Ik wil graag Bo's verhaal even kwijt en ik hoop dat er mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen over wat normaal is en hoe nu verder. Bo is een haflinger ruin en wordt dit jaar 11.
In november 2015 ontstond er een vreemd bultje in Bo's rechter oog. Hij was alleen zichtbaar als hij de andere kant op keek. Ik had er een foto van gemaakt en omdat ik met mijn andere haflinger naar de kliniek moest voor een allergie begin december en liet ik toch de foto even zien. De dierenarts vertrouwde het niet en wilde er graag naar kijken. Twee dagen later is Bo voor het eerst geopereerd aan zijn oogtumor. De tumor is verwijderd en dichtgevroren met stikstof en uit voorzorg is uit beide ogen ook het derde ooglid weggehaald. Het herstel ging goed en we hadden een fantastisch 2016 samen.
Foto tumor toen:

In januari 2017 (dit jaar) kwam er opeens weer troep uit het oog. Ik zag al snel dat er op de plek van de tumor teveel weefsel zat en ben meteen naar de kliniek gegaan. De tumor was nog vrij klein en Bo is dan ook meteen weer geopereerd. We dachten er mooi weer een tijd van af te zijn, maar helaas moet ik hem vanmiddag alweer heenbrengen. Sinds afgelopen donderdag speelt de tumor weer op, hij groeit sneller dan ooit en is rood van kleur deze keer. Morgen ochtend wordt Bo gecontroleerd op eventuele uitzaaiingen, als deze er niet zijn wordt hij morgen voor de derde keer aan zijn oogtumor geopereerd.
Tumor in januari voor operatie:

Tumor nu:

Heeft iemand ervaringen met een zelfde soort situatie? En wat is normaal? Was de 13 maand normaal of de 2 maand van nu? En hoe nu verder? Ik weet dat oogamputatie een optie is, maar de tumor zit niet in het gezichtsveld. Hij heeft dus nog volledig zicht met zijn oog. Daarbij is het ook niet uitgesloten dat het andere oog schoon zal blijven.
In Amerika is een onderzoek geweest naar dit type tumoren, helaas zijn de behandelmethodes die daar aangedragen werden niet beschikbaar in Nederland volgens mijn Dierenarts. Alleen chemo zou misschien kunnen, maar wat is daarmee het effect op de gezonde cellen in het oog. Is er iemand die hier ervaringen mee heeft of iemand met een alternatieve oplossing?
Ik vind het zo sneu voor Bo, maar heb echt even geen idee wat de beste oplossing is.