Halsader beschadigd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halsader beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:11

Twee weken geleden kreeg mijn paard buscopan omdat hij een slokdarmverstopping had. Helaas moest de dierenarts een keer of 5-10 in beide halsaders prikken voordat hij beet had (het was donker en [***] was gestress), en heeft hij ook een aantal keer buscopan in de spieren geïnjecteerd. Links kreeg hij als reactie hierop een bult, zoals de da al voorspeld had, maar rechts leek er niets aan de hand.

Nu was de tandarts er (andere da) en die constateerde dat [***]'s rechter halsader beschadigd is; als ze die dichtkneep dan bolde hij niet meer goed op. Ze zei dat er een zal was die de aderwand weer soepel kon maken (of iets dergelijks) en ze me die naam zou doormailen (en wacht daar nog steeds op :+ ). Mijn eigen da is ook niet te bereiken, dus vroeg ik me af of Bokkers weten welk middel er bedoeld wordt?
En wat valt er allemaal tegen zo'n beschadigde ader te doen?

Katja

Re: Halsader beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:27

Lasonil wil nog wel eens helpen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:29

Hirodoid.
Dat smeer ik op de aders van mijn paard als hij vaak geprikt wordt. (op aanraden van mijn DA) ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:31

Waarschijnlijk bedoeld ze mobilat of hirudoid. Maar vindt het wel een snelle conclusie meestal moet er om te zien of er een ader beschadigd is wel meer onderzoek gedaan.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:35

Heparinezalf ? (Hirudoid) Werkt bij aderontstekingen, ook juist door naalden (transfusies etc) veroorzaakt. Edit: zie dat anderen dit ook opperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:03

genja schreef:
Waarschijnlijk bedoeld ze mobilat of hirudoid. Maar vindt het wel een snelle conclusie meestal moet er om te zien of er een ader beschadigd is wel meer onderzoek gedaan.

Ik weet alleen wat ze me liet zien: als ze links de ader dichtdrukte stond de ader direct boven haar vingers meteen bol. Deed ze dat rechts, dan zwol hij niet direct boven haar vingers op, maar verder naar boven. Dat zou betekenen dat het stuk direct boven haar vingers in elk geval minder elastisch was dan de rest van de ader. Ik had er zelf nog nooit van gehoord.

Bedankt voor alle tips! _/-\o_ Ik denk dat ze inderdaad heparinezalf of Lasonil bedoelde. Hoe vaak/lang moet je dit smeren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:07

Arme Rio... Het is ook wel een pechvogeltje. :(:) Ik hoop dat zalf helpt. (en dat hij er geen prik trauma aan over heeft gehouden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:20

Het priktrauma had hij helaas al aan de vorige slokdarmverstopping overgehouden... Wat ook niet hielp was dat de spoeddierenarts die bij de vorige slokdarmverstopping kwam helpen (toen [***] nog wel helemaal prik-braaf was hem) dezelfde was als die nu weer kwam. Helaas had die DA [***] de vorige keer ook al helemaal lekgeprikt, dus [***] hoefde hem nu alleen maar te zien en dacht toen NEE! tegen alles, dus dat hielp ook niet.

Voor de rest is [***] gewoon een ontzettend groot ei. De stand voor januari (naast het verder revalideren van zijn lendenwervelprobleem) is 1x vastzitten in het draad + een week spierpijn, een slokdarmverstopping, aan een zijde een opgezwollen hals door de buscopan en nu aan de andere zijde dus een beschadigde halsader... >;)
Ik ben nu van plan om de onderkant van zijn hals maar permanent te scheren zodat het vinden van een ader in elk geval nooit meer een probleem zal zijn want ik ben al dit mis- en lekprikken wel een beetje zat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:29

Oh balen... Ik heb er ook een staan met een prik trauma. Baal daar ook onwijs van. Als je die zou moeten behandelen zo je hem eerst een verdovingsdart in zijn kont moeten schieten. :')

Ik hoop dat je de rest van het jaar probleem-vrij doorkomt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:42

Geen ervaring met een minder elastisch vat, wel met een vat dat het überhaupt niet meer doet. Waarschijnlijk ook door prikken beschadigd geraakt, nu is hij alleen nog maar rechts te prikken en dat laat hij gelukkig ook gewoon goed toe.

Hopelijk kan je met de zalf verbetering krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:44

Jessix schreef:
Oh balen... Ik heb er ook een staan met een prik trauma. Baal daar ook onwijs van. Als je die zou moeten behandelen zo je hem eerst een verdovingsdart in zijn kont moeten schieten. :')

_O-
Ik wil ook zo'n pijltje! :')

@Kaatje-S: dat lijkt me ook een bizar idee. Hoe zie je of een vat het niet meer doet? Stroomt daar dan helemaal geen bloed meer door?
Hier zag de da nog wel iets van opbolling, maar niet genoeg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 03:08

Mijn pony vind prikken ook niks, die spuit ik gewoon van tevoren plat met sedalin.
Dat werkt erg prettig, en bijverdoven is dan goed te doen. :)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:48

xyzutu2 schreef:
@Kaatje-S: dat lijkt me ook een bizar idee. Hoe zie je of een vat het niet meer doet? Stroomt daar dan helemaal geen bloed meer door?
Hier zag de da nog wel iets van opbolling, maar niet genoeg.

Er gebeurt volgens mij idd helemaal niks meer. Sommige artsen voelen het zelf gelijk al, maar meestal zeg ik het van te voren al om te voorkomen dat ze het toch gaan proberen aan de linker kant, want dat is wel de standaard kant natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:04

Ik zou met 1 dichtzittende halsader niet willen dat ze de andere nemen.
Dan zoeken ze maar naar een ander bloedvat om te prikken, maar ik wil niet het risico lopen dat ik aan de rechterkant ook een dichtzittende ader krijg. Dat is nl geen pretje voor het paard :n

Hetzelfde geldt voor meerdere keren misprikken aan 1 kant.
Niet de andere kant ook vernaggelen ajb, met een beetje pech krijg je na toedienen van de injectie meteen 2 dichtgeslibde aders door het misprikken. De gevolgen wil je niet weten :n