Dierenarts rekening..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Dierenarts rekening..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:13

Ik voel me een beetje genaaid en vraag me af of dat terrecht is. Vanochtend is de dierenarts op bezoek geweest. Deze dierenarts heb ik jaren niet meer gehad maar hij zit in de buurt en het was voor bloedonderzoeken ed dus dan maakt het mij niet zo veel uit welke dierenarts.

Gisteren had ik aan de assistente nog gevraagd hoeveel het ongeveer gaat kosten want ik wou contant betalen. 200 euro zei ze, maar neem maar 250 mee dan weet je zeker dat je goed zit.

Mijn paard was in korte tijd flink achter uit gegaan in bespiering, hij was suf geworden, aparte vacht, mager. Ik had dus gevraagd om te testen op cushing, bloedwormen, wormen en misschien vitamine tekort maar dat wist ik nog niet zeker omdat ik over het nut daarvan wisselende dingen over had gehoord.

In ieder geval hij kwam aan en inderdaad mijn paard ziet er slecht uit dit moment. Hij heeft mest gepakt om te testen op zand en eventueel wormen. Dit was gratis dit moment zei hij. Hij heeft een wormenkuur gegeven. Hij heeft een injectie gegeven om de tekorten aan te vullen, iets roze achtig wat werkte vanuit de hersenen. Hij heeft bloed afgenomen voor bloedwormen en om leverwaarden te checken. Daarna kwam hij achteraf met potjes poeder. De ene van equitol volgens mij maar dat hoefde ik niet omdat ik Care4life geef sinds kort en al volledig geef waardoor dat eigenlijk genoeg moet zijn. Daar was hij het mee eens dus dat hebben we niet gedaan. Wel had ik de probiotica nodig zei hij dus dat kleine potje heb ik wel genomen. Dit zit ook in Care4life maargoed hij zei dat het erbij toch kon. Nou alles was gedaan. Nog even snel gekeken hoe me paard liep 1 keer heen en weer buiten omdat ik twijfelde over zijn artrose maar dat was prima, 1 minuut werk.

Achteraf vroeg hij of ik dus contant wou betalen. Ja dat had ik al gezegd. Toen zei hij wil je de rekening of niet want als ik de rekening geef dan moet je ook btw betalen. Dus ik dacht gelijk nou laat dan maar zitten. Dus toen zei hij, nou het mestonderzoek is gratis, je krijgt 10 procent korting op de probiotica en de bloedonderzoeken.. maar het is nog wel 330 euro. Ik was eigenlijk verbaasd want het is juist hoger uit gevallen dan de assistente had gezegd ondanks de kortingen maar heb het geld gewoon gegeven en hij ging weg. Maar achteraf is het dus veel hoger uit gevallen dat ik eigenlijk had afgesproken. Achteraf denk ik ook van hij had van alles kunnen roepen zo zonder rekening. Achteraf had ik misschien wat moeten zeggen maarja.. dat is achteraf. En misschien klopt het wel maar dat is voor mij nu dus niet meer te weten. Had ik misschien toch maar de rekening gewoon gevraagd maar volgens hem kwam ik dan duur uit incl BTW.

Wat denken jullie? Klopt het wel een beetje of heeft hij gebruik gemaakt van de situatie? Dan weet ik een volgende keer of ik hem daar op mag aanspreken namelijk. Ik heb het idee dat er vrij weinig is gebeurt voor zo een hoog bedrag. Volgende week krijg ik namelijk de waardes te horen en als hij dan weer moet komen dan laat ik me niet nog een keer bedonderen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:18

Alsnog bellen, vragen hoe de 330 euro ex. btw tot stand is gekomen (wat kost wat) en vragen waar het verschil in zit met het bedrag dat de assistente noemde. En een veearts die zwart werkt is wel erg bijzonder... en al helemaal over zo'n groot bedrag. Ik heb het echt nog nooit meegemaakt.

