Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Joolien schreef:Thermografie is niet heel betrouwbaar, omdat het op warmte gaat. De ruimte waar het gedaan wordt moet goed zijn, daarnaast mag het paard een tijd voor de thermografie geen deken op, want dat kan het onderzoek beinvloeden, en de uitslag is niet waterdicht. Dus als je iets in de rug vermoed, is het beter om foto;s te maken. Want dat moet je vaak alsnog als de thermografie een positieve plek geeft.
Voor een goed resultaat moet je een ruimte hebben waar de temperatuur constant is, het paard daar op temperatuur laten komen en dan pas de thermografie doen.
Bij HKO problemen lijkt mij ook moeilijk te gebruiken... Als er geen warmteontwikkeling is door een ontsteking kan je even goed niks zien, daarbij moet een hoef wel een beetje isoleren? Goed ontstoken hoefzweren zijn wel heel duidelijk te zien
ElCamino schreef:frisian_love.... het klopt dat je het niet waarneemt wanneer het chronisch is = dus niet actief = dus niet warm. Dan klopt het dat je het niet waarneemt met een thermografie.
Maar wanneer iets actief is kun je wl degelijk iets waarnemen...
Equinedn schreef:Maar als ik hier de discussie lees denk ik dat men niet goed weet wat thermografie is en hoe men dit plaatst in de keten van onderzoeksmogelijkheden.