Merrie slaat naar haar buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silvy25

Merrie slaat naar haar buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:16

Hoi,
Ik ben normaal een stille meelezer, maar ik vraag mij af of iemand deze klachten herkent.

Ik ga proberen om het probleem kort te schetsen.
Mijn merrie van intussen bijna 7 heeft een hoop vage, rare klachten.
Ik heb haar gekocht vorig jaar in mei en ze is volledig goedgekeurd, klinisch als röntgenologisch ( wel heel kleine chip in de kogel linksachter, maar zou nooit problemen mogen geven).
Toen ze de eerste keer bij ons bij de hoefsmid kwam bleek wel dat ze rechtsvoor een krampbeen heeft, wat toen bij de vorige eigenaren niet te zien was..

Sinds eind oktober is ze beginnen vermageren. We hebben daarop geprobeerd met bietenpulp bij te voeren, merriebrok geprobeerd, luzerne (uiteraard al deze dingen langzaam opgebouwd). Op aanraden van onze DA ook 3x per dag gaan voeren (normaal 2x). Maar niets hielp om haar op gewicht te houden. Ook haar bloed is in deze periode nagekeken en was volledig normaal. Enkel een iets verlaagde weerstand, maar niet in die mate dat het het vermageren kon verklaren.

Rond eind november begon ze ook te schoppen naar haar buik in een soort van 'aanvallen'. Ze is dan ook erg onrustig. Verder at ze ook niet goed meer. Haar krachtvoer liet ze heel vaak staan (hooi is ze wel altijd goed blijven eten). Het leek voor mij alsof ze buikpijn had, dus terug DA erbij. Ook weer niets kunnen vinden helaas en onze DA had dit zelf ook nog niet gezien. Ze was ook niet suf ofzo, dus niet de typische koliekverschijnselen... Haar darmgeluiden waren ook normaal. Ze was toen wel nog erg mager. Ze draaide ook heel vaak rondjes in haar stal 's nachts, waardoor haar stal verschrikkelijk vuil werd.

Uiteindelijk toch maar met haar naar de kliniek gereden. Daar hebben ze een gastroscopie gedaan, een glucose tolerantie test, echo van de darmen en baarmoeder en eierstokken nagekeken. Bij geen van deze onderzoeken hebben ze iets abnormaals gevonden. Het lastige is natuurlijk dat ze niet altijd van die aanvallen heeft. Heb ook nog niets gevonden wat dit zou kunnen triggeren.

We zijn eind december ongeveer overgeschakeld op ander eten; Dodson & Horrel Build Up Conditioning Cubes. En een tijdlang ging het goed met haar en hadden we geen klachten meer. Ze is ondertussen ook al een stuk bijgekomen.

Sinds deze week echter opnieuw in 'aanvallen' slaan naar haar buik (momenteel nog niet even vaak als voorheen). En ik zag haar ook al 2x haar hoofd scheef houden terwijl ze aan het stappen was op de wei... Zag er heel vreemd uit, heb dit nog nooit gezien.. Dit duurde maar een klein minuutje en daarna was het volledig weg. Ze deed voor de rest ook niet anders ofzo.. De laatste week merken we dat ze vaker gaat neerliggen in de wei. Als je bij haar komt reageert ze wel meteen en ze staat ook makkelijk terug recht. Dus geen idee of dat gewoon toeval is of niet. Momenteel eet ze wel nog normaal.

Is er iemand die dit herkent? Ik weet niet zo goed wat de volgende stap nu zou kunnen zijn... Ze is ook al nagekeken door de osteo (moet nog eens terugkomen, want vorige keer had ze te veel last van haar aanvallen, dus niet kunnen behandelen). Ze zat wat vast aan de schoft en vlak voor haar bekken, maar dat zou volgens de osteo haar klachten niet kunnen verklaren.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:22

Ik mis in je hele verhaal het mestonderzoek/ontwormen en een tandarts behandeling?

tanjaatjuhh

Re: Merrie slaat naar haar buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:26

Hoofd scheefhouden , neurologisch al nagekeken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:29

Ik mis ook zand, wormen, ontwormen en tanden.

