Bloedonderzoek, waar op testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Bloedonderzoek, waar op testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 09:44

Hai, vraagje
Waar zouden jullie op testen bij een bloedonderzoek voor een paard dat opeens kreuk is, stijf in zijn lijf en duidelijk minder Happy is?

Er heeft al een DA naar gekeken en een hoefsmid.
Beide zien dat het niet oké is,maar symptomen zijn vaag.

*Kreupel
*Spierspanning hoog
*Geen koorts
*Geen verwondendingen
* Drinkt/eet goed
*Poept en pies ook normaal
*Ligt vaker dan normaal en plat.
*Metacam geeft weinig verlichting

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:41

Bij een normale bloedafname wordt er wel naar die spierwaarden gekeken, volgens mij zit leverwaarden er ook standaard bij in, maar magnesium, vitamine E en Selenium zijn ook de moeite waard om te testen en voor zover ik weet zit dat alleen in een uitgebreidere bloedbepaling.

Wat is de leeftijd van het paard en wat wordt er mee gedaan?
Hoe gaat het met het verharen? Begint dat al wat of niet? Is hij duidelijk aan één been kreupel of wisselt het? Zit het voor of achter? Is de spierspanning over het hele lijf hoog of is er verschil tussen achter en voor? Komt het paard veel buiten en heeft het dan een dek op of staat het veel op stal? Wat krijgt het allemaal te eten? Allemaal vragen om verder met je mee te denken hoor, wie weet komen we zo op iets dat de kreupelheid en hoge spierspanning verklaart.

Babootje

Re: Bloedonderzoek, waar op testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:43

Bij vage symptomen, stijfheid en kreupelheid zou ik ook een lymetest meenemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:44

Selenium en vitamine E zou ik op laten testen :j

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:38

Bedankt had idd zelf ook bedankt lever,nieren en enzymen in de spieren te laten testen.
Paard is 12 was langzaam aan het opbouwen na osteo behandeling. loopt in een soort pp paradise
de DA had net gebeld met uitslag, ik zat in de auto morgen even briefje met alle waardes ophalen,maar sowieso was de uitslag spierbevangen en iets lever verhoogt.
ik zal de uitslag morgen hier nog even posten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:31

Had de DA verder nog ideeën hoe die afwijkende waarden gekomen zijn en hoe je ze kan behandelen? Ga je toch nog verder testen op Magnesium, Vitamine E en Selenium? Had de osteo nog speciale dingen gevonden?
Loopt het met een deken op of niet? Ik ben wel benieuwd of je nog antwoord hebt op mijn andere vragen ;) ?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:26

Jet schreef:
Had de DA verder nog ideeën hoe die afwijkende waarden gekomen zijn en hoe je ze kan behandelen? Ga je toch nog verder testen op Magnesium, Vitamine E en Selenium? Had de osteo nog speciale dingen gevonden?
Loopt het met een deken op of niet? Ik ben wel benieuwd of je nog antwoord hebt op mijn andere vragen ;) ?

Loopt nu met deken,eerst niet ging ook prima. werd nog niet belast zins kerst ivm vastzittende SI gewricht en daar voor behandeld, ik was haar met stapritjes licht longeren juist weer aan het oppakken.
Ze is 12 jaar
CK was 501 ( moet onder de 260) LDH 609 (moet zijn onder 400)en ALT 20 (moet tussen 2 en 15 zijn)
Voor de rest geen gekke waardes, magnesuim enzo ook prima

Ik dacht zelf Spierbevangen, en dat heeft DA bevestigd aan de hand van bloed.
Osteo dacht ook spierbevangen.
Door haar werk in heel licht spieren te ontspannen liep ze wel wat vlotter.

Momenteel krijgt ze:
Metacam, neutradex, traumeel, leverondersteuning, wietolie en magnesium.
Voer haar Daily compleet daar zitten vitamine en mineralen in.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:52

Hebben jullie ook al eens gedacht aan PSSM? Ik weet niet welk ras het is hoor en of het daarbij ook voorkomt, maar het doet me er wel aan denken: http://www.pssm.eu/symptomen.php is bijvoorbeeld een link naar een site die meer informatie geeft.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:54

Urine is prima van kleur, lui is ze ook niet.
Zweten herken ik ook niet, maar zou dat PSSM dan misschien uitkomen in een bloedtest?
bedankt voor het mee denken iig.
Het gaat gelukkig al weer stukken beter, ze is er nog niet,maar wel weer een vrij bewegend paard dat zonder pijnstillers staat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:43

Fijn dat het al weer een stuk beter gaat! Mooi dat ze nu weer zonder pijnstillers is. Voor zover ik weet moet je haren ( uitgetrokken maanharen) opsturen naar de US om op PSSM te laten testen. Hopelijk zet de stijgende lijn door en is ze straks weer helemaal in orde!