Ingrijpen andermans paard bij medisch handelen - No or Go

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Ingrijpen andermans paard bij medisch handelen - No or Go

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:21

Ha bokkers,

Ik hoop dat ik het bericht goed heb geplaatst anders sorry :+

Al een maand heeft een paardje bij ons op stal rare witte schilfers en open korsten in zijn liezen en nu ook in zijn manen.

Dit paard loopt met andere paarden in de kudde en veel eigenaren denken dat het paard een schimmeltje heeft. Ook jeukt het paard heel veel bij de plekken waar de korsten zitten.

Vorige week is een ander paard uit de kudde die 1 zo'n plekje had door de dierenarts nakeken en blijkt het bij dat paard ringworm te zijn en deze wordt nu behandeld.

Zij heeft de eigenaresse van het eerste paard aangesproken met dat haar paard dit mogelijk ook heeft. Echter zegt zij dag het ontstekingen zijn en dat het is behandeld. Is inderdaad nu ingesprayd met blauwspray.

Echter blijft het paard maar jeuken en vliegen de schilfers in de rond.

Nou hebben andere stalgenoten gevraagd of het geen goed idee is om er toch naar te laten kijken. Zeker omdat het mogelijk heel besmettelijk is en dat het zo fijn zou zijn om het paard te helpen. Zij noemen achter de rug van de eigenares dit een verkapte vorm van mishandeling omdat ze het paard medische zorg ontzegt. Echter wil de eigenaresse er geen dierenarts bij hebben. Ook niet nu morgen de dierenarts toch al op stal komt omdat een ander paard ook plekjes begint te krijgen (beste vriendje van het paard met de grote korsten). Ook geeft ze aan dat het geld geen probleem is, waarom het niet mag zegt ze verder niet.

Nu mijn probleem. Een aantal stalgenootjes hebben mij in vertrouwen verteld dat zij de dierenarts er gewoon naar gaan laten kijken bij het eerste paard wat niet van hun is.

Nou vind ik het echt zielig voor het paard, maar ik vind het ook niet oké om andermans paard te laten controleren door de dierenarts als diegene dat niet wilt. Ik heb dit ook tegen hun gezegd en zij begrijpen het maar doen het toch... om het paard te helpen en andere paarden te behoeden.

Wat moet ik nu doen? Dit zeggen tegen de eigenaresse van het paard en kans dat iedereen boos op mij is of gewoon doen alsof mijn neus bloed. Of zijn er andere opties?

Ik weet het echt niet op dit moment, help...

Fortitude

Re: Ingrijpen andermans paard bij medisch handelen - No or Go

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:22

Waar is de eigenaar van de stal in dit verhaal?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:23

Wat zegt de staleigenaar? Neem aan dat zij de stal huurt? Ik vind dat als haar paard een gevaar vormt voor de andere paarden, de staleigenaar haar kan mededelen dat er een dierenarts bij moet komen en anders het paard uit de kudde wordt gehaald

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:24

Ringworm is zeer besmettelijk, ook voor mensen! Je krijgt het alleen onder controle door alle paarden in de groep te behandelen, anders is het dweilen met de kraan open. Gewoon door de dierenarts laten behandelen en rekening overhandigen aan de eigenaar. Andere mensen zijn nu al in feite onnodig op kosten gejaagd door nalatigheid van één.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:25

als jullie er met zn allen iets aan willen doen is een potje imaverol halen wel iets goedkoper dan een da. Schilfers die in het rond vliegen klinkt mij echter niet als ringworm. Ringworm is overduidelijk te herkennen aan ronde kale plekken en/of dikke ronde korsten.

En bespreek het met je staleigenaar, dat immers de eindverantwoordelijke in dit geval en niet je stalgenootjes.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-03-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:26

Staleigenaar is niet betrokken in het proces en tijdelijk even afwezig. Zie het maar dat de stal gerund wordt met elkaar. Is in dit geval erg jammer inderdaad.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:28

wilma84 schreef:
Ringworm is zeer besmettelijk, ook voor mensen! Je krijgt het alleen onder controle door alle paarden in de groep te behandelen, anders is het dweilen met de kraan open. Gewoon door de dierenarts laten behandelen en rekening overhandigen aan de eigenaar. Andere mensen zijn nu al in feite onnodig op kosten gejaagd door nalatigheid van één.

Dus jij zou het gewoon doen?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:29

daffie1986 schreef:
als jullie er met zn allen iets aan willen doen is een potje imaverol halen wel iets goedkoper dan een da. Schilfers die in het rond vliegen klinkt mij echter niet als ringworm. Ringworm is overduidelijk te herkennen aan ronde kale plekken en/of dikke ronde korsten.

En bespreek het met je staleigenaar, dat immers de eindverantwoordelijke in dit geval en niet je stalgenootjes.

