paard deed vandaag iets vreemds, herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

paard deed vandaag iets vreemds, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:01

Mijn friese ruin van bijna 17 jaar ligt bijna nooit te slapen, wel doezelt hij vaak staand wat in.
Vandaag stond hij in de hoek in de rijbak en stond in een heel vreemde houding. Hij stond op rust in de achterhand, ver doorgeknikt en hield zijn hoofd en hals ver naar voren en naar beneden.

Mijn man zei dat het vreemd stond en ik keek en zag dit dus, eerst dacht ik hij doezelt gewoon even in, maar toen ik weer keek zag ik dat hij begon te wankelen, zodanig dat ik echt dacht dat hij om zou gaan vallen en niet meer op tijd in balans zou kunnen komen.

We zijn met twee man sterk naar buiten gerend en toen hij ons opmerkte keek hij direct alert en reageerde gewoon. Ik heb hem direct gevraagd te lopen en dat ging probleemloos. Hij ging ook drinken.

Maar toch...ik ben er behoorlijk van geschrokken en vraag me af wat er gebeurd zou zijn als we hem niet 'gestoord' hadden.

Kent iemand dit? Kan het iets anders zijn geweest of toeval? Heb dit nog nooit eerder bij hem gezien.

cynthiar

Re: paard deed vandaag iets vreemds, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:08

Narcolepsie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:10

Eerder slaaptekort. DA bellen en uit zoeken waarom dit paard niet wil/kan plat liggen voor rem-slaap.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:12

Is er iets veranderd qua stalling, bodembedekking, muizen in de stal oid?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:13

tamary schreef:
Eerder slaaptekort. DA bellen en uit zoeken waarom dit paard niet wil/kan plat liggen voor rem-slaap.

Ook mijn gedachte inderdaad. Een paard hoort ook gewoon liggend te kunnen slapen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:13

Bij mijn merrie van 29 zie ik dat ook weleens. Die houding heeft ze ook vaak, neus laag. Ook zij ligt zelden, buiten nooit, op stal de ene nacht wel een keer, de andere niet (sinds kort een stalcamera). Dat wankelen doet ze af en toe, maar ook nog nooit gevallen.
Hoogstwaarschijnlijk was hij 'op tijd' alert geworden en niet gevallen. Je kan het even checken bij je veearts voor de zekerheid.

Edit: ik zie bij mij thuis dat het ene paard veel meer ligt dan het andere. Mijn merrie dus weinig, terwijl ze wel graag rolt, dat doet ze vaak en gaan liggen en weer opstaan is geen probleem dus daar kan het niet aan liggen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:18

Ik herken het van een friese merrie op onze vorige stal. Die sliep ook nooit liggend.
Staand raakte zij in zo'n diepe rust, dat ze eerst met haar hoofd bijna op de grond hing, dan inderdaad ging wankelen. Soms dan al wakker schrok, maar soms ook door haar voorbenen zakte en bijna viel voor ze wakker schrok.

Was daarna ook verder niks aan de hand, stond dan weer gewoon te kijken, ging lopen of eten. Ze heeft zich er verder nooit bij bezeerd. Eigenaar maakte niet de keuze om haar verder te laten onderzoeken, dus ik weet geen oplossing.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:43

Er is niks veranderd verder. Voer, bedekking, hooi, stal, ritme...alles is hetzelfde. Begin januari hebben we zijn vriendje in moeten laten slapen, nu staat er ongeveer anderhalve maand een jong bijna 2 jarig paardje bij hem. Maar tussen hun gaat het goed, de fries is duidelijk de baas, jonge paardje is wel aanwezig qua drukte, maar niet zodanig dat de fries daar last van moet hebben.
's Nachts hebben ze allebei hun eigen stal, naast elkaar.

Geen muizen of iets dergelijks.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:45

stefje schreef:
Bij mijn merrie van 29 zie ik dat ook weleens. Die houding heeft ze ook vaak, neus laag. Ook zij ligt zelden, buiten nooit, op stal de ene nacht wel een keer, de andere niet (sinds kort een stalcamera). Dat wankelen doet ze af en toe, maar ook nog nooit gevallen.
Hoogstwaarschijnlijk was hij 'op tijd' alert geworden en niet gevallen. Je kan het even checken bij je veearts voor de zekerheid.

Edit: ik zie bij mij thuis dat het ene paard veel meer ligt dan het andere. Mijn merrie dus weinig, terwijl ze wel graag rolt, dat doet ze vaak en gaan liggen en weer opstaan is geen probleem dus daar kan het niet aan liggen.

