Terug beginnen na een half jaar niets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

Terug beginnen na een half jaar niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:56

Hallo allemaal!
Ik ben afgelopen zomer van Yatzee gedonderd en direct goed ook. (Note to self: altijd nakijken of de singel vast genoeg is...)
Ik rij enkel recreatief ter info.
Maar goed... Waar ik mee zit is het volgende: sinds mijn val staat Yatzee zo goed als stil (wel op de weide)
Ikzelf heb 2 weken in een rolstoel gezeten en 2 maanden op krukken gelopen. Dus in die tijd kon ik niets doen met Yatzee... Daarna was de zomer voorbij en ik heb geen piste ofzo om hem in de longeren en wil dat liefst niet doen in een modderige, natte wei met uitglijgevaar.
Nu mag ik stilaan eindelijk terug beginnen rijden maar weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Yatzee zijn conditie is volgens mij 0 op dit moment.
Volgend probleem: ik heb maar 1 dag per week echt tijd om buitenritten te maken. Ik ben wegens werk 10-12u per dag weg van huis. Ik ben dan ten vroegste om 17u30 altijd aan de weide om eten, drinken en hooi te geven en de weide wat op te ruimen.

Mijn vraag is nu, is het mogelijk om zijn conditie op te bouwen met maar 1x per week rijden? Ik zou in de zomer graag dagtochten gaan doen met hem maar vrees er wat voor...
En hoelang zou ik maximum gaan rijden de eerste keren?

Hoezoo

Re: Terug beginnen na een half jaar niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:59

Nee volgens mijn mening gaat dat niet lukken. Ik zat in dezelfde situatie, ben 3x geopereerd en tijdens mijn eerste operatie is de verzorging niet gegaan zoals we hadden afgesproken.. Daarom tijdens tweede en derde operatie paard lekker rustig op de wei gelaten. Ik mocht na revalidatie ook weer beginnen en paard had 0 conditie. Nu zit ik er ook mee dat ik nog geen volledige krachten mocht gebruiken terwijl mijn paard een duiveltje is tijdens het rijden. Ook ik werk 6 dagen in de week ruim 9 uur. Dus ik heb er voor gekozen om een vertrouwde verzorgster te nemen. Toevallig al een vriendin van mij, eerste keren mee geweest en gekeken of het wel klikte. Nu vertrouw ik ze samen en rijden ze zeker 3 a 4 keer in de week. Ik ga ook weer beginnen maar dan rijdt die in ieder geval een aantal dagen. Zeker voor conditie opbouwen werkt het niet 1x in de week. In begin veel longeren en overgangen maken dat helpt bij de spieropbouw, desnoods daarna nog even rijden. Niet te lang, paard hoeft niet uitgeput te zijn. Daarom beter 7 x in de week kort rijden/longeren, dan 1x in de week lang/heftig rijden :D Succes! *\o/*

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:14

Nee. 1 keer in de week lang rijden en de rest stilstaan lijkt mij totaal niet goed voor de spieren van het paard. Misschien hele korte ritjes. 3x in de week rijden lijkt mij in minimum. Langzaam opbouwen en steeds langere ritten. Mijn persoonlijke mening. Misschien een bijrijdster nemen? Veel succes in elk geval! :j

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 13:12

Ja ik heb ook al gedacht aan een bijrijder...
K vertrouw alleen niemand!

Yatzee is een paardje wat niet snel mensen vertrouwt en hij is bitloos opgeleerd met een boomloos zadel. 't is echt geen paardje voor de eerste de beste, er zit ook wel wat pit in.. en is volledig naar mijn hand gereden...

K had het al gevraagd aan m'n zusje omdat ik haar er wel iets of wat mee kan vertrouwen en Yatzee kent haar ook al. Maar zij is ook vorig jaar gevallen (niet van Yatzee) en had een hersenschudding en is sinds niet meer op een paard gekropen

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:18

Inderdaad een bijrijdster zoeken! Je hoort vaak gekke verhalen, maar je zal maar die toffe meid treffen die goed met je paard overweg kan en je ook wil helpen met klusjes etc. Het is het proberen altijd waard!

