Bloedonderzoek en voeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Bloedonderzoek en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 07:37

Beste bokkers,

Wie van jullie laat (jaarlijks) bloedonderzoek doen om gericht te kunnen voeren/supplementen en welke waardes laat je dan testen?

Ook over de relatie tussen bloedonderzoek en voeding ontvang ik graag meer informatie en ervaringen om mee te nemen in overleg met mijn eigen DA.

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:43

Niet jaarlijks, alleen testen als je denkt dat er wat mis kan zijn

In het verleden eens bloedonderzoek laten doen in verband met zomereczeem
en toen kwam er wel een seleniumtekort uit bij mijn pony en een aanwijzing voor bloedwormbesmetting
Maar dat is jaren geleden, ik zorg nu dat de vitamines in orde zijn en dan moet het maar goed zijn.

Ik vind het trouwens ook flink hoog aan de prijs :o
, ben sowieso wel 100 euro kwijt aan een standaardbloedonderzoek met voorrijkosten mee gerekend
Aanvullend onderzoek op bijvoorbeeld selenium komt er dan weer apart bij
en ponylief is doodsbenauwd voor spuiten dus ik doe het niet meer.

Ik zie dat hij lekker in zijn vel zit,dus is er ook geen reden vind ik om te testen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:44

ik heb eind vorig jaar een bloedonderzoek laten doen bij onze grote menpony.
alle waardes waren goed, behalve de vit.E. die was echt heel laag. ( ondanks dat ik voer heb waar hoge waardes vit e in zitten) die ben ik dus apart bij gaan voeren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:28

Bloedonderzoek is GEEN betrouwbare methode om vast te stellen of het paard tekorten of overschotten heeft als het om vitaminen/mineralen gaat. Het meet het aanwezige gehalte aan vit/min in het bloed, en dat zegt niets over het feit of het ook echt wordt opgenomen en gebruikt. Het is een leuke bijverdienste voor de DA - en dat weten ze - maar in de professionele sector wordt er geen gebruik van gemaakt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 11:10

madamX schreef:
Bloedonderzoek is GEEN betrouwbare methode om vast te stellen of het paard tekorten of overschotten heeft als het om vitaminen/mineralen gaat. Het meet het aanwezige gehalte aan vit/min in het bloed, en dat zegt niets over het feit of het ook echt wordt opgenomen en gebruikt. Het is een leuke bijverdienste voor de DA - en dat weten ze - maar in de professionele sector wordt er geen gebruik van gemaakt.

Hoe kunnen we er dan achterkomen of het paard tekorten heeft aan het een of ander? Als ik vermoeid ben, wordt mijn bloed ook geprikt op vitaminetekort en de werking van organen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:01

MadamX, een tekort aan een mineraal bij bloedonderzoek zegt toch wel wat ? Immers het paard begint al met een tekort, dus kan nooit genoeg opnemen dan. Of ?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:09

madamX schreef:

Dat snap ik nou niet, en ben het dan ook niet met je eens. Want eens de vitamines/mineralen uit het voer in het bloed terechtkomen, zijn ze toch al opgenomen? Vitamines en mineralen die niet opgenomen worden, komen toch niet in het bloed, maar gaan er toch linea recta weer uit via de mest of de urine?

Zelf laat ik niet standaard bloed onderzoeken, maar eerder om idd problemen vast te stellen, soms ook om vermoedens te bevestigen (als de DA me niet gelooft, maar heb ik lekker toch meestal gelijk :) ).

@Maris, is niet omdat er een tekort is, dat het paard niet genoeg kan opnemen hé. Een tekort kan ook ontstaan doordat er te weinig van een bepaalde stof via het voer gegeven wordt (of teveel, want teveel van het ene verhindert soms opname van het ander), hoeft geen ziekte als oorzaak te hebben. Of begrijp ik je zin verkeerd?

Welke waardes ik laat testen, hangt af van het paard en van mijn de regio. Hier ijzer en zink, omdat we meestal teveel ijzer en te weinig zink in de bodem hebben, ook vitamine E en spierenzymen als het paard stijf is, lever- en ontstekingswaarden bij een zuur futloos paard, en de bloedwormen haal je er ook meestal uit via de witte bloedcellen (verhoogde eosinofielen).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:17

Ik bedoelde meer te zeggen/vragen dat als je paard al een tekort heeft aan een mineraal in het bloed, je paard nooit genoeg van dat mineraal kan opnemen.
Ik snap dat ook al heeft een paard een overschot van iets dat niet hoeft in te houden dat het paard vervolgens die stof ook goed opneemt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:18

Mijn dierenarts wilde wel bloedonderzoek doen maar dan 3x prikken op verschillende momenten. Dan heb je ook alleen het beeld van dat moment en kan je het een maand later opnieuw doen.
Kost een fortuin en levert vrij weinig op, zonder klachten raadde hij het af tenzij ik geld te veel had ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:27

Ik doe jaarlijks bloedonderzoek, maar niet op tekorten, wel op standard spierwaardes enzo. Dat is gelijk mijn extra controle op wormen op mijn mestonderzoek. Ik doe dit gelijk met de enting om zo de kosten wat te sparen. Lijkt mij het enige nuttige. Tekorten zou ik alleen doen als je iets vermoed. Pony heeft er ook helemaal geen last van, daar zou ik ook wel naar kijken. Als je pony er veel stress van heeft zou ik dat ook meenemen in mijn overweging.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:14

hwn schreef:
madamX schreef:

Dat snap ik nou niet, en ben het dan ook niet met je eens. Want eens de vitamines/mineralen uit het voer in het bloed terechtkomen, zijn ze toch al opgenomen? Vitamines en mineralen die niet opgenomen worden, komen toch niet in het bloed, maar gaan er toch linea recta weer uit via de mest of de urine?

opgenomen in de bloedbaan; dat zegt nog niks of het ook daadwerkelijk in bv de mitochondriën komt. En dan nog bv antagonisme; er kan bv genoeg magnesium in het bloed zitten maar wanneer er bv teveel calcium aanwezig is, is het magnesium niet beschikbaar daar waar het nodig is, enz.

