Oproep open peiling voor fructaan index app

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

collie99

Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 14:29

De Australische professor Christopher Pollitt gaf tijdens een onderzoek naar hoefbevangenheid 7,5 gram fructaan per kilo lichaamsgewicht aan zijn proefpaarden in de universiteit van Queensland en binnen 48 uur waren alle paarden hoefbevangen. De conclusie van het onderzoek was dat Hoefbevangenheid ontstaat met name door fructaan. (https://rirdc.infoservices.com.au/downloads/08-062)

Hoefbevangenheid is een ziekte die paarden vooral in het voorjaar oplopen. Wanneer de temperatuur te laag is, te weinig water en te weinig voedingsstoffen kan het gras niet groeien. Is er toch voldoende zonlicht aanwezig dan wordt er fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de temperatuur wel hoog genoeg is. Wanneer de temperatuur dan hoog genoeg is wordt het fructaan alsnog verbruikt.
Door de lage temperatuur kan het gras niet groeien dus wordt het zonlicht gebruikt om de voedingsstoffen om te zetten in fructaan. Dat is dus de reden waarom hoefbevangenheid in het voorjaar zo vaak voorkomt!

Om hoefbevangenheid te voorkomen is informatie over factoren als weertype, temperatuur, regen en de hoeveelheid zonlicht zijn erg belangrijk om te weten wat de fructaangehalte is in het gras. Helaas kan de fructaan gehalten in zeer korte tijd drastisch veranderen.
Het is ook bekend dat fructaan opgeslagen wordt in grasstoppels, dus zeer kort afgegraasde weitjes kunnen juist extra gevaarlijk zijn!
Wij willen “realtime” app ontwikkelen waar je niet alleen de juiste hoeveelheid fructaan kan opmeten maar ook de temperatuur, luchtkwaliteit, waterkwaliteiten ev. een gps kan (gebruiken bij het paard of de rijder) zodat je altijd weet waar je paard is. Via je smartphone kun je alle gegevens zien.

Onze vraag is natuurlijk of er voor een dergelijke app belangstelling is en welke andere functies je handig lijken om erbij te hebben.

Ben je geïnteresseerd of heb je anderszins belangstelling, laat me dat weten.

Ik wil de mening weten van zoveel mogelijke paarden mensen daarom zou ik het enorm waarderen als je dit bericht met andere zou willen delen.

Azmay

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:30

De fructaan index app bestaat toch al?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:51

Lijkt mij erg handig!

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:56

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:13

lalala_20 schreef:
Ik weet niet zeker of er al een app van is, maar je kunt de fructaan index al wel vinden op http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Ze hebben ook een app, iig voor android.
Heet "fructaan index", werkt niet super maar toch het bestaat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:44

wat ik voornamelijk interessant vond in het artikel is dat een ijsbad van 72 uur blijkbaar HB kan voorkomen. Paarden die die fructaan kregen en met 1 hoef in een ijsbad stonden ontwikkelden geen HB op die hoef (wel de andere hoeven)
Hoefzakken met ijs waren overigens niet effectief, maar een bad met ijs waar ze in stonden wel. Ik had dit eerder ergens gelezen maar nu dus ook wetenschappelijk bewezen.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:50

De fructaan index is er ook voor de Apple

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:51

Slotje in verband met dubbel topic.