Thermografie, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstdraad

Thermografie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 19:01

Hebben jullie bokkers ervaringen met thermografie? Wat is het nut hiervan of is het 'onzinnig'?

Edit; bij het paard bedoel ik dan, niet de menselijke variant.

luffwinny

Re: Thermografie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:50

Hier ervaring mee, het is handig om te kunnen zien waar er een probleem zit maar daarna zou je alsnog naar de dierenarts moeten om te laten onderzoeken. meestal kan een dierenarts ook wel beoordleen waar het probleem zit en dan een foto/ ech maken. Mijn advies zou gewoon dierenarts zijn en geen thermografie vooraf.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 19:54

Bedankt voor je reactie. En voor specifiek rugproblemen? Als aanvulling voor de osteopaat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:55

Morgen word hier een paard onderzocht dmv thermografie, maar ze is ook opgeleid tot DA en osteopaat, dus het volledige pakket :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:57

Een thermografie van de rug heeft mijn paard ook gehad maar uiteindeljk geld verspilling want de dierenarts zag ook zo dat het probleem uit de rug kwam. Thermografie is geen diagnose. Mocht je een rug probleem vermoeden dan zou ik als eerste optie een foto maken, bespaard veel geld en je weet gelijk waar je aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:17

Thermografie is niet heel betrouwbaar, omdat het op warmte gaat. De ruimte waar het gedaan wordt moet goed zijn, daarnaast mag het paard een tijd voor de thermografie geen deken op, want dat kan het onderzoek beinvloeden, en de uitslag is niet waterdicht. Dus als je iets in de rug vermoed, is het beter om foto;s te maken. Want dat moet je vaak alsnog als de thermografie een positieve plek geeft.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 21:18

VisibreTeam schreef:
Morgen word hier een paard onderzocht dmv thermografie, maar ze is ook opgeleid tot DA en osteopaat, dus het volledige pakket :)

Bij wie laat je dit uitvoeren! Zou je morgen willen laten weten hoe het ging? Ben ontzettend benieuwd.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:17

Hier ook ervaring met thermografie bij mijn paard ..

Ik wist al wat ze had ( vooraf röntgen foto's laten maken ) en niets gezegd vooraf aan de thermograaf ..

De punten die zij zag met thermografie kwamen overeen met de foto's en zij gaf de knelpunten aan met het advies om foto's te laten maken :-)

wilde eigenlijk met de thermografie meer weten of mijn paard -met wat op de foto's gevonden was -pijn had en of er nog meer " problemen " te zien waren

Dus , ja wel een goede ervaring hiermee .

Mijn paard moest ruim van te voren haar deken af , ingevlochten zijn ( manen, voorpluk en staart )en mocht ook niet meer aangeraakt of geborsteld worden ivm temperatuur wisselingen

Was ook een redelijke prijs , 75 euro voor het gehele paard ( 35 foto's ) ex voorrij kosten

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:35

Thermografie is een onderzoeksmethode en geen vervanging van. Voordeel thermo is dat het niet belastend is voor het paard, kunt problemen aan zien komen en minder duur. Ook problemen met zadels zijn goed zichtbaar te maken.Moet wel gebeuren door iemand met medische/paramedische achtergrond. Je moet daarna je onderzoek kunnen doen om de gevonden problemen te verifiëren

bloempke14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:18

Mijn mening is niet zo positief...over het algemeen is er nog altijd aanvullend ondezoek nodig en is het beeld erg snel verstoord door wind, omgeving etc etc

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:57

Joolien schreef:
Thermografie is niet heel betrouwbaar, omdat het op warmte gaat. De ruimte waar het gedaan wordt moet goed zijn, daarnaast mag het paard een tijd voor de thermografie geen deken op, want dat kan het onderzoek beinvloeden, en de uitslag is niet waterdicht. Dus als je iets in de rug vermoed, is het beter om foto;s te maken. Want dat moet je vaak alsnog als de thermografie een positieve plek geeft.

:j Voor een goed resultaat moet je een ruimte hebben waar de temperatuur constant is, het paard daar op temperatuur laten komen en dan pas de thermografie doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:28

Bij mijn paard heb ik voor de 1e osteo behandeling een thermografie laten doen.
Ik weet zelf heel goed waar de artrose punten zitten en die kwamen er dan ook netjes uit.

Bijkomend voordeel was dat we twijfels hadden over het SI-gewricht en dat zat inderdaad ook vast.
Wat ik goed kon zien was dat de hoefbevangenheid helemaal niet actief was, voetjes mooi koel!!

Verder is hij al op leeftijd en we rijden lekker buiten. Hij had moeite met inbuigen naar 1 kant er kwamen dmv de thermografie wel plekken uit in de onderste halswervels waar mogelijk dus ook artrose zit.Dit neem ik gewoon mee met rijden en hou er rekening mee.
Ik vond het zeker waardevol voor mij eigen beleving en bevestiging.
Omdat mijn paard nu 28 is zet ik hem niet meer op foto's en ik vind het zeker interessant om de thermografie in gedachte te houden bij dingetjes die niet goed gaan.

Het is redelijk betrouwbaar omdat hij zonder deken staat, en je weet tevoren wat je wl en niet moet doen wat poetsen, binnen of buiten zetten en rijden betreft

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:57

Ik heb ook wel eens een thermografie laten maken.
Omdat mijn gevoel zei dat er iets zat, door het gedrag van mijn paard, maar klinisch kwam er niks uit, en "niet kreupel te krijgen" met de buigproef.
Toen overgegaan op een thermografie, om te kijken of er plekken warm waren, om dan gericht foto's of een scan te maken.
Was gewoon bij de DA op de kliniek, dus konden ook gelijk foto's maken van de betreffende plekken, en overal waar je wat zag met het warmte beeld, kwam er ook wat uit op de foto.

Ik zou het zo nog een keer doen, maar dan wel om aan de hand daarvan foto's of een scan te laten maken.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:17

Hier niet zo positief over de thermografie.
Pony die steeds staakte, gaf geen afwijkingen op de thermografie.
Bleek uiteindelijk hoefkatrolontsteking in de ergste vorm te hebben aan 2 voorbenen.
Ik heb hierna specifiek navraag gedaan, of er geen afwijkingen te vinden waren bij de voorbenen.
Maar geen indicatie....

Bij navraag bij een andere thermografe, kreeg ik te horen dat het niet meer zichtbaar kan zijn, als iets chronisch is.
Persoonlijk vraag ik mij dan af, wat de toegevoegde waarde is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:19

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:35

Het kan heel handig zijn als extra diagnose middel... Eventueel ter aanvulling..
Natuurlijk moet je dan wel wat richtlijnen opvolgen om een goede thermofoto te kunnen nemen he.
Een RX nemen of een echo gaat ook niet zonder voorbereiding, bij thermografie net zo.
(PROPER) paard op voorhand zonder dekens en dergelijke in een tochtvrije ruimte zetten. Eventueel zelfs de manen invlechten zodat nek/hals ook in beeld te brengen is. Daarna moet je zo een foto ook goed kunnen interpreteren... Niet altijd gemakkelijk denk ik. Wat is normaal en wat niet?

Spreekt voor zich dat een darmontsteking waarschijnlijk niet te zien is aan het oppervlak :P Bij HKO problemen lijkt mij ook moeilijk te gebruiken... Als er geen warmteontwikkeling is door een ontsteking kan je even goed niks zien, daarbij moet een hoef wel een beetje isoleren? Goed ontstoken hoefzweren zijn wel heel duidelijk te zien :)
Niet alleen te warme delen kunnen een probleem zijn. Ook te koude... Heb ene pony met een verlamd achterbeen gezien. Hele achterbeen was veel kouder dan al de rest omdat het gewoon niet gebruikt werd.

Heb ooit een thesis geschreven over diagnose stelling van rugproblemen bij het paard en themografie kon daarbij een hulp zijn...

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:16

Goede ervarigen mee.
Dierenarts kon niet vinden waar het probleem zat, en wat het probleem was. Op de thermografie was duidelijk te zien waar het probleem was en voor de dierenarts was het ook gelijk duidelijk wat het probleem was.

Als je je afvraagt waar het probleem zit zou ik thermografie zeker aanraden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:25

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:46

frisian_love.... het klopt dat je het niet waarneemt wanneer het chronisch is = dus niet actief = dus niet warm. Dan klopt het dat je het niet waarneemt met een thermografie.
Maar wanneer iets actief is kun je wl degelijk iets waarnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:48

Bij mijn paard is op thermografische beelden de spat die toen gaande was, nooit waargenomen. Wel 101 andere kuurtjes. Ik ben daardoor inmiddels toch afgehaakt op thermografie. Deze thermografiebeelden werden gemaakt door iemand in opleiding maar gecontroleerd door de docent, tevens dierenarts.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:41

ElCamino schreef:
frisian_love.... het klopt dat je het niet waarneemt wanneer het chronisch is = dus niet actief = dus niet warm. Dan klopt het dat je het niet waarneemt met een thermografie.
Maar wanneer iets actief is kun je wl degelijk iets waarnemen...

Ik denk, dat dat stukje dan duidelijker vermeld zou moeten worden voor het maken van een thermografie.
Want die informatie miste ik dus.
En ik kan mij voorstellen, dat er mensen zijn die gewoon lekker doorrijden, omdat de thermografie niets heeft laten zien en er dus niks is in hun belevenis.
Dat is in dit soort gevallen (en dus ook bij bv KS) cruciaal.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:55

Bij chronisch kan net zo goed een thermografisch beeld ontstaan. Chronisch geeft alleen de tijd aan. Als je niets vindt met thermografie dan moet je verder onderzoeken. Dus thermografie laten uitvoeren door medisch/paramedisch geschoolden, die verder kunnen zoeken.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:00

Maar als ik hier de discussie lees denk ik dat men niet goed weet wat thermografie is en hoe men dit plaatst in de keten van onderzoeksmogelijkheden.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:04

Equinedn schreef:
Maar als ik hier de discussie lees denk ik dat men niet goed weet wat thermografie is en hoe men dit plaatst in de keten van onderzoeksmogelijkheden.

Of dat er wat mensen rondlopen , die de indruk wekken dat het zaligmakend is :Y)
Ik geloof absoluut, dat het afwijkingen aan het licht kan brengen.
Daarom denk ik idd dat het een ondersteunende diagnose kan bieden, maar dat een rustig thermografisch beeld geen bewijs is, dat er niets aan de hand is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:18

Thermografie, mits gedaan onder je juiste omstandigheden en door een zeer goed gequalificeerd persoon, kan zeker een aanvulling zijn om vermoedens te bevestigen. Ik heb nu inmiddels drie keer bij drie verschillende paarden thermo laten doen. Bij twee kwam zeer duidelijk naar voren waar het probleem zat en kon ik met de DA daar op voortborduren. Eentje was iets minder, die had flinke overbelasting in een bepaald gebied, dit lichtte ook op maar het probleem zat juist in het gedeelte dat niet oplichtte omdat dit werd ontlast. Doordat ik een goede er bij had zijn we toch tot de juiste conclusie gekomen. Had ik met deze drie paarden direct de DA ingeschakeld dan was het kostenplaatje zeker vele malen hoger geweest.