Boxrust, verantwoorde bezigheidstherapie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Boxrust, verantwoorde bezigheidstherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 16:38

Hallo allemaal,
Mijn paardje staat sinds een maand op boxrust en heeft nog minstens 5 maanden te gaan.
Nu verveelt mevrouw zich al stierlijk, dus is de zoektocht naar iets om haar bezig te houden gestart. Hier zitten echter wat haken en ogen aan.
Ze heeft namelijk een gebroken hoefbeen, dus dingen als een voetbal of voerbal kunnen niet. Ik neem liever geen onnodige risico's met haar voetje. ;)
Slowfeeders sloopt ze, dus dat is ook niet echt een optie.
Ze heeft een liksteen, maar die vindt ze niet zo interessant meer.
Er zullen vast nog veel meer medisch verantwoorde bezigheden zijn, dus hierbij de vraag welke opties jullie kennen.
Ik ben benieuwd!

Dancyy

Re: Boxrust, verantwoorde bezigheidstherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:41

Oei lastig.
Wilgentakken ophangen? Hier zijn die blokken van vitamunch ook populair :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:44

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:16

Ik ga even uit de box.....ehhh, wel in de paardenbox, denken.

Zijn er niet bv puzzels voor paarden, zoals voor honden en katten, als ze de goede zetten doen, komen er snoepjes uit.
Hersenspelletjes, met bloempotjes, als de goede omgaat ligt er een snoepje.

Ga maar eens googlen op hersenspelletjes voor honden, er is teveel om op te noemen.
En dan gaan denken hoe je dat om kunt zetten.

Dan zou je bv eens aan het sorteerwerken binnen speuren.

Misschien kun je wat clickertraining dingen bedenken, die ze op de stal kan doen.
Misschien wil je haar iets aanleren ( belonen ) of afleren ( niet belonen maar wat anders wel )

Dus veel met je paard bezig zijn, hem uitdagen zijn hoofd te gebruiken, daar worden ze erg moe van.
Verder zou je jezelf misschien kunnen trainen in intuitieve massage en zien hoe je paard dat vind.
Of misschien gaucha, reiki oid leren, daar doe je hem een groot plezier mee, met een uitgebreide behandeling.

Kortom ben creatief en doe iets waardoor jij bij hem bent, ik vermoed dat hij veel direct gezelschap moet missen in vergelijking met normaal.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:55

Nog als kleine aanvulling op de post hierboven, ttouch is bewezen effectief en de basis is heel simpel toe te passen.

En voor in de stal, een boomstammetje (op internet is genoeg te vinden welke je kan gebruiken) vastbinden tegen de wand als je tralies hebt, vinden ze vaak leuk om de bast er af te eten en soms eten ze uiteindelijk het gehele stammetje op.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:16

Mijn paard hoefde gelukkig maar 2 weken op boxrust maar ik verstopte elke dag eten in haar stal zodat ze iets te doen had. Ik probeerde ook veel af te wisselen met madarijnen, sinasappel, appel, peen, komkommer, banaan. Ook nam ik gekke voorwerpen mee, zoals oa.een knuffel eend (Let op de ogen) , een zachte bal waar ze op kan staan, een plastic fles. Ik ben er toen wel bij gebleven en niet stal laten liggen zonder toezicht, maar dit vond ze wel erg leuk.
Ook had ik een speelbal in haar stal opgehangen waar ze ook een paar dagen druk mee bezig was.
Die van mij was ook erg moe van de operatie dus haf mn tablet meegenomen en een filmpje gekeken samen met haar in stal.
En ja verder heel veel poetsen en knuffelen.
Maar 6 maanden wel lang zeg,succes!!!
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:22

Kan ze dalijk met mooier weer niet op een ministukje weiland ter grote van ongeveer een box?
Zou al weer wat schelen qua verveling denk ik en frisse lucht is ook wel fijn.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:38

Zit met hetzelfde probleem, paard op volledige stalrust... al 3 weken, maar moet nog wel een hele tijd....

Hij heeft weinig geduld, borstelen word die na 5 minuten vervelend van, trucjes/kunstjes is ook maar heel even leuk... ook omdat hij niet veel kan. (benen moeten aan de grond blijven, dus blijft een beetje kusje, flehmen, schudden)

Ik lees dus even meee... Sterkte ;)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:40

Clickertraining? Targetten, pionnen omgooien, vormen herkennen. Nadeel is wel dat je beloningsvoer nodig hebt, terwijl je waarschijnlijk zo weinig mogelijk krachtvoer wilt geven.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:45

Happy16 schreef:
Clickertraining? Targetten, pionnen omgooien, vormen herkennen. Nadeel is wel dat je beloningsvoer nodig hebt, terwijl je waarschijnlijk zo weinig mogelijk krachtvoer wilt geven.

Er bestaan suikervrije/vrij van nog wat dingen haha snoepjes, wellicht kan je daar wat naar zoeken? Scheelt toch weer wat!

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:10

en een bal ophangen in de stal? wat betreft de clickertraining je kan bijv de vitaminen, mineralen brokjes van equilin gebruiken. dit is sowieso handig ipv brok. wel de vitamine mineralen niet de energie. sterkte gebroken hoefbeen is niet niks.....