Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:18

Hallo allemaal,
Ik wil graag Bo's verhaal even kwijt en ik hoop dat er mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen over wat normaal is en hoe nu verder. Bo is een haflinger ruin en wordt dit jaar 11.

In november 2015 ontstond er een vreemd bultje in Bo's rechter oog. Hij was alleen zichtbaar als hij de andere kant op keek. Ik had er een foto van gemaakt en omdat ik met mijn andere haflinger naar de kliniek moest voor een allergie begin december en liet ik toch de foto even zien. De dierenarts vertrouwde het niet en wilde er graag naar kijken. Twee dagen later is Bo voor het eerst geopereerd aan zijn oogtumor. De tumor is verwijderd en dichtgevroren met stikstof en uit voorzorg is uit beide ogen ook het derde ooglid weggehaald. Het herstel ging goed en we hadden een fantastisch 2016 samen.
Foto tumor toen:
Afbeelding

In januari 2017 (dit jaar) kwam er opeens weer troep uit het oog. Ik zag al snel dat er op de plek van de tumor teveel weefsel zat en ben meteen naar de kliniek gegaan. De tumor was nog vrij klein en Bo is dan ook meteen weer geopereerd. We dachten er mooi weer een tijd van af te zijn, maar helaas moet ik hem vanmiddag alweer heenbrengen. Sinds afgelopen donderdag speelt de tumor weer op, hij groeit sneller dan ooit en is rood van kleur deze keer. Morgen ochtend wordt Bo gecontroleerd op eventuele uitzaaiingen, als deze er niet zijn wordt hij morgen voor de derde keer aan zijn oogtumor geopereerd.
Tumor in januari voor operatie:
Afbeelding

Tumor nu:
Afbeelding

Heeft iemand ervaringen met een zelfde soort situatie? En wat is normaal? Was de 13 maand normaal of de 2 maand van nu? En hoe nu verder? Ik weet dat oogamputatie een optie is, maar de tumor zit niet in het gezichtsveld. Hij heeft dus nog volledig zicht met zijn oog. Daarbij is het ook niet uitgesloten dat het andere oog schoon zal blijven.

In Amerika is een onderzoek geweest naar dit type tumoren, helaas zijn de behandelmethodes die daar aangedragen werden niet beschikbaar in Nederland volgens mijn Dierenarts. Alleen chemo zou misschien kunnen, maar wat is daarmee het effect op de gezonde cellen in het oog. Is er iemand die hier ervaringen mee heeft of iemand met een alternatieve oplossing?

Ik vind het zo sneu voor Bo, maar heb echt even geen idee wat de beste oplossing is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:36

Ik volg dit even. Onze Welsh schimmel heeft dit vorig jaar gehad en is in november 2015 onder het mes geweest in Utrecht en ook behandeld met cryo. De tumortje was ongeveer 4-5 mm groot denk ik toen. Ik zal hieronder een foto plaatsen.

Maar hij is nog steeds tumorvrij voor zover we weten. Het oogje is iig goed en omdat we er zo vroeg bij waren zagen we op dat moment niet echt noodzaak van verder onderzoek naar uitzaaingen. die kans was erg klein.

Beterschap voor je paardje! Hoop dat het al met al mee gaat vallen!!

Beeldmateriaal van onze pony:
De tumor:
Afbeelding
direct na de behandeling:
Afbeelding
foto cryotherapie:Afbeelding

anjali

Re: Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:48

Ach wat erg voor je paardje. Ik heb dit bij Haflingers al vaker gehoord. Ik wens jullie van harte beterschap. Praktische tips heb ik helaas niet want geen medische opleiding. :(:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:50

Het is wel zo dat het risico op PCC groter is bij dieren met lichte oogleden/ slijmvliezen / veel oogwit en veel blootstelling aan UV licht. Onze paarden lopen in de zomer met de zonnige dagen ook altijd met UV-werende hoofdkapjes.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:27

eilleen333 schreef:
Het is wel zo dat het risico op PCC groter is bij dieren met lichte oogleden/ slijmvliezen / veel oogwit en veel blootstelling aan UV licht. Onze paarden lopen in de zomer met de zonnige dagen ook altijd met UV-werende hoofdkapjes.

