Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
maximuss schreef:Hoe is ze gestald? Een paard met een dergelijk probleem zou ik ergens 24/7 buiten willen: geen kort gedraai in een box of gekkigheid als ze dan wel naar buiten kan.
Moest het mijn paard zijn dan ging ze minstens tot na de zomer in een kudde naar buiten (desnoods bij een opfok) en daarna evalueren.
tamary schreef:pol1 schreef:Laten dekken is een optie..
Maar een paard van 5 kan ook nog wel 20 Jr leven..
Moeilijke beslissingen..
Second opinion?
chip heeft erfelijkheidsfactor + dracht is meer belasting van de benen door het extra gewicht. Er mee gaan fokken is dus juist geen optie.
maximuss schreef:Het gaat vooral om de belasting van het slechte voorbeen: die is een pak groter/ hoger als ze op een kleine oppervlakte staat.
kiwiwitje schreef:Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Hij zit wel in Belgie, maar hij heeft o.a. een aantal paarden waar ik mee gewerkt heb weer gewoon de sport in gekregen terwijl andere ze afgeschreven hadden.
kiwiwitje schreef:Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Hij zit wel in Belgie, maar hij heeft o.a. een aantal paarden waar ik mee gewerkt heb weer gewoon de sport in gekregen terwijl andere ze afgeschreven hadden.
Gentle_Touch schreef:Ja klopt, ik heb ook zeker andere dierenartsen hierover benadert. Het vervelende is dat het hele stuk bot echt weg is en niet meer aan zal groeien helaas. Tot nu toe heb ik van iedereen gehoord dat we niet veel meer kunnen doen dan dit.
. maximuss schreef:Een paard dat 24/7 buiten staat op een ruime wei gaat eigenlijk nooit "koud" staan en galopperen doen ze dan uit zichzelf ook niet veel. Hoe meer buiten, hoe rustiger ze zijn.
Het is niet dat mijn plaat blijft hangen of dat ik je iets wil opdringen maar ik wil graag een paar misvattingen verduidelijken.
Babootje schreef:kiwiwitje schreef:Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Hij zit wel in Belgie, maar hij heeft o.a. een aantal paarden waar ik mee gewerkt heb weer gewoon de sport in gekregen terwijl andere ze afgeschreven hadden.Gentle_Touch schreef:Ja klopt, ik heb ook zeker andere dierenartsen hierover benadert. Het vervelende is dat het hele stuk bot echt weg is en niet meer aan zal groeien helaas. Tot nu toe heb ik van iedereen gehoord dat we niet veel meer kunnen doen dan dit.
Hoe moet ik dat zien een stuk bot weg. Heeft hij dan nu een afvlakking o.i.d.?
Gentle_Touch schreef:kiwiwitje schreef:Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Ja klopt, ik heb ook zeker andere dierenartsen hierover benadert. Het vervelende is dat het hele stuk bot echt weg is en niet meer aan zal groeien helaas. Tot nu toe heb ik van iedereen gehoord dat we niet veel meer kunnen doen dan dit.
nova_zodiax schreef:Ik sluit me aan bij geerke,6 weken is best kort. Persoonlijk zou ik het paard tot septemer lekker vrij geven. Rond juli een goede osteopaat erbij en dan nog eens kijken hoe het paard loopt.
geerke schreef:ik geloof nooit dat dit soort ellende in 6 weken bekeken is....Een gemiddelde spierblessure bij een mens duurt al langer,en dit paard is geopereerd.Ik zou er nog helemaal niet op gaan zitten en haar op zijn minst een half jaar rust en weidegang geven
Polly schreef:Ik zou haar tot het weideseizoen begint rust geven, dan een hele zomer rust in de wei tot ze van de wei af moeten en dan kijken. Is het dan nog niet goed en ook geen vooruitzicht op goed dan zou ik afscheid nemen.
Een paard heeft geen besef van morgen of volgende week, dier heeft een prachtige zomer gehad en daarna is het dan klaar. Klinkt misschien hard maar heb je een paard gekocht om er misschien nog wel 20 jaar naast te lopen of ernaar te kijken? Nee toch? Ik neem aan dat het dier is aangeschaft met een toekomst om te rijden, te sporten en leuke dingen te doen. Ik weet dat er mensen zijn die menen dat je een vriend voor het leven koopt en daar tot het einde der tijden voor moet zorgen, dat vind ik ook als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Ik heb zelf ook een pony die 'stuk' is en ik had toen al een tweede pony waar ik nog wel mee kan hobbyen. Had ik die niet gehad had ik waarschijnlijk afscheid genomen van pony 1 hoe dierbaar ze me ook is. Inmiddels is ze ook al bijna 10 jr. 'stuk' en het is een prijzige aangelegenheid om een dergelijk dier aan te houden als je er verder niks mee kan.
Ik wens je veel wijsheid toe.