23jarige holsteiner wat aanspekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

23jarige holsteiner wat aanspekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:53

Hey hallo,

Ik had nooit gedacht dat onze eeuwig kogelronde holsteiner ooit 'te mager' zou zijn...

Ik kom in de winter nauwelijks bij ons ouderlijk huis waar de paarden staan. Mijn vader verzorgt ze. Maar ik schrok me een hoedje toen ik twee weken terug mijn oude kameraad zag staan. Ingevallen flanken, ribbetjes zichtbaar. Mijn vader zag dit zelf niet. Gelukkig kon ik hem overtuigen dat ons paard toch echt veel was afgevallen in korte tijd...

We hebben de paardentandarts laten komen en deze heeft flink wat werk verricht aan het gebit.

Wat denken jullie. Zullen we hem wat aanspekken nu of zal hij, nu zijn tandjes zijn gedaan, vanzelf in het voorjaar de inhaalslag maken? Het gaat om zo'n 50 tot 70 kg die hij mag aankomen schat ik.

Mest wordt binnenkort nagekeken ivm mogelijke parasieten infectie. Toch is hier niet direct een verdenking van...

Paarden krijgen hele dag door ruwvoer, staan van 6u sochtends tot 5u savonds buiten en worden enkel met mooi weer wat hobby matig gereden...

Bvd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:55

swaatje

Re: 23jarige holsteiner wat aanspekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 19:00

Bedankt voor de tip!

Jij zegt dus bijvoeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:18

Ja, als tanden zo goed mogelijk zijn en ook wormen zijn uitgesloten dan is bijvoeren een goed idee. Oudere paarden nemen vaak minder goed hun voer op in de darmen, dus hebben dan beter/meer/ander voer nodig.

Tekort aan eiwitten kan ook een reden zijn van afvallen, maar dan vallen ze terug in bespiering ( dus langs ruggengraad b.v. ).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:00