Gemiddeld aantal plakken per baal (hooi)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gemiddeld aantal plakken per baal (hooi)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:23

Ik heb al wat zitten rond zoeken maar heb alleen wat gevonden van kleine baaltjes.
Ik vroeg me af of hier iemand weet hoeveel plakken er zitten in grotere balen. Dus rechthoekige balen van een kilo of 300. Ik weet dat dit kan verschillen van baal tot baal, maar om een idee te hebben. Ik weet ook dat wegen = weten maar dat is niet zo handig omdat ik nog geen balen ter beschikking heb ;)

Dus, wie werkt er met van die grote balen? En hoeveel haal je er ongeveer uit?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:41

Ik heb ze voorheen wel gehad....ik meen een plak of 24.
Maar pin me er niet op vast.
Als het hooi eerder nat dan droog is moet hij wel liefst binnen een week of drie op, anders krijg je broei en schimmel.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:54

Het aantal plakken kan sterk variëren, mijn vriend perst namelijk wel pakken op zijn werk. Het hang af van de rijsnelheid van de pers chauffeur en nog een paar dingen

Anoniem

Re: Gemiddeld aantal plakken per baal (hooi)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:56

Maar er zijn geen gemiddelden te zeggen? Gewoon om een ruw idee te hebben..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:02

Wij hebben op stal van die balen en ik denk dat daar gemiddeld tussen de 20 en 25 plakken in zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:05

Het is ook een rare vraag, want een plak in een grote baal is veel groter dan een plak van een kleine baal :-). Hoeveel plakken er in een pak zitten zitten ligt aan de pers...

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:06

gemiddeld kom je wel op een 22 / 25. Het minimale is ongeveer een 18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:46

Waarom is dat raar Kendra? Ik vraag toch specifiek naar een pak van een kilo of 300?

Maar blijkbaar is de ervaring dus toch rond de 20-25. Nog meer reacties zijn natuurlijk welkom ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:00

:-) Omdat een dik plak van een groot pak bijna een kleine baal is....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:11

Ik snap niet waarom dit een rare vraag is. Deze vraag krijg je over kleine pakken hooi ook, waarom is het dan raar als het over een groot pak hooi gaat?

ik ging er namelijk vanuit dat er 10 plakken in zaten, maar dan zouden die 30 kilo per plak wegen. Kom er dus nu achter dat dat niet blijkt te kloppen. Fijn, weer wat geleerd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:15

[***] schreef:
Waarom is dat raar Kendra? Ik vraag toch specifiek naar een pak van een kilo of 300?

Maar blijkbaar is de ervaring dus toch rond de 20-25. Nog meer reacties zijn natuurlijk welkom ;)

Ik merk dat er vrij veel verschil in zit, mijn balen wegen (blijkbaar) 300 tot 350kg en de ene keer zijn de plakken 2x zo dik dan de andere en wegen ze ook ineens 3x zo veel.

Maar rond de 23 plakken is denk ik normaal wel een veilige gok denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:51

Kendra schreef:

Maar daar gaat het toch niet om? Ik snap het probleem echt niet, sorry.

Mijn vraag is gewoon als ik een pak hooi van ongeveer 300 kilo koop wat ik gemiddeld kan verwachten. Stel dat ik elke pony per dag een plak geef, is dit dan iets van 5 kg of is het 20 kg. Vind ik wel een handig iets om te weten. Als we grofweg nemen tussen de 20 en 30 plakken per pak dan zullen ze met 1 plak altijd wel genoeg hebben (of teveel). Vind ik wel handig om te weten om een inschatting te kunnen maken... Maar dat ligt misschien aan mij ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:53

[***] schreef:
Kendra schreef:

Mijn vraag is gewoon als ik een pak hooi van ongeveer 300 kilo koop wat ik gemiddeld kan verwachten. Stel dat ik elke pony per dag een plak geef, is dit dan iets van 5 kg of is het 20 kg. Vind ik wel een handig iets om te weten. Als we grofweg nemen tussen de 20 en 30 plakken per pak dan zullen ze met 1 plak altijd wel genoeg hebben (of teveel). Vind ik wel handig om te weten om een inschatting te kunnen maken... Maar dat ligt misschien aan mij ;)

Even wegen, heb nu plakken van 20kg maar heb ook plakken van amper 10 gehad dus daar kan je zo helaas niets over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:46

Dat is waar, maar het ging gewoon om het idee, echt veel minder dan 10 kg per plak zal het dan toch niet worden. Maar met wegen weet je het zeker natuurlijk :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:56

@ts: ik heb zo'n bagageweegschaal. Heb nu kleine pakjes hooi en dan weeg ik ze vanuit net. Ik voer ook vanuit net omdat er dan veel minder verspild wordt.
Morgen komt er een groot stro-pak bij, zou t liefste gewoon los neergooien, want nu gaat er ongeveer 10 kilo aan stro door. Dus 1 plak stro in een dbc vat zou handig zijn, scheelt weer netten vullen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:58

[***] schreef:
Kendra schreef:

Dan koop je een weghaak en weeg je je hooi. Dat doe ik al jaren en werk t best. En ik doe wisselend lang met grote balen, ook als zouden die allemaal t zelfde moeten wegen- niet dus.