Ziek van inenting

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kady1

Ziek van inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 10:06

Een van mijn paarden reageert altijd heel heftig op de inenting. De afgelopen drie jaar is hij ziek geworden na de enting en helaas moet ie deze maand weer.

Drie jaar geleden in zijn hals geent, gevolg dikke bult in zijn hals, 1 week stijf, koorts en begonnen met hoesten. Tweede week stijf in het lopen af en toe verhoging. Toen Contact opgenomen met de vorige eigenaar, bleek hij bij hun altijd in de borst geent te worden. De afgelopen twee jaar dus in de borst laten enten. Dan heeft hij een mildere reactie, is ie drie dagen van de kaart met soms wat verhoging en een week heel stijf.

Dit dier is verder in drie jaar nooit een dag ziek of kreupel geweest, alleen dus na inenting. Hij is in goede sport conditie, staat veel buiten, krijgt goed voer enz.. is ook geen oud dier ofzo gewoon een gezond paard verder.

Nu zat ik te denken om hem vlak voor de enting een vitamine spuit te geven ofzo in de hoop dat hij daardoor minder last heeft van die enting.
Zou dat enige nut hebben ?
Of hebben jullie nog andere ideeen ?

eva1969

Re: Ziek van inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:09

Geen idee of dit bij paarden ook werkt, en er zal ook best een prijskaartje aan hangen, maar bij mensen (lees kleine kinderen) heb ik goede ervaringen met het ontstoren door de homeopaat voor het geven van een enting. Er zijn ook homeopathische dierenartsen dus wellicht dat dat ook kan. Misschien een belletje waard? Eventueel zou je ook kunnen overleggen met je veearts of de enting in 2 delen gegeven kan worden maar ook dat is weer iets waar ik alleen ervaring mee heb bij kinderen die ook heel heftig reageerden op de enting.

Insta: ArtbyEvaRoeters

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:12

Ik herken het. Mijn paard werd ook altijd ziek als zij haar inenting had gehad. Hoge koorts, lusteloos niet willen eten..
Omdat ik toch geen wedstrijden rijdt heb ik besloten haar een paar jaar niet te enten maar twee jaar terug toch besloten om weer te gaan enten omdat ik toch wel veel met haar op pad ben. Toen wel er voor gekozen om niet te gaan voor de standaard enting (tetanus en influenza) maar eerst alleen tetanus. Hier is ze niet ziek van geworden gelukkig en laat ik de influenza nu voor wat het is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:17

Er zijn verschillende middelen om mee te enten, heb je de dierenarts daar al eens naar gevraagd? Het kan best dat ze op het ene middel erger reageren dan op het andere.

Adelaide71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:21

daffodil schreef:
Er zijn verschillende middelen om mee te enten, heb je de dierenarts daar al eens naar gevraagd? Het kan best dat ze op het ene middel erger reageren dan op het andere.

Inderdaad! Ik heb ook eentje die heftig reageert op een inenting, nu tweemaal laten inenten met andere vloeistof (oh ik weet de namen van het goedje niet) en het verloopt een stuk rustiger.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 10:51

Ik ga zeker even vragen naar een andere vloeistof. Ivm veel trainingen volgen en wds ben ik helaas verplicht om hem te enten. Daarnaast hebben wij regelmatig wisseling van paarden.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:58

Onze pony heeft de minste reactie op de inenting van Equipe.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:18

Ik heb dit ook gehad met mijn merrie.
Dat ging van kwaad naar erger en elke keer werd ze zieker.

Waar ent je op?
Ik ente eerst ook op Rhino en daar werd ze echt doodziek van en elke keer zieker.
Dus daar ben ik mee gestopt.
Nu krijgt ze enkel de basisenting en dit in de borst. Dit geeft minder reactie dan in de hals.
Ook ben ik van product verandert. Dit met een andere hulpstof en daar reageert ze gelukkig beter op.
Ze krijgt nog steeds zwelling maar minder en is de sneller doorheen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:35

De enting van Influenza is verplicht bij de KNHS, tetanus wordt door dierenartsen aangeraden om minimaal om het jaar te doen. Je hoeft deze dus niet te combineren. Misschien maakt dat ook al wat verschil voor je paard.

