Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:01

Ik geef nu 2 weken monnikspeper. Wat een verschil al meteen. Ze schrikt niet meer en is fijn te rijden. Nadat de tandarts is geweest, gaat het rijden nog beter. Nu hopen dat het blijft helpen en ik de regumate kan minderen...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:34

Fijn sancerre! Ik vind het ook top spul

Metjepaard, die reactie heb ik nog niet eerder gehoort. Hoe is het nu ? Al beter of niet?

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:31

PanamaD ze is nog steeds niet te rijden helaas twijfel ik of het een medische oorzaak heeft gezien de diagnose artrose in C6 en C5.

De hengstigheid kan nu wellicht ook een rol spelen. Eerlijk gezegd ik merk nog niks van de monnikspeper ze is nu weer ontzettend hengstig.

De stalhulp zei vandaag ook dat het niet normaal is en dat ze eigenlijk bijna altijd hengstig is.

Ik ga dus een da laten komen om te kijken wat er loos is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 18:07

Verstandig maar wat ontzettend vervelend... zal idd meer aan de hand zijn.

Laat je weten wat eruit komt? Sterkte ermee :(

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:03

Dank je ik hou jullie op de hoogte.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:03

1metjePaard schreef:
Hallo ik geef sinds een week mijn merrie monnikspeper en ik heb het idee dat haar humeur/gedrag alleen maar erger is geworden. Hebben jullie dat al eens gehoord/meegemaakt.

Is nu niet merkbaar hengstig meer maar is ontzettend boos op alles en iedereen. Staat te stijgeren in de paddock, kan niet meer normaal mee lopen anders dan in een soort van piaffe.

Met rijden kan ze super de stop, achterwaarts bokken op het been en komt ook omhoog.

Het is een merrie met een medisch verleden, maar omdat het na de komst (21 dagen terug) van een nieuwe ruin is begonnen en ze onwijs hengstig eas daarna gestart met monnikspeper.

As maandag ga ik de da bellen waar ze is behandeld om te overleggen.


Ja, ik gaf moodymix. Dat is een mengsel waar monnikspeper in zit. Ik kreeg ineens een paard dat overal bang van was en heel explosief. Ik gaf het omdat ze in het land de ruinen niet met rust liet als ze hengstig was. Dat gedrag veranderde nauwelijks, maar ze verder veel heftiger in haar gedrag. Schrikken van spoken en onrustig. Terwijl het normaal een hele relaxte PRE is.

Ik hoorde in mijn omgeving ook van 2 merries die heel heftig reageerde. En verder ook veel merries bij wie het wel helpt.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:14

Ik zie dat het topic niet meer actief is. Maar wie weet leest iemand het nog?
Weten jullie of monnikspeper schadelijk is voor de maag? Het ruikt wat scherp. Mijn paard heeft een gevoelige maag. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 15:08

Dat is wel een goede. Die van mij heeft daar geen last van gehad maar wie weet hier iemand in het topic?

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:36

Dat zou ik ook niet weten. Ik ben ook weer begonnen met monnikspeper te geven....ze is en blijft elke maand hengstig maar nu weer zo erg dat ze gaat trappen tijdens het rijden naar andere paarden in 'de periode' en ook bokken onder het zadel zoals bij TS.
Stomme merries := 8)7

Ik kan me niet voorstellen als je puur kruiden voert (waar monnikspeper onder valt) dat dat schadelijk kan zijn, maar zeker weten doe ik dat niet!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:05

ju1982 schreef:
Ik kan me niet voorstellen als je puur kruiden voert (waar monnikspeper onder valt) dat dat schadelijk kan zijn, maar zeker weten doe ik dat niet!

Eh, Jakobskruiskruid is ook een heel natuurlijk kruid. Zou het toch maar niet aan het paard voeren.

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:12

Rex_Rolfo schreef:
ju1982 schreef:
Ik kan me niet voorstellen als je puur kruiden voert (waar monnikspeper onder valt) dat dat schadelijk kan zijn, maar zeker weten doe ik dat niet!

Eh, Jakobskruiskruid is ook een heel natuurlijk kruid. Zou het toch maar niet aan het paard voeren.


Ja das waar }:0

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:29

Wil je perse iets met kruiden?

Anders heb je namelijk nog de mogelijkheid om een knikker te plaatsen.
Dan krijgt de merrie het ''idee'' dat ze drachtig is waardoor dus geen hengstigheden meer optreden en dus ook de hormonen weg blijven.

Ik zelf heb hier geen ervaringen mee. Enkel positieve verhalen hierover gehoord.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:53

Miss kan het ook geen kwaad hoor. Het is een lage dosering. Maar toch ben ik benieuwd of het kwaad kan bij paarden. En vooral paarden met een gevoelige maag. O:)

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:10

Ik weet niet of het kwaad kan bij paarden met een gevoelige maag, maar ik vermoed van niet.