Heeft ze geen last van knutjes/insecten?
Zijn haar hals en rug ook op de rontgen gezet?
Scheef hoofd denk ik aan pijn in of rond het hoofd.

Silvy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:37

Bedankt al voor de reacties.
Tandarts is eind augustus geweest en hij had zelden zo'n goed gebit gezien. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Ze is ook altijd op tijd ontwormd geweest. Mestonderzoek is niet gebeurd, maar in het bloedonderzoek is ook gezocht naar aanwezigheid van wormen. Zijn er toch bepaalde wormen die je niet in het bloed ziet en wel in de mest?

Nee, ze is nog niet neurologisch nagekeken. Bij de keuring zijn enkel de benen op röntgen gezet. Dus hals/rug nog niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:40

https://youtu.be/Fr05hMmLCY4
Alle symptomen kunnen wijzen op maagzweren. Musschien toch nog eens de veearts laten controleren op maagzweren.die kunnen zimaar weer opspelen
Beterschap met je paard. Vervelend als je niet weet wat er is.
Laatst bijgewerkt door janouk op 19-02-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:40

Wormen zie je vaak nog eerder net na het ontwormen in de mest dan voor tijd. Dit heeft te maken met het feit dat wormen niet altijd mee naar buiten komen bij mesten en na een goede wormenkuur wel omdat ze dan dood zijn.

Waarmee en wanneer heb je voor het laatst ontwormt. En wissel je genoeg van werkzame stof.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:41

Dat scheef houden van het hoofd kan best komen vanuit het gebied rond de schoft.
zijn wel spieren die allemaal met elkaar in verbinding staan.
zoek anders een plaatje op google op, dan kun je dat zien.
een fysio kan dan ook erg goed helpen om het te masseren.

Verder zou ik inderdaad kijken naar zand in de darmen en kijk of je zoveel mogelijk graan uit het dieet kan schrappen, ik weet niet of dat in je huidige voer zit?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:42

Ja,er zijn wormen die je niet in het bloedonderzoek ziet....horzellarven,lintwormen ingekapselde bloedwormen....wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Silvy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:33

@janouk: bedankt,heel duidelijke video. Ze is inderdaad wel gevoelig vlak achter haar voorbeen. Maar op de gastroscopie hebben ze helemaal niets gezien van maagzweren? Dus dat lijkt me wel vreemd :?

Ze is in oktober toen ontwormd met equest pramox geloof ik (het was diegene die ook tegen lintworm werkzaam is). Daarna is ze nogmaals ontwormd, denk eind december ongeveer. Deze keer met een andere kuur, maar herrinner mij even niet meer hoe die precies noemde.

Zou eens moeten nakijken of er graan in dit voer zit. Maar ik zou liever niet te veel van voer veranderen, aangezien ze niet zomaar alles wil eten..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:57

Dat voer van Dodson en Horrel lijkt mij wel goed hoor, het heeft een goede naam in paardenvoerland.

Hoe lang duurt zo'n aanval of periode van aanvallen eigenlijk? Staat ze ook te schuren met haar staart? Dan zou het ook iets hormonaals kunnen zijn.

Rijd je er ook op of doe je er iets anders mee dat energie van haar vergt?

Haar mest op zand testen kan in elk geval nooit kwaad, je moet dat wel een paar dagen achter elkaar doen, want zand komt er met golfbewegingen met de mest mee uit. dan weer een dag helemaal niet ( of twee dagen) dan weer wel...

Hoe zit dat met dat krampbeen voor? Kan je dat been wel normaal optillen, kan je het uitkrabben? En het andere voorbeen? Gaat dat hetzelfde met optillen en uitkrabben? Het gekke is eigenlijk dat ik nog nooit gehoord heb van een krampbeen voor, wel achter... Toch kan dat wel weer in verband staan met dat scheef lopen met haar hoofd, dan kan er toch of hoog in de hals net achter de oren of laag in de hals een probleem zijn waardoor er soms een zenuw knel komt.

Dat trappen naar haar buik, doet ze dat spontaan, in de box of op het land of allebei? Of alleen met poetsen en/of opzadelen?

