Wortels opslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Wortels opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 21:01

Hoi!

Makkelijke vraag: hoe bewaren jullie je (voeder) wortels?
Ik geef ze nu aan mijn paard omdat hij anders zijn pulp niet helemaal op eet en als beloning etc. Maar ik heb maar 1 paard en dat gaat dus niet zo snel.

Momenteel heb ik ze in een koele, donkere ruimte staan maar mijn vader wordt gek van al mijn voer daar dus dat moet veranderen haha

Nu het warmer wordt is het lastiger om ze langer goed te houden. Hoe doen jullie dat?

ElSea

Re: Wortels opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:02

In een voerton met een laagje stro onderop :) we delen het wel met z'n tweeën juist daarom, kan je dat niet regelen?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:04

ik voer enkel in de winter wortels. Ik voer hier een emmer per dag (bouwemmer) aan 2 paarden.
Mocht ik tegen het einde van de winter zitten, dan gooi ik een voerton vol water, en leg ze daar in. Dan blijven ze vers(er)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:07

Gewoon op de grond van de schuur. Helaas blijven ze niet altijd lang goed onder bepaalde weersomstandigheden. Dan voer ik gewoon wat meer

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:25

Wij bewaren de wortels in zand, volledig bedekt, vanaf het najaar in ieder geval voor de vorst uit de grond, dit gaat erg lang goed tot maart wel, dan gaat de kwaliteit heel hard achteruit. Koop ik ongeveer 2 maand wortels in de winkel en dan zijn de zomerwortels vaak goed uit eigen groentetuin.

Groet Karin.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:42

Ik heb ze uitgelegd op een grote plank in een donkere en koele ruimte, de wortels die rot beginnen te worden zie ik dan snel dan kan ik het rotte deel wegsnijden en alsnog de wortel opvoeren

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 05:50

Bedankt voor de tips al :)

Delen met stalgenoten zal niet gaan denk ik, ik ben een van de enigen die zijn paard bijvoert(staan 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en er zijn er veel die op pensioen staan of die amper gereden worden) en de staleigenaar heeft ook wortels tot zijn beschikking als "extratje" voor diegenen.

Ik was sowieso al niet van plan na deze zak nog een nieuwe te kopen maar was toch wel benieuwd haha.

Dat van in water leggen heb ik al eens gezien, maar ben zo bang dat als er eentje gaat schimmelen dat je dan de hele ton kan weggooien.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 07:30

Zorgen dat ze helemaal onder water staan. Dan schimmelen ze niet

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 07:47

Ik heb heel luxe een koelkast bij de paarden.
Naast wat drinken voor mezelf liggen daar ook de wortels en appels voor de paarden in.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:49

Ik heb ze gewoon in mijn zadelkast staan in de zak waarin ze zitten. Ze houden het makkelijk 2 weken uit :j

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:20

Wortels in een stevige kunststof bak leggen en een laag zand eroverheen. Deed de oma van mijn man vroeger met de wortels uit de groentetuin. Werkt prima. Ze stonden dan wel in de kelder maar dat is niet noodzakelijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:05

deb_tink schreef:
Zorgen dat ze helemaal onder water staan. Dan schimmelen ze niet

Precies.
Zodra het wat warmer wordt gooi ik ze ook in een ton en vul die verder compleet af met water. Blijven ze heel lang goed. En zodra het begint te vriezen gooi ik ze in de diepvriezer :P :D (die als voerkist dienst doet en dus niet aangesloten is :+ ).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:07

Wij hebben ze altijd in een kleine vuilnisemmer zitten, van bijv. de xenos. Gaat prima, maar hier staan dan al sowieso 6 paarden die van één zak eten :P Ik weet niet hoe het zit met de pension klant, maar die geeft het volgens mij niet.