Hoeveel hooi per pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salora

Hoeveel hooi per pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:09

Hallo,

Wat eet een pony van 1,40 gemiddels aan hooi?

Ik voer kleine pakjes hooi. Is dat een half pakje per dag? Een heel pakje?

Lennox

Re: Hoeveel hooi per pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:13

Dat is afhankelijk van het gewicht van de pony.

Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.

Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:13

Wat krijgt je pony nog meer aan voer naast het hooi?

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:26

Poeh wat zal ze wegen. Max 400 450 kilo denk ik.

@Jansje, ze heeft een gebalanceerd dieet door veearts voorgeschreven.

Ze krijgt onbeperkt hooi.
Seniores priores
Rijke muesli
Maisolie
En een aantal supplementen.
Daardoorheen snij ik appels of wortels klein.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:32

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... dag-voeren

Een pony van 1.40m zal 350 / 450 kg wegen, maar om het zeker te weten kan je meten met een weegband of cm. http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/gewicht.html

1,5 kg per 100 kg kom je dus op ca. 6 kg per dag uit. Dat kan je wegen door een hooinet te gebruiken en een koffer weger; dat zijn kleine aparaatjes met een haak eraan waar je het hooinet in kan hangen.
Als de pony veel krachtvoer krijgt zal je de hoeveelheid hooi wel aan moeten passen.

Ik zie dat je een dieet van de veearts hebt, dan kan je het beter met die veearts overleggen, zeker gezien het feit dat ze nog zoveel extra krijgt, anders is ze straks kogelrond.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:37

Kogelrond zou ik enkel blij mee zijn. Ze word dit jaar 28.

Ik vroeg me af hoeveel van een pakje ze minimaal moet opeten om aan een gewoon rantsoen te komen.

Ik heb helaas geen weegschaal. Wat zal een klein pakje wegen? 20 kilo?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:37

Ikzelf heb een pony van ongeveer 1,43m en haal voor hem 2 balen hooi (a 25kg) per week en dat gaat er ook echt wel door. Hij krijgt zoveel als hij op kan en heeft hooi op de grond en in een net. Hij heeft dus eigenlijk onbeperkt gezien het feit dat hij het nooit allemaal op eet. Hij staat van 8u 's ochtends tot 5u 's avonds buiten en hooi is in de stal dus zou hij in stal staan gaat er nog een extra baal per week door. Mijn pony krijgt hiernaast ook 2x per dag hard voer. Zou toch wel rekenen op ongeveer 50kg hooi per week dat er door gaat.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:38

Lotte_Wessel schreef:
Ikzelf heb een pony van ongeveer 1,43m en haal voor hem 2 balen hooi (a 25kg) per week en dat gaat er ook echt wel door. Hij krijgt zoveel als hij op kan en heeft hooi op de grond en in een net. Hij heeft dus eigenlijk onbeperkt gezien het feit dat hij het nooit allemaal op eet. Hij staat van 8u 's ochtends tot 5u 's avonds buiten en hooi is in de stal dus zou hij in stal staan gaat er nog een extra baal per week door. Mijn pony krijgt hiernaast ook 2x per dag hard voer. Zou toch wel rekenen op ongeveer 50kg hooi per week dat er door gaat.

25 kilo zijn dat de kleinste baaltjes?

Ik heb echt de allerkleinste. De 3 a 4 euro pakjes zeg maar haha

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:42

Salora schreef:
Lotte_Wessel schreef:

25 kilo zijn dat de kleinste baaltjes?

Ik heb echt de allerkleinste. De 3 a 4 euro pakjes zeg maar haha

Hier een foto, zo'n baal is het ongeveer al zijn ze soms iets groter. Betaal er ook 5 euro voor per baal :) Denk dat de mijne ietsjes groter zijn, haal er ongeveer 9 plakken vanaf en de mijne eet ongeveer 3-4 plakken per dag afhankelijk van hoe hongerig hij is.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 20-02-17 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:42

De kleine pakjes wegen volgens mij zo'n 20 kilo. Dus zou je dan een dag of 3 mee toe kunnen

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:51

Geld dat ook voor een jongere koudbloed?

Want wat me opviel is dat mijn oudje met onbeperkt hooi max een half pakje eet.
Terwijl mijn koudbloed door blijft vreten ook al liggen er 5 gehele pakjes

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:02

Ik wil hier even een opmerking maken..
Een paard heeft minimaal 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht nodig.
Kuilgras zit zo rond de 55 tot 75% droge stof per kilo product.
En hooi zo rond de 70 - 85 droge stof per kilo product.
Dit houd dus in dat je meer dan werkelijke kilo's moet voeren.
Plak hooi varieert tussen de 1,5 tot 4 kg.
Advies weeg alles om te weten wat je daadwerkelijk voert.

