Meldplicht rhino, wat vind jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LarissaKas

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-11-14

Meldplicht rhino, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:34

Het is inmiddels al weer zo'n beetje lente, en dan komt het ieder jaar weer terug.
Rhino. zeer gevaarlijke en besmettelijke ziekte voor onze beestjes.
maar geen meldplicht?

Vind jij dat dat wel moet? en waarom wel/niet?

Ik vind zeer zekers van wel, maakt het veiliger, als is het alleen maar het gevoel.
Hier hebben wij al genoeg ervaring helaas, en dat wil ik echt niet nog een keer.

Maar wat vinden jullie?
Wees eerlijk, en respecteer de mening van anderen!
Laatst bijgewerkt door Angela op 10-03-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast. Geen centraal topic.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [CENTRAAL] meldplicht rhino, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:18

Vind van wel inderdaad, maar heb de indruk dat de meesten het ook wel melden, kom het de laatste tijd tenminste regelmatig tegen. In een maand ongeveer 3 meldingen...geen idee of het er in werkelijkheid veel meer zijn hoor.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:20

Als jij kleinschalig bent en je paarden op het erf houd, zie ik geen problemen..

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:21

Jester_ schreef:
Als jij kleinschalig bent en je paarden op het erf houd, zie ik geen problemen..


Maar wat het probleem om het wel te melden?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:26

Ja, daar ben ik absoluut voor. De wei waar mijn paardjes staan ligt naast een pad wat als ruiterpad wordt gebruikt. En met naast bedoel ik: er zit stroomlint tussen, het pad is 1 mm bij de wei vandaan. En als er ergens rhino is en die paarden vervolgens gezellig langs die van mij hobbelen (en mijne dan weer andere paarden infecteren) ben ik daar uiteraard niet zo blij mee.

We hebben hier al eens gehad dat ruiters van een stal in de buurt waar droes was nog gewoon het bos in doken. Dat kan écht niet. Maakt me niet uit welke besmettelijke ziekte het is. Je hebt te melden als er paarden ziek zijn zodat er verplicht kan worden om ze op het erf te houden.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:34

Koper schreef:
Ja, daar ben ik absoluut voor. De wei waar mijn paardjes staan ligt naast een pad wat als ruiterpad wordt gebruikt. En met naast bedoel ik: er zit stroomlint tussen, het pad is 1 mm bij de wei vandaan. En als er ergens rhino is en die paarden vervolgens gezellig langs die van mij hobbelen (en mijne dan weer andere paarden infecteren) ben ik daar uiteraard niet zo blij mee.

We hebben hier al eens gehad dat ruiters van een stal in de buurt waar droes was nog gewoon het bos in doken. Dat kan écht niet. Maakt me niet uit welke besmettelijke ziekte het is. Je hebt te melden als er paarden ziek zijn zodat er verplicht kan worden om ze op het erf te houden.


Dit vind ik ook een beetje. Waar ik nu sta loopt een pad tussen 2 weilanden en over het erf waar menners en ruiters vaak gebruik van maken. Als er bij ons op stal rhino of droes heerst weet ik niet hoe verstandig het is om andere ruiters nog gebruik te laten maken van het pad.. En andersom net zo, als ik er niet zou staan maar er heerst iets, zou ik er niet tussendoor rijden.
Meldingsplicht vind ik eigenlijk wel een goede.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Meldplicht rhino, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:14

Wat verwacht je van een meldplicht?
Waar moet dat? En wie checkt het?
En wat zijn de gevolgen na een melding?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:03

Koper schreef:
Ja, daar ben ik absoluut voor. De wei waar mijn paardjes staan ligt naast een pad wat als ruiterpad wordt gebruikt. En met naast bedoel ik: er zit stroomlint tussen, het pad is 1 mm bij de wei vandaan. En als er ergens rhino is en die paarden vervolgens gezellig langs die van mij hobbelen (en mijne dan weer andere paarden infecteren) ben ik daar uiteraard niet zo blij mee.

