Hoe lang was jou paard kreupel na griffelbeen operatie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Hoe lang was jou paard kreupel na griffelbeen operatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 21:32

Kiki is 22 december geopereerd aan een flinke schiefel aan de binnenkant van haar voorbeen.
Ze hebben 2/3e van haar griffelbeen verwijderd.
De wond was keurig gehecht en is ook netjes dicht gebleven.
Ze heeft 3 weken in strak verband gestaan op stal toen het verband er een week af is begon ik een beetje een zwelling te zien waar nog 1/3e deel van het griffelbeen zit.
Ik een week eerder terug gegaan naar de kliniek, op de foto was een kleine woekering te zien en o pde echo was het vrij onrustig.
Ze hebben het nu in gespoten in de hoop dat het weefsel en bot rustig word.
Dat is nu een week geleden.
Al met al is de operatie bijna 6 weken geleden.
Hoe lang bleven jullie paarden kreupel, ik ben zo bang dat ze kreupel blijft lopen.
Het been ziet er verder mooi strak uit, niet zo als voorheen maar voor een paard wat 6 weken geleden is geopereerd ziet het er super mooi uit.
Ze loopt verder weer op de wei.

Mungbean

Re: Hoe lang was jou paard kreupel na griffelbeen operatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:34

De meeste herstellen snel, meestal binnen 6-12 weken.
De mijne is helaas nooit meer goed geworden, maar dat wil je waarschijnlijk liever niet horen :P

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 21:36

Sizzle schreef:
De meeste herstellen snel, meestal binnen 6-12 weken.
De mijne is helaas nooit meer goed geworden, maar dat wil je waarschijnlijk liever niet horen :P

:D nee liever niet, maar we zitten nog niet op de 12 weken dus er is nog hoop.
DA zegt ook wel dat het heel normaal is dat ze nog kreupel loopt.
Die zegt dat zolang dat botvlies geïrriteerd is ze ook wel kreupel zal blijven.
Maar vind het fijn wat ervaringen uit te wisselen kwa revalidatie

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:50

Mijn ruin had ook een schiefel, is niet geopereerd of ingespoten. Wel is hij op de foto geweest om uit te sluiten dat het botvlies nog heel actief bezig was, en ik wilde weten of er geen pezen gevaarlijk dicht in de buurt zaten. Dat was allemaal niet het geval. We hebben mijn ruin ondersteund met Puur Osteo en Omnigel. Zijn schiefel is inmiddels bijna weggetrokken. Hij heeft er overigens geen pas kreupel op gelopen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:08

Hilary schreef:
Mijn ruin had ook een schiefel, is niet geopereerd of ingespoten. Wel is hij op de foto geweest om uit te sluiten dat het botvlies nog heel actief bezig was, en ik wilde weten of er geen pezen gevaarlijk dicht in de buurt zaten. Dat was allemaal niet het geval. We hebben mijn ruin ondersteund met Puur Osteo en Omnigel. Zijn schiefel is inmiddels bijna weggetrokken. Hij heeft er overigens geen pas kreupel op gelopen.

Ik zou graag alleen reacties ontvangen van mensen waarbij het paard ook is geopereerd anders is het nog steeds lastig ervaringen uitwisselen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:20

niemand verder met een zelfde operatie achter de rug

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:28

Mijn paard had gebroken griffelbeentjes en was na de operatie na een week of 6 weer helemaal goed, vlak na de operatie was ze wat gevoelig, maar is niet kreupel geweest. De controle foto's na 6 en 10 waren helemaal goed (geen woekeringen en ook niet onrustig) en nooit meer last gehad, ik doe alles weer wat we voorheen ook deden. De operatie is nu ruim een jaar geleden gebeurd, hier dus een hele positieve ervaring.

Misschien wat anders dan een schiefel, maar ook hier zijn er stukjes bot verwijderd vaarvan 1 zijde ongeveer 50% van het griffelbeen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:52

Mijn paard is vroeger aan een dubbele griffelbeenbreuk geopereerd. Het middelste deel was verplaatst en in de pees gaan prikken, waardoor hij ook peesletsel had. Het is denk ik veertien jaar terug, hij was tien toen. Revalidatie na operatie is voorspoedig gegaan. Ik heb het nabehandeld met lasertherapie. In mijn herinnering ging ik er na een maand of twee wandelen weer op. Rustig opgebouwd. Hij is er later nooit meer kreupel aan geweest.

Ik denk dat high power lasertherapie voor jouw paard ook wel een goede optie zou zijn. Het helpt ontstekingen sneller te verminderen, versnelt celvernieuwing. Stimuleert genezing dus. Proberen waard! Beterschap!