Je kunt zeggen dat je overdonderd was omdat je niet had verwacht dat je het zwart kon betalen, en nu over het verschil geen prettig gevoel hebt en dat graag even opgehelderd hebt. Die 330 moet hij ook gewoon kunnen onderbouwen, het is geen handjeklap...
Laatst bijgewerkt door stefje op 09-02-17 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:19

Ik weet niet of DA-kosten ook verschillen per regio, maar hier is dat echt belachelijk veel geld voor de dingen die jij opnoemt.

Afgelopen November is hier ongeveer hetzelfde gedaan, zelfde testen, mest onderzoeken, poeder, medicatie etc. en waren we iets meer dan 100 euro kwijt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:23

Jij hebt gevraagd de kosten van visite en bloedonderzoek en daar zijn wat dingen bijgekomen lees ik

Omdat je het "zwart" hebt laten doen krijg je geen rekening waardoor je niet kan kijken wat alles precies kost en ervaring leert dat een poedertje en injectie van het een of ander behoorlijk aan kan tikken, volgende keer vragen wat iets kost (ter plekke) scheelt al heel veel.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:24

stefje schreef:
Alsnog bellen, vragen hoe de 330 euro ex. btw tot stand is gekomen (wat kost wat) en vragen waar het verschil in zit met het bedrag dat de assistente noemde. En een veearts die zwart werkt is wel erg bijzonder... en al helemaal over zo'n groot bedrag. Ik heb het echt nog nooit meegemaakt.

Je kunt zeggen dat je overdonderd was omdat je niet had verwacht dat je het zwart kon betalen, en nu over het verschil geen prettig gevoel hebt en dat graag even opgehelderd hebt. Die 330 moet hij ook gewoon kunnen onderbouwen, het is geen handjeklap...

Ja ik dacht er aan de ene kant ook aan om te bellen maar wat als het wel klopt dan voel ik me ook banketstaaf tegen over die man. Misschien heeft hij nog ze best gedaan voor mij. Maar het voelt gewoon niet goed. Ik twijfel. Me geld krijg ik er denk toch niet meer mee terug?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:25

rumay schreef:
Jij hebt gevraagd de kosten van visite en bloedonderzoek en daar zijn wat dingen bijgekomen lees ik

Omdat je het "zwart" hebt laten doen krijg je geen rekening waardoor je niet kan kijken wat alles precies kost en ervaring leert dat een poedertje en injectie van het een of ander behoorlijk aan kan tikken, volgende keer vragen wat iets kost (ter plekke) scheelt al heel veel.

Ik heb inderdaad gevraagd wat de kosten zouden worden van alles. Maar nu kreeg ik dus ook plots korting en hoefde ik de mest onderzoeken niet te betalen. Meevallertje dus volgens hem. Maar valt het toch een stuk hoger uit. Het enige extra wat eventueel misschien niet mee gerekend is is dan dat kleine potje probiotica.. Als dat dan zoveel duurder moet uitvallen terwijl ik ook nog is geen btw heb betaald dan is het wel een erg duur potje..

Edit: Oja en die vitamine spuit zal misschien niet mee gerekend zijn. Die direct in zijn bloed is geinjecteerd. Weten jullie toevallig wat dat is?

Ik vind sowiezo dat hij dat eigenlijk wel mag vragen van te voren. Ipv iemand zo alles maar aan te smeren en gewoon in te spuiten. Uiteindelijk zal ik het misschien toch wel doen want het is je paard en dat weten hun ook, maar in principe is het toch niet de bedoeling dat ze maar lekker doen wat ze willen en achteraf de rekening maar noemen. Voor ik het wist zat de spuit er al in.

En ik keek net even op internet en de probiotica's op de markt lijken niet heel duur te zijn...

Ach laat het maar een les voor me zijn, beter wel gewoon de rekening en vooraf zeggen dat ik eerst wil overleggen voor er wat gedaan word. :)
Laatst bijgewerkt door 060606 op 09-02-17 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:26

Ik weet wel dat goede probiotica (voor mensen) best prijzig is, maar ik zou de praktijk even bellen en vragen om opheldering. Al is het gewoon voor jezelf, dat is toch niet banketstaaf. Dan weet je een volgende keer ook beter waar je aan toe bent.

