Gezondheid ongeboren veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Gezondheid ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:15

sorry als het hier verkeerd staat ;)
Mijn merrie is gedekt geweest in augustus en we vermoedden dan ze drachtig is maar we hebben het nie laten controleren. Ze is dus nu ongeveer in de 7de maand en ik zou haar graag vervoeren en voor een weekje op de manege dichtbij lik zetten. Maar mijn oom die voor haar zorgt (waar ze staat) zegt dat ik dat best niet doe dat het slecht zou zijn voor het veulen. Mijn vraag is dus kan dit kwaad voor het veulen? Ik wil alleen maar het beste

StalNollie

Re: Gezondheid ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:17

Nee hoor kan geen kwaad

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:18

Ik zou wel uitkijken ivm Rhino..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:20

Ik weet niet waar ze nu staat maar ik kan me voorstellen dat een weekje logeren stress met zich meebrengt. Daarbij komt de merrie in aanraking met allerlei andere virussen/ziektekiemen dan thuis. Op zich geen probleem voor een goed gezond paard natuurlijk maar het vraagt wel iets van de weerstand van het paard. En dus heeft het indirect invloed op het veulen. Misschien dat je oom zoiets bedoeld?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:26

Ze is er al eens geweest een paar maand geleden dus ze is het waarschijnlijk wel al wat gewend. Nee hij had het niet over ziektes maar dat de verplaatsing niet goed zou zijn (ze zweet altijd veel op de trailer) en de intensiefe training (eigenlijk niet zo intensief: 2x in de week springen en ander gewoon want rondhobbelen en wat figuren rijden want voor dressuur moeten we nog heel wat oefenen) schadelijk zou zijn voor het veulen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:27

2 keer in de week springen is misschien wel wat veel voor een merrie die al 7 maanden drachtig is. :)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:30

xPabloBokt schreef:
2 keer in de week springen is misschien wel wat veel voor een merrie die al 7 maanden drachtig is. :)

Misschien wel maar hou er rekening mee dat het maar 60-70 cm is dat ik spring en misschien een stul of 2 keer proberen 80 maar dat is uitzonderlijk. En het is ook nooit langer dan een uur meestal minder

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:36

Ambertjeluna schreef:
xPabloBokt schreef:

Misschien wel maar hou er rekening mee dat het maar 60-70 cm is dat ik spring en misschien een stul of 2 keer proberen 80 maar dat is uitzonderlijk. En het is ook nooit langer dan een uur meestal minder

Een uur springtraining is al redelijk intensief voor een paard op conditie die niet drachtig is. Ik zou sowieso goed naar je merrie luisteren, maar al wel gaan minderen in de training. Een uur springen is heel inspannend, denk eraan dat ze rond deze tijd van de dracht tussen de 25 en 40 kilo aan veulen meedraagt. Het veulen is nu vergelijkbaar met een groot lam of een Duitse herder qua grootte. Daarbij zit jij er ook nog eens bovenop inclusief zadel en ander tuig, en dan hebben we nog niet eens het gewicht van het vruchtwater erbij bedacht. Daarnaast kan haar buik haar al redelijk in de weg gaan zitten, zeker bij springen.

Om antwoord te geven op je vraag. Ik denk dat vervoeren zelf inderdaad zou moeten kunnen als je globaal naar paarden kijkt. Je geeft echter zelf al aan dat je merrie heel nerveus wordt van op de trailer staan. Daarom zou ik het al af raden. Wat is de reden dat je haar voor 1 week wil vervoeren naar een andere plek?

Buiten de stress die aan het vervoeren vast kan kleven worden hierboven al enkele goede gezondheidsredenen genoemd, waaronder Rhino (waarbij een vorm ervoor kan zorgen dat je merrie het veulen verwerpt) en het in aanraking komen met andere virussen en bacteriën wat veel vraagt van de weerstand van je merrie. Ze leeft nu voor twee, hou daar rekening mee!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:41

xPabloBokt schreef:
Ambertjeluna schreef:

Een uur springtraining is al redelijk intensief voor een paard op conditie die niet drachtig is. Ik zou sowieso goed naar je merrie luisteren, maar al wel gaan minderen in de training. Een uur springen is heel inspannend, denk eraan dat ze rond deze tijd van de dracht tussen de 25 en 40 kilo aan veulen meedraagt. Het veulen is nu vergelijkbaar met een groot lam of een Duitse herder qua grootte. Daarbij zit jij er ook nog eens bovenop inclusief zadel en ander tuig, en dan hebben we nog niet eens het gewicht van het vruchtwater erbij bedacht. Daarnaast kan haar buik haar al redelijk in de weg gaan zitten, zeker bij springen.

Om antwoord te geven op je vraag. Ik denk dat vervoeren zelf inderdaad zou moeten kunnen als je globaal naar paarden kijkt. Je geeft echter zelf al aan dat je merrie heel nerveus wordt van op de trailer staan. Daarom zou ik het al af raden. Wat is de reden dat je haar voor 1 week wil vervoeren naar een andere plek?

Buiten de stress die aan het vervoeren vast kan kleven worden hierboven al enkele goede gezondheidsredenen genoemd, waaronder Rhino (waarbij een vorm ervoor kan zorgen dat je merrie het veulen verwerpt) en het in aanraking komen met andere virussen en bacteriën wat veel vraagt van de weerstand van je merrie. Ze leeft nu voor twee, hou daar rekening mee!

Het zou voor in de vakantie zijn nu staat ze ver van me en ik kan daardoor maar 1x per week gaan, en waar ze staat is ze stouter en kan ik niet met haar springen, niet eens galloperen en zelfs maar amper draven. :') (maar ik ben opzoek naar een instructeur/instructrice, maar voorlopig vind ik niemand)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:59

Ze heeft als ik het zo lees geen conditie, samen met dracht geef ik je oom gelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:02

Ja ik ook. Ik zou je springambities maar even uitstellen. Lijkt me niet echt fijn voor haar nu.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 00:20

Bedankt voor jullie mening, ik ga wel een paardje huren :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:59

Top dat je de adviezen opvolgt +:)+
Ik zou je spring ambities verplaatsen naar na de dracht en wanneer het veulen is afgespeend. Dan kun je zonder zorgen je paard op de manege stallen en dan lessen volgen. Wel kun je al conditie opbouwen wanneer het veulen nog aan de voet loopt.
Weet je al wat je met het veulen gaat doen?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:29

Even een update het veulentje is ondertussen geboren en helemaal gezond dankzij de adviezen hier :D
Hier wat foto's

Pasgeboren
Afbeelding

1 weekje
Afbeelding

+- 4 weken
Afbeelding

Afbeelding