Klopt! Ik heb ook gelezen dat bij ruinen rond 12 jaar in verhouding vaker voorkomt en dat pigment een rol speelt...
Geen idee wat de oorzaak precies is, de tumor zit bij Bo ook op een plek waar geen zonlicht bij komt. Alleen als hij helemaal de andere kant op kijkt wordt hij zichtbaar. Ik denk dat het gewoon pech is, maarja hoe los ik het op :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:33

Nina_love schreef:
eilleen333 schreef:

Klopt! Ik heb ook gelezen dat bij ruinen rond 12 jaar in verhouding vaker voorkomt en dat pigment een rol speelt...
Geen idee wat de oorzaak precies is, de tumor zit bij Bo ook op een plek waar geen zonlicht bij komt. Alleen als hij helemaal de andere kant op kijkt wordt hij zichtbaar. Ik denk dat het gewoon pech is, maarja hoe los ik het op :(

Bij onze pony zat hij op dezelfde plek. Meestal zie je ze op het 3e ooglid inderdaad, dan is het allemaal ook wat makkelijker goed te verwijderen. Haflingers kunnen een gen bezitten waardoor de kans op een PCC ook groter is.
Maar ik vond destijds in de literatuur (ik ben bijna dierenarts), dat een tumor van <1cm betekend dat het oog eruit moet omdat je het dan niet goed kan verwijderen en de kans erg groot is dat het oogje eruit moet.

Op zich kunnen paarden zich erg goed redden met 1 oogje. ze moeten eventjes wennen, maar dat gaat vrijwel altijd goed. Alleen is er natuurlijk altijd wel een kansje op uitzaaingen, en daar moet je wel op voorbereid zijn.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:23

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:16

Gelukkig dat het geslaagd is. Mijn oude tinker heeft hem gehad en die is de eerste keer succesvol verwijdert. Kleine drie jaar later begon de tumor weer te groeien. Toen besloten om hem permanent met een aangepaste vligenkap te laten lopen. Goede oog weggeknipt tumor oog buiten dus permanent met een uv werende kap op. Groei is toen nagenoeg tot stilstand gekomen. Ipv heel snel groeiend is hij sinds die tijd in 3 jaar heel langzaam verder gegroeid. Van 3 mm naar 5 mm ipv binnen twee maanden ruim 1 cm,

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:44

Ben benieuwd hoe t gaat nu. Mijn paard had minder geluk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:05

Ik heb een vriendin wiens paard al zeker 4 oogtumoren heeft gehad, aan beide ogen. Daar werd ook al meteen gesproken over oogamputatie, aangezien ze bij de gewone operaties altijd terugkwamen. Ze heeft dan gesmeekt om Chemo te doen en nu is dit paard al een jaar tumor-vrij.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 15:11

De plaats van de tumor is tot op heden helemaal rustig. Wel draagt Bo de hele dag een uv-masker. Of dat de reden is weet ik natuurlijk niet. De DA zei na de afgelopen operatie wel dat ze er meer vertrouwen in had dan de vorige keer. De tumor was deze keer de andere kant opgegroeid en daar kon ze hem beter snijden.

en @Jackytje Betekent chemo niet ook volledige quarantaine en aantasting van de gewone cellen? Ik heb er ook naar gevraagd, maar was volgens mijn DA eigenlijk geen optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:15

Een vriendin van mij heeft een Friese merrie die om volgens mij dezelfde reden uiteindelijk het oog heeft laten verwijderen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:17

Ik schrik van deze foto's mijn pony heeft net zo'n plekje als de foto's van eilleen33 we hebben het nu 4 weken behandeld als onstoken oog maar ga toch morgen even contact op nemen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:36

Nina_love schreef:
en @Jackytje Betekent chemo niet ook volledige quarantaine en aantasting van de gewone cellen? Ik heb er ook naar gevraagd, maar was volgens mijn DA eigenlijk geen optie.