Ja dat klopt. Eerst had hij ook geen schilfers maar nu wel. De korsten gaan als het ware schilderen. Kan dat misschien door de blauwspray komen? Of is het echt wat anders?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:32

Echt schilfers zoals roos?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:39

De veearts kan niet ongevraagd een paard gaan behandelen van iemand die zegt dat niet te willen.Waar moet hij trouwens de rekening dan naar toe sturen?Hierover zal de pensionhouder dan toch een gesprek moeten hebben-dus degene aan wie het stalgeld wordt betaald. Die is verantwoordelijk voor wat er op stal gebeurt.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:40

Ik vind dat, zolang de dierenarts geen ingrijpende dingen doet bij het paard, zoals medicijnen geven of stukje huid afschrapen, maar in feite alleen maar kijkt, er geen bezwaar is. Er is een vermoeden dat dat paard de oorzaak van problemen bij andere paarden is. Dan vind ik het gerechtvaardigd dat de dierenarts kijkt of dat vermoeden gerechtvaardigd is. Zo ja, dan kunnen de andere eigenaren de eigenares van het paard aanspreken en zelfs eisen stellen. Bv. dat er het paard apart gezet wordt, zolang niet duidelijk is dat het niet besmettelijk is.

Als dat paard andere paarden lens schopte, zouden de eigenaren toch ook de eigenares aanspreken? Nu is het ook mogelijk dat het paard schade berokkent aan andere paarden (jeuk) en eigenaren (da-kosten).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:40

Ik vind het als stadgenoot zijnde een no go. Het is niet levensbedreigend. Ik zou het paard niet meer in de kudde laten tot het behandeld is. En het ook zo communiceren dat je je paard niet wil blootstellen aan haar paard
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 02-03-17 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:41

Lily_Fee schreef:
daffie1986 schreef:

Ja dat klopt. Eerst had hij ook geen schilfers maar nu wel. De korsten gaan als het ware schilderen. Kan dat misschien door de blauwspray komen? Of is het echt wat anders?

Met een potje imaverol kom je er alleen niet, je moet de hele kudde behandelen en het spul is flink duur en het behandelen intensief.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:43

anjali schreef:
De veearts kan niet ongevraagd een paard gaan behandelen van iemand die zegt dat niet te willen.Waar moet hij trouwens de rekening dan naar toe sturen?Hierover zal de pensionhouder dan toch een gesprek moeten hebben-dus degene aan wie het stalgeld wordt betaald. Die is verantwoordelijk voor wat er op stal gebeurt.

Nou ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ze gaan zeggen dat het paard bij hun hoort of de eigenaar het goed vindt en hun naam opgeven voor de rekening. Zoiets... zo diep zit ik er gelukkig niet in. Maar ik heb vaak genoeg ook meegemaakt dat de dierenarts geen vragen stelt hoor maar gewoon aan de gang gaat.

Randen van het wondjes schilferen en binnenkant niet. Niet echts zoals roos, maar in de manen lijkt het daar wel een beetje op.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:45

ik heb het over een potje imaverol voor dat betreffende paard. Maar dan nog zou ik er echt niet blij mee zijn als een overdreven hysterische stalgenoot even voor mijn paard een veearts gaat bellen terwijl er dus al naar gekeken is.

hysterisch= maak ik niet uit op de tekst maar de ervaring leert dat een hoop paardenmeiden doen alsof het rhino is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:47

Azmay schreef:
Met een potje imaverol kom je er alleen niet, je moet de hele kudde behandelen en het spul is flink duur en het behandelen intensief.

Ik heb wel eens ringworm op stal gehad; maar bij lange na kregen niet alle paarden het.

Van de 12 waren het er 2; die hebben we gewoon behandeld en de anderen hebben nooit 1 plekje gekregen.
(dus ook niet behandeld).

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:47

Jacquel schreef:
Ik vind dat, zolang de dierenarts geen ingrijpende dingen doet bij het paard, zoals medicijnen geven of stukje huid afschrapen, maar in feite alleen maar kijkt, er geen bezwaar is. Er is een vermoeden dat dat paard de oorzaak van problemen bij andere paarden is. Dan vind ik het gerechtvaardigd dat de dierenarts kijkt of dat vermoeden gerechtvaardigd is. Zo ja, dan kunnen de andere eigenaren de eigenares van het ;( paard aanspreken en zelfs eisen stellen. Bv. dat er het paard apart gezet wordt, zolang niet duidelijk is dat het niet besmettelijk is.

Als dat paard andere paarden lens schopte, zouden de eigenaren toch ook de eigenares aanspreken? Nu is het ook mogelijk dat het paard schade berokkent aan andere paarden (jeuk) en eigenaren (da-kosten).

