Ik hoop dat ik het bericht goed heb geplaatst anders sorry
Al een maand heeft een paardje bij ons op stal rare witte schilfers en open korsten in zijn liezen en nu ook in zijn manen.
Dit paard loopt met andere paarden in de kudde en veel eigenaren denken dat het paard een schimmeltje heeft. Ook jeukt het paard heel veel bij de plekken waar de korsten zitten.
Vorige week is een ander paard uit de kudde die 1 zo'n plekje had door de dierenarts nakeken en blijkt het bij dat paard ringworm te zijn en deze wordt nu behandeld.
Zij heeft de eigenaresse van het eerste paard aangesproken met dat haar paard dit mogelijk ook heeft. Echter zegt zij dag het ontstekingen zijn en dat het is behandeld. Is inderdaad nu ingesprayd met blauwspray.
Echter blijft het paard maar jeuken en vliegen de schilfers in de rond.
Nou hebben andere stalgenoten gevraagd of het geen goed idee is om er toch naar te laten kijken. Zeker omdat het mogelijk heel besmettelijk is en dat het zo fijn zou zijn om het paard te helpen. Zij noemen achter de rug van de eigenares dit een verkapte vorm van mishandeling omdat ze het paard medische zorg ontzegt. Echter wil de eigenaresse er geen dierenarts bij hebben. Ook niet nu morgen de dierenarts toch al op stal komt omdat een ander paard ook plekjes begint te krijgen (beste vriendje van het paard met de grote korsten). Ook geeft ze aan dat het geld geen probleem is, waarom het niet mag zegt ze verder niet.
Nu mijn probleem. Een aantal stalgenootjes hebben mij in vertrouwen verteld dat zij de dierenarts er gewoon naar gaan laten kijken bij het eerste paard wat niet van hun is.
Nou vind ik het echt zielig voor het paard, maar ik vind het ook niet oké om andermans paard te laten controleren door de dierenarts als diegene dat niet wilt. Ik heb dit ook tegen hun gezegd en zij begrijpen het maar doen het toch... om het paard te helpen en andere paarden te behoeden.
Wat moet ik nu doen? Dit zeggen tegen de eigenaresse van het paard en kans dat iedereen boos op mij is of gewoon doen alsof mijn neus bloed. Of zijn er andere opties?
Ik weet het echt niet op dit moment, help...
paard aanspreken en zelfs eisen stellen. Bv. dat er het paard apart gezet wordt, zolang niet duidelijk is dat het niet besmettelijk is.