Wanneer beslissen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 19:24

Ik twijfelde even om een topic te openen maar ik doe het toch omdat ik mij geen raad weet.

Sinds deze week is mijn kwpn merrie van 25 jaar veranderd. Ze is in haar zelf gekeerd, eet wel maar niet zoals ze voorheen deed (graag!)
Ze drinkt, ze neemt wortels wel aan en snoepjes.. Ligt veel en loopt weg en gaat alleen staan lopen turen.

Ze is de leider van een kleine kudde maar zelfs dat doet ze niet meer. Als 1 van de paarden bij haar kwam eten, joeg ze die weg. Nu laat ze uit haar emmer eten en kijkt ze boos weg..

Dierenarts is recent geweest en zei dat ze er goed uit zag, bloedonderzoek in orde.

Wat ze krijgt is onbeperkt ruwvoer, in de ochtend en avond lucerne van Hartog, Bix en muesli van Pavo en in de middag senioren priores. Ze kan zelf beslissen of ze buiten of binnen wilt staan.


Waar ik huiverig voor ben is dat ze er klaar mee is. Maar wanneer kan je zo'n beslissing nemen?

Ik wil haar niet door de hele molen halen omdat ze dit niet aankan. Als de dierenarts komt is zij letterlijk paar dagen van de rel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:28

Het is heel duidelijk. Je vraag bedoel ik dan.

Voor mijzelf heb ik besloten dat het voor mijn merrie (die dit jaar 27 wordt) klaar is wanneer mijn ruin haar gaat afwijzen. Ze staan met z'n tweetjes en mijn ruin heeft de leiding. Ik ken hem beter, en kan aan hem beter zien of er wat is.

Vooralsnog eten ze samen gezellig uit 1 hooinetje en doen ze net zoals anders. En voor de rest vertrouw ik op mijn gevoel. Als jouw paard niet meer happy is in de kudde (heeft ze nog aansluiting met andere paarden of zondert ze zich altijd af?) denk ik dat je zelf ook wel genoeg weet.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:33

Ja das altijd lastig. Je gevoel zegt dat het erop lijkt dat ze er klaar mee is. Heeft ze niet even een dipje? Ik weet niet of ze op de wei staat? Februari is echt wel een moeilijke maand, zeker voor oudere paarden. Mijn 22 jarige viel de afgelope naar weken ineens gigantisch terug, vermagerde, spieren grotendeels eraf. Dierenarts geweest en bloed was ook goed. Hij moet meer hooi enkrachtvoer en ik vind hem nu met een week al opknappen. Mijn dierenarts zegt dat dit een moeilijke periode is voor oudere paarden. Misschien dat ze in het voorjaar wel weer opknapt.
Ik snap je gevoel wel, maar inslapen kan maar 1x. Misschien nog even aankijken?

anjali
Berichten: 15345
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:36

Nou nee,misschien is dit een dipje.Het wordt ook weer verharingstijd,dat kost een oud paard ook veel energie.De veearts zegt toch dat er niets is.Als het paard echt zwaar ziek is dan laat ze het wel duidelijk merken.Ik zou nu eerder aan wormen of vitaminegebrek denken.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:38

Doe je ook nog wat met haar of staat ze volledig op rust? De mijne geniet nog erg van een wandelingetje of buitenritje.

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 19:50

Ze heeft eerdere winters een dipje gehad maar dit is zeker anders. Van een wandeling geniet ze niet, alles is dood eng voor haar dus ze schiet iedere keer de lucht in letterlijk. Zelf reed ik afentoe wel maar nu met gezondheidsklachten van mij zelf ook niet.

Ze heeft geen wormen en vitamine gebrek lijkt mij niet logisch omdat de muesli een kruiden muesli is met vitamine en mineralen.

Ik was er vergeten bij te vertellen dat ze om de dag ook zeewier poeder krijgt

Overigens is de keuze niet zo gemaakt om haar maar even in te slapen. Ze is een heel dierbaar paard.

@Anjali: ik zeg niet dat ze ziek is, het kan maar het lijkt er eerder op dat ze klaar is met het leven, dat het goedzo is.
Laatst bijgewerkt door bliksempie op 11-02-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:52

Klinkt in mijn ogen meer als Cushing... Mijn pony kreeg hetzelfde. Lusteloos, ogen stonden altijd leeg, bijna depressief. Nu met medicatie is ze weer zichzelf.. Energiek, ondeugend en blij.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:03

Ja, ik dacht ook gelijk aan PPID .... Is je paard daar ook op getest bliksempie ?

