zitten??

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 11:53

Bedankt voor de antwoorden.
Een paar maand geleden is er op mijn werk een paard ingeslapen met een penistumor en die begon te bloeden en ontsteken en dat paard had dus ook een vieze koker maar dat was echt bloed. Vandaar dat ik schrok van deze koker aangezien ik nog nooit smegma in deze kleur gezien. Zijn we iniedergeval gerustgesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:54

Ik vind eerlijk gezegd het oog veel meer verontrustend.
Hier zou een veearts naar moeten kijken. Het is geen tijd voor vliegen dus het kan een bechadiging van het hoornvlies zijn of steeds terugkerende uveitis (maanblindheid). Zo'n ontsteking is echt heel pijnlijk voor een paard en zalven helpt niet. Echt alle reden om hier een veearts bij te laten komen. Dan kan hij ook gelijk naar de koker kijken.
Probeer er bij de stalhouder op aan te dringen de eigenaresse van de ernst hiervan te overtuigen. Wil ze dat niet dan kun je het melden bij de dierenbescherming of 114 dat een paard dat zorg nodig heeft dat wordt onthouden. Maar dan krijg je wel een vervelende situatie.
Ik snap dat je om raad vraagt, maar probeer dat zoveel mogelijk anoniem te doen. Het noemen van de naam van het paard moet je eigenlijk niet doen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 12:03

Babootje schreef:
Ik vind eerlijk gezegd het oog veel meer verontrustend.
Hier zou een veearts naar moeten kijken. Het is geen tijd voor vliegen dus het kan een bechadiging van het hoornvlies zijn of steeds terugkerende uveitis (maanblindheid). Zo'n ontsteking is echt heel pijnlijk voor een paard en zalven helpt niet. Echt alle reden om hier een veearts bij te laten komen. Dan kan hij ook gelijk naar de koker kijken.
Probeer er bij de stalhouder op aan te dringen de eigenaresse van de ernst hiervan te overtuigen. Wil ze dat niet dan kun je het melden bij de dierenbescherming of 114 dat een paard dat zorg nodig heeft dat wordt onthouden. Maar dan krijg je wel een vervelende situatie.
Ik snap dat je om raad vraagt, maar probeer dat zoveel mogelijk anoniem te doen. Het noemen van de naam van het paard moet je eigenlijk niet doen.

Om het oog maken wij ons ook zorgen aangezien het dus al zo is vanaf september. Zowel wij als de staleigenaar hebben al gezegd dat hier een veearts moet bijkomen maar zij vindt het wel meevallen. Ook de algehele conditie van het paard is gewoon niet goed ( ondanks de zorgen van de stalhouder).
Het noemen van de naam was misschien niet zo slim maar kan mijn post niet meer wijzigen...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:28

Polly schreef:
Eerlijk??? Ik zou op zn zachts gezegd not amused zijn (en dan druk ik me heeeeeeeeel zacht uit) als mijn stalgenoten zich zo met mijn beest zouden bemoeien!!

Laat het contact met de eigenaar over aan de stalhouder en hou je met je eigen dier bezig.
Ik zou hier ook geen veearts voor laten komen, dit is namelijk helemaal geen raar beeld bij een ruin met een dergelijke lichte kleur zoals het nu te zien is op de foto en het is zeker geen bloed.

VRAAG aan de eigenaar of je het paard mag verzorgen maar ga niet zomaar op eigen houtje aan de gang.

ik vind in deze dat de eigenaresse zich in de handjes mag knijpen dat er iemand haar best doet voor haar paard. Als ik een dier zie wat slecht verzorgd wordt, grijp ik ook in, als iemand daar een probleem mee heeft, heeft ie dikke pech. Een dier is hulpeloos, die moet maar afwachten of er gevoerd wordt of niet, ik loop dan niet langs die box in de hoop dat ie misschien morgen eten krijgt, ik gooi daar hooi in. Even ander voorbeeld maar zelfde principe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:06

Koker is viezigheid, sommige paarden maken meer smegma aan dan anderen. Let wel op met schoonmaken, zeep, etc. kan als reactie nog meer smegma aanmaken.

Roze huid om het oog geeft vaker tranen door overgevoeligheid voor zon/wind, infectie hoeft niet direct, geblokkeerde traanbuis is ook een mogelijkheid (kan door te spoelen zijn, maar dat moet DA bepalen). Echter als dit een appie is, is een aangeboren oogaandoening ook mogelijk. DA is noodzakelijk, ontstekingen aan de ogen zijn gruwelijk pijnlijk en kunnen doorslaan naar andere oog of het hoofd in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:22

Ontstoken ogen behandelen wij altijd met kamillethee :) Dat zou je kunnen proberen tot er een DA bij komt kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:55

farahdiba46 schreef:
Polly schreef:

ik vind in deze dat de eigenaresse zich in de handjes mag knijpen dat er iemand haar best doet voor haar paard. Als ik een dier zie wat slecht verzorgd wordt, grijp ik ook in, als iemand daar een probleem mee heeft, heeft ie dikke pech. Een dier is hulpeloos, die moet maar afwachten of er gevoerd wordt of niet, ik loop dan niet langs die box in de hoop dat ie misschien morgen eten krijgt, ik gooi daar hooi in. Even ander voorbeeld maar zelfde principe.

Als ik een paard in (vol)pension heb staan dan verwacht ik dat mn stalhouder (en niet mn stalgenoot) mn beest verzorgd als in voeren, evt mesten, buiten zetten (net wat je afspreekt) en verder is het de verantwoording van de eigenaar en ga je zeker niet op eigen houtje doen wat jij denkt dat goed is.
Maar we hebben eerder ook kunnen lezen dat ts eea in overleg deed.
Maar zonder overleg vind ik echt not done!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:22

prugelpiet schreef:
Ontstoken ogen behandelen wij altijd met kamillethee :) Dat zou je kunnen proberen tot er een DA bij komt kijken.

Omdat het al een tijdje duurt en zalven niet helpt denk ik niet dat het "zomaar" een ontstoken oog is.
Kamillethee gaat dan echt niet helpen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/o ... j-paarden/