Extreem gevoelig hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kintagi

Extreem gevoelig hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 09:36

Hallo,
Ik wil even graag jullie tips/mening.
Mijn paardje en ik hebben nogal een vervelende winter, nog steeds zelfs.

Het zit zo; ze heeft al langere tijd een scheur in haar (links)voorhoef. Nu wordt deze elke keer weg gevijld dus dan krijgt ze weer een rare inham, maar goed als het maar helpt.
Nu had de hoefsmid begin dec haar iets korter gezet in de hoop dat die er eindelijk uitgaat.
Alleen wanneer zij kort staat is ze dus ruim 4 weken uit de running gaat. (echt kreupel dus)
Ze gaat om de 8 weken naar de smid want buiten die scheur heeft ze ook "platvoeten" voor.
Ondertussen heeft ze aan de zelfde hoef ook nog eens een beetje rotstraal gehad en een hoefzweer.

Nu heb ik ook nog de pech dat ze toen het wat beter ging, gek deed, zichzelf verstapt en een shouderblessure er aan over hield. (zelfde kant, linksvoor!) Sinds deze week loopt ze rechtsachter ook niet lekker (hoefzweer??) :(

Ik had het laatst over hoefijzers met de smid. Wij zijn beide van mening dat als het niet hoeft, niet doen. Paard heeft ook nog nooit ijzers gehad. Achter hoeven zien er normaal en sterk uit.

Gezien de recentelijke drama en gevoeligheid vraag ik mij dus af wat nu een goede beslissing is.
Hebben jullie tips? meningen? Ervaringen?

Zamora98

Re: Extreem gevoelig hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:40

Jeetje wat lastig! Geef je haar iets qua ondersteuning zodat het hoorn sneller aangroeit? Biotine bijvoorbeeld? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:41

Die scheur die blijft ook terug komen? Zit daar toch geen schimmel?
Ik denk dat ijzers niet echt gaan helpen. Paard heeft best wat problemen met de hoeven. Wellicht een optie om eens naar de leefomstandigheden en voeding te kijken die spelen ook een grote rol. Misschien kan je daar het een en ander verbeteren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:43

Heb je foto's ??
Wat eet je paard. Leef omstandigheden. Zijn allemaal erg belangrijk.
Ik heb vorig jaar een tinker bekapt met flinke scheuren. En haat bekapte en vijlde ik elke 2 weken bij. Met 8 weken zag je overduidelijk verschil.
Je mag mij gerust een pb sturen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:45

Hmm ik ben geen hoefsmid maar een paard korte bekappen om een scheur weg proberen te werken klinkt niet helemaal lekker.

Wanneer hij kreupel/gevoelig is na het bekappen gaat er echt iets mis bij het bekappen.
Heb je een idee waar de scheur vandaan komt, is de stand van de hoeven wellicht afwijkend waardoor er op een plek op de hoef meer druk staat, of is er trauma geweest op de kroonrand?

Mijn ervaringen is dat je dit soort dingen vaak terug kunt herleiden naar het bekappen.

Zie dat we uit dezelfde regio komen.

Zelf heb ik dit probleem ook gehad door een smid die paard te lag in de verzenen zet, de teen veelste lang liet en ook nog flink aan de slag ging met de zool en straal van mijn paard. Uiteindelijk ben ik toch uitgeweken 'naar ijzers om mijn paard van zijn 'pijn' af te helpen en goed de tijd te kunnen nemen met een degelijke smid om hem weer goed op zijn voetjes te krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:49

Klinkt als een smid die zijn vak niet verstaat.
Geprul met een hoef waar echt iets mee is en het niet fatsoenlijk aanpakken, waarschijnlijk omdat hij de kunde niet heeft.
Is er al eens een DA bij geweest en in overleg met de smid een plan bedacht?

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:22

Paard staat momenteel binnen, paddock vind ze niets aan maar komt natuurlijk wel buiten. krijgt 2x per dag brok, 2x per dag hooi, elke dag vers stro. Straks april-nov zeg maar dagelijks weide gang. Ze is inmiddels 5 jaar in mijn bezit maar staat al 15 jaar op deze stal. ( Paard = 15 :) )

Eerder nooit problemen gehad misschien gewoon dikke pech deze winter ?

In die scheur zat eerst schimmel vandaar die "gleuf" deze was eerst een cm of 5 weg gevijld. Nu nog maar 2cm maar hij zit er nog steeds, 2 jaar later! Deze wordt elke keer weer opengevijld. Ze heeft er daar op zich geen last van maar ik irriteer me er ook aan dood, dit hoef toch niet zo lang te duren.
Ze had dit ook rechts voor, deze is nu verdwenen. (duur +/- 1jaar)

De hoef waar ze het nu aan heeft is een wit voetje, de ene zegt wel gevoeliger de andere niet.. ik weet het niet. We denken wel omdat ze platvoeten heeft de scheur automatisch terugkomt want het wordt naar buiten geduwd.