Ga mee op buiten rit met Dutch Horse trail!
Iedere donderdag een nieuwe video

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:45

Het probleem ligt meestal bij de vulstoffen van een enting. Hier dikke ellende gehad met Proteq-Flu van Merial. Stuk minder ellende met Duvaxyn plus T.
Vorig jaar nog enkel tetanus laten enten met Tetapur, is ook van Merial en werd ik ook niet zo blij van.
Dus volgende keer ga ik in elk geval een vaccin van een andere fabrikant vragen.

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:53

Ik zou eens vragen om een enting zonder tetanus. Het is onzin dat ze jaarlijks geënt worden tegen tetanus.
Mijn merrie had ook altijd extreem veel last van de enting en sinds ik de tetanus weg liet, was het aanzienlijk minder.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:00

Mijn ruin reageert ook heftig op de entingen. In eerste instantie is hij ook voor Rhino geënt maar die heb ik vlot daarna weer weggelaten aangezien hij daar een dikke drie weken goed ziek van was.
Daarna alleen IT, toen toch ook ziek geweest en nu de laatste keer geënt met IT van een ander merk. Uit voorzorg het hele weekend vrij gegeven na de enting maar weinig last gehad. Had ik niet per se hoeven doen.

Ook ben ik van tijdstip enten in het jaar veranderd. Ik ent nu in het najaar i.p.v. in het voorjaar. Dan is de weerstand toch vaak een stukje beter dan in het voorjaar. (Althans bij mijn paard)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 15:49

Ik ent idd de verplichte influenza en denk standaard dat daar ook tetanus bij zit. Ga nu dus vragen voor appart te enten. En miss heeft de dierenarts zelf nog ideeën over welke vloeistof

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:37

Naskapower schreef:
De enting van Influenza is verplicht bij de KNHS, tetanus wordt door dierenartsen aangeraden om minimaal om het jaar te doen. Je hoeft deze dus niet te combineren. Misschien maakt dat ook al wat verschil voor je paard.

Dit denk ik ook. Influenza en tetanus apart enten.

Succes TS! +:)+

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:03

Mijn fjord kreeg vroeger altijd een prik in haar kont en toen had ze er nooit last van. De laatste jaren komt er een andere DA en die prikt altijd in de borst want dat is volgens haar de beste plek. Daar kreeg ze echt een enorme zwelling van waardoor ze flink kreupel liep omdat die bult in de weg zat in haar beweging. Daarna heeft ze een andere vloeistof gekregen vanwege de heftige reactie en zwelling en toen had ze er stukken minder last van. Zou zeker even vragen of dat mogelijk is!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Like mij op facebook

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:31

Probeer eens te laten enten met Duvaxyn. Daarmee was het probleem bij mijn paard opgelost.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:40

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:42

Influenza en tetanus los v elkaar enten

Je kunt entig laten inverteren bij den hoek

Je kunt ook enting ontstoren met efibia. 'Mijn merrie die normaal doodziek er van is is hierdoor twee dagen wat hangerig en gelijk n goede detox kuur er overheen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 14:56

We hebben vandaag influenza los laten eten zonder tetanus in de borstkast. Duimen dat hij er geen last van gaat hebben. Tot op heden is ie nog fit. Maar is nog maar paar uur geleden.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:45

ben benieuwd hoe het verder gaat

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 14:08

Hij heeft geen koorts, geen bult, vond hem wel iets suffig vandaag maar hij ging wel lekker rollen in de wei en even een drafje. Geef hem voor de zekerheid nog een dag of twee rust. Maar het lijkt er op dat we deze keer geen zieke pony hebben. Gelukkig

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie