Huidirritatie been, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Huidirritatie been, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:21

Mijn schimmel merrie is altijd al gevoelig geweest voor huidirritatie aan de onderbenen. Een klein wondje resulteert standaard in mok. In het begin kreeg in het met sudocreme weg, maar in de loop der jaren hebben we al een behoorlijk assortiment aan smeerseltjes (antibiotica's, cortico's) geprobeerd.

Afgelopen zomer werd een klein wondje aan de zijkant van de koot een kloverige, vochtige korst met een klein plekje gezonde huid met haar in het midden. Met 2x daags smeren met Clendacutin (tegen tussenteenexceem bij honden), ging het weg en kwam er een vreemde leerachtige roze huid terug, waar uiteindelijk ook weer haar op ging groeien. De huid bleef iets rozer dan de rest en er bleef enige plaatselijke zwelling.

Na verloop van tijd ging de huid een beetje schilferen, later is het erger geworden. Plaatselijk is er wat haar verdwenen en de gehele ongepigmenteerde ondervoet is schilferig. Het been loopt op rondom de koot en boven de kogel, dit gaat door beweging weg. Er zijn geen korsten, maar ik heb wel een kloof ontdekt gisteren.

Wie heeft specifiek met dit soort huidirritatie ervaring? Ik ben uiteraard ook met de dierenarts hiermee bezig, maar behalve een beetje symptoombestrijding komen we nog niet verder.

cobiie

Re: Huidirritatie been, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:07

Voor mij als leek zou ik zeggen dat het haast klinkt als beginfase van CPL.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:57

Dit kan soms een uiting van leverproblemen zijn.

Mijn schimmel heeft daar zeven jaar geleden ook last van gehad. Dit uitte zich heel sterk in een vasculitis.
Hij heeft altijd rest verschijnselen in de zin van een soort mok blijven houden.

Ik smeer cicaderm.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 09:36

Hoe zijn die leverproblemen ontdekt? Naar aanleiding van bloedonderzoek?
Komt de schilfervorming je ook bekend voor?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 07:19

Leverproblemen zijn ontdekt door bloedonderzoek....
Hij had een hele hoge waarde indirecte billuribine. Geen idee hoe hij eraan gekomen is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 07:39

Die mpvsn mij heeft ook zo'n soort probleem aan zijn benen en dat is een huidallergie, helaas zijn de testen nog niet zo ver dat ze ook uit hebben kunnen zoeken waarvoor, heel erg lastig...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 10:33

We zijn vandaag begonnen aan een prednisolonkuur van 2 weken. Waar vd zomer de mok heeft gezeten, zit in de diepere huidlagen waarschijnlijk nog een infectie. Hopelijk slaat het aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:24

Habore schreef:
Dit kan soms een uiting van leverproblemen zijn.

Mijn schimmel heeft daar zeven jaar geleden ook last van gehad. Dit uitte zich heel sterk in een vasculitis.
Hij heeft altijd rest verschijnselen in de zin van een soort mok blijven houden.

Ik smeer cicaderm.

Habore, werkt dat goed die Cicaderm?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:09

Ik ben heel tevreden van de cicaderm. Het beschermt de huid ook nog eens en het blijft goed zitten...

Toen Oregon een vasculitis had ( is begonnen met soort mok) heeft hij ook een aantal weken op de prednisolon gestaan. Indien het auto immuun is, zorgt dat er toch weer voor dat het even terug gaat liggen.
En dan hebben ze verder onderzocht en zijn ze op die leverproblemen uit gekomen...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 12:18

Ik zal het zeker in gedachten houden. Had jouw paard dit aan 1 been of meerdere benen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:25

Ik lees even mee aangezien mijn paard zo'n schilferige plek heeft aan de binnenkant van haar achterbeen ter hoogte van de sprong. Op stal zwelt dat ook, in de wei slinktvhet weer. Is ooit beginnen met een draadwondje, dat werd een infectie. Heeft diverse AB spuiten gehad, cotisonezalf, prednisonzalf etc. Behandeld tegen schimmel, tegen mijt, niets helpt. Er zit gewoon iets in de huid wat dit veroorzaakt. Het is ook niet begonnen op de plek waar het nu zit. Heel vaag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:42

Ik ben sinds een paar dagen gaan smeren met de mokgel van Equiprotecta om maar weer eens wat anders te kunnen proberen.
De korsten gaan nu aardig loslaten.
Ik heb vanmorgen na een flink stuk door zee rijden het been gewassen met betadine shampoo en weer ingesmeerd.
Afwachten nu...
ik zal straks even een foto opzoeken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:21

Misschien een tijdje stoppen met smeren van zalfjes en benen drooghouden. Veel beweging geven voor de doorbloeding. Stoppen met wassen of afspuiten van de benen en voeding zo naruurlijk mogelijk? Dit heeft bij mij geholpen. Een paar maanden op alleen hooi en pas als alles genezen en dicht is voorzichtig weer opbouwen met evt krachtvoer als dat nodig mocht zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 08:55

Ik was en smeer niks, ze krijgt dagelijks beweging en ik voer al jaren alleen een balancer naast kuil wat nagenoeg gelijk is aan hooi qua waardes. Geen balancer resulteert in tekorten, dus dat is geen optie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:40

heb je al verericyn geprobeerd?
deze keer lukt het me helaas niet om het daarmee helemaal weg te krijgen, maar de vorige keren is dat wel gelukt, en ook met andere plekken op de huid werkt dat meestal heel goed.