Futloos Paard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Nacusi

Futloos Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 17:31

Hoi
Ik heb een paard dat ik deze maand 1 jaar heb. Toen ik hem kocht was hij energiek (niet stout), vlot,... Zoals een jong paard moest zijn (toen 3.5 jaar). Nu is hij bijna 5 jaar en de laatste winter is hij heel sloom. Om te rijden zit ik meer te werken op vooruit gaan dan dat ik andere dingen doe. Het is niet dat hij slecht aan het been is want wanneer ik been geef reageert hij wel, maar valt meteen weer in zijn slome gang. Hij loopt wel ontspannen, schuimt uit zijn mond,... Voor de rest is hij ook te mager voor het eten dat hij krijgt (In de winter krijgt hij onderhoudsmengeling, pulp, luzerne, klein beetje lijnzaad, beetje haver en een beetje sportmengeling en onbeperkt hooi). Ziek is hij niet want hij eet en drinkt goed, is al goed aan het ruiven en zijn vacht blinkt ook. Door omstandigheden heeft hij 3 weken stilgestaan, (wel dagelijks dag en nacht op de weide) en wanneer ik er weer op reed, die was nog steeds sloom en verzette geen stap. Ik vind dit niet echt normaal voor een jong paard. Ook bij springen, vroeger deed hij echte moeite om van de sprongen af te blijven. ik voelde hem omhoog gaan. Nu springt hij soms een balk af of is er maar net over. Het probleem is ook niet dat ik teveel rijd. Ik rijd 3 à 4 keer in de week waar wel eens een wandeling kan tussen zitten, maar zoals ik al eerder zei stond hij eens 3 weken stil en hij was nog sloom. Dat hij te weinig conditie heeft kan misschien ook zijn maar hij is al van in het begin sloom dus dat kan toch niet van te weinig conditie zijn want vroeger hield hij dit wel goed uit.
Hij wordt morgen ontwormt, ik hoop dat dit het probleem is zodat het opgelost is. Stel dat wormen het probleem niet zijn, wat zouden jullie doen?
heeft er nog iemand dit probleem gehad mijn zijn paard?
Bedankt voor diegene die antwoorden!

geerke

Re: Futloos Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:41

verstandig dat je met ontwormen begint...wanneer was de laatste ontworming?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:58

Een paard kan ook ziek zijn als hij nog goed eet en drinkt, dus ik zou dat niet voor lief nemen.
Ik zou eerst eens een bloedonderzoek laten doen, en daarbij ook heel goed op wormen laten testen. Geerke kan volgens mij wel uitleggen hoe dat precies het beste allemaal werkt, want dat weet ik zo niet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:01

hoe staat het met groeien? Is die de laatste periode veel gegroeid? Dit kost namelijk ook erg veel energie

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 18:20

dresjoepie schreef:
hoe staat het met groeien? Is die de laatste periode veel gegroeid? Dit kost namelijk ook erg veel energie

Nee van toen ik hem had tot nu is hij nog niets gegroeid. Dus daar kan zijn energie niet naartoe gegaan zijn.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 18:22

geerke schreef:

Van in oktober is hij de laatste keer ontwormt. We ontwormen met al onze paarden 2 keer in het jaar met wel ene heel goede tube. Nu is hij vorige zaterdag ontwormt en morgen wordt hij nog is in het bloed ontwormt dus dan zouden ze echt wel moeten weg zijn als hij er heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:52

Hoeveel geef je precies van de pulp,de onderhoudsmengeling, en welk merk is dat
Hoeveel geef je van de lucerne, haver en sportmengeling? En ook welk merk is dat?

Mag ik vragen waarom je voor zoveel verschillende producten hebt gekozen en niet gewoon 1 voer met eventueel een goed gedoseerd vitaminesupplement?
Weet je ook de kwaliteit van het hooi,

Goed verharen hoeft niks over niet ziek zijn te zeggen,
Eventueel bloedonderzoek en kijk ook eens echt kritisch naar je eigen rijstijl.
zou trouwens als je echt het vermoeden hebt dat er iets mis is hem wat lichter in training zetten :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 19:08

ellepel schreef:
Hoeveel geef je precies van de pulp,de onderhoudsmengeling, en welk merk is dat
Hoeveel geef je van de lucerne, haver en sportmengeling? En ook welk merk is dat?

