Drachtige merrie vroeg in de dracht al zucht, ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Drachtige merrie vroeg in de dracht al zucht, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 15:40

Een van mijn drachtige merrie's heeft hoogstwaarschijnlijk nu al zucht, er hangen twee vocht bultjes en een vocht plakkaat(je) tussen haar voorbenen zeg maar.
Echter is ze pas 6 maanden drachtig (uitgerekend begin juli), dus dit lijkt me wel erg vroeg. Ze is niet recent gevaccineerd en zie ook niet een duidelijke afdruk dat ze een trap daar heeft gehad of iets in die trant dus ik denk als eerste aan zucht. Verder is er niks anders aan de merrie, geen dikke benen, niet sloom, eet goed, ze is goed op gewicht alleen is ze al aardig dik van de dracht (bol) maar volgens de vorige eigenaar is ze altijd heel erg bol tijdens dracht (ze is een aantal keer gescand en is er echt maar eentje) en ze krijgt ook knoeperds van veulens.

Komt dit vaker voor dat een merrie zo vroeg in de dracht al zucht krijgt en op deze plek? Het loopt (nog) niet door tot haar uier en zit alleen onder de borst.

Afbeelding

Wat kregen jullie voor advies van de veearts en zijn er ook eventueel natuurlijke vochtafdrijvers die hiervoor gebruikt zouden kunnen worden of aanpassing van voeding misschien?

QueenE

Re: Drachtige merrie vroeg in de dracht al zucht, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:36

Ik heb nu ook een drachtige merrie staan die er ook al een hele tijd last van heeft.. Trekt ook weer weg maar komt ook weer.. Eerst voor toen achter, op het moment is het weer aardig weggetrokken maar ik heb het ook nog nooit zo lang al gehad. Heb nu gedroogde brandnetel besteld bij de paardendrogist, dit schijnt vochtafdrijvend te werken dus ik ben benieuwd..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:42

Bedankt voor je tip!! Ik ben gelijk wat gaan bestellen. Maar in tussentijd is het gewoon weer uit zichzelf weggegaan hihi
Het was zeer zeker vocht, mijn vingerafdruk bleef er duidelijk in staan en ze had er verder totaal geen pijn aan. Maar een dag na bovenstaande foto was het wat verergerd naar zo:

Afbeelding

En ineens een duidelijk lichter plekje haar te zien, ik vermoed dat de kans dat het vocht ontstaan is ook gekomen zou kunnen zijn doordat ze met haar voorbenen opgevouwen heeft gelegen zeg maar (dus de hoef daar een tijdje heeft gedrukt tijdens het liggen en daardoor de zwelling is ontstaan).

Weer paar dagen later was het verminderd naar zo:

Afbeelding

En nu is het bijna weg.

Het zou evengoed toch zucht van de dracht kunnen zijn want dat komt en gaat zoals je al zei. Dus ik ga wel de kruiden geven :-).
Ik vond ook kleefkruid bij de paardendrogist wat ook goed schijnt te werken bij vocht afdrijven (veel reviews met goede ervaring vermindering stalbenen), ook een idee om te proberen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:21

Mijn merrie had het ook al zo vroeg. Dierenarts vond het maar gek, maar zag er ook geen reden tot zorg in. Is na een ruime maand ofzo uiteindelijk helemaal over gegaan en tegen einde dracht ook niet meer terug gekomen. Heb er toen niks aan gedaan, alleen extra beweging gegeven als ze er weer last van had.

Was ook mega dik trouwens, was nog eens eerste veulen ook. Menigeen heeft zich afgevraagd of er geen 2 in zaten maar was er echt maar 1 :+

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:58

Wat gek inderdaad al zo vroeg! Kleefkruid of brandnetel helpt inderdaad om vocht af te voeren.
Fijn dat het nu bijna weg is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:10

Ik zou met het gebruik van kruiden ook even bij de DA navragen of je er geen kwaad mee doet bij een drachtige merrie.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:50

Brandnetel kan sowieso, kleefkruid durf ik niet te zeggen..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 23:34

Ik heb het gevraagd aan de paardendrogist en ook kleefkruid mag gebruikt worden bij drachtige merrie's :).