Is het een paard met veel behang aan de benen zoals een Fries, een Tinker of een Trekpaard bijvoorbeeld?

Silvy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 08:24

De duur van zo'n aanval varieert. De ene keer is het een klein kwartiertje, de andere keer zelfs tot een uur. Echt schuren met haar staart heb ik haar nog niet zien doen. Gisteren stond ze op stal toen ze een aanval kreeg en dan schuurde ze wel met haar hele lichaam tegen de wanden...
Ik ga proberen om dit weekend al een keer haar mest op zand te testen.

Het krampbeen kan ik niet normaal optillen en uitkrabben gaat erg moeilijk. Meestal vraag ik aan mn vader of hij dit doet, want ben er zelf niet handig /sterk genoeg voor. Haar andere voorbeen is gewoon normaal en ook beide achterbenen kan ze normaal optillen.

Het trappen naar haar buik kan gelijk waar en wanneer gebeuren, in de stal, op de weide, op de poetsplaats. Enkel onder het rijden heb ik ze het nog niet weten doen. (ik rij ongeveer 3x per week dressuur met haar, gewoon licht werk momenteel)
Het is een bwp'er dus veel behang heeft ze niet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:43

Wat vervelend al die vage klachten

Hoeveel hooi krijgt het paard? Je zou voor het dik maken ook de subli 369 kunnen voeren

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:38

Maagzweren is het eerste wat bij mij opkomt, is hier al naar gekeken of dit het zou kunnen zijn.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:55

Herken het wel als maagzweer. Maar je hebt een gastroscopie gedaan dan zou dit herkent moeten zijn. Het gekke met klachten is dat ze zo nu en dan meer de kop kunnen opsteken. Hoe is ze met rijden, lusteloos? Dan zou ik haar een paar dagen op omeprazol zetten om maagzweer volledig uit te sluiten. Na 3 tot 5 dagen moet je een ander paard hebben. Zoniet verder zoeken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:18

Voor een krampbeen en achter niet is erg bijzonder. De zenuwen die richting achterbenen lopen liggen verder naar buiten dan de zenuwen die richting voorbenen lopen. Bij een aandoening/beschading aan de zenuwbaan (bijv. Wobbler) zie je dat daarom gewoonlijk ook altijd als eerste bij de achterhand.

Ik zit daarom dan meer te denken aan een spierletsel, bijvoorbeeld als gevolg van een trauma.
Was het paard toen je haar kocht misschien “vanwege omstandigheden” een periode minder intensief/niet gebruikt?

Silvy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:21

Allemaal al heel erg bedankt voor het meedenken!
Ze krijgt onbeperkt hooi.
Ik heb pas deze maandag voor het eerst gereden als ze last had (normaal laat ik ze dan staan, maar wou toch even zien hoe ze zou reageren). Op momenten dat ze geen 'aanval' heeft kan ik ze gewoon normaal rijden en is er niks aan de hand.. Erg vreemd. Maandag merkte ik dat ze veel stijver was dan normaal en zich grotendeels afsloot voor mijn hulpen. Ze was slecht aan het been, maar tegelijkertijd toch schrikkeriger dan normaal.

Ja dat krampbeen voor is erg vreemd, veearts had het ook nog nooit gezien. Zij dacht toen ik mn merrie net had dat ze mss Wobbler zou hebben, maar ze heeft er niet alle symptomen voor.. (dit was overigens lang voordat deze vage klachten begonnen)
Ik heb het paard gekocht van iemand met een ziekte en ze had zelf het paard al een tijd niet kunnen rijden. Ze betaalde wel een ruiter om haar te rijden (zou 3x per week geweest zijn, zei ze. Geen idee of dat werkelijk zo was natuurlijk). Ze stond dus inderdaad niet in topconditie, maar ook niet om te zeggen dat ze stil gestaan zou hebben.
Ik ben ondertussen ook begonnen met een soort van 'dagboek' bij te houden om een beetje een beeld te krijgen van wanneer ze last krijgt en van de omgevingsfactoren die mogelijk van invloed kunnen zijn. Volgende week komt er een andere veearts naar haar kijken voor een second opinion. Benieuwd wat hij ervan denkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 04:44

