Wonde die niet dichtgroeit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Wonde die niet dichtgroeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:18

Hoi
Ik heb een paard dat bijna 17 jaar is. Een dikke maand geleden had ze plots een wondje aan haar voorknie. ik dacht dat ze dit had opgedaan van in de wei zot te doen. Ze mankte er niet op en heeft er ook geen last van. na een week werd haar knie dik. Niet van vocht maar echt bot. ik veronderstel dat ze dus artrose begint te krijgen. Maar ze heeft er totaal geen last van. Ik kan ermee rijden en loopt zot te doen op de wei. Ik deed er steeds een bandage rond zodat er geen vuil in het wondje kon en merkte datr het bot ook weer weg was. Het viel me op dat wanneer de bandage enkele uren af was het bot er steeds weer een beetje uitkomt. Na 2 weken kwam er een tweede wondje. ik wist dus dat het niet meer vanop de wei was. Nu zijn we een dikke maand verder en die wondjes zijn nog steeds niet toe. Ze zijn ongeveer de grote van het deksel van een Pritt. ik heb echt al verschillende producten gebruikt: honingzalf, wondenzalf, zo blauwe spray, grijze spray, isobethatine, gewoon zo laten maar niets helpt. De wondjes willen maar niet uitdrogen zodat er een korstje op komt. Zoals de bandages rond het been is (en het been daardoor dus warm heeft) komt ook het bot niet terug. Iemand ervaring mee?
Andere dingen om het wondje te laten dichtgroeien?
bedankt voor diegene die antwoorden

troi

Re: Wonde die niet dichtgroeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:22

Sowieso groeit bot niet zo snel, en neemt het ook niet zo snel weer af. Dat moet dus vocht zijn. Als er veel vocht is kan dat de huid zo strak zetten dat het zo hard lijkt als bot.

Verder, als het zo lang problematisch blijft is het tijd om de dierenarts te laten komen. Waarschijnlijk zit er een ontsteking in, misschien moet het open gesneden worden zodat de troep eruit kan, misschien ks er een antibiotica kuur nodig. Dat zal je da beoordelen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:36

Afbeelding
troi schreef:
Sowieso groeit bot niet zo snel, en neemt het ook niet zo snel weer af. Dat moet dus vocht zijn. Als er veel vocht is kan dat de huid zo strak zetten dat het zo hard lijkt als bot.

Verder, als het zo lang problematisch blijft is het tijd om de dierenarts te laten komen. Waarschijnlijk zit er een ontsteking in, misschien moet het open gesneden worden zodat de troep eruit kan, misschien ks er een antibiotica kuur nodig. Dat zal je da beoordelen.

Kan het dan dat vocht wegtrekt als het warm is en terugkomt als het been koud is? Want zo is het echt. Wanneer de bandages er rond is, is het been normaal, juist de wondjes dan maar vanaf de bandage er enkele uren af is er een verdikking enkel aan de binnenkant van haar been zo echt in de vorm van haar bot.
Ik heb een foto toegevoegd. (Niet mijn foto) om te tonen waar de verdikking is. En die verdikking is er in net dezelfde vorm als het normale been maar het steekt juist meer uit. vandaar dat ik dacht dat het bot was.

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:10

Vocht kan idd makkelijk wegtrekken. Bot in elk geval niet. Dat groeit langzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:22

Ik zou er gewoon een dierenarts bij halen, dan weet je sneller meer dan hier gissen op bokt.