M'n pony heeft een grote gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Ze is eenmaal echt hoefbevangen geweest, maar toen waren we er 'snel' bij en sindsdien is ze niet meer bevangen geraakt.
Toen ze hoefbevangen was, was ik slechts vijftien. Wat wist ik over paarden... Ik was misschien een beetje te jong om helemaal zelfstandig een paard te houden. Maar uit fouten leer je nu eenmaal.
Hebben jullie advies qua voeding? Nu krijgt ze hooi, onbeperkt, en dagelijks een kleine hoeveelheid brokken voor koudbloeden. In de zomer wisselen we af tussen een weide met veel gras, maar dan heel beperkt en in een klein stuk van de weide. Verder staat ze op een kale weide waar ze ook hooi krijgt. Veel arbeid verricht ze niet. Ik ben op zoek naar een verzorgruiter omdat ik zelf chronisch ziek ben geworden. Nu doet ze vooral grondwerk en wordt ze aan de longe in het werk gezet.
Mijn vragen zijn vooral: heeft een paard per sé brokjes nodig, of haalt het genoeg voeding uit hooi & gras? Dit kan echt een stomme vraag zijn, maar ik ben hier om te leren.
Ik weet niet precies welk hooi wij geven. We maaien het gras in juni. Dan laten we het enkele dagen liggen, en draaien we het in balen. We kopen ook droger hooi om daarmee af te wisselen. Ik geloof dat dit graszaadhooi is. Maar ergens las ik dat dit niet zo goed is?
Iemand verder advies voor mij? Ik kan dom overkomen, maar leer graag bij en heb graag het beste voor m'n dier.
Groetjes
Julie