Ervaringen gewenst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolyne

Ervaringen gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 01:32

Hallo,

Mijn paard stond op droog voordroog en we zijn een paard dagen geleden overgestapt op hooi. De eerste dag at ze prima en nu niet meer.

Ze mest wel (best harde, compacte ballen en wat kleiner als normaal, maar wel aardige hoeveelheden). Ze drinkt goed en eet wel stro. Brok af en toe een hapje en hooi niet. We hebben vandaag een baal waarvan we eerder voerden gehaald en hier at ze in eerste instantie wel goed van. Nu stond ze echter weer stro ipv hooi te eten. Op de wei eet ze gras ook.

Ze ligt meer als normaal en staat soms wat te gapen. Je merkt dat er iets niet helemaal goed zit en dit lijkt uit haar buik te komen, maar ondertussen is ze over het algemeen wel alert en vertoont ze geen extreme klachten. Ook heeft ze geen neusuitvoeing oid.

Dierenarts al paar keer aan de lijn gehad en die weet ook niet goed wat hij er mee moet, aangezien ze mest en gras en stro wel eet. Hartslag is ook prima. Eigenlijk moet ik haar temperaturen, maar ze kan nogal heftig zijn en dit is dus meer een zelfmoordpoging. Op advies olie met spuit in mond toegediend en ook Colosan heeft ze verschillende keren gehad.

Heeft iemand een soort gelijke situatie aan de hand gehad? Kan ze toch een verstopping oid hebben, ondanks dat ze wel mest en het nu de derde nacht van minder eten en wat lichte symptomen wordt?

Wij hebben het idee dat ze bij ons gekomen is met een maagzweer en dat deze weer opspeelt door of het hooi of het feit dat ze door het hooi minder gegeten heeft. Zand zou ook mogelijk zijn, omdat ze op een wei staat. Er is verder overigens niks veranderd in training etc.

Als ze morgen niet wat beter is, moet de da hoe dan ook maar komen, maar aangezien hij het nu ook niet echt weet ben ik ook benieuwd naar of iemand dit herkent en ons wat ervaringen/mogelijkheden kan bieden. Ik heb zelf al veel gezien, maar vind dit heel lastig in te schatten.

Alvast bedankt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:38

Het kan ook zijn dat in jouw voordrooghooi veel meer suiker zat dan in jouw droge hooi.
Stammen met bacteriën zijn zich aan het aanpassen aan de voer verandering. Lichaam moet zich aanpassen.
En jouw paard krijgt eerst lekker zoete snoephooi en nu gezond hooi. Wennen aan andere smaak.

Bij pavo kan je gemakkelijk je hooi nu laten testen. Kost 19,95 euro en je krijgt eiwitgehalte, energie en suikergehalte. Plus voer advies.

Maar je kent je paard het beste. Beterschap.

palousa_boy

Re: Ervaringen gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:41

Soms kan het gapen ook duiden op een maagzweer, misschien ook nog iets om te bespreken met je dierenarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:44

Hoe grof is het hooi? En hoe ruikt het?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:46

Ik denk ook gelijk aan een maagzweer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:21

Hoe is de huisvestiging en hoeveel beweging krijgt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:52

ai vervelend.. zand kan je makkelijk zelf testen. Drol weken in een plastic zakje of handschoen in water en in een punt laten bezinken. Zand zakt als eerste naar de bodem.

Heeft ze ook pijn als je op de buik drukt? Laat ze dat toe? Je kan kijken of een schepje calciumbicarbonaat verlichting geeft. Helpt het maagzuur te neutraliseren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:18

Ben ik nu de enige die na 1 dag al een DA had ingeschakeld ? Ik snap dat deze hier telefonisch niets over kan zeggen. Maar met die mest en het vele liggen had ik toch graag de DA eens naar haar buik laten luisteren en laten opvoelen want als er een verstopping zit, dan is stro wel het laatste wat ze moet eten !

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:18

Ja Mist, zeker met je eens. Zou het zelf geen fijn idee vinden en aanzien niet het juiste vinden in deze situatie. Eerlijk gezegd zou mijn DA zelf gelijk langs willen komen.