Mag ik vragen waarom je voor zoveel verschillende producten hebt gekozen en niet gewoon 1 voer met eventueel een goed gedoseerd vitaminesupplement?
Weet je ook de kwaliteit van het hooi,

Goed verharen hoeft niks over niet ziek zijn te zeggen,
Eventueel bloedonderzoek en kijk ook eens echt kritisch naar je eigen rijstijl.
zou trouwens als je echt het vermoeden hebt dat er iets mis is hem wat lichter in training zetten :j

Het eten dat ik geef is allemaal van het merk d'hooghe. Hij krijgt in een pot van 1l (heb geen voerschep) een halve pot onderhoudsmengeling, halve pot pulp, groot hand luzerne, klein beetje lijnzaad, 2 handen haver en 1 hand sportmengeling.
Er is niet echt een specifieke rede waarom ik zoveel verschillende dingen geef. Ik heb gehoord dat variatie gezond is en geef dit al jaren aan mijn paarden. Nuja tot midden de winter kreeg hij nog geen haver en sportmengeling dit heeft hij erbij gekregen omdat ik dacht dat de oorzaak daar lag dat hij gewoon meer energie nodig heeft, maar in feite bracht dit niets bij. In het jaar dat ik hem heb gehad heeft hij ook al een keer een spuit vitamine E gekregen. Dit is nu wel al even geleden. op die moment had hij echt wel een boost en was hij zoals hij moest zijn maar na een tijd was het weer gelijk ervoor.
Hooi is goede kwaliteit.
Mijn eigen rijstijl is op andere paarden wel goed. Met dit paard in het begin ook maar naarmate hij trager werd geraak ik nergens meer. Ik ging dus ook priveles nemen maar ik wil eerst dat hij vlot loopt want zolang hij sloom is geraak ik echt nergens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:16

Nou ja kijk..een grote hand lucerne is op zich niet veel,
1 hand sportmengeling is misschien ook maar 150 gram.
De pulp is verwaarloosbaar kwa voedingswaarde, ik zie het meer dan als maagvulling.

En je zou eens moeten wegen hoeveel er nou eigenlijk aan voer zit in die pot die jij gebruikt.

Misschien ook een idee dat je irmand benaderd die goede voedingsadviezen kan geven die afgestemt zijn op jouw paard.
Is mooi dat je variatie aan bied,maar als het toch eigenlijk net elkaar niet aan vult en je paard er naast het hooi toch niet genoeg uit haalt dan is het wel verstandig om alles ees goed onder de loep te nemen om te kijken wat je aanpassen moet.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 19:21

ellepel schreef:
Nou ja kijk..een grote hand lucerne is op zich niet veel,
1 hand sportmengeling is misschien ook maar 150 gram.
De pulp is verwaarloosbaar kwa voedingswaarde, ik zie het meer dan als maagvulling.

En je zou eens moeten wegen hoeveel er nou eigenlijk aan voer zit in die pot die jij gebruikt.

Misschien ook een idee dat je irmand benaderd die goede voedingsadviezen kan geven die afgestemt zijn op jouw paard.
Is mooi dat je variatie aan bied,maar als het toch eigenlijk net elkaar niet aan vult en je paard er naast het hooi toch niet genoeg uit haalt dan is het wel verstandig om alles ees goed onder de loep te nemen om te kijken wat je aanpassen moet.

ik ben wel vergeten te vermelden dat hij die portie smorgens en savonds krijgt. En ik weet niet af het echt aan het eten ligt. Misschien heeft hij gewoon iets te kort waardoor het voedsel ook niet uitmaakt wat we hem geven. Maar ik zal inderdaad eens iemand zoeken met voedingsadviezen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:57

SilverS schreef:
geerke schreef:

Van in oktober is hij de laatste keer ontwormt. We ontwormen met al onze paarden 2 keer in het jaar met wel ene heel goede tube. Nu is hij vorige zaterdag ontwormt en morgen wordt hij nog is in het bloed ontwormt dus dan zouden ze echt wel moeten weg zijn als hij er heeft.

oktober is een tijd geleden...waarom zou je ook nog in het bloed ontwormen?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 20:06

oktober is een tijd geleden...waarom zou je ook nog in het bloed ontwormen?[/quote]

Om de hoeveel tijd is het beste om te ontwormen? ik doe het al heel men leven 2 keer per jaar en nog nooit problemen gehad dus ik dacht dat dit genoeg was.
Ik was van plan om 2 keer te ontwormen als hij echt met wormen zou zitten, dat ze zeker weg zijn. De manege waar ik rijd had aangeraden om daarom ook eens in het bloed te ontwormen dus ik volg zijn advies...

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 20:09

oktober is een tijd geleden...waarom zou je ook nog in het bloed ontwormen?
[/quote][/quote]

Om de hoeveel tijd is het beste om te ontwormen? ik doe het al heel men leven 2 keer per jaar en nog nooit problemen gehad dus ik dacht dat dit genoeg was.
Ik was van plan om 2 keer te ontwormen als hij echt met wormen zou zitten, dat ze zeker weg zijn. De manege waar ik rijd had aangeraden om daarom ook eens in het bloed te ontwormen dus ik volg zijn advies...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:20

Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 20:42

Shalimar schreef:
Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.