Dit is herkenbaar, mijn fries ligt buiten eigenlijk nooit. Wel rolt hij dagelijks, blijft dan even liggen (niet plat, maar hoofd omhoog zeg maar) en staat dan weer op. Hij staat elke dag van ongeveer 8 uur 's morgens tot 23 uur 's avonds buiten.
In de stal ligt hij af en toe, maar inderdaad niet iedere nacht.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:49

Grit schreef:
Ik herken het van een friese merrie op onze vorige stal. Die sliep ook nooit liggend.
Staand raakte zij in zo'n diepe rust, dat ze eerst met haar hoofd bijna op de grond hing, dan inderdaad ging wankelen. Soms dan al wakker schrok, maar soms ook door haar voorbenen zakte en bijna viel voor ze wakker schrok.

Was daarna ook verder niks aan de hand, stond dan weer gewoon te kijken, ging lopen of eten. Ze heeft zich er verder nooit bij bezeerd. Eigenaar maakte niet de keuze om haar verder te laten onderzoeken, dus ik weet geen oplossing.

Precies wat je zegt, hoofd bijna op de grond en dat doorknikken in de voorbenen deed hij dus ook vandaag, ik zag hem ook echt bijna omkiepen. Heel naar en akelig om te zien. Volgens mij raakte hij met zijn bil/flank de omheining en de rest heb ik niet gezien omdat ik naar buiten sjeesde.
Direct alert verder en stond eigenlijk wat verontwaardigd en nieuwsgierig te kijken naar ons alsof hij niets door had.

Kan ik hem helpen of kan ik de DA vragen ets voor hem te doen? Wat zouden ze na kunnen kijken?
Ik ga in ieder geval een dikker bed in zijn stal maken, ik hoop dat dat uitnodigt om te gaan liggen (meer/vaker) zodat hij overdag wat meer uitgerust is...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 06:41

Ik denk dat je daarvoor beter naar een kliniek in de buurt kan bellen In welke regio zit je?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:23

Dit gebeurt vaker bij oudere paarden die niet voldoende rust nemen en niet plat liggen, ziet er erg eng uit, maar is niet direct erg gevaarlijk, mijn merrie doet het als ze te druk is geweest en oververmoeid. Volgens de DA ongevaarlijk en niets aan te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:41

Ik heb dit gezien bij een casus die gepresenteerd werd tijdens een rondleiding bij het New Bolton Center (University of Pennsylvania). Dat paard bleek ernstige maagzweren te hebben, waardoor liggen erg pijnlijk was. Het paard ging dus niet liggen, kwam daardoor niet in een REM-slaap en was daardoor dus oververmoeid.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:05

dresjoepie schreef:
Ik denk dat je daarvoor beter naar een kliniek in de buurt kan bellen In welke regio zit je?

Noord limburg, wij zitten ,et de paarden bij DAP Horst

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:06

Hilary schreef:
Ik heb dit gezien bij een casus die gepresenteerd werd tijdens een rondleiding bij het New Bolton Center (University of Pennsylvania). Dat paard bleek ernstige maagzweren te hebben, waardoor liggen erg pijnlijk was. Het paard ging dus niet liggen, kwam daardoor niet in een REM-slaap en was daardoor dus oververmoeid.

Hier schrik ik wel wat van, mijn paard heeft vorig jaar nog een kuur ulcer gold gehad en staat sindsdien op Gastro+ van Havens gecombineerd met de Mix van Havens ivm mogelijke maagzweren.
Hij gaapt ook veel (van maagzweren of vermoeidheid?), wie zal het zeggen...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:09

Equine Sleep Deprivation.
Dit is er in verschillende soorten/gradaties.

Mijn paard heeft het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:13

Optie is om hem eerder op stal te zetten, dan kan hij gaan liggen. Indien het de maagzweren zijn zal het niet helpen en kun je verder zoeken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:26

Mijn friese merrie had precies hetzelfde. Ging ook niet tot nauwelijks liggen om te slapen en kwam dus eigenlijk nooit in de REM-slaap. Op de momenten dat ze staand stond te slapen, en ze wat dieper in slaap kwam, ging ook haar hals zo laag en dan ging ze een soort naar achteren hangen, door dr voorbenen heen (zoals een hond zich kan uitrekken) en wankelde zo met haar achterhand dat het leek alsof ze omviel, maar trok zich altijd net op het goede moment weer recht.

Het leek op narcolepsie, maar werd door iemand ook gewezen op sleep deprivation. Waar het eerst onschuldig begon met dat ik het af en toe zag, werd het in de loop van de jaren steeds erger, tot meerdere keren per dag.
Uiteindelijk is mijn merrie heel ziek geworden en heeft diverse onderzoeken gehad, maar heb ik nooit precies kunnen achterhalen wat het precies was. Wel bleek er een ander probleem in haar maag te zijn, waardoor haar eten heel traag de maag verliet en ze steeds minder wilde eten, maar ze had eerder geen maagzweren, kreeg ze wel toen die vertraagde maaglediging optrad.

Uiteindelijk gok ik erop dat het een complete ontregeling van haar lichaam was door het extreme slaapgebrek, hormonen in het lichaam die daardoor uit balans waren en dit flinke schade aan het lichaam heeft gegeven.