Ik zou als ik jou was eens proberen of ik zo'n aanval voor een gedeelte op film kan krijgen, net als het optillen en uitkrabben van het krampbeen en het scheefhouden van het hoofd. Dan kan je misschien een aantal gerenommeerde paardenklinieken vragen of die er naar willen kijken en hun licht er over laten schijnen.
Hoe is ze als je met snoepjes of wortels oefeningen laat doen? Zoals met haar hoofd tussen haar voorbenen, met haar hoofd naar links naar haar schouder en naar haar "heup" en datzelfde ook naar rechts? En met haar hoofd naar haar achterhoeven links en rechts? Daaraan kan je misschien ook zien wat lastiger of makkelijker gaat, altijd handig als je dat weet voor een dierenarts.

Het feit dat ze zo plakkerig aan je been was doet dan toch weer denken aan een hormonaal probleem, iets met de hengstigheid. Dat kan ook verklaren waarom het een tijdje minder optrad. Wel heel goed om het nu eens goed bij te houden wanneer, hoe lang en onder welke omstandigheden ze dit gedrag vertoont. Zie je het goed als ze hengstig is? Sommige merries hebben voordat ze hengstig worden best wel veel last van hun buik.
Hoe is ze trouwens tijdens zo'n aanval met poetsen onder haar buik? OF poets je haar daar dan niet?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:50

Eerste waar ik aan moet denken is ook een maagzweer. Scopie hoeft dit lang niet altijd aan te tonen. Genoeg gevallen bekend waar een scopie is gedaan en niets gevonden werd waarbij wel bleek dat er maagzweren waren. Krampenbeen kan er geheel los van staan natuurlijk.

Goed om na te gaan wat het kan triggeren. Helpt rust geven? Even niet rijden maar alleen wandelen aan de hand?

Zijn er in de omgeving dingen veranderd? Wei samenstelling e.d wat voor stres kan zorgen?

Silvy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 08:25

Filmpje ga ik idd proberen te maken.
Dat met de snoepjes moet ik eens proberen, ik doe tijdens het grondwerk wel buigen naar links en rechts richting schouder. Dat doet ze wel vlot, ook als ze last heeft.

We hebben er ook al aan zitten denken dat het mss hormonaal kan zijn. Ik hoop eigenlijk een beetje dat het dat 'maar' is. Je ziet bij haar overigens bijna niet of ze hengstig is of niet. Bij het poetsen is ze soms heel gevoelig vlak achter haar linker voorbeen, de rest van haar buik kan ik wel gewoon aanraken.

Weidebloem, dat wist ik niet dat ze dat tijdens een gastroscopie niet altijd zien. Rust geven helpt niet, dat heb ik toen in november geprobeerd en gaf geen vermindering van de klachten.
Er zijn niet echt dingen veranderd, ze staat natuurlijk nog niet super lang bij ons dus mogelijk heeft ze het daar nog moeilijk mee :?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:08

Dat van die gastroscopie en maagzweren niet altijd zien kwam ik laatst ook tegen op internet, ik had dat ook niet verwacht. Ik weet wel dat ze bij bijvoorbeeld Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar onderscheid maken tussen maagzweren die in het bovenste deel van de maag voor komen en maagzweren die in het onderste deel van de maag zitten.

Overigens, als je een beetje Engels kan verstaan zijn deze youtube-filmpjes wel interessant denk ik, dan kan je zelf eens kijken hoe ze reageert als je zo'n test doet: https://www.youtube.com/results?search_ ... +in+horses .

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:21

nou de symptomen als ze naar hun buik happen kan ook zijn dat ze buikpijn hebben of maagzweren.
je kunt eens met je hand wat lichtjes 'duwen" bij haar buik, kijken of ze daar ook zo op reageert,
en anders zijn het van die steken...

ik zou in ieder geval even een extra foto laten maken,
want paard dat ik ken had verkleefde darmwanden... niet goed
en die had ook vaker last van slokdarmverstopping etc
totaal wat anders, maar je kunt beter alles laten checken!