Blaasjes in mond van pony. Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_VR

Blaasjes in mond van pony. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:11

De titel zegt het al.
Mijn pony heeft een blaasje in haar mond. Op haar tandvlees. (Het is het rode stukje)
Afbeelding

Wat kun je hier aan doen?

tarek

Re: Blaasjes in mond van pony. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:51

Dat is waarschijnlijk een herpes virus. Geen idee hoe je er af komt.

Noraafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:02

Mijn fjorden merrie van 23 jaar had in de herfst ook last van kleine zweertjes/blaasjes. Ik heb toen de tandarts erbij gehad en die vertelde mij dat het kwam door een vitamine tekort. Hij vertelde mij dat ik een vitamine booster verspreid over 3 dagen moest geven en dan zou het wegtrekken. Ik heb dit gedaan en de zweertjes waren vrij snel weg. Tevens ben ik nu de pavo koeken aan het geven voor de vitamine.

Hopelijk heb je er iets aan. :)

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:39

Noraafjord schreef:
Mijn fjorden merrie van 23 jaar had in de herfst ook last van kleine zweertjes/blaasjes. Ik heb toen de tandarts erbij gehad en die vertelde mij dat het kwam door een vitamine tekort. Hij vertelde mij dat ik een vitamine booster verspreid over 3 dagen moest geven en dan zou het wegtrekken. Ik heb dit gedaan en de zweertjes waren vrij snel weg. Tevens ben ik nu de pavo koeken aan het geven voor de vitamine.

Hopelijk heb je er iets aan. :)

Bedankt!
Een vriendin van me adviseerde ook al vitamine boost! Dus daar ga ik mee aan de slag.
Misschien extra vitamine met die pavo koeken ook een goed idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:43

Krijgt de pony ander kuilgras? Ik weet dat ze van bepaald kuil en koeienkuil blaren kunnen krijgen. Daar wordt nl. zout toegevoegd. Niet elk paard krijgt er dan last van maar kuilgras is vaak de reden voor blaren in de mond.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:33

Mijn paard had ook een blaasje nog een stuk groter als die van jou. Het zat er na 2 maanden na laatste bezoek tandarts nog steeds maar ze gaf aan dat het geen kwaad kon. Ik heb hem toen vanwege onrust in zijn koppie vitamine E met Magnesium gegeven van pavo , de E plus.. na 3 weken was het blaasje geheel verdwenen ik denk idd dus ook dat het met vitaminen te kort te maken heeft gehad.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:42

Lijken wel aften? Weet niet of paarden dat ook kunnen krijgen maar bij mensen is dat een vitamine tekort.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:30

Mijn shetlander heeft iets wat er op lijkt. het is echt een bubbeltje op zijn tandvlees. Ik ga een vitamine spuit halen en kijken of dat helpt, maar ben benieuwd of er nog meer oorzaken en oplossingen zijn.
Afbeelding
Als je inzoomt zie je het bultje zitten boven zijn rechter voortand.

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:10

Lana krijgt sinds het ontdekken van het plekje extra vitamines. Ook heeft ze een vitamine boost (spuit) gehad.
Het zag er vandaag zo uit:
Afbeelding

DA gemailt en die zegt dat het waarschijnlijk tandenwissel is.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:17

Het lijkt een beetje op aften die mensen ook wel eens hebben, ik zou niet weten of paarden daar ook last van kunnen hebben. Bij mensen is de oorzaak niet 100% duidelijk, mogelijke oorzaken zijn verminderde weerstand door vitaminetekort, stress of slaaptekort of gewoon slechte mondhygiëne. Gaat meestal vanzelf weer over.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:05

Uhhh hoe oud is ze? Volgens mij is je pony namelijk aan het wisselen.en dat is niet gaat niet altijd vlekkenloos

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:38

hagelslag schreef:
Uhhh hoe oud is ze? Volgens mij is je pony namelijk aan het wisselen.en dat is niet gaat niet altijd vlekkenloos

3,5 jaar is ze

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:11

Dan is ze zowieso aan het wisselen
En dat kan er soms naar uit zien aangezien de nieuwe tanden groter en breeder zijn als de oude.
Als het melkgebit nog redelijk vast zit terwijl het volwassen gebit eraan komt kan het tandvlees wel eens wat geirriteerd zijn of scheuren