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:31

Ik snap je probleem. Dat had ik ook nadat ik behoorlijk wat heb meegemaakt. Tijdens mijn afwezigheid is er op mijn paard gereden, wat ik had verboden! Naja mijn paard is ook best voorwaarts en er zit een behoorlijke gebruiksaanwijzing aan. Dit is dus vele malen verkeerd gegaan, mijn paard is nu heel anders geworden. Hij is bang/onzeker tijdens het rijden. Hij heeft weinig vertrouwen in mensen. Daarom heb ik toevallig mijn vriendin gevraagd of zij hem wilde rijden toen ik dat nog niet kon. Ik ben de eerste weken gewoon met haar meegelopen naar de bak en gekeken hoe ze met hem omgaat. Pas toen ze een klik hadden en elkaar begrepen mocht ze van mij ook alleen naar de bak lopen. Wel hebben we bepaalde afspraken gemaakt. Ik vind het bijvoorbeeld niet fijn als ze op hem zit richting de bak, het zou misschien wel kunnen maar ik wil dat gewoon niet. Gebeurd er iets, valt ze eraf, dan zijn ze allebei in de bak. Het was voor mij ook lastig, maar het is 100x beter dan je paard stil laten staan! Zoek iemand waar je een goed gevoel bij heb en doe het samen, probeer daarna steeds iets meer vrij te geven. Desnoods vraag je of ze eerste alleen wilt longeren en dan steeds een stapje verder

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 07:58

wauw dat klinkt als een stevige val... hopelijk ben je goed opgeknapt!
ik heb een dezelfde soort situatie gehad, waar ik 1 jaar niet heb kunnen rijden of iets, daarna ben ik eigelijk meteen weer naar buiten gegaan met mijn paard.
je kan best een uur gaan buitenrijden hoor, als je veel stapt is dat geen probleem,
hoe vaker je gaat, hoe makkelijker het ook zal gaan.
als je eens een dagtochtje rijdt van 4 a 5 uur moet dat opzich wel kunnen als je nu wekelijks gaat rijden.
ik bedoel tijdens zo een dagtoch is het niet de hele tijd galoperen ;)
lekker veel stappen om bij te komen
als die dagtocht eens in de zoveel tijd is kan dat wel
}
heel veel succes in ieder geval, dat gaat zeker goedkomen!

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:23

Als je eeen keer rijdt maar alle andere dagen wel bij je paard bent dan kun je miischien lange stukken met haar wandelen. Als je maar een keer in de week iets kan doen kun je heel soms een lekkere lange staptocht maken. Heel veel succes in ieder geval! :)

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:03

Ja sowieso bestaan mijn wandelingen voor 90% uit stappen omdat de bossen hier niet echt gemaakt zijn voor paarden (veel smalle weggetjes, overhangende takken, uitstekende wortels, modder als het een beetje geregend heeft, ook veel bospaden zijn bestrooid met kiezel om de modder te voorkomen, ...)

Ik kan door de week wel eens een kort(en dan bedoel ik een half uurtje ofzo) rondje door het bos doen aan de hand maar ook niet elke dag.

Nuja , als het weer nu een beetje mee wil werken ga ik er terug op en we zullen wel zien hoe het gaat

@eliane000 ja het was een stevige val. Ik had die dag voor de eerste keer een deken tegen de vliegen opgelegd (zo met een uitsparing voor het zadel). Maar daardoor niet goed gezien dat m'n zadel net iets te ver naar achter lag. Bij het galopperen is m'n zadel naar voor geschoven waardoor de singel losser is komen te zitten. Ineens schoot hij een paadje naar links in (doet hij anders nooit!) en m'n zadel schoof naar rechts en ik dus ook. Dus ben eigenlijk in volle vaart tegen de grond gegaan. en het padje waar hij inschoot was asvalt dus ben hard neergekomen.... Eerst dachten ze een breuk in mn dijbeen of heup, maar uiteindelijk is er een klein stukje van de kop van mn dijbeen afgebroken.
Tja en het feit dat ik direct na de val als een gek achter yatzee aan ben gaan lopen had ook niet veel goeds gedaan... maar hij was in paniek weggelopen en ik was bang dat hij de straat op zou raken. Gelukkig heeft hij er niks aan overgehouden!

eind goed al goed :D

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:03

Als je maar toe komt aan 1 keer in de week rijden na zo'n heftige val lijkt het me zowiso handig om je af te vragen of het handig is om meteen dagtochten te gaan maken... ook gezien je eigen lichaam ;)

Ik denk dat het belangrijk is goed naar jou lichaam en het lichaam van je paard te luisteren en vandaaruit te kijken wat mogelijk is.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:14

Is er geen mogelijkheid om je paard in de stapmolen te zetten?
Iedere dag er in doet al veel voor de conditie.

Anders toch als de dagen straks iets langer worden iedere dag stappen/longeren/rijden.
Zou het wel opbouwen, ook voor je zelf als je weer ritten wil gaan maken.