Wie herkent dit, huidplek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Wie herkent dit, huidplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 18:48

Gisterenochtend had mijn paard ineens harde bulten op haar heup en billen. Er waren kleine bulten, maar ook grote meer uitlopende. Ik ging uit van een allergische reactie, daar mijn paard erg gevoelig is voor dit soort dingen.
Vanavond kom ik op stal en zijn die bulten lek. Haar valt er zo af en er blijft een rode plek over.

Ik kan morgen da bellen. Maar misschien dat iemand hier al een idee heeft?
(Vind het vreemd dat het zo snel gaat.)

Foto'tje voor beeld. Rechtboven een plek die ik schoongemaakt heb en haar weg. Gele plekken onderin moeten nog. Je ziet (slecht) nog een aantal verdikkingen.

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:24

Het komt op mij over als rainrot, wat in dit geval veroorzaakt kan worden door condens of zweet onder de deken. De huid verweekt en gaat ontsteken vandaar ook dat die bulten gaan lekken Maar het is een gok, bij rainrot kun je het haar in plukjes losmaken dan zie je een soort vettig grijzig klompje huidvet met een klein plukje haar er uit.

Je veearts kan je vertellen of het dit is en wat je daar aan kunt doen. Tot die tijd zou ik even een andere deken op doen eentje de echt heel erg echt droog is én het is belangrijk de vacht liefst een maal per dag te luchten of anders zo vaak mogelijk. Rainrot moet droog droog droog gehouden worden.

Veulen84

Re: Wie herkent dit, huidplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 19:50

Rainrot heeft ze eerder gehad. Het mist de groene/gele puspuntjes. Nou zou ik dat gemist kunnen hebben omdat het ineens zulke grote plekken zijn.

Andere deken heeft ze al. Wilde eventuele besmetting verkomen. Dus doe ze even om de dag wisselen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:10

Het zou wel eens een ander beeld kunnen geven omdat het onder de deken is, Maar het is maar een suggestie..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:26

Zou ringworm kunnen zijn. Zoals je het beschrijft.

bloempke14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:16

Ik denk ook rainrot!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 00:59

Vanmiddag is de veearts geweest. Hij denk aan een heftige allergische reactie. De bulten wijzen daar wel op en het opengaan kan irritatie zijn. Heb even gevraagd of het ook rainrot kon zijn, maar daarvoor vond hij het te ver afwijken. Mede omdat het echt wonden zijn.

Vind het nog steeds wel een heel raar iets.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:46

Lijkt mij ook allergische reactie. Wanneer het heel heftig is kunnen de urticarien (bulten) serum gaan lekken. Als dat gebeurt laat het haar ook vaak los.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 12:53

Mloui schreef:
Lijkt mij ook allergische reactie. Wanneer het heel heftig is kunnen de urticarien (bulten) serum gaan lekken. Als dat gebeurt laat het haar ook vaak los.

Dat is het woord wat hij noemde. Kon er niet meer opkomen, nu kan ik even google. Thanks.