Ik had laatst ook gevraagd om een benadering van prijs bij de da en dat kwam heel goed overeen, ondanks dat ze 1,5 uur geweest is en ruim een dubbele hoeveelheid inslaapspul (konijn was erg sterk) nodig had.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:27

Ik heb toevallig bijna hetzelfde laten testen en onderzoeken bij mijn paard vorige week, ik heb de rekening nog niet binnen. Maar zodra ik die binnen heb kan ik wel even kijken of het een beetje hetzelfde is. Ik verwacht in ieder geval wel een flinke rekening.

Wilawander

Re: Dierenarts rekening..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:28

Wel erg veel geld. Ik heb voor uitgebreid bloed en mestonderzoek en antibiotica en nog wat medicatie nog geen 200 euro betaald met btw!!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:30

060606 schreef:
stefje schreef:

Ja ik dacht er aan de ene kant ook aan om te bellen maar wat als het wel klopt dan voel ik me ook banketstaaf tegen over die man. Misschien heeft hij nog ze best gedaan voor mij. Maar het voelt gewoon niet goed. Ik twijfel. Me geld krijg ik er denk toch niet meer mee terug?

Nou dat ligt eraan, misschien heeft de man zich wel vergist :-). Ik herken de schroom en je gedachtes heel goed -ik kan uren ophikken tegen iets op te helderen met iemand-, maar je wil gewoon even duidelijkheid. Bedenk maar dat de man vreemd bezig is door het zo te doen, en dat jij best even een vraag mag stellen. Hij kan niet zomaar een bedrag uit zijn duim zuigen ter plekke. Als hij lastig zou gaan doen even wijzen op zijn assistente die een heel ander bedrag noemt. Hij zal vast ook tevreden klanten willen hebben, want een ontevreden klant is zeker geen reclame. Ik denk altijd maar 'het moet niet mijn probleem worden als een ander iets veroorzaakt heeft'. Leg het probleem terug waar het ontstaan is, dan is het van jouw schouders. Daar hoort het nl. niet.

Edit:
Ik zou trouwens nooit iets medisch of echt technisch (elektriciteit, bouwen dragende delen e.d.) zwart doen. Je kunt een probleem krijgen later en dan heb je geen bewijzen dat de persoon een dienst voor je heeft gedaan en wat, want je hebt geen bon.
Laatst bijgewerkt door stefje op 09-02-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:31

Wilawander schreef:
Wel erg veel geld. Ik heb voor uitgebreid bloed en mestonderzoek en antibiotica en nog wat medicatie nog geen 200 euro betaald met btw!!

Ja daarom.. dat is dan met BTW, en waarschijnlijk ook zonder de kortingen en gratis mestonderzoek?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:32

stefje schreef:
Nou dat ligt eraan, misschien heeft de man zich wel vergist :-). Ik herken de schroom en je gedachtes heel goed -ik kan uren ophikken tegen iets op te helderen met iemand-, maar je wil gewoon even duidelijkheid. Bedenk maar dat de man vreemd bezig is door het zo te doen, en dat jij best even een vraag mag stellen. Hij kan niet zomaar een bedrag uit zijn duim zuigen ter plekke. Als hij lastig zou gaan doen even wijzen op zijn assistente die een heel ander bedrag noemt. Hij zal vast ook tevreden klanten willen hebben, want een ontevreden klant is zeker geen reclame. Ik denk altijd maar 'het moet niet mijn probleem worden als een ander iets veroorzaakt heeft'. Leg het probleem terug waar het ontstaan is, dan is het van jouw schouders. Daar hoort het nl. niet.

Je hebt gelijk.. anders blijf ik hier dagen over nadenken.. :D Ik zal ze zo even bellen, dan zit ik er in ieder geval niet meer mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:34

060606 schreef:
Wilawander schreef:

Ja daarom.. dat is dan met BTW, en waarschijnlijk ook zonder de kortingen en gratis mestonderzoek?

