Mijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRochelleee

Mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 21:38

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mn paarden mijt hebben. Nu heb ik van de DA byemite gekregen, een spulletje wat je moet verdunnen met water en vervolgens het hele paard ermee moet wassen en laten opdrogen zonder uit te spoelen.
Helaas is het nu nog niet zo'n lekker weer en staan ze nog volop in hun wintervacht.

Maar wat kan ik nu het beste doen? Mijt is goed zichtbaar, maar heb niet het gevoel dat ze overdreven jeuken ondanks de mijt er toch echt zit. Is het het handigst om ze nu wel helemaal te wassen of beter wachten op beter weer?

8nnemiek

Re: Mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:47

De mijten zitten dus niet alleen op de benen maar op het hele lijf?
Morgen zou het hier 15 graden worden, dan is wassen best te doen. Wacht even totdat er wat zon door komt.
Zeker als je warm water gebruikt en na het behandelen de vacht even opwrijft (dus tegen de haren in zodat ze wat omhoog staan) en met een zweetdeken op moet dat geen probleem zijn.
Bij mijten moet je de behandeling wel herhalen na precies 10 dagen.

Maar je zegt dat de mijten zichtbaar zijn? Bedoel je daarmee de schuurplekken, of zie je echt beestjes? Want mijten zijn te klein om met het blote oog te zien en zitten onder de huid, dus in dat geval zouden het eerder luizen zijn.

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:31

Het zit vooral in de manenkam, maar probeerde ook tussen der vacht te kijken en daar zag ik ook beestjes. Het lijkt ook alsof er een soort schilfertjes in de manenkam zit, maar of het nu mijt of luis is weet k zelf ook niet maar DA zei behandelen met byemite

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:50

Ik zou morgen gewoon wassen, word morgen zonnig zeggen ze!
Je kunt de byemite ook in zo'n onkruidvedelgerspuit doen en ze daar helemaal mee inspuiten.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:05

Precies als het morgen lekker zonnig wordt zou je morgen kunnen wassen. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:06

Mijten zie je niet met het blote oog. Witte luizen wel.

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 23:10

Besje15 schreef:
Je kunt de byemite ook in zo'n onkruidvedelgerspuit doen en ze daar helemaal mee inspuiten.

maar dan komt het toch niet tussen het haar op de huid? of is dat niet nodig?

en het zijn trouwens 2 shetlanders, kan het geen kwaad dat ze beide worden gewassen als ze bijvoorbeeld bij elkaar gaan kriebelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:23

Niet lekker weer?
Het word vandaag 12 tot 16 graden,dus je kunt echt prima je paard behandelen.

Gewoon doen, na het behandelen kun je even met ze lopen of even uit de wind zetten, als je dat eng vind.
Ze drogen vrij snel weer op
Maar het kan prima, liever niet te lang mee wachten,want paarden hebben wel flink last van mijt :j

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:02

xRochelleee schreef:
Besje15 schreef:

maar dan komt het toch niet tussen het haar op de huid? of is dat niet nodig?

en het zijn trouwens 2 shetlanders, kan het geen kwaad dat ze beide worden gewassen als ze bijvoorbeeld bij elkaar gaan kriebelen?

Ja maar dan wel van te voren wassen, die van jou hebben natuurlijk nog een dikke wintervacht dat had die van mij niet :P
Lijkt mij niet als je ze goed laat opdrogen.

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:15

Ik zie inderdaad dat de zon al lekker schijnt, ik ga ze zometeen maar gelijk even wassen. Hopelijk gaat het met byemite snel weg!

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:08

xRochelleee schreef:
Ik zie inderdaad dat de zon al lekker schijnt, ik ga ze zometeen maar gelijk even wassen. Hopelijk gaat het met byemite snel weg!

En is het gelukt?
Hoop het voor je heb de mijne er nu 2x mee gewassen is nu bijna allemaal weg :)

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:55

Besje15 schreef:
xRochelleee schreef:

En is het gelukt?
Hoop het voor je heb de mijne er nu 2x mee gewassen is nu bijna allemaal weg :)

Ik hoop het, mn shets vinden het echt verschrikkelijk die waterstraal.. en natuurlijk met die dikke vachten weet ik niet of het er goed doorheen is gekomen.. zondag weer hopelijk gaat het dan toch echt weg

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:09

Het zal dus luis zijn en geen mijt, zoals al eerder gezegd, zie je mijten niet, die zijn te klein. Nu lees ik dat je een waterstraal gebruikt hebt, heb je ze daarmee eerst natgemaakt ofzo? Ik deed het bij mijn paard ( was wassen met Sebacil, maar dat komt op hetzelfde neer) zo dat ik een emmer water nam en daar de juiste hoeveelheid Sebacil in mengde. Dan nam ik een schone spons en sponsde haar daarmee helemaal af. Dan komt je goed op de huid inderdaad. Verder moet je ook alle borstels, halsters, touwtjes in het restant van het water doen, want daar kunnen ook luizen of neten ( eitjes) in zitten. Als je ze gebruikt om te rijden of te mennen, moet je ook dekjes in de wasmachine wassen, dekens wassen als ze die op hebben of hebben gehad de laatste tijd. Ook het gebruikte tuigage schoonmaken met zadelzeep. Luizen en neten kunnen niet heel lang zonder paard overleven, maar een paar dagen toch zeker wel. Als je de wasbeurt herhaalt, moet je ook al je spullen weer meenemen in dat herhalen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:21

Cebacil kun je op je pony spuiten met een spray-fles of rugspuit.
Het is een kwestie van aanbrengen, niet zozeer wassen.
Deze behandeling tegen luizen moet je wel 2 à 3 keer herhalen om succesvol te zijn.