Ambertjeluna schreef: Misschien wel maar hou er rekening mee dat het maar 60-70 cm is dat ik spring en misschien een stul of 2 keer proberen 80 maar dat is uitzonderlijk. En het is ook nooit langer dan een uur meestal minder
Een uur springtraining is al redelijk intensief voor een paard op conditie die niet drachtig is. Ik zou sowieso goed naar je merrie luisteren, maar al wel gaan minderen in de training. Een uur springen is heel inspannend, denk eraan dat ze rond deze tijd van de dracht tussen de 25 en 40 kilo aan veulen meedraagt. Het veulen is nu vergelijkbaar met een groot lam of een Duitse herder qua grootte. Daarbij zit jij er ook nog eens bovenop inclusief zadel en ander tuig, en dan hebben we nog niet eens het gewicht van het vruchtwater erbij bedacht. Daarnaast kan haar buik haar al redelijk in de weg gaan zitten, zeker bij springen.
Om antwoord te geven op je vraag. Ik denk dat vervoeren zelf inderdaad zou moeten kunnen als je globaal naar paarden kijkt. Je geeft echter zelf al aan dat je merrie heel nerveus wordt van op de trailer staan. Daarom zou ik het al af raden. Wat is de reden dat je haar voor 1 week wil vervoeren naar een andere plek?
Buiten de stress die aan het vervoeren vast kan kleven worden hierboven al enkele goede gezondheidsredenen genoemd, waaronder Rhino (waarbij een vorm ervoor kan zorgen dat je merrie het veulen verwerpt) en het in aanraking komen met andere virussen en bacteriën wat veel vraagt van de weerstand van je merrie. Ze leeft nu voor twee, hou daar rekening mee!