Nee daar waren geen kortingen. En ook nog eens 3 huisbezoeken. 1 x voor bloedafname, 1 x voor de AB voorbij brengen daar ze die niet meer in de bus had en 1 x voor de andere medicatie toen de uitslag van het bloed bekend was.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:36

stefje schreef:
Edit:
Ik zou trouwens nooit iets medisch of echt technisch (elektriciteit, bouwen dragende delen e.d.) zwart doen. Je kunt een probleem krijgen later en dan heb je geen bewijzen dat de persoon een dienst voor je heeft gedaan en wat, want je hebt geen bon.

+:)+

Dat is ook nog is zo ja. Geen poot om op te staan achteraf.

Het was een beetje een ondoordachte actie. Achteraf in de auto zit ik weer te stressen en me moeder op te bellen om gal te spugen haha maar eigenlijk had ik dat moment gewoon beter na moeten denken. Beter gewoon duidelijkheid en alles netjes afhandelen in dit soort situaties..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:37

Een dierenarts heeft bij mij een castratie gedaan, ook kontant betaald. 200 euro geloof ik. Heb ook geen rekening gevraagt.

Dit vind ik nog een normale prijs, maar 350 euro? Zeker als de assistent max. 250 heeft gezegt, zal ik wel even bellen. Even vragen waarom het zo hoog opgelopen is..

Bij mij heeft een dierenarts kontrole gedaan wegen cusching voor mijn kleine pony en wegen de ademhaling, geen bloedonderzoek niets. Heeft 50 euro met aanvaart gekost..

Natuurlijk hangt het af welke regio je zit. Ik zat in regio friesland

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:38

Zodirect heeft de man zich gewoon 100 euro (teveel) verrekend ;-). Serieus: ik betaalde laatst hetzelfde bedrag, maar dan nog btw erbij, voor 2 koliekvisites in het weekend, waarvan eentje zaterdagavond 23.00 uur, met alles erop en eraan. Klinkt mij ook als erg veel geld in jouw geval...

Ach weet je, die dingen overkomen ons allemaal. We doen het nooit meer en leren ervan :-).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:38

Ik denk dat je heel simpel bent opgelicht.
Hoe kan een DA nu zwart werken, dat is al vreemd, zeker als er medicatie is gebruikt want dat moet hij zelf toch ook ergens verantwoorden.

Hij rekent er gewoon op dat je liever geen btw betaalt en dan is hij ineens vrij om te vragen wat hij wil want er staat toch niks op papier maar nu weet je zelf niet eens wat hij precies heeft ingespoten.

Volgende keer gewoon op rekening betalen , niks contant.
Dan moeten ze netjes noteren wat ze precies gedaan hebben en welke medicatie.
Deze DA zou ik sowieso nooit meer nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:39

Zo, die arts heeft zijn daggeld binnen in vijf minuten. Volgens mij ben je flink genaaid. Ik heb er eentje op stal laten helpen aan een patella, incl alles, wel meegeholpen met de ingreep was ik 150 euro kwijt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:44

Bij mijn dierenarts kost een bloedonderzoek al 200 euro,en daar zitnog niet de pijs in van het komen,datis ook nog eens 70euro.Dierenartsen zijn gewoon duur,geen idee waarom.Je kunt beter zorgen dat je ze niet nodig hebt,in dit geval redelijk eenvoudig om gewoon te ontwormen,en niet wachten tot je paard suf en mager is

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:47

Zoals ik het lees was de afspraak was 200-250 voor visite, bloed afnemen en onderzoek. De assistente kan door de telefoon niet zien wat er verder nog moet gebeuren hè.

Daarnaast heb je nog een potje probiotica gekocht (ca. 50 euro als ik even Google) is er nog een wormenkuur gegegeven (15 - 20 euro) en is er een injectie met “roze spul dat werkt vanuit de hersenen” toegediend. Dat klinkt als Prascend in vloeibare vorm. De Prascend tabletten zijn roze en is voor paarden met PPID (Cushing) en werkt vanuit de hersenen. Ik weet niet of daar injecties van bestaan, maar de tabletten zijn behoorlijk aan de prijs. Ik kan me dus goed voorstellen dat een injectie met dat spul ook goed aan de prijs is. En dan kom ik idd wel richting die 300 euro uit.