Ja dit klopt wel een beetje met mijn gevoel. Een soort van compromis. Maar dan? Wat als de dierenarts voorstelt om wel een monster te nemen? Blijft nog steeds gecompliceerd. Waar is de grens en dan nog doen we iets wat de eigenaresse niet wilt. Voel mij zo schuldig naar allebei de partijen...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:50

Tegen je stalgenoten melden dat je er niets van wilt weten. Als je daar raar op wordt aangekeken, heel simpel het is de verantwoording van de staleigenaar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:51

Ik zou zeggen kijken mag aankomen niet.
En het met de stalbaas bespreken. Due moet toch op een of andere manier te beteiken zijn?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:51

daffie1986 schreef:
ik heb het over een potje imaverol voor dat betreffende paard. Maar dan nog zou ik er echt niet blij mee zijn als een overdreven hysterische stalgenoot even voor mijn paard een veearts gaat bellen terwijl er dus al naar gekeken is.

hysterisch= maak ik niet uit op de tekst maar de ervaring leert dat een hoop paardenmeiden doen alsof het rhino is.

Nou er is niet naar gekeken, ze heeft er zelf blauwspray opgesprayd. Verder wordt het inderdaad een beetje hysterisch gedoe. Vooral omdat het een paard duurt. Het paard steeds meer schuurt en het twee paard een besmetting heeft.. ik probeer daarom bij jullie een beetje realisme te vinden

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:53

Heb je een foto van de plekken?
Als je de stal met elkaar runt zou ik toch eens met zijn allen in gesprek gaan. Ik zou het paard niet on behandeld in de groep willen hebben waar de mijne bij loopt.
Ik zou ook zeker niet zomaar dierenartsen op een ander zijn paard afsturen. Je werkt jezelf in de nesten.... daar zou ik mezelf echt buiten laten al snap ik de gedachte wel :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:53

Je kan toch ook vragen of het goed is of de DA (als hij er is) ook even naar haar paard kijkt (zonder kosten)?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:58

Ik zou me er mooi buiten houden :).

Maar wat een optie zou kunnen zijn voor je stalgenoten, is al de DA bezig is met één van de paarden waar hij (of zij) voor kwam, meteen even te vragen om te KIJKEN naar het paard op de hoek. Dat er gedacht wordt aan ringworm, maar dat het niet zeker weten is. Zuiver kijken, denk niet dat de eigenaresse daar een groot probleem van zal maken. Mocht de DA denken of zeggen dat het ringworm is, of iets anders willen doen, dan uiteraard meteen de eigenaresse bellen en vragen of ze naar stal kan komen nu de DA er nog is.

Maar heel eerlijk gezegd, zouden ze gewoon eerlijk moeten zijn naar die eigenaresse toe, zeggen dat ze het niet vertrouwen en dat ze een second opinion of iets willen. Want eigenlijk is het ook wel een beetje raar dat er niet geloofd wordt dat dat paard al is nagekeken... Waarom zou de eigenaresse daar over gaan liegen?

Ringworm jeukt trouwens niet. Althans, bij mensen. Ik heb het jaaaaaren geleden ooit opgelopen van een konijn in de dierenwinkel waar ik werkte, heb er nooit last van gehad. Wel met eigen conclusie naar de huisarts gegaan voor een zalfje, omdat huisartsen hier vaak overheen kijken. Zalfje gekregen, verbonden (was een plek met een diameter van de breedte van mijn pols en zat aan de binnenkant van mijn pols) voor het gezicht en een paar weken later was ik er vanaf. Paardlief of andere huisdieren hebben het via mij nooit opgelopen. Dus het hoeft echt niet dat alles en iedereen meteen besmet is als er eentje ringworm heeft.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:58

Brainless: Waarschijnlijk kijkt de dierenarts er ook wel even naar zonder kosten. Dit is het probleem niet.. anders betalen de anderen al zeiden ze.

LukieBradley: Ik heb een foto, maar die wil ik niet online plaatsen... sorry is wel handig voor dit topic, maar ik vind dit al spannend genoeg..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:02

Ik denk dat het in dit geval heel simpel is: als de DA ringworm/iets besmettelijks constateert bij het paard waar hij bij geroepen wordt, zal hij de héle stal willen controleren. Tenzij het een sukkel van een DA is :+

Maw: de diagnose bij het eerste paard, maakt dat het noodzakelijk is het andere paard te controleren.
Of de eigenaar dat nou vooraf weet of niet, en of de eigenaar dat vooraf goed vindt of niet.

Is de diagnose van het eerste paard niet iets besmettelijks, is er geen reden om het andere paard te controleren, en dat zou ik dan ook niet doen zonder toestemming. Zal de DA trouwens ook niet doen, als het goed is.