Luchtpijp vernauwing

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

principal

Luchtpijp vernauwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 20:24

Ik heb heb vervelende nieuws gekregen na een scopie, dat mijn pony een luchtwegvernauwing heeft, dit was goed te zien op het scherm, en door het hoesten, wat tijdens het onderzoek gebeurde, sloten de openingen van de longen direct , ontzettend vervelend gezicht was dit. Ook is de luchtpijp ovaal, iets ingezakt lijkt het.

Wie heeft hier ervaring mee, wie heeft er nog plezier van zijn paard of pony, of is het een afgesloten hoofdstuk en kun je niets meer door deze afwijking.

Ik hoor graag ervaringen, reacties.

Pluk de dag

LukieBradley

Re: Luchtpijp vernauwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:41

Mijn paard heeft cornage en een vernauwing in de luchtpijp.
Momenteel rijd hij gewoon lekker recreatief en pikt hij af en toe een lesje mee. Dat gaat goed alleen hij blijft sneller moe worden dan het gemiddelde paard vind ik.
Het hoesten is nu heel minimaal geworden en alleen bij veel stress of druk maken hoor ik zijn ademhaling. Of een wat langere rit
Ik wil er niet zozeer de sport mee in maar hij zou de lage klasses nog best aankunnen.
Weet alleen niet of ik dat zelf wil :) ik vind het prima zo voor nu want ik ben professioneel bosrijder :Y)
Wat de toekomst brengt weet ik niet. Zolang het acceptabel blijft en het voor hem te doen is hou ik hem zo en anders zie ik wel. Kans dat het erger word is er wel maar hij word pas 5 dus hoop dat het nog lang duurt. En anders heb ik een koe kleurige grasmaaier

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 07:51

Hoi bedankt voor je reactie.

Maar klapt de luchtpijp bij jou paard dan ook dicht?
bij de mijne is de luchtpijp ovaal, en bij een prikkel zoals hoest, klapt de boel gewoon dicht waardoor die lijkt wel stikt.

ik ga nog bellen verder met de da, wat nog paardwaardig is.

Gelukkig is pony nog wel wakker, maar je ziet dat dat dichtklappen en steeds hoesten echt moe maakt.

Pluk de dag

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:55

Ik heb het één keer gezien bij een shetlander, dat arme dier was echt al heel ver heen, die stond echt te pompen om maar een beetje lucht binnen te krijgen en je hoorde hem ook heel benauwd ademhalen. Maar die had het kennelijk al een aantal jaren, toen hij naar de kliniek ging is hij daar gebleven en is hij de volgende dag ingeslapen ( de eigenaresse was niet mee naar de kliniek en kon zo de volgende dag nog afscheid nemen).
Maar die had het dus al jaren, er werd ook al jaren vrijwel niets meer mee gedaan, behalve wat vrijheidsdressuur.
De DA vertelde trouwens dat het bij shetlanders een bekende kwaal is, is de jouwe ook een shetlander?

Heel eerlijk, ik zou zo'n pony niet laten lijden, je weet dat het nooit meer over gaat, maar dat het wel verergert, dit wat ik gezien heb was echt vreselijk om te zien, zover moet je het echt niet laten komen hoor.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:59

Ook hier bij een shetlander gezien. Daarbij is het blijkbaar een veelvoorkomende erfelijke aandoening. Volgens mij is hij er (bijna?) 20 mee geworden?
Nooit wat van gemerkt, hooguit vlug buiten adem.
Tot hij op een dag een virusje kreeg. Andere paarden een beetje een snotneus, hij pompen.
Naar de kliniek, medicijnen, hij zou er nog prima oud mee kunnen worden. Als hij maar geen al te erge stress of weer een virus kreeg. Een paar maanden later kreeg hij koliek (voor het eerst in zijn leven) en kon hij alsnog ingeslapen worden. Erg sneu.

Maar ik denk dat hier wel verschillende gradaties in zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:10

ik heb een Welshje gehad met zoiets, toen ik hem kreeg zeiden ze dat ie dampig was, maar dat bleek niet zo te zijn. Hij had als ie zich druk maakte een fluitende ademhaling. Hij is ergens in de 30 geworden, heeft tot op het laatst gespeeld met mijn ezel. Hij is uiteindelijk ten onder gegaan aan slokdarmverstopping, min of meer gestikt in een worteltje.
Ze kregen er geen scoop in, geen sonde en toen is ie uiteindelijk ingeslapen bij mij op stal. Gezien zijn leeftijd was Utrecht geen optie meer.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 13:47

Bedankt voor de reacties tot nu.

