Ik heb getwijfeld om dit topic te openen maar om toch de ervaring met deze behandeling te delen
zodat meerdere mensen in de toekomstig hier voor kunnen kiezen heb ik de keus toch gemaakt.
In dit topic: [MD] Sarcoid behandeling ooglid
heeft men kunnen lezen dat het tijd voor actie was en zocht ik naar ervaringen. Helaas heb ik niet
echt specifieke ervaringen kunnen vinden maar wel de bevestiging van een bepaalde kliniek.
Ik zal maar gewoon bij het begin beginnen ......
Mijn merrie heet 'Shine Like A Star', of de kliniek noemen ze haar 'Shine', maar haar roepnaam is gewoon Baby of Beeb. Ze is een Quarter Horse merrie die sinds 1 maand oud al in mijn bezit is. Ze wordt in juni 7 jaar oud.

In 2015, toen het warme weer eindelijk wat begon weg te trekken, kwamen we er achter dat het verdikte oog niet zomaar iets van de vliegen was. De Dierenarts kwam voor mijn vriendin haar paard en controleer gelijk het oog van mijn merrie Baby. 'Een schoonheidsfoutje', werd het genoemd. Ook het woord Sarcoïd viel maar ik moest mij er niet te druk om maken. Zolang het zo klein blijft is het oké.
Zo gezegd zo gedaan ... het werd nauw in de gaten gehouden.
Ook in 2016 hebben we een flinke warme periode gehad en de plek op het oog was de ene dag dikker dan de andere dag .. het was heel moeilijk om er een pijl op vast te prikken.
Op exact dezelfde datum een jaar later maakte ik een nieuwe foto & had ik geweldig vergelijkingsmateriaal.

Nog steeds niets schokkends .. maar we gaan actie ondernemen. Ook dit was de constatering van de DA die in december kwam ineten. Helaas is niet alles direct geregeld maar ik heb mijn beste gedaan. Ook het financiële plaatje moest goed bekeken worden.
Utrecht had opties .. maar aangezien mijn merrie in Weert (Limburg) staat vond ik die reis iets te. Ook stonden zij voor veel onnodig reizen (langs komen om te kijken, dan weer langs komen voor biopt enzovoort). Ik vond het contact niet fijn en de behandelingen leken lastig te worden met deze plek.
Verder zoeken dus ...
Ik kwam uit bij EquiTom in België. Zij constateerde bij de 2e foto direct dat er absoluut niet in gesneden mag worden en dat er een behandeling geschikt was voor deze soort sarcoid. Elektrochemotherapie. Oei ...
Kort nagedacht maar al vlot de afspraak geregeld en 31 januari 2017 zou Beeb behandeld worden.
Prompt kreeg ik een week voor de afspraak een telefoniste aan de telefoon die mijn voicemail had ingesproken. Het apparaat waarmee behandeld zou worden zouden ze hebben weggedaan en Beeb kon niet behandeld worden. Mijn bek viel letterlijk open en ik schrok me kapot. Aan de telefoon kreeg ik weinig respons en omdat ik erop stond dat mijn merrie toch met enige spoed behandeld diende te worden zou ik terug worden gebeld door Tom.
En dan moet je geduld hebben .. Apparaat was weg? Terwijl ik al 1,5 maand een afspraak had staan?
Tom belde mij op en begon zijn gesprek met alle mogelijke behandelingen die er bestaan en dat er geen één geschikt is voor dit 'probleem'. Ik wist het niet meer .. paniek sloeg toe. Moet ik haar dan in laten slapen!? Gelukkig sloeg Tom dat meteen in de wind: het apparaat is er nog, maar we willen zeker weten dat je er voor gaat. Het is een dure en lange behandeling en halverwege stoppen heeft geen zin.
Natuurlijk ga ik er voor!
Máár deze plek is lastig en diepgeworteld .. houd rekening met meerdere behandelingen. Doe ik. Doen we ... we gaan er gewoon voor.
Op maandag 30 januari 2017 heb ik Beeb gebracht naar de kliniek in België. Ik werd netjes geholpen en goed voorgelicht hoe & wat. Interessante sheet gezien met daarop een soortgelijke behandeling en hoe het er nu uit ziet. Dat gaf goede hoop.
De plek van Beeb was ondertussen in de laatste maand ook alweer flink gegroeid. Daarom moest er echt actie komen ...

Beeb net op de kliniek.
Op dinsdag 31 januari 2017 is ze behandeld en ik werd netjes 's middags gebeld dat het allemaal geslaagd was. De plek bleek in hun ogen kleiner dan ze vanaf de foto verwacht hadden. De sarcoïd is 4cm groot.
Op woensdag 1 februari 2017 heb ik mijn knappe merrie mogen ophalen. Ik kreeg 's ochtends een 'Go' dat ze vervoerd mocht worden. Ze at goed en had geen koorts en dergelijke.

Dit was de middag dat mijn merrie weer terug op stal stond. Het is rondom kaal geschoren en je ziet
natuurlijk het ontsmettings middel ook. Maar ik zag wel direct 'verschil'. Er is werking. Ik had niet
verwacht dit al te zien.

Donderdag 2 februari 2017. Volgens de kliniek geheel normaal en ziet het er goed uit.

Zondag 5 februari 2017. Flinke zwelling maar ziet er verder 'rustig' uit. Ze toont geen pijn, eet goed
en is actief in de wei & paddock. Vind het alleen niet fijn om te dicht aan deze kant benadert te worden.
Aankomende vrijdag 10 februari 2017 moet ik opnieuw een foto naar de kliniek sturen.
Afgaande van die foto krijg ik te horen of ze na 14 dagen (vanaf begin behandeling) terug moet voor de 2e behandeling.
Voor nu is het afwachten, duimen draaien en zien wat de toekomst ons gaat brengen.
Dit is dus een Sarcoïd behandeling d.m.v Elektrochemotherapie
Mijn merrie gaat onder volledige narcose op de 'tafel' en krijgt een vloeistof in de sarcoïd gespoten. Daarna word er met een apparaat elektroschokken de sarcoïd ingestuurd.
In ieder geval is het mij zo uitgelegd ... dont blame me ...

best lastig is

Volgen jullie mee?
Duimen jullie mee?
En moest je het niet eens zijn met mijn keuze: Dat is je goed recht. Maar dat voegt geen waarde toe aan dit topic.