Olie kun je ook niet ongelimiteerd voeren. Iedere ml olie heeft een paard 1 tot 1.5 IE aan vitamine E extra nodig op zijn huidige behoefte.

De behoefte van een paard is per individu verschillend. Je hebt ook nog te maken met toeslag van arbeid op de onderhoudsbehoefte.

@salora.. wil je meer informatie of hulp mag je me een pb sturen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 02:15

Onverpakt hooi is 80-85%, niet 70% (dat zou beschimmeld zijn of broeien voordat het bestorven is).
Simpelste manier om te rekenen qua hooi/voordroog is 2% lichaamsgewicht. Die baaltjes wegen ergens tussen de 12 en 22kg (hang ze dus aan de unster als je het zeker wil weten, gemiddeld kom je meestal rond de 16-18kg uit). 1/2 baaltje/dag is genoeg mits gewicht 16+kg is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:07

Zo'n weegschaaltje koop je zo bij de Action, Blokker, Hema en kost een paar euro: http://www.meulemangifts.nl/kofferweegschaal-gravity

Een baaltje hooi weegt tussen de 15 en 25 kg, geheel afhankelijk van hoe vast het geperst is. Wegen is weten!
Maar als je nu onbeperkt hooi voert, dan neem ik aan dat ze voldoende binnen krijgt? Een pony van 28 zal waarschijnlijk niet meer kogelrond worden, dat is altijd een heel gedoe om die op gewicht te houden. Mijn oude paard begon rond die leeftijd ook af te vallen.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 12:44

Ze krijgt voldoende binnen. De veearts heeft een schema opgesteld hoeveel voer ze naast het hooi krijgt.

Ik vroeg het me enkel af omdat het verschil in voerbehoefte tussen beide zo groot is.
Ik vroeg me af of de een dan veel te veel eet. Of de ander veel te weinig.

Een beetje van beide blijkt dus nu. Mijn oudje zou wat meer hooi moeten eten (al is dat op die leeftijd wat anders lijkt me, ze is goed op gewicht door de seniores priores), en mijn jonkie eet juist wat meet dan nodig (en is ook best royaal :+ ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:48

Mijn paarden hebben ook een verschillende voerbehoefte. Ik heb een ruin (18 jaar) die gauw te dik wordt en een merrie (27) die gauw invalt. Ze krijgen onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Niet te rijk en niet bemest met kunstmest want dan wordt mijn merrie hoefbevangen.

Daarnaast krijgt mijn merrie een ondersteunend middel voor de spijsvertering. Deze winter voor het eerst. Ze ziet er veel beter uit dan afgelopen winters. En mijn ruin is ook redelijk op gewicht. Ze staan altijd samen en hebben altijd hooi.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:52

Het is echt per paard verschillend.
Ik vind niet dat wij dat kunnen beoordelen via een schermpje...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:00

Eigenlijk zou een paard 24/7 toegang moeten hebben tot ruwvoer. Als je paard snel te dik word, voer je een laag kwaliteit ruwvoer, een paard dat juist aan mag komen voer je juist hogere kwaliteit. Hiervoor heb je de voedingswaardes nodig, dus moet je eigenlijk je hooi laten checken op kwaliteit en wat er nu echt in zit.

Naast het soort hooi, is het ook belangrijk hoevaak je voert. Over het algemeen mag een paard max. 6 uur zonder eten staan, dus zorg ervoor dat er iig 1x per 6 uur een voerbeurt is.
Het is ook beter voor het spijsverteringssysteem om éérst ruwvoer te geven, en daarna pas krachtvoer.

Het is dus nogal lastig om te bepalen hoeveel hooi jij je paard moet geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:12

Marjoow schreef:
Eigenlijk zou een paard 24/7 toegang moeten hebben tot ruwvoer. Als je paard snel te dik word, voer je een laag kwaliteit ruwvoer, een paard dat juist aan mag komen voer je juist hogere kwaliteit. Hiervoor heb je de voedingswaardes nodig, dus moet je eigenlijk je hooi laten checken op kwaliteit en wat er nu echt in zit.

Ik hoop dat je lage/hoge voedingswaarde bedoelt. De kwaliteit mag natuurlijk nooit laag zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:14

Koper schreef:
Marjoow schreef:

Ik hoop dat je lage/hoge voedingswaarde bedoelt. De kwaliteit mag natuurlijk nooit laag zijn.

Ja klopt, sorry verkeerd woord gebruikt :P

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:50

Hooi idd 80 geen 70 ... typefoutje

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:04

Ik zou zeggen: onbeperkt. Of in ieder geval zoveel dat je pony de hele dag bezig kan zijn met iets.