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:20

Zeewier kun je beter niet structureel geven. Geef het liever eens in de zoveel tijd een paar dagen als kuur. In zeewier zit namelijk jodium en dat is niet zo goed voor een paard.

Dat ze voer met mineralen en vitamines krijgt is mooi maar geen garantie op geen tekorten. Het krachtvoer hoort een aanvulling te zijn op het ruwvoer. Zodat het paard in totaal de juiste hoeveelheden vitamines, mineralen en sporenelementen binnen krijgt, en vooral ook in de juiste verhoudingen.

Ook is dit inderdaad een lastige tijd, zo aan het einde van de winter. Ik geef ze nu meer krachtvoer omdat ze meer nodig hebben ivm verharing en dergelijke.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:46

Mijn oudje ( in juni 26) heeft het ook altijd iets moeilijker in de wintermaanden.
Wat hierboven ook al gemeld wordt: cushing maar ook een ( in mijn paard geval) hele dikke zelfs viltige wintervacht kan ervoor zorgen dat je paard niet in z'n hum is. Ik heb de mijne net geschoren zodat ie niet ellenlang in die dikke rottige vacht blijft zitten.
Je paard krijgt wel veel krachtvoer zo te lezen? Ter vergelijking mijn oudje krijgt in de max 2kg brok en schepje slobber + onbeperkt voordroog..Ziet er fantastisch uit! Is je paard schraal of schraler aan het worden?

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:51

Bloedonderzoek waarden PPID waren niet afwijkend. Ook is zij getest op vitamine en mineralen, alles was prima..

Het zeewier wat zij krijgt, zie ik niet als samenstelling jodium(I) staan. Staat dit anders aangegeven?

Ze was schraler maar nu al een tijd keurig op gewicht

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:53

Je zou eens kunnen kijken of ze het bijvoorbeeld leuk vindt om grondwerk te doen op een rustige manier.
Mijn oude merrie geniet daar ook nog van, kleine oefeningetjes met een brokje als beloning, of een lekkere poetsbeurt. Ik zou juist wel proberen om wat met haar te doen, wat binnen haar mogelijkheden ligt.
Heeft ze met geen een ander paard contact? Anders zou je haar eens samen met een vriendje kunnen zetten die ook rustig is.
Ik zie zelf deze winter ook voor het eerst dat mijn merrie een heel stuk rustiger en meer op zichzelf is, ze is nu 23, maar staat ook regelmatig wel bij haar vriendje. Gewoon goed in de gaten houden. Dat haar rol als leider verandert is logisch en op zich niet zorgwekkend, dat heb ik in mijn kuddetje ook gezien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:59

Misschien is het leven in een grote groep wel iets te vermoeiend voor haar aan het worden?
Ik kan me voorstellen dat ze misschien behoefte heeft aan een eigen weitje met hooguit 1 heel rustig onderdanig vriendje.

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 21:03

Ze staat nog steeds met haar beste vriendin (ik heb 1 shetlander, 1 welsh, 1 highlandpony en 2 kwpn merries) waarvan de kleintjes apart staan. Meer paarden staan er niet.

Ik doe ook zeker nog dingen met haar, wandel met haar naar de achterste weilanden en geef haar zeker ook poetsbeurten. Grondwerk doe ik sinds ik haar heb, ik merk dat zij daar veel voldoening uit haalt maar zoals ze nu is heeft ze daar duidelijk geen zin of behoefte aan.

Ze kan zeker niet zonder haar vriendin staan (mijn andere kwpn merrie) dan raakt ze enorm in de stress.

De ruin die er nu bij staat is zelf heel rustig, gaat niet lopen klieren en heeft zijn eigen voerplek.


Afbeelding


Dit is hoe de paarden staan, waarvan de ruin erbij loopt. In de grote stal hangt een hele grote slowfeeder helemaal vol. Tevens heeft de paddock ook uitloop naar 15 bij 35

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:26

Mijn oudste heeft het de laatste weken ook erg lastig. Artrose speelt bij hem en hij is een paar keer gevallen op zijn slechte knie.