Wijslander

Re: Bloedonderzoek en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 01:19

Dan blijf ik toch benieuwd hoe je wel aan een betrouwbaar beeld kunt komen, bijvoorbeeld bij vermoeden van vitaminetekort?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:56

Eigenlijk zou je een bloedonderzoek moeten doen op het moment dat je vindt dat je paard topfit is en goed presteert en goed in z'n vel zit.
de uitslag is dan de uitgangspositie voor een gezond paard.
heeft je paard dan iets, is slomer, andere problemen.......dan kun je met een bloedonderzoek goed vergelijken wat er anders is of mist in de waarden.
ik vind bloedonderzoek zeker een goede manier om te kijken hoe het gesteld is met alle waarden zoals vit. en mineralen en andere dingen.
uiteraard is het min of meer een moment opname, maar dat blijft altijd zo. Daarom zou je moeten weten wat " normale" waardes zijn bij je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:30

Sonja89 schreef:
Dan blijf ik toch benieuwd hoe je wel aan een betrouwbaar beeld kunt komen, bijvoorbeeld bij vermoeden van vitaminetekort?

Afgezien van dat ik ook niet geloof in het nut van bloedonderzoek zie ik vooral de meerwaarde niet om dat 1 keer per jaar te doen. De stofwisseling van je paard wisselt in de loop van de seizoenen, wat is dan het nut om bij voorbeeld alleen in de winter een beeld te krijgen?

Wat ik doe, en dat is dus mijn manier die ik vind werken, is het volgende:

Allereerst zorg ik voor een goede vitamine/mineralenkorrel. Samen met goed hooi heeft je paard daar genoeg aan. Voor de aardigheid, en om per seizoen wat meer ondersteuning te bieden, geef ik ook planten bij die in dat seizoen groeien. Het groeit niet voor niets op het moment dat je paard het nodig heeft.

Bovenstaande geldt voor een gezond paard. Wanneer je paard een onbalans heeft zal het ziek worden. Een onbalans herken je aan veranderingen in het gedrag en/of het uiterlijk. Toen mijn merrie 2,5 jaar geleden bij mij kwam was ze hoefbevangen en gebruikte ze het likblok met extra magnesium veel. Blijkbaar had ze dat nodig. Toen ze bijtrok verminderde de consumptie van het blok ook. Totdat ze er een jaar geleden weer aan begon. In een paar weken tijd at mijn pony de helft van dat blok (van 10 kilo) op. Dan is er wat aan de hand.
Bleek dat de pony een tekort probeerde op te lossen. Een tekort aan zout is in de winter niet waarschijnlijk. Een tekort aan magnesium wel. De pony in kwestie heeft PPID. Het is logisch dat ze in de winter meer magnesium nodig heeft. Het is ook logisch dat ze dat zelf probeert aan te vullen. Het is ook logisch dat ze dan voortaan van mij supplementen krijgt. Niet alleen magnesium maar ook vitamine E en seleen. Je kunt je paard wel magnesium gaan geven maar dat nemen ze toch pas op als de vit E en seleen ook op peil zijn.

Stap 1 is voor mij dus om ervoor te zorgen dat er geen tekort kan ontstaan. Daar bestaan commerciële voeders voor. Mocht je paard iets mankeren (ouderdom of ziekte ofzo waardoor ze iets missen. Of juist een verminderde spijsvertering/weerstand, verkeerde huisvesting of hoefverzorging of training. Noem het allemaal maar op) dan merk je dat gauw genoeg en kun je door logische deductie een heel eind komen. Je leert het beste door naar je paard te kijken. En als je het dan nog niet weet kun je altijd nog iemand inschakelen. Ik heb bij voorbeeld heel lang gedacht dat mijn paard een tekort had doordat hij niet helemaal zuiver liep. Voor de zekerheid ook zijn voeten op de foto, waar niets noemenswaardigs op te zien was. Ik had ook niet het idee dat het in zijn voeten zat maar in zijn schouder. Nu wordt hij behandeld voor artrose. Zonder foto, schouder is een lastig gebied om foto's van te maken. Ik heb me lang gefocust op een spierprobleem (wat hij óók heeft) maar een aantal symptomen kunnen ook op artrose wijzen. Zo is hij bij voorbeeld inmiddels 18 en is hij in het verleden verkeerd belast. Daarnaast heeft hij zijn bouw niet mee. Artrose zou dus het heel logisch zijn.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je naar het hele paard moet kijken en je niet blind moet staren op wat je dénkt dat er is. Een paard is een systeem. En daar hoort voor mij een holistische aanpak bij.