Vanaf welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Vanaf welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 21:12

Nee ik heb geen hengst :D Het is meer een hypothetische vraag.

Vanaf welke leeftijd kun je een hengst castreren? Ik snap dat de boel eerst ingedaald moet zijn. En dat het dier dan nog niet uitgegroeid is. En daar kan ik het niet meer volgen. Huisdieren worden vaak zo gauw mogelijk gecastreerd/gesteriliseerd. En hengsten pas vaak met een jaar of 3. Waarom is dat bij paarden anders dan bij bij voorbeeld konijnen en katten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Vanaf welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:18

Ken er genoeg die nog net geen jaar waren toen ze het zaakje al kwijt waren dus waar die 3 jaar vandaan komt?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:18

Denk dat het mede komt hoe ze je laat opgroeien. Hengsten die de opfok ingaan kunnen langer hengst blijven dan degene die met merries moeten staan of niet welkom zijn als hengst op stal.
Waar ik sta wil de boer geen hengsten hebben. Omdat wij zelf een goede kudde hebben waar hij in kan opgroeien laten castreren en hierheen verhuist.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:20

Mijn hengstveulen is gecastreerd toen hij net 7 maanden was.
Hij was nog niet volledig gespeend en daar was hij ook nog niet aan toe.
Terwijl hij al wel op (en IN) zijn moeder zat. Direct de volgende dag gebeld en laten castereren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:23

Anne_GTI schreef:
Ken er genoeg die nog net geen jaar waren toen ze het zaakje al kwijt waren dus waar die 3 jaar vandaan komt?

Nou inderdaad..

Ik vind het zelf wel te vroeg, vanaf de 2,5 vind ik beter ivm de groei. Mijn eigen hengst zal ruim 3,5 zijn bij de castratie. Het is dat hij tussen de merries staat anders had ik het misschien wel helemaal niet gedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:32

In Amerika wordt er wel op 6 weken zelfs gecastreerd, valt ook wat voor te zeggen (en tegen net zo goed).
Hier voor 2.5-3 jaar en zeker bij sobere rassen in het najaar omdat dat eventuele ontwikkeling van seme zou voorkomen. Ouder is de boel meer doorbloed en dus riskanter, zeker als er gewoon in de wei gecastreerd wordt. Liefst ballen er af voordat ze de merries in de bol krijgen, scheelt een hoop frustratie aan beide kanten.

De 3 jaar kan wel eens van wel/niet hengstenkeuring overweging of het afkeuren daar komen. En ook als je paarden als veulen/jaarling koopt, qua bouw, etc. wordt meestal de stelregel 3 dagen, 3 maanden, 3 jaar aangehouden om in te schatten hoe die er als volwassen paard uit gaat zien. Dan is met 3 jaar beslissen ook logisch.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:35

Bij dieren wordt gekeken wanneer ze beginnen met hun kater of hengsten streken, bij reuen is dat helaas ook de nieuwe tendens.

Wat ik hoorde bij haflingfokker die zei: rondom de 2-3 krijgen ze hengstenstreken maar wacht even, het is beter voor hun karakter als ze wel hengst/man hebben kunnen zijn.

Ik vind de tegenwoordige tendens om zo vroeg mogelijk te castreren van dieren niet goed.
Waarom niet, och, onze mannen castreren we toch ook niet als ze een jaar zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:35

Het is altijd redelijk gebruikelijk geweest om hengsten met een maand of 9 te castreren. Dan zit je meestal vroeg in het voorjaar, geen vliegen, en paard kan lekker meteen de wei in.
Wat groei betreft groeien vroeg gecastreerde hengsten langer door - de groeischijven sluiten later dan bij hengsten.

Er is alleen een rare trend dat 'men' kennelijk graag een hengstennek voor z'n neus heeft. Is imo alleen maar lastig met rijden.