Heb hem nu op een pijnstiller staan...

DA gaf ook aan dat dit de zwaarste maand is, de winter duurt al wat lang, paarden zijn dit moe en het wordt tijd dat ze terug in het gras kunnen en dat de zon weer sterker schijnt....

Ik hoop daarop, want heb verleden weekend ook in dubio gezeten over al dan niet inslapen....

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:39

Die van mij word 25 en heeft ook wel eens dagen dat ik me echt afvraag of hij het allemaal nog wel leuk vind zo
Dan gaat het allemaal moeilijk,is hij sjaggerijnig naar de andere paarden toe.
Dan wil het bewegen allemaal niet zo lekker...staat wat suf op zijn maaltijd te kauwen...

Ik laat hem op die dagen gewoon met rust....kan zomaar zijn dat hij 2 dagen later de hele groep weer loopt uit te dagen en aan het spelen slaat met zijn maatje...

Wat,habore zegt klopt, februarie is een rotmaand, het verharen begint,kost ook weer een pak energie van ze,
de omslag van het een naar het ander gaat niet meer zo makkelijk..
Jij kent je dier het beste, kan alleen maar zeggen...volg je gevoel hier in.
Als je echt merkt dat het klaar is...dan moet je doen wat het beste is :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:49

het is nu een rotperiode voor de ouwtjes.Maar ik begrijp hoe je je voelt.Ik heb twee jaar geleden mijn 28 jarige in laten slapen.Die was verre van depri,juist vrolijk,goed eten ,mooi op gewicht,glansde.....maar kon niet meer bewegen.Drie dagen op stal zag ik dat hij daar ook niet bewoog.Toen was het klaar.
Ik had liever dat hij depri was geweest,dit was zo een moeilijke beslissing!
Ik hoop voor je dat ze weer opknapt,als het wat beter weer word en wanneer de rui voorbij is!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:15

Het is dus in elk geval heel herkenbaar bij die oudjes!

Geerke, zonder af te willen doen aan jouw verdriet, ik vind persoonlijk een lichamelijke reden juist 'makkelijker' (heb ik met mijn vorige oude merrie van 26 namelijk ook gehad). Dat is duidelijk, en niet willen bewegen is wel een essentieel deel voor een paard. Dus goede en dappere keuze heb jij gemaakt.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:48

Het belangrijkste voor mij is dat een paard ondanks wat beperkingen waarschijnlijk qua bewegen of klein ander gebrek nog geniet van dingen in zijn leven! Mijn oudje kan intens genieten vd weidegang, een heerlijke poetsbeurt, of van zijn jonge vriendinnetje, maar ook een lekker verwenmaaltijdje doet hem goed! Dat is voor mij en hopelijk voor hem genoeg nu hij deze leeftijd heeft bereikt!

Afbeelding
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/hH5tWY.jpg
http://boktimg.nl/img/m/OOKLbb.jpg
Laatst bijgewerkt door Angela op 12-02-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 13:51

Bedankt voor jullie berichten! Geerke: ik vind dat de beslissing die jij heb genomen enorm knap. Sterkte nog.


Even een foto van vanochtend:
Afbeelding

Het is dat ze van mij op het land moest, anders was ze liever in stal gebleven. Uiteindelijk toch rollen in de sneeuw maar wel de rest laten spelen.

Eenmaal terug om te eten, pakte ze de ruin weer aan zodat ze zelf rustig ruimte en eten kon.

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 19:42

Vandaag weer een slechte dag, hele dag in stal gebleven en niet op het land willen :(

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:07

Kon ze nou maar even praten !

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:15

Helpt een vitamine boots hem niet van zijn dipje af? Heb ik wel eens gegeven en dat hielp

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:24

De merrie van mijn dochter was ook zo, ook al wat ouder, en qua gewicht zag ze er prima uit.
Maar ze liep niet meer graag, was erg op zich zelf, bleef liever op stal staan enz.
Ik dacht aan artrose waardoor ze wat minder graag liep (door de kou).
Toch maar naar de kliniek.
Bleek toch heftig HKO te hebben en heb haar vorige maand gelijk in de kliniek laten inslapen.

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Wanneer beslissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:06

Bedankt voor jullie berichten. Ik ga morgen toch de dierenarts bellen. Zoals ze vandaag was voelt het niet eerlijk om haar zo te laten