Ik heb wel een keer een andere smid gehad, ik had het idee dat die meer aan de onderkant weg sneed en weinig/niets aan de voorkant. Ik was er tevreden over maar (komt ie ) ik had toen ook een jaarling met angst en dat ging niet geweldig met die hoefsmid. Tevens kan ik overdag niet.

Mijn huidige smid is met beide erg zachtaardig, heb er eigenlijk geen klachten over. Hij komt ook op andere (sport)stallen/maneges, en komt afspraken na zo slecht zal hij niet zijn dan toch???
Hij wist overigens niet dat ze zo "fel" reageert als ze wat te kort staat was nog nooit voorgekomen bij deze.

De DA heb ik wel gebeld en even achterwege gelaten. Die was er vorige keer bij een smid zonder verstand (wist ik toen niet) had haar namelijk ook veel te kort gezet, eerst rust volgens de DA en na 3wkn nog een keer gebeld, hup 2 wkn metacam erbij. Die raadde toen ook al ijzers aan omdat ze gevoelig is en als ze gelijk moest lopen. Ik heb dat toen niet gedaan en haar 2 weken langer op de wei gehad. Daarna was het goed.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:35

Mijn ervaring is dat een smid die (sport)stallen doet niet persee ook met 'probleem' voeten om hoeft weten te gaan.
Door zo'n eikel heeft mijn vorige pony een extra snel zetje de afgrond in gekregen.

Ik wil overigens niet beweren dat jou smid zo is hoor,absoluut niet maar soms zegt het gewoon niet zoveel.

Overigens heeft mijn pony een hoop aan msn (uit duitsland) gehad.
Biotine ect deed niet zoveel bij hem.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:50

Een smid is helaas niet alleen goed als hij lief voor je paard is, iedere smid moet lief voor een paard zijn maar moet wel goed zijn vak verstaan.

Maar vanaf een schermpje is het heel moeilijk om te oordelen natuurlijk.

Schimmel in de hoef hoeft in ieder geval echt geen twee jaar te duren. Mijne had schimmel in zijn witte lijn en is na een keer goed open leggen om te luchten en goed stalmanagement binnen een half jaar van zijn schimmel afgekomen. Had ook een hoek van een 5cm voor in de hoef.

Neem een ding van me aan gevoelige hoeven na het bekappen is simpel weg een paard dat niet goed bekapt is :j

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:05

Als ik msn google krijg ik de messenger :)

Klopt ook wat je zegt A_nouk, maar iemand die wel goed is en vervolgens z'n vijl op de reet van je jaarling kapot slaat is ook niet goed. Beestje had al angst en dan met zo'n harde hand erin is ook niet gezellig. Mag ik vragen wie je smid is? ( PB :) )

Ik ben wel van mening oliebol happens.. een keer.. maar wil niet dat het vaker gebeurd.
Dit was overigens de 1e keer bij hem.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:40

Kintagi schreef:
Als ik msn google krijg ik de messenger :)

Klopt ook wat je zegt A_nouk, maar iemand die wel goed is en vervolgens z'n vijl op de reet van je jaarling kapot slaat is ook niet goed. Beestje had al angst en dan met zo'n harde hand erin is ook niet gezellig. Mag ik vragen wie je smid is? ( PB :) )

Ik ben wel van mening oliebol happens.. een keer.. maar wil niet dat het vaker gebeurd.
Dit was overigens de 1e keer bij hem.

Typo moet msm zijn :')

https://www.makana.de/pferd/produkte-m-z/msm/

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:03

Mijn paard heeft hetzelfde probleem, ik lees mee!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:13

Zelf bijvijlen zodat de plek open blijft en je deze kan insmeren met een schimmel dodend middel.
Bij mij op stal staat ook een pony die maar niet van het scheurtje afkomt, in beide voeten maar dat komt gewoon doordat er teveel tijd tussen de bekapbeurten zit.

Ik ben ook benieuwd naar foto's van de hoef.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:26

Wij hebben een aantal jaren terug ook bij onze (toen nog 3 jarige) ruin het probleem gehad dat hij telkens scheurtjes in zijn hoef had. Ons is toen geadviseerd om hem binnen te houden zodat, door minimale beweging, de scheur niet verder kan scheuren naar boven en hem op ijzers te zetten. Dat hebben we gedaan en sinds dien geen scheuren meer gehad. Hij heeft sterke hoeven maar ze scheuren gewoon heel snel in (zijn moeder had dat ook). Het probleem is verholpen alleen zijn vier ijzers wel een duur kostenplaatje natuurlijk :P

Hij had alleen geen schimmel of rot dus weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is wat wij hebben gedaan en de hoeven zijn nooit meer gaan scheuren :)