Tracheacollaps is de diagnose en kenmerken van bronchitus.
Het verklaard dat ie altijd wel langer buiten adem leek, dan andere pony's
Jet; mijne is shetlander ja.

Nu een kuur van ventipulmin, nat hooi, 24/7 buiten. En rust op dit moment.
Over drie weken contact met da.

Pluk de dag

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:50

Waarschijnlijk is het bij de jouwe dus erger dan de mijne, al heeft hij tijdens zijn ziek zijn zodanig gehoest dat dat dus wel gebeurde. Nu heb ik het erop aangepast zoals je gelezen hebt.
Ik heb het eerder bij een shetlander gezien die er niet eens door kon eten. Die heb ik in laten slapen.
Er zullen natuurlijk diverse gradaties zijn en het is behoorlijk vervelend

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:07

Ik hoop voor je dat het verlicht en dat je hem nog een tijd bij je kan hebben!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:56

Een pony op de manege heeft een verdikking in de luchtpijp. Ze lijkt er zelf geen last van te hebben. Het enige wat je aan haar merkt is dat ze, na een tijdje draven, begint te piepen bij het ademen. Ze moet dus tussendoor gewoon wat vaker eventjes stappen maar verder gaat alles prima, ze kan alleen mee met een buitenrit als dat een rustige buitenrit is.
Het ligt er eigenlijk aan hoe erg het is of je pony er last van heeft of niet.

~four feet move our soul~

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:57

TS hoe is het met je pony?

Mijn pony heeft ook een vernauwing in de luchtpijp (is overigens geen shetlander) hij heeft ook een stofallergie, dus krijgt voordroog ipv hooi en heeft rubbermatten als bodembedekking in de stal.

Hij krijgt nu iedere dag een vernevelings kuurtje via een soort zuurstofmasker en bepaalde supplementen over zijn eten.
Momenteel staat hij nog in de kliniek maar hij mag morgen naar huis.
Volgens de DA moet het geen grote problemen opleveren en kan hij misschien in de toekomst zelfs nog wel een beetje gebruikt worden.

Ik hoop dat ze gelijk gaat hebben!
We lopen er al bijna 1.5 jaar mee inmiddels, echter zijn wij nog niet in het stadium dat het lijden geworden is gelukkig.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 21:22

Hoi, Tyrcanol, op dit moment gaat het goed, het is prima weer voor hem niet te koud of te warm.

Ze gaan het gras op, en krijgt natgemaakt hooi, ook heb ik hem voor de sulky laten lopen, dat niksdoen is niets voor hem, en of ik hem nu laat donderjagen met zijn vriendje waardoor die dan ook kan hoesten, gaat de sulky hem prima af. Geen bak meer, op asfalt gaat het goed.

Ook is het gevoel van moeten er af bij mij, het is meer van.. is het mooi weer dan gaan we ritje doen, ik stap veel meer, en eigenlijk past hij zich prima aan, tuurlijk kan hij een kuch laten, maar het is geen stikkende hoest. Dat geluid ken ik wel, kan ook beter onderscheiden nu. Die stikkende hoest is eigenlijk sinds de ventipulmin kuur niet teruggekomen, mocht het gebeuren herken ik dat en kan ik daar ventipulmin voor geven.

Afbeelding

Dan loop jij er ook al lang mee, ik zat ook al jaren idd met die rare hoestjes en afgelopen half jr was voor mij echt een raadsel, ben ook blij met de scopie die ik gedaan heb.
De warme zomer kan problemen geven zei de da tegen mij en uiteraard de herfst, omdat hij ook lichte vorm van bronchitus heeft, daar hou ik rekening mee, deze maanden zijn in ieder geval best voor hem.

wel pittig dan dat jij ook moet vernevelen, wens je sterkte daarmee en dat het jou pony helpt, geef het de tijd om te laten bezinken, de uitslag die je hebt gehad, en kijk en luister naar je pony. Dan is recreatief denk ik best mogelijk.

Pluk de dag

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie