Help, wat zijn deze korstjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudt

Help, wat zijn deze korstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:05

Beste bokkers,

Ik heb een probleempje. Mijn verzorgpaard loopt met allerlei korstjes rond. We hebben Finecto al geprobeerd omdat we dachten dat het mijt was. Dit heeft niet gewerkt en na wat mailen met Finecto moeten we nog allerlei verschillende dingen kopen. Dus ik hoopte dat er iemand wat antwoorden voor mij zou hebben.

De Finecto zorgte er wel voor dat ze niet stond te stampen vanwege jeuk maar verder gebeurde er niet zo heel veel.

Ze heeft een stal waarbij ze buiten staat, maar gewoon op steen. Verder kan ze ook gewoon in de buitenbak komen. Volgens de eigenaar had ze dit al toen hij haar kocht en heeft hij haar ook geprobeerd te behandelen voor mok, maar dat dit het ook niet was aangezien er niets veranderde. Het is een Fries van 18 jaar oud en hij heeft haar al ongeveer 13 jaar. Hij heeft in die 13 jaar al heel wat middeltjes geprobeerd.

Nu is mijn vraag: Weet iemand wat dit is en waarom ze dit heeft? En of ik er iets aan kan doen? We zijn echt een beetje ten einde raad.

Super bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie meningen.

Groetjes Maud
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Angela op 01-02-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

SayaJones

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:07

Omdat dit een medische vraag betreft, verplaats ik het topic naar Medisch

[VSW] -> [MD]

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:08

Oke dat had ik niet gezien

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:09

Is er al eens een dierenarts bij geweest?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:09

Een schraapsel laten nemen door de dierenarts? Ipv er zelf allerlei dingen op te gooien.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:11

Lijken op korstjes van oude schuurplekken... heeft mijn shet ook... die heeft staart en manen eczeem.
Hebben jullie al de DA een keer erbij gehad?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

het kan best veel zijn.. nu kun je wel voor alles en nog wat gaan behandelen, het is waarschijnlijk een beter idee er even een arts naar te laten kijken, dan weet je gelijk waar je aan toe bent, zonder eerst heel veel geldt uit te geven aan ditjes en datjes :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:14

Dus dat dier vergaat al minstens 13 jaar van de jeuk en er is nooit een DA bij geweest? Dat snap je toch niet...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:14

Mok?

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:18

Onze dierenarts komt heel vaak. Hij zegt dat het mijt is maar als we het daarvoor behandelen met de middeltjes die hij geeft helpt dat niets....

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:19

Maudt schreef:
Onze dierenarts komt heel vaak. Hij zegt dat het mijt is maar als we het daarvoor behandelen met de middeltjes die hij geeft helpt dat niets....

en heb je dat ook tegen hem gezegd dan..? en wat was zijn reactie daar op?

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:20

Hij weet het ook niet meer....

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:21

Maudt schreef:
Hij weet het ook niet meer....

zit er geen andere dierenarts in de buurt, die even kan kijken. als je eigen dierenarts het niet meer weet, je moet toch iets -O- rot voor je TS snap dat het moeilijk is

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:28

Idd andere dierenarts en dus een schraapsel/ biopt ipv hij zegt/denkt...

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:32

Oké dankjulliewel! Dat gaan we doen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:44

SayaJones schreef:
Omdat dit een medische vraag betreft, verplaats ik het topic naar Medisch

[VSW] -> [MD]

Nu de titel nog wat duidelijker...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:50

Inderdaad ik zou dan echt een andere DA zoeken! En logisch dat de fabrikant van het middel jullie aanspoort andere middeltjes te gebruiken. Die zijn gewoon commercieel ingesteld.

Ik zou dus een andere DA zoeken en deze een afschraapsel laten nemen.
Wat je wel kunt doen tot die tijd is wassen met tea tree shampoo. Dat kun je kopen bij veel drogisterijen of bij de boerenbond speciaal voor paarden (die ik heb is van champion). Bij erge jeuk deed ik er zelf nog enkele druppels pure tea tree olie in van de drogist.

De mijne vergingen van de jeuk nadat ze plots luizen hadden. Het was zondag en ik had niets luizendodends in huis. Ik vond het ook niet direct een noodgeval.
Ik heb ze toen gewassen met tea tree shampoo en dit werkte enorm goed tegen de jeuk en het doodde een heel deel van de luizen. De andere dag heb ik vanzelfsprekend tegen luizen behandeld.
Tea tree shampoo is jeukstillend en parasietwerend. Gewoon mee insoppen net als gewone shampoo, paar minuten in laten trekken en uitspoelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:10

Hoe hebben jullie het paard dan behandeld? Waarmee en hoe vaak? Alleen het paard ( het hele paard of alleen de benen) of ook andere dingen waarmee het paard in aanraking komt? Andere paarden waar het paard bijstaat behandeld? Ligt er stro waar het paard op kan staan?
Hoe ziet het paard er verder uit? Dik, dun, mooie vacht, doffe vacht, straalt het of ziet het er duf uit?