We hebben hier al eens gehad dat ruiters van een stal in de buurt waar droes was nog gewoon het bos in doken. Dat kan écht niet. Maakt me niet uit welke besmettelijke ziekte het is. Je hebt te melden als er paarden ziek zijn zodat er verplicht kan worden om ze op het erf te houden.

Ik ben niet voor meldplicht, wel voor eigen verantwoordelijkheid nemen en bij besmettelijke ziektes je dieren op het erf houden tot groen licht van de DA. Regels opleggen en controleren kosten enkel een klap geld en worden ontdoken omdat mensen er niet achter staan. Fatsoensnormen en verantwoordelijheidsgevoel kan je niet vervangen door regelgeving.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Meldplicht rhino, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:17

Ik ben zeker niet voor een meldplicht. Heb het zelf net mee gemaakt en als ik zie wat voor een paniek het kan veroorzaken... En dan bedoel ik niet paniek bij de stal waar het heerst, maar vooral bij mensen er om heen.
Dat heeft denk ik ook met voorlichting en kennis te maken. Bij ons op stal werd iedereen meteen goed voorgelicht op een avond door een dierenarts. Hierdoor was heel goed duidelijk welke maatregelen helpen en hoe besmetting nou uiteindelijk echt plaats vindt.

Mensen die net niet alles wisten, die zorgden voor de grootste paniek.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:24

Koper schreef:
Ja, daar ben ik absoluut voor. De wei waar mijn paardjes staan ligt naast een pad wat als ruiterpad wordt gebruikt. En met naast bedoel ik: er zit stroomlint tussen, het pad is 1 mm bij de wei vandaan. En als er ergens rhino is en die paarden vervolgens gezellig langs die van mij hobbelen (en mijne dan weer andere paarden infecteren) ben ik daar uiteraard niet zo blij mee.

We hebben hier al eens gehad dat ruiters van een stal in de buurt waar droes was nog gewoon het bos in doken. Dat kan écht niet. Maakt me niet uit welke besmettelijke ziekte het is. Je hebt te melden als er paarden ziek zijn zodat er verplicht kan worden om ze op het erf te houden.


Citaat:
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen.

https://www.knhs.nl/alles-over-paarden/ ... pneumonie/

Voor droes geldt dat alleen de pus besmettelijk is (dus dan is het paard als flink ziek).
daar zal dan niet mee buitengereden worden.
Citaat:
De verspreiding van de bacterie die de droes veroorzaakt verloopt voornamelijk via de pus uit de open gebroken abcessen en neusuitvloeiing van zieke paarden. De pus wordt verspreid door direct contact tussen paarden maar ook indirect bijvoorbeeld via verzorgers of besmette voorwerpen.

https://www.knhs.nl/alles-over-paarden/ ... kte/droes/

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:57

Als ik me niet vergis dragen heel veel paarden het rhinovirus bij zich zonder er zelf ziek van te zijn, dus volgens mij heeft een meldplicht weinig zin. Sterker nog, je creëert er een vals gevoel van veiligheid mee, waardoor mensen mogelijk juist minder snel hun verantwoordelijkheid nemen. Als iedereen nou eens een gewoonte zou maken van schone handen en schone kleren voor- en nadat je bij andere paarden bent geweest dan zou dat volgens mij al een hoop ellende schelen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:48

Geen meldplicht inderdaad. De stal moet zelf zijn maatregelen treffen. Daar heeft de omgeving zo goed als niets mee te maken. En als je dan gaat voor een meldplicht: daar ook heel duidelijke informatie/ kennis voorziening bij.

Mensen reageren meer hysterisch dan nodig is over het algemeen.

Ook het voorbeeld van Koper: als er droes op stal heerst en jou paard is niet ziek, kun je prima gaan buitenrijden of zelfs op (buiten)wedstrijd.
Of je je paard wil laten neuzen met een vreemd paard onderweg moet je je dan wel afvragen maar dat vind ik eigenlijk altijd een no-go.

Zoals al aangegeven hier: de meeste virussen zijn al aanwezig op stallen of in paarden en komen onder de 'juiste' omstandigheden weer naar boven.