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:48

Hoi

Mijn paard is zo'n 3 jaar ook geopereerd aan griffelbeen, bij hem hebben ze ook het losse gedeelte eruit gehaald!
Hij moest 2 weken in verband en complete boxrust, daarna mocht ik 5 min met hem lopen. Omdat hij zijn energie niet kwijt kon en gek werd op stal mocht hij met 4 weken elke dag even los in de bak, hier ging hij compleet uit zijn plaat maar hij heeft geen pas kreupel gelopen. Trouwens voor de operatie liep hij ook niet kreupel, zijn been werd elke keer warm en dik waardoor ik het niet vertrouwde en foto's heb laten maken. Volgens mij zat ik er na ong 6 tot 8 weken weer op en toen voorzichtig weer opgebouwd!!Ik heb zijn been nog wel een keer in laten spuiten omdat het been wat dik bleef! Inmiddels mogen we Z1 starten, hij heeft er nooit last van gehad!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:53

Ik kende ook een paard die geopereerd is geweest en zij is volgens mij niet echt vaak kreupel geweest. Soms gewoon omdat ze zich verstapt had maar niet meer een nasleep van de operatie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 08:05

Ik moet wel zeggen dat ze bij kiki onwijs hebben lopen wrikken om het eruit te krijgen. Ze heeft eerder een tussenpees blessure gehad en toen had ze een minimale verkleving tussen de tussenpees en griffelbeen dat is toen ingespoten en op de echo zag het er toen goed uit.
Maar tijdens de operatie bleek het weefsel wat om de pees zat te zijn vergroeid met de tussenpees. Miss is het daardoor meer pijnlijk

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:49

Paard dat ik rijd heeft zo'n 5 a 6 jaar geleden zijn griffelbeentje gebroken, doordar ie vast heeft gezeten in het hek. Hij is daaraan geopereerd en heeft een week of 2 kreupel gelopen. Nu heeft ie nergensmeer last van en doen we alles gewoon weer. Wel moet ie nog altijd hoge beschermers om achter, omdat ie zich daar nogal snel aantikt en het litteken daar nog steeds wel heel erg kwetsbaar is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:44

Grrr waarom blijft die van mij zo lang kreupel. Van de week had ze gek gedaan op de wei toen was het been ook dikker maar nu is hij wel weer mooi dun.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:47

Bij meerdere dieren ervaring mee. Mijn ervaring is dat ze vrijwel altijd binnen 2 weken weer goed lopen. Bij de paarden waarbij dat niet zo was is mijn ervaring dat het nooit meer helemaal goed gekomen is.

Ik hoop voor jou dat het niet zo is.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:02

Mijn paard is vorig jaar geopereerd na een gebroken griffelbeen waarbij 1/3 van haar griffelbeen verwijderd is.

Ze was er al niet kreupel op en na verwijdering ook niet kreupel geweest. Wel is het been altijd ietsje dikker gebleven dan het andere been. Ik zat er na 6 weken weer op :)

Rot voor jou dat het zo lang duurt. Lijkt me heel onzeker :(:)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:21

Mijne heeft na eenzelfde operatie 1,5 a 2 maand volledige boxrust gehad. Daarna 2 maanden stappen aan de hand. Heeft in het begin vooral stijf gelopen maar niet kreupel. Daarna ook nooit meer. Had er ook een kleine woekering zitten maar is daar nooit kreupel van gaan lopen. Heb volgens mij ergens de röntgenfoto's ook nog.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 18:10

Die van mij is zowieso een weg vogel, heb al een hele lijst van dingen die ze heeft gehad.
En ze doet het gelijk altijd goed, verkoudheidje, gelijk 3 weken antibiotica, peesblessure kiki heeft er gelijk een gat in zitten, Maanden kreupel......niks te vinden zelfs op een mri niet, en dan loopt ze eindelijk weer goed krijgt ze een schiefel die bijna tegen de pees aan zit en die helemaal vergroeit zit met de tussenpees. Ja gek word ik er van en weet niet wat ik met haar ga doen als dit niet meer over gaat dan moet ik denk ik realistisch zijn, voorlopig hoop ik daar nog niet aan te hoeven denken.
Vanmiddag heb ik er met wandelen heel even zonder zadel op gezeten en toen voelde ze best wel goed aan. Hoop dat het vanaf nu weer elke dag iets beter gaat.
Ik zal straks eens een foto maken van haar been, hebben jullie een foto van hoe het been van jullie paard er nu uit ziet

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:26

TS wat enorm rot voor je dat je paard maar blijft kwakkelen met haar gezondheid :(

Ongeveer anderhalf jaar terug heeft mijn paard een griffelbeenbreuk opgelopen, door meerdere flinke trappen van een ander paard op dat been. Direct na de trappen stond ze op 3 benen. Het ging gelukkig wel al heel snel beter, maar een dag later was ze nog steeds kreupel. Op de kliniek werd toen al snel een griffelbeenbreuk geconstateerd. Hij zat gelukkig vrij laag, op ongeveer 1/3. Wel was het botje verschoven en kon daardoor sowieso niet meer vanzelf aangroeien, dus moest het operatief verwijderd worden.

Direct na de operatie heeft ze geen pas kreupel meer gelopen. Later, tijdens de controle, is ze nog op de foto geweest op de kliniek en er zijn geen woekeringen o.i.d. te zien. Het enige wat er nog van te merken is, is dat het been altijd een klein beetje dikker is gebleven op die plek. Maar ook dat is zodanig weinig dat het niet zichtbaar is, alleen voelbaar. Ze is gewoon weer helemaal de oude, en het is ook geen gevoelige plek gebleven. Ze kan gewoon weer rijden zonder last te krijgen, ook springen en rennen etc.

Ik kan wel een foto plaatsen van het been, maar je gaat er dan echt helemaal niets van zien, dus ik denk dat het weinig zin heeft ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 20:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo ziet het been er nu uit. Op zich wel goed. alleen iets zwelling onder de knie waar dus ook die schiefel begint te groeien