Ik zou in elk geval even bellen om te vragen wat die injectie met “dat roze spul” is geweest.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:48

Ik heb ze gebeld en vroeg eerst wat er nou ingespoten is. Een multivitamine preparaat. Dus opzich ook niet iets duurs denk ik zo. Ik wou nog over de rekening beginnen maar het was een beetje ongemakkelijk omdat ik hem niet zelf aan de lijn kreeg dus ik heb het hier dus maar bij gelaten. Als hij me volgende week belt voor de waardes dan spreek ik hem er zeker wel op aan. Ik laat het verder maar een wijze les zijn.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:50

geerke schreef:
Bij mijn dierenarts kost een bloedonderzoek al 200 euro,en daar zitnog niet de pijs in van het komen,datis ook nog eens 70euro.Dierenartsen zijn gewoon duur,geen idee waarom.Je kunt beter zorgen dat je ze niet nodig hebt,in dit geval redelijk eenvoudig om gewoon te ontwormen,en niet wachten tot je paard suf en mager is

Ik had in december al ontwormd. Daarbij kan ik alleen aan wormen kuren komen als ik mest onderzoek laat doen. Of kan het ook anders? Liever ontworm ik meermaals in het jaar omdat ze 24/7 in een weiland staan en het mest niet weg gehaald word. Wel word er soms gewisseld naar andere weides. Maar wat de dierenarts vertelde blijven wormen als bloedwormen ed gewoon bestaan in de wei, ook na een winter, om vervolgens een seizoen later gewoon weer verder te gaan?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:51

Je kostenraming is gemaakt op bloedonderzoek voor de cushing (extern lab, al snel 70E omdat de DA iets moet rekenen voor afname, bloed verwerken, afpipetteren en gekoeld verzenden en dan wil het externe lab ook nog wel wat geld vangen) en algemeen bloedonderzoek. Wil je Vitaminen en dergelijke bepaald hebben, moet dat ook naar een extern lab, zeg ook nog eens 40-50E. En dan nog standaard bloedonderzoek wat of op de praktijk, of in een extern lab gedaan kan worden. Al met al vind ik 200E kostenschatting van de assistent nog niet zo gek ruim. Hou er rekening mee dat assistentes vaak geen idee hebben wat opgestuurd moet worden en wat niet, en wat de kosten voor de verschillende bloedonderzoeken zijn.

Waar het in mijn ogen fout gaat, is dat je de dierenarts extra dingen hebt laten onderzoeken/doen zonder daarbij naar een kostenindicatie te vragen. Probiotica zijn duur, de injectie die je paard gehad heeft is waarschijnlijk Catosal geweest, en ja, ook dit is al snel 20-25E. Dan nog de wormkuur er bovenop, ook weer zo'n 15-20E afhankelijk van welke er in is gegaan. En niet te vergeten de visite die je ook ongetwijfeld hebt moeten betalen.

Even snel rekenen:
Visite:25
Algemeen onderzoek: 20
Bloedafname en injecties: 15
Test op cushing: 70
onderzoek Vitaminen: 45
Algemeen bloedoz: 70
Probiotica:55
Catosal: 20
Wormkuur: 15

Ik snap dat het een domper is omdat je op een heel ander bedrag gerekend had. Maar dit soort dingen zijn alleen te voorkomen door actief te vragen wat hij wil gaan doen en wat het kost.

Hoop dat het je paard in elk geval helpt, en top dat je zo'n uitgebreid onderzoek laat doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:37

Dit topic past beter op Transport Afspraken en Overige. Ik verplaats je topic daarheen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:53

Mloui helemaal met je eens dit gaf ik ook al aan maar jou onderbouwing met cijfers is beter