Zomaar een aantal vragen, misschien komen we er zo achter waar het mis is gegaan met behandelen.

Floortz

Re: Help, wat zijn deze korstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:28

Ervan uitgaande dat het in de sokken zit: rasp.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:36

Floortz schreef:
Ervan uitgaande dat het in de sokken zit: rasp.

dit dus

mrie

Re: Help, wat zijn deze korstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:50

De huid is een beetje droog, was eens met keratinshampoo (teershampoo) dat scheelt vast een boel. Helpt dat niet dan kun je altijd nog een schraapsel laten nemen

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 18:59

Jet schreef:
Hoe hebben jullie het paard dan behandeld? Waarmee en hoe vaak? Alleen het paard ( het hele paard of alleen de benen) of ook andere dingen waarmee het paard in aanraking komt? Andere paarden waar het paard bijstaat behandeld? Ligt er stro waar het paard op kan staan?
Hoe ziet het paard er verder uit? Dik, dun, mooie vacht, doffe vacht, straalt het of ziet het er duf uit?

Zomaar een aantal vragen, misschien komen we er zo achter waar het mis is gegaan met behandelen.

We hebben haar vaker met verschillende recepten van de dierenarts ingesmeerd (haar benen vooral, en later ook staart). Er staat wel een ander paard bij, maar die staat op een afstandje en de geit heeft het ook niet. Verder hebben vroegere stalmaatjes het ook niet.... Ze heeft een klein laagje zaagsel, maar daar ligt ze bijna nooit op, ze gaat uit zichzelf bij de rand van de bak liggen omdat het zand daar droog is. Ze is wel een beetje te dik, maar ze is al zeker wat afgevallen sinds ik haar rijd! Haar vacht is nu lekker lang, en straalt ook mooi. We hebben al een afspraak gemaakt met de dierenarts om te kijken of ze misschien rasp heeft.

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 18:59

mrie schreef:
De huid is een beetje droog, was eens met keratinshampoo (teershampoo) dat scheelt vast een boel. Helpt dat niet dan kun je altijd nog een schraapsel laten nemen

Delphi schreef:
Inderdaad ik zou dan echt een andere DA zoeken! En logisch dat de fabrikant van het middel jullie aanspoort andere middeltjes te gebruiken. Die zijn gewoon commercieel ingesteld.

Ik zou dus een andere DA zoeken en deze een afschraapsel laten nemen.
Wat je wel kunt doen tot die tijd is wassen met tea tree shampoo. Dat kun je kopen bij veel drogisterijen of bij de boerenbond speciaal voor paarden (die ik heb is van champion). Bij erge jeuk deed ik er zelf nog enkele druppels pure tea tree olie in van de drogist.

De mijne vergingen van de jeuk nadat ze plots luizen hadden. Het was zondag en ik had niets luizendodends in huis. Ik vond het ook niet direct een noodgeval.
Ik heb ze toen gewassen met tea tree shampoo en dit werkte enorm goed tegen de jeuk en het doodde een heel deel van de luizen. De andere dag heb ik vanzelfsprekend tegen luizen behandeld.
Tea tree shampoo is jeukstillend en parasietwerend. Gewoon mee insoppen net als gewone shampoo, paar minuten in laten trekken en uitspoelen.

Super bedankt!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:59

De mijne heeft dit ook. Alleen geen jeuk er bij. Insmeren met baby olie helpt het losmaken. Ik kam de sokken dan schoon met een furminator. Bij de mijne is het overmatig talg.
Cliticutin (als ik het goed schrijf) wil ook goed helpen. Dit is een antbiotica zalf.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:06

Is dit ter hoogte van de kogel?
Ik denk aan de sporen (in het Engels 'ergots' voor als je afbeeldingen wilt zoeken), die kunnen bij paarden met sokken sterk groeien en schilferen. Is het grootste witte vlak op de foto al huid of één grote schilfer? Is de huid beschadigd? Als de huid niet beschadigd is kunnen de schilfers afkomstig zijn van een wit uitsteeksel in het midden. Je voelt dan duidelijk dat het harder is dan de huid errond en een structuur heeft vergelijkbaar met die van de kastanje. Als je geen beschadigde huid vindt zou ik eerst de sokken regelmatig uitgebreid verzorgen en even aanzien of de jeuk daardoor vermindert.

Blijft de jeuk is het aangewezen om verder kijken met een dierenarts (een andere als de jouwe het niet meer weet) om zeker te zijn wat het dan wel precies is en hoe het kan worden opgelost.