Oh, en het is natuurlijk stoer om een hengst te hebben - ook al ziet-ie nooit een merrie en moet-ie noodgewongen alleen staan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:36

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat veel mensen graag willen dat hun paard de typische hengsten kenmerken gaat ontwikkelen. Meer bespiering, dikkere nek enz.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:44

Ik wilde mijn minishet ook pas later castreren maar met 10 maanden werd hij zo vervelend dat ik er zelfs het plezier in begon te verliezen. Ik heb mijn vrrjaardagsgeld geinvesteerd in een castratie en dat was mijn beste uitgaven sinds lange tijd :D hij is met 1 jaar en een maand ofzo gecastreerd en binnen een week had ik mijn rustige vriendje weer terug zoals ik hem kende :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:45

Ligt er inderdaad maar net aan in welk deel van de wereld je je bevind. In Amerika castreren ze veulens, hier is het gebruikelijk tussen de 2 en 3 jaar en in landen als Spanje doen ze het op uitzonderingen na helemaal niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:56

Mijn ruin heb ik met 2 jaar latenruinen. Dit omdat hij voor mij te hengst was en ik hem niet meer aan kon. Hij sprong op zijn vriendje alsmhij de kans kreeg en ook in de omgang was hij voor mij niet de makkelijkste. Hij is nu bijna vier en het is een schat geworden. Knuffelig lief betrouwbaar en dat vind ik belangrijker dan een stel ballen. Hij kon ook niet ijn de buurt van merries staan want dan speelden zijn hormonen hoog op en daar heeft hij nu gelukkig geen last meer van.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:11

Dakar is gecastreerd met 2 jaar. [naam] met ruim 3 jaar. Bij hem is een ontsteking ontstaan en was een extra operatie noodzakelijk (zie onderschrift). Wij laten ze meestal met twee jaar castreren. Voordat ze de echte vervelende hengstenstreken beginnen te krijgen. Dakar is echt een ruin. Nergens een hemgstentrekje te bekennen. [naam] heeft in de opfok gestaan met hengsten, die is nog best wel brutaal en bijterig zoals een typische hengst (Exspensive uit mijn onderschrift is namelijk een hengst en daar heeft ie in gedrag best wat van weg. Terwijl exspensive de meest brave en lieve hengst is die ik ken).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 03:47

Hmm, best wisselende berichten dus.

Het is mijn bedoeling om over een jaar a anderhalf jaar voor een veulen rond te gaan kijken en aangezien ik een ruinenmens ben en mijn huidige paarden ook minder met merries hebben wordt 't liever geen merrieveulen. Maar omdat ik wel een merrie heb lopen is een hengstje ook niet handig. Mijn merrie is fokmerrie geweest en ik wil niet dat ze d'r pleegveulen meteen aanrandt :Y) Dus dan zou het mijn voorkeur hebben om jong te ruinen. Met een maand of 8, vlak voordat of nadat hij bij mij zou komen. Dingen als keuringen vind ik toch niet interessant.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 07:47

Mijn eerste twee liepen samen en zijn tot 3 jaar hengst geweest.
Mijn huidige ruintje was in opfok maar kwam door omstandigheden met een jaar thuis. Die heb ik toen laten castreren. Dan is het net wat veiliger want kon die bij zijn moeder lopen.
Eigenlijk heb ik geen echte verschillen gemerkt. Hij heeft toch een beste hals. En echt veel groter is die niet geworden. Dus dat is mij ook prima bevallen.
In een volgende situatie zou het ervan afhangen wat ik doe. Ergens tussen 1 en 3 jaar denk ik.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 07:52

Maand of 8 kan prima hoor. Wel als het zaakje dan is ingedaald.
Wij hebben er een pas op 3 jaar laten castreren (op de dag dat we hem kochten) en eentje was, meen ik, iets ouder dan een half jaar.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 08:43

Ons veulen wordt ook binnenkort gecastreerd hoor. Hij is nu 8 maanden. Ik zie het nut er niet van in hem hengst te laten, en hij moet in het najaar bij mijn merrie in het land.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 08:56

Je kunt ook aankijken hoe hij zich gedraagt.maar ik het voorjaar beginnen vaak de hormonen op te spelen en dat wil je niet bij een merrie hebben staan.

SuperZodiaXJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:21

Mijn hengstveulen stond in een gemengde groep qua leeftijden en geslachten dus die is in het voorjaar dat hij 1 jaar werd gecastreerd om te voorkomen dat er ongelukjes gingen gebeuren. Gewoon thuis in de wei laten doen, super bevallen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:29

Heb er hier nu eentje staan van 3 die nog hengst is.
Er is nog geen reden geweest om hem te castreren. Hij staat gewoon dagelijks buiten met mijn ruinen en gedraagt zich nog keurig. Braaf naar mij toe en geen fratsen in het gedrag. Eigenlijk gewoon een lief beest.

Wat een overweging kan zijn om laat te castreren is dat als je eentje hebt die genetisch aardig groot is, je niet te vroeg wilt zijn met castreren. Castreer je vroeg, dan is er grotere kans dat zo'n dier nog meer in de hoogte gaat. Een hengst zal zijn groeiperiode ook verbruiken aan het aanmaken van hormonen en bredere bespiering. Vroege ruinen zijn toch wat meer merrie-achtig daarin.
De maat-overweging speelt voor mij een rol, mijn hengst komt uit een merrie van 1.81m. en meet zelf ook al boven de 1.70m.

Een nadeel van later castreren (dus vanaf 3 jaar oud) is dat ze vrijwel altijd "op tafel" moeten. Staand castreren is dan vanwege de dikte van de zaadstreng eigenlijk geen optie meer. Op tafel is duurder.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:33

Dees, de 3-jarige van ons is liggend in de wei gecastreerd. Dus het hoeft niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:34

Ik heb er 2 laten doen, liggend in de wei, toen ze bijna een jaar waren.
Dat is me goed bevallen.
De ene is nog gewoon groot geworden geen slungel of wat. 10 cm groter dan zijn moeder. 2 cm kleiner als zijn vader.

De ander mocht wel wat groter worden, maar is een kleine brede tank geworden. Zijn nek zou niet misstaan als hengst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 09:40

suikermeisje schreef:
Je kunt ook aankijken hoe hij zich gedraagt.maar ik het voorjaar beginnen vaak de hormonen op te spelen en dat wil je niet bij een merrie hebben staan.

Het is eerder hoe mijn merrie zich gedraagt. Zodra ze een ruin ziet wordt ze acuut knetterhengstig (behalve als het een IJslander is, die heeft ze namelijk al :P ). Ik heb er ook al wel eens commentaar op gehad :o

Maar ze heeft ook 1 heel groot voordeel en dat is dat het een toppe merrie is qua opvoeden. Ze heeft zelf 16 veulens gehad en talloze andere veulens helpen opvoeden. Dat kan ze goed, ze ontleent daar status aan in de groep en ik wil graag zowel haar nog 1 keer een projectje geven alsook voor het veulen voor een goede pleegmoeder zorgen. En zelf heb ik er ook profijt van dat het veulen dan goed wordt opgevoed.

Eigenlijk wou ik dat het niet nodig was maar mijn merrie wordt dit jaar 27 en ik heb niet de illusie dat ze het eeuwige leven heeft. Als zij wegvalt komt mijn ruin alleen te staan. Daarom heb ik 'r ook. En ik zou het dus voor mij, voor mijn merrie en voor het veulen een goede oplossing vinden zo. Als zij 'm kon opvoeden. Maar dat is het enige wat ze er mee moet doen, hij moet niet haar toyboy worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:08

Veel hengsten worden ook laat gecastreerd omdat ze voor de hengstenkeuring worden opgefokt.

Vaak blijkt echter op 2 tot 3 jarige leeftijd dat ze toch niet geschikt zijn en worden dan alsnog gecastreerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:18

Dat klinkt logisch Natasja. Keuring of dat het paard geen hengstenstreken heeft. In beide gevallen zie je dan dat ze met een jaar of 3 dan alsnog onder het mes gaan.