Bij mijn merrie de dosis verdubbeld krijgt nu 1 keer 20mg, mede door de homeopaat die ik er bij heb is ze enigszins weer berijdbaar maar ze is zo onwijs heftig hengstig dat ik toch ga overwegen om naar regumate te gaan. Ik sta bij een fokker op stal en die vind het niet normaal zo hengstig als dat ze is.

As maandag komt de homeopaat weer dus ik ben benieuwd. Ze gaf de vorige keer aan dat 1 eierstok ook verzakt was.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:54

Hoi, ik kom even binnenvallen..

Wat zijn de ervaringen met merries die last van hun rug hebben tijdens de hengstigheid? Wat gebruiken jullie?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:56

Ik leg bij mijn paard sinds kort de Bucas recuplex op. Voor mijn gevoel helpt dat echt bij lichte rugpijn

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:32

Hoi allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik een hele fijne merrie. Bij de vorige eigenaar stond ze aan huis met 2 shetjes, bij mij op een drukke pensionstal. Al snel viel het me op dat ze soms wilde trappen naar mn been...dat was na 2 a 3 dagen dan ook weer weg. Ook kan ze dan enorm prikkelbaar zijn met rijden. Nadat ze op mijn vorige wedstrijd (uitgerekend toen ook dat gedrag) al bokkend en vliegend door de inrij baan zijn gegaan ben ik terug gaan rekenen... En inderdaad...tussenpozes van ongeveer 18 dagen. Lijkt dus hormonaal. 

Omdat velen in mijn omgeving goede ervaringen hadden met NAF oestress ben ik hier 4 dagen geleden mee begonnen (100 ml per dag aanvangshoeveelheid). Per toeval begon het gedrag ook weer die dag. Vandaag was ze echter niet te doen...lusteloos, niets willen buigen of op achter komen. Tijdens het poetsen merkte ik dat ze wat begon te knipperen wanneer ik in de buurt van de staart kwam. Hengstig dus. 

Kan het zijn dat de verschijnselen in eerste instantie verergeren? En hoelang duurt het voordat het middel zijn werk gaat doen?

Ik heb zelf het idee dat de afgelopen keren haar henstigheid niet goed doorkwam, ze is nu extremer dan toen (veel lustelozer en het gedrag duurde ook korter).

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 19:32

Het weer zit nu ook erg mee om hengstig te worden

Ik weet dat monnikspeper wel even kan duren voordat je wat gaat merken maar denk als het vloeibaar is dit beter opgenomen wordt en dus sneller helpt?

Denk dat 4 dagen nog te vroeg is + dat dit lente weer ook niet bevordelijk ervoor is

Als iemand er anders over denkt hoor ik het ook graag! :D

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:39

Vandaag trapte ze niet naar mn been maar nog steeds wel het lusteloze gedrag. Heb voor het eerst sinds ik haar heb een zweepje erbij gepakt met rijden. Niet omdat ze niet loopt (dan bel ik acuut de dierenarts) maar normaal is ze scherp op mijn hulpen en nu is alles vertraagd lijkt het wel...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 20:42

Dat hoort ook wel bij hengstigheid.. die van mij is dan ook tegen het been want immers is dat lekker

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:58

Weet niet of ze het zo lekker vindt hoor haha. Zwiept erbij!

Buigen is lastig en stug in het lijf.

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:03

Crisssy, dat zijn inderdaad allemaal tekenen van hengstigheid...
Hier ook een merrie die onregelmatig hengstig is en van allerlei 'problemen' daardoor. Ik ga nu standaard monnikspeper geven door haar voer (ze eet dan wel slecht want madame heeft er een hekel aan maar dan krijgt ze het wel 2x per dag. En soms geef ik het als ik er ben door nat voer). En heb nu ook de druppels Hormone besteld van Phytonics, dan kan ik die tegen het voorjaar extra geven mocht het nodig zijn.

Bij het ene paard duurt het wat langer voordat het werkt dan bij de andere. Ligt eraan in welke piek ze zitten en hoe hoog die is. Gewoon nog even geduld hebben en ik hoop dat de hoge pieken bij je merrie hierdoor minder worden...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:03

Ik heb onlangs de dierenarts bij mijn merrie gehad vanwege haar rug problemen die soms weg zijn en soms heel erg aanwezig. Ook plaste ze "poeder" hoopjes uit.
Inmiddels is de he vastigheid weg maar haar rug is nog steeds erg gevoelig! Ik kan dus ook niet rijden. Tenminste, ik vertik het om op een paard te stappen die last heeft van haar rug.
Bij mijn merrie is het de lendenspier die problemen geeft.
Ze krijgt nu een groene leem kuurtje, en ik ben gestart met naf merriespul in de hoop de hengstigheid wat te laten afzwakken.
Ook krijgt ze nu omega 369

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:30

Bij mijn merrie hielp monnikspeper al na een week. De Regumate ben ik aan het minderen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:56

Ik heb overlegd met de dierenarts en we gaan toch over op regumate..