Dat vroeg ik ook af inderdaad. Ze vertelde mij dat de DA's van de kliniek ook eerder het oog wouden verwijderen dan chemo, vermoedelijk om die reden.

Maar dan had het paard nu geen ogen meer..

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 17:35

Jackytje schreef:
Nina_love schreef:

Dat vroeg ik ook af inderdaad. Ze vertelde mij dat de DA's van de kliniek ook eerder het oog wouden verwijderen dan chemo, vermoedelijk om die reden.

Maar dan had het paard nu geen ogen meer..

Nee, dat is ook de reden waarom verwijdering van het oog mijn laatste keuze is. Er is geen garantie dat het andere oog gezond blijft.

Ik controleer de plek van de tumor elke week op verandering van vorm, zo ben ik er vroeg bij mocht hij weer actief worden. Veel meer kan ik helaas niet doen volgens mij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:49

F_inley schreef:
Ik schrik van deze foto's mijn pony heeft net zo'n plekje als de foto's van eilleen33 we hebben het nu 4 weken behandeld als onstoken oog maar ga toch morgen even contact op nemen

Heb je er evt een foto van?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:28

eilleen333 schreef:
F_inley schreef:

Heb je er evt een foto van?

Heb er twee gevonden eentje zie je iets de verdikking maar niet heel goed

Afbeelding

Bij deze zie je het wel als je inzoomt maar niet zo erg als dat het is
Afbeelding

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:08

Bij de mijne zie je ook iets in het oogwit. Ik weet nier zeker of het iets is maar laat er wel even naar kijken.
Afbeelding

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:37

Na aanleiding van dit topic contact gehad met mijn dierenarts en die heeft besloten ons door te sturen naar Utrecht woensdagochtend worden we verwacht heel spannend hoop zo dat het wat anders is.
Helaas nog steeds geen goede foto kunnen maken.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 19:22

F_inley schreef:
Na aanleiding van dit topic contact gehad met mijn dierenarts en die heeft besloten ons door te sturen naar Utrecht woensdagochtend worden we verwacht heel spannend hoop zo dat het wat anders is.

Ik ben benieuwd wat er uit komt! Qua foto lijkt het wel anders te zijn. Ik kwam deze week een haflinger tegen met een soortgelijk 'dikker rood' oog. Weet niet in hoeverre dit vergelijkbaar is, maar bij dit paard was het gewoon aangeboren en niet gevaarlijk. Heel veel succes in elk geval!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:30

Nina_love schreef:
F_inley schreef:

Ik ben benieuwd wat er uit komt! Qua foto lijkt het wel anders te zijn. Ik kwam deze week een haflinger tegen met een soortgelijk 'dikker rood' oog. Weet niet in hoeverre dit vergelijkbaar is, maar bij dit paard was het gewoon aangeboren en niet gevaarlijk. Heel veel succes in elk geval!

Thnx ik krijg de twee bultjes die er zitten helaas niet goed op de foto omdat hij zo beweeglijk is. Hoop echt wel dat het iets simpels is

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:38

Ik geloof niet meer in toeval Fin blijkt idd een tumor te hebben en word morgen geopereerd. We zijn er gelukkig wel optijd bij :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:41

Hey top om te horen Lisanne! Vervelend nieuws uiteraard, maar je bent er zo heel mooi op tijd bij.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 18:02

F_inley schreef:
Ik geloof niet meer in toeval Fin blijkt idd een tumor te hebben en word morgen geopereerd. We zijn er gelukkig wel optijd bij :j

Oh nee hè wat vervelend :( gelukkig dat je er optijd bij bent! Hopelijk blijft de tumor daarna heeeeel lang weg!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:10

Ik hoop het ook we gaan maar van het beste uit!