Bultje oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

Bultje oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 16:08

Afbeelding
Vandaag ontdekte ik dit bultje in het oog van mijn haflinger. En omdat deze toch gevoelig zijn voor oogtumoren stel ik hier ook maar even de vraag. Uiteraard is deze foto nu ook al naar de da verstuurd.
Wat kan dit zijn?
Geen idee of het er al langer zit. Twee weken geleden had ze een hooisprietje in haar oog. Deze heb ik er met mijn vinger uitgeveegd. Mss een reactie?
Er komt geen pus uit en ze lijkt er ook geen last van te hebben. Je ziet het bultje alleen als ze een bepaalde kant uit kijkt.
Ik hoor het graag.

Sjolvir

Re: Bultje oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:10

DA laten checken wat het is, zoals je al zegt, kan van alles zijn is zelf voor een dierenarts soms op het oog onmogelijk zomaar te zeggen zonder biopten en sommige tumoren wil je juist niet een biopt van nemen en er zijn ook nog Bergen onschuldige bultjes denkbaar.

Foto is trouwens niet zichtbaar.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 16:11

Foto nu wel zichtbaar als het goed is

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:17

Niemand een idee?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:18

Ik denk dat Sjolvir het best passende antwoord gegeven heeft :j Op afstand is weinig te zeggen, enkel een DA kan uitsluitsel geven door eventuele testen te doen :)

Verder heb ik er geen ervaring mee, maar ik volg wel even. Ik heb zoiets ook nog nooit eerder gezien. Ben benieuwd wat de DA van de foto zegt! :)

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:53

Nou, de da denkt toch aan een tumor (plaveiselcelcarcinoom).
We zijn er wel op tijd bij en hopelijk hoeft alleen het derde ooglid verwijderd te worden. Vanmiddag om vier uur moeten we in Lienden zijn en indien nodig wordt ze dan morgen geopereeerd.
Iemand hier ervaring mee?

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:06

Mijn haflinger is destijds ook aan beide ogen geopereerd aan het plaveiselcelcarsinoom in Utrecht. Operatie hebben ze staand kunnen doen omdat hij zo braaf was, nog een paar dagen 3x per dag moeten smeren met antibiotica en nooit meer ergens last van gehad. Heb hem wel altijd een vliegenkap opgedaan in de zomer daarna. Helaas kreeg hij last van sarcoiden en heb hem in 2015 in moeten laten slapen aan koliek waarschijnlijk veroorzaakt door een tumor op het vetweefsel van zijn darmen. hij is dus nooit meer helemaal tumorvrij geworden..

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:12

het lijkt inderdaad op een plaveiselcarcinoom, mijn welshpony heeft het gehad alleen dan veel groter die zijn oog moest er uit. mijn da zei toen dat het een typische haflingertumor is. hopelijk ben je er op tijd bij en kan alleen het 3e ooglid verwijderd.

sterkte

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:52

izzie schreef:
Nou, de da denkt toch aan een tumor (plaveiselcelcarcinoom).
We zijn er wel op tijd bij en hopelijk hoeft alleen het derde ooglid verwijderd te worden. Vanmiddag om vier uur moeten we in Lienden zijn en indien nodig wordt ze dan morgen geopereeerd.
Iemand hier ervaring mee?

Sterkte vanmiddag in Lienden! En beterschap aan je paard.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:55

Nou...ik heb haar in de kliniek moeten laten.
Het is idd een tumortje en deze wordt morgen verwijderd en opgestuurd. Dan maar afwachten wat voor soort tumor het is.
Maar het positieve is dat de da het knap vond dat we het Bultje nu al hadden opgemerkt en we er dus wrs op tijd bij waren.
Nu maar wachten en duimen.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:01

Nog even een update voor de geinteresseerden:
Het bleek een onstekinkje te zijn! *\o/*
Zo vreselijk opgelucht!
Het kan wel terugkomen maar tot nu toe gaat het hartstikke goed en is er niks meer van te zien.
Het derde ooglid hebben ze niet weg te hoeven halen.