Dus je denkt dat hij nog meer voer zou moeten krijgen? Ik zal inderdaad is afwegen en luisteren naar een voederadvies. En vol in training staat hij niet hoor. Ik rijd meestal 3 keer in een week soms 4 keer. Ik vind dit persoonlijk niet heel veel en als ik train laat ik hem echt niet werken zoals mijn andere paarden. Die doen veel meer in een uur dan hij omdat hij gewoon te traag is, geraak ik er gewoon niet op vooruit. Het is trouwens ook gewoon in ommegang. Als ik naar de wei stap met hem moet ik hem meesleuren. Hij weet nu wel als hij niet doorstapt dat hij ene tikje krijgt maar als hij zijn zin kan doen slentert hij gewoon naar de wei. Voor zijn leeftijd is hij gewoon te tam en futloos in ommegang enzo.
En zoals ik al vermeld had, stond hij tot vorige week 3 weken gewoon stil waarbij hij hetzelfde eten kreeg. Zou ik dan niet moeten verwachten dat hij na 3 weken toch niet een beetje actiever staat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:45

Shalimar schreef:

was maar waar....ik ben 1.5 jaar bezig geweest om mijn wormstekige paardje schoon te krijgen

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:47

Is het hooi van afgelopen zomer? Of van het jaar daarvoor? (Misschien stomme vraag, maar mijn paard heeft ooit een x oud hooi gekregen en werd toen erg sloom). Heeft hij geen jeuk? Luis misschien?

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 20:50

monnette1 schreef:
Is het hooi van afgelopen zomer? Of van het jaar daarvoor? (Misschien stomme vraag, maar mijn paard heeft ooit een x oud hooi gekregen en werd toen erg sloom). Heeft hij geen jeuk? Luis misschien?

Nee jeuk heeft hij niet, hij schuurt niet of niets anders. Enja het hooit is van afgelopen zomer, we kopen het zo in grote balen. Het is echt goed hooi.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 20:51

geerke schreef:
Shalimar schreef:

was maar waar....ik ben 1.5 jaar bezig geweest om mijn wormstekige paardje schoon te krijgen

Dit is wel zeer lang, hoe wist je dat dat je paard met wormen bleef zitten?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:54

Als je paard futloos en mager is, en je voert hem in de winter hetzelfde als in de zomer, dan weet je vrij zeker dat hij te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Of het nou is omdat hij een slecht gebit heeft, of wormen heeft of omdat hij gewoon te weinig voer krijgt.
Het klinkt alsof alle eventuele wormen nu wel dood zijn, ;) dus dan zou ik eens serieus kijken naar je voer. Onbeperkt hooi is natuurlijk super, maar niet elk paard haalt daar evenveel uit. Op zich is het goed dat je hem al ruwvoer als krachtvoer bijvoert (namelijk de pulp en de luzerne), maar omdat dat ruwvoer is mag de hoeveelheid daarvan ook flink omhoog. Ik las laatst ergens dat luzerne pas echt het beste effect heeft op dikte en bespiering als je daar 1,5 kilo per dag van voert (gecombineerd met zemelen voor de calcium-fosforverhouding). Daar zit jij nog ver onder. Je geeft nu heel veel kleine beetjes, maar heel veel kleine beetjes bij elkaar zijn soms alsnog maar een klein beetje. Ik zou dus de luzerne/pulp sowieso flink omhoog doen omdat je paard nu te mager is, en ook lijnzaadolie bijvoeren als energiebron.
Als je paard 2x 1/2 liter onderhoudsbrok krijgt, dan is de kans groot dat hij hiervan per dag maar 0,5-0,7 kilo van krijgt. Ik ken jouw krachtvoer niet, maar in de meeste gevallen moet je veel meer krachtvoer geven om je paard de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen te geven. Ga je op eigen houtje krachtvoer halveren (of zelfs nog verder verminderen) dan loop je dus een grote kans dat je je paard tekorten voert. Als je zeker wilt zijn dat je paard voldoende vitamines/mineralen krijgt maar wel flexibel wilt zijn in de hoeveelheden die je voert, dan is het het overwegen waard om een vitamine/mineralenbrokje te geven puur voor die dingen, en het dikmaken (of misschien later het slankmaken ;)) doen door de hoeveelheid luzerne, pulp en olie te vergroten en te verkleinen

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:57

Heb je al eens gedacht aan een supplement.
NAG EnerG lijkt misschien allen voor sportpaarden, maar is ook goed voor om je paardje even een extra "boost"te geven.
Ik ben echt een super fan van de NAF producten ( sowieso wel van veel supplementen, ook voor mezelf)

https://www.horsefitshop.nl/type-paard/ ... 12270.html

En nu bij de HoseFit ook nog met korting ( btw)