Het hoeft niet iets ernstigs te zijn. Maar wees alert op de verschijnselen en of het erger wordt.
Als jouw paard wel de rust heeft om in stal te gaan liggen (had de mijne ook niet), zou je kunnen proberen hem vaker in stal te zetten om te laten rusten.

Hier nog even een link over sleep deprivation:
http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 28-02-17 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:27

Eén van onze paarden doet dit af en toe ook.
Bij haar zakt het koppie dan steeds dieper en af en toe zakt ze dan haast door haar voorbenen.
Daar schrikt ze zelf wakker van en dan staat ze weer even recht en gebeurt het opnieuw.
Zij slaapt verder wel goed, minimaal 1x, vaak 2x per dag, helemaal languit en lang genoeg.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:57

bedankt voor de tips, ik ga de link van sleep deprivation ook bekijken.

Vannacht heeft hij gelegen in zijn stal in ieder geval....
Ik denk dat we de camera in zijn stal weer gaan aansluiten, misschien kan ik dan eens bekijken of en hoe lang hij daar ligt. Zijn stal is 4,5 bij 3.8 meter, maar hij heeft bv nooit mestplekken op zijn lijf omdat hij in zijn plas of poep zou hebben gelegen, dat vind ik ook vreemd. Of hij ligt alleen in het begin van de nacht misschien, wanneer hij nog niet of weinig geplast/gepoept heeft...

Hoe lang zou een paard moeten slapen? Hoe lang moet hij ongeveer liggen voor een kwalitatief goede slaap?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:35

Mijn ruin van 21 doet het ook.Ziet er raar uit net alsof hij dronken is.Hij is nog nooit omgevallen.Kon geen kwaad zei de da.Ik dacht ook dat hij een aanval kreeg de eerste keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:50

Ik kan me heel goed voorstellen dat paarden die niet vaak genoeg gaan liggen, oververmoeid kunnen raken. Ik denk echter dat het zaak is om uit te zoeken waarom een paard niet gaat liggen. Dus idd, die maag controleren, maar ik kan me ook goed voorstellen dat paarden met artrose bijv niet graag gaan liggen, omdat opstaan voor hun, vooral als ze even gelegen hebben, erg lastig kan zijn.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:50

Ons oudje van 24 deed dit ook. Dit kwam bij haar door de ziekte van Cushing.
ze leek soms bijna helemaal weg, ze had ook niet in de gaten als je naast haar stond. Als je haar dan aanraakte schrok ze zich de pleuris.

Lethargie is een symptoom van Cushing. Omdat jouw paard ook wat op leeftijd is, zou je hem op Cushing kunnen laten testen.
Nadat wij onze merrie op medicijnen hebben gezet (Prascend/Pergolide) is het sterk verbeterd en heb ik het niet meer gezien.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:21

Setteli schreef:
Ons oudje van 24 deed dit ook. Dit kwam bij haar door de ziekte van Cushing.
ze leek soms bijna helemaal weg, ze had ook niet in de gaten als je naast haar stond. Als je haar dan aanraakte schrok ze zich de pleuris.

Lethargie is een symptoom van Cushing. Omdat jouw paard ook wat op leeftijd is, zou je hem op Cushing kunnen laten testen.
Nadat wij onze merrie op medicijnen hebben gezet (Prascend/Pergolide) is het sterk verbeterd en heb ik het niet meer gezien.

Helaas heb ik ervaring met Cushing, mijn 11 jarige pony is aan de gevolgen hiervan hier begin januari ingeslapen.
Ik zie bij mijn fries verder totaal geen aanwijzingen dat hij cushing zou kunnen hebben, op dit moment vrees ik meer voor maagproblemen. Ik denk dat we een paar nachten de camera op hem gaan zetten om te zien of hij gaat liggen en hoe lang om een beeld daarvan te krijgen. Hij rolt wel dagelijks, en staat dan prima op, dus ik verwacht ook geen gewrichtsproblemen of botaandoeningen....of in ieder geval nog niet in ernstige mate.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:39

Hier ook een merrie die dat doet en soms ook echt op de grond valt.
Vaak schrikt ze nog net op tijd wakker als haar neus de grond raakt en gaat dan zelf liggen. Soms merkt ze het te laat en ligt ze al :+ Dan slaapt ze ook rustig liggend verder...
Verder helemaal gezond en ze slaapt ook heerlijk liggend en gestrekt en ligt dan ook duidelijk te dromen dus die slaapt echt wel goed. Ik heb camera's in de stallen dus kan dat prima in de gaten houden.
Alleen valt ze regelmatig net wat te diep in slaap als ze staat. Enige wat ik doe is zorgen voor een dikke laag bedding in de stal zodat ze zich niet bezeerd. Zeker nu ze hoogdrachtig is.
Ze heeft het al jaren.