Dik 3 maand terug was mijn paard haarzelf niet. Nu is ze altijd al erg gevoelig geweest en heeft ze doordat ze zich zelf soms zo druk maakt wel eens last van een gas koliekje. Net als de desbetreffende dag. DA langs geweest, onderzocht, pijnstiller en darmverslapper gekregen en wandelen.. De volgende dag leek ze rustiger maar kreeg ze opeens verhoging wat de dag erna nog niet weg was en een 3 tal dikke benen erbij. In overleg met de DA op de metacam en even aankijken. Gelukkig zakte de temperatuur en leek ze weer fit. Dus even lekker aan de longe, maar lopen wou ze eigenlijk niet of nauwelijks en ze liep ontzettend kort. Even aankijken was het advies van de DA. Dus een weekje aangekeken, ging niet weg, ging niet beter.. Zelf gedacht aan tying up maar ze stond al even stil en ik had die week ervoor niet heel veel gedaan, krachtvoer kreeg ze al niet meer nav de koliek dus ik vond het niet echt logisch.. Gebeld en gezegd dat ik een alg. bloedonderzoek wou. Bleek de CPK 1004 ( normaal waarde ( 100- 400 ) ook de bilirubine was iets verhoogd en de hemoglobine ietsje verlaagd. Een week op de metacam was het advies en daarna weer oppakken. Dat oppakken daarna heb ik niet gedaan, ze had geen zin en liep niet fijn dus ik ging haar niet pesten. 3 weken laten nogmaals CPK laten prikken. Verhoogd?!?! Nu 1011... Nu op de neutradex 50ml pd en weer oppakken in training. Nu zie ik verschil, ze loopt niet meer zo kort en/ of onregelmatig en als ze een goede dag heeft doen we een klein blokje om..
Al met al zijn we 3 mnd verder en ik heb nog steeds mijn paard niet terug.. Ze gaat vooruit, maar mijn vrolijke energieke pony ben ik nog steeds kwijt.. Van de week is de vee arts hier geweest om haar op PSSM te testen, die uitslag krijg ik over ong 3 week terug..
Momenteel krijgt ze 250 gr Vitalbix, vit E en selenium, glucosamine een klein scheutje lijnzaadolie en nu op de onderhouds dosis neutradex ( 30 ML ). Af en toe een klein handje pavo care 4 life na een blokje om oid.
Lever en nierwaarden etc waren dus in orde.
Zie ik iets over het hoofd? Denk ik in de verkeerde richting?
Alvast bedankt voor het meedenken en het lezen van mijn "korte" verhaal