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 21:04

xyzutu2 schreef:
Als je paard futloos en mager is, en je voert hem in de winter hetzelfde als in de zomer, dan weet je vrij zeker dat hij te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Of het nou is omdat hij een slecht gebit heeft, of wormen heeft of omdat hij gewoon te weinig voer krijgt.
Het klinkt alsof alle eventuele wormen nu wel dood zijn, ;) dus dan zou ik eens serieus kijken naar je voer. Onbeperkt hooi is natuurlijk super, maar niet elk paard haalt daar evenveel uit. Op zich is het goed dat je hem al ruwvoer als krachtvoer bijvoert (namelijk de pulp en de luzerne), maar omdat dat ruwvoer is mag de hoeveelheid daarvan ook flink omhoog. Ik las laatst ergens dat luzerne pas echt het beste effect heeft op dikte en bespiering als je daar 1,5 kilo per dag van voert (gecombineerd met zemelen voor de calcium-fosforverhouding). Daar zit jij nog ver onder. Je geeft nu heel veel kleine beetjes, maar heel veel kleine beetjes bij elkaar zijn soms alsnog maar een klein beetje. Ik zou dus de luzerne/pulp sowieso flink omhoog doen omdat je paard nu te mager is, en ook lijnzaadolie bijvoeren als energiebron.
Als je paard 2x 1/2 liter onderhoudsbrok krijgt, dan is de kans groot dat hij hiervan per dag maar 0,5-0,7 kilo van krijgt. Ik ken jouw krachtvoer niet, maar in de meeste gevallen moet je veel meer krachtvoer geven om je paard de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen te geven. Ga je op eigen houtje krachtvoer halveren (of zelfs nog verder verminderen) dan loop je dus een grote kans dat je je paard tekorten voert. Als je zeker wilt zijn dat je paard voldoende vitamines/mineralen krijgt maar wel flexibel wilt zijn in de hoeveelheden die je voert, dan is het het overwegen waard om een vitamine/mineralenbrokje te geven puur voor die dingen, en het dikmaken (of misschien later het slankmaken ;)) doen door de hoeveelheid luzerne, pulp en olie te vergroten en te verkleinen

In de zomer vallen de pulp en luzerne weg omdat er dan enorm veel gras is. Maar ik zal dan meet pulp en luzerne geven. Lijnzaad kreeg hij al maar dan niet in olie. Raad je dan aan om onderhoudsmengeling met haver en sportmengeling te geven of geef ik beter in 1 keer sportvoer (alles gemengd dus in 1 zak)? Ik zal ook van dat voer dan meer geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:04

Ik vind het voer ook wat weinig voor een paard dat 3 à 4x per week gewerkt wordt (vind ik trouwens behoorlijk veel hoor, zou ik niet als recreactief beschouwen).

Ik kende die voeders van D'Hooghe niet (vermoed dat je ook Belgische bent?), maar die Red Fibre lijkt me wel interessant, ik zou daar paar kilootjes daags van geven: laag in suiker en zetmeel, hoger vetgehalte, hoger vitamine E-gehalte (al is dat wel nodig bij vetrijke voeders). Is denk ik vergelijkbaar met wat ik voer: Sport Mix Zero van Aveve.

Wormen kunnen idd een oorzaak zijn, maar kijk zeker om tegen de juiste soorten te ontwormen, niet steeds hetzelfde gebruiken. Waarmee heb je de laatste keren ontwormd?

Wat ik hier nog voorgehad heb, is een futloos paard door enerzijds bloedarmoede door weinig of geen krachtvoer, en anderzijds overbelaste lever door teveel ijzer in het ruwvoer (waardoor onbeperkt hier geen goed idee is). Dus mocht je bloedonderzoek laten doen, neem dan zeker zaken zoals ijzer, zink en koper mee in het onderzoek. Je kan ook je ruwvoer laten analyseren hiervoor, ik kan je wel aan een betaalbaar adresje helpen in België mocht je dat willen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 21:06

Weet er toevallig ook iemand waar ik voeradvies kan vragen? is dat online of moet je echt iemand laten komen? Is dat gratis (als dit iemand is die voeder verkoopt) of betalend?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:08

Voordat je allerlei extra voer erin gaat gooien zou ik in ieder geval 3 stappen doen:
1. mestonderzoek
2. zowiezo een wormkuur er in na het mestonderzoek ook als dat niets oplevert (maar dan weet je in ieder geval meestal iets meer, alleen het is niet altijd sluitend dus vandaar wel die wormkuur erin, een flinke Equest of zoiets)
3. paardentandarts langs laten komen

ALs dat na een week of twee nog niet verbetering geeft bloedonderzoek (mn op leverfunctie).

Als extra meer pulp / luzerne kan nooit kwaad maar zou niet direct allerlei mengelingen of wat dan ook erin doen voordat je iets meer info hebt.