Ervaringen supplementen klaarzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen supplementen klaarzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:16

Om de pensioneigenaar wat te ontlasten & van diverse potjes en potten af te helpen zou ik graag de supplementen van mijn pony op voorhand klaarzetten via een bakjes-systeem. Zeg maar iets als dit https://m.kramer.nl/weekplanner-voor-vo ... &ci=257306 maar dan de action-versie ofzo :P

Nu vroeg ik me af: wie heeft hier ervaring mee?
Gaat het bij jou om korrels/poeder/vloeibaar?
Gaat het vloeibare niet plakken en blijft er van poeder ofzo niet een gedeelte achter in het potje?
Overdoseer je om dat risico te verkleinen?

Hoe pak je zoiets aan? Alle tips zijn welkom!

Op dit moment krijgt de pony een complete vitaminenkorrel ('s morgens) + koper (vloeibaar), daarnaast krijgt hij 's avonds vitamine E (poeder). Verder zou daar in het pollenseizoen (nu dus blijkbaar ongeveer aan mijn pony te zien :roll: ) ook nog spirulina & magnesium bij moeten.

Wat ik me afvraag: gaat dat met het vloeibare koper? Blijft dat niet plakken in het potje of zet zich dat op de vitaminenkorrel? En wat als je alleen vitamine E in zo'n potje doet, gaat dat er dan nog uit?

De vitaminenkorrel kan ik eventueel in 2 verdelen en dus 's avonds ook nog de vitamine E onder doen. Wat zou de beste manier zijn?

(daarnaast krijgt hij bietenpulp + lijnzaadvlokken als krachtvoer, dus het zou handig zijn als je daar gewoon bij voeren een potje op kan doen met alle extras in :) ).

Anoniem

Re: Ervaringen supplementen klaarzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:19

Ik heb gewoon 1 bakje waar ik voer en vitaminekorrel in doe en daarbij een klein rond bakje waar bv iets vloeibaars of ander iets inzit. Zo hou je het gescheiden en toch makkelijk om in 1x te voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:20

Dus eigenlijk een bakje in een bakje zeg maar :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:24

Ik snap het :)
Ik heb aan 1 bakje genoeg want de bietenpulp moet toch weken, dus ik zoek gewoon iets voor de extra's wat ik kan klaarzetten en wat de stalhouder dan in 1 handeling erbij kan doen met het voeren :)

Jij hebt wel vloeibare dingen als ik het goed begrijp? Gaat dat goed? Blijft dat niet aan het potje plakken ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:29

Ik gebruik soms vloeibaar, maar mijn pensionhoudster vind het geen probleem om dat uit de fles te geven. Het voer en andere korrel vind ze makkelijker als dat zo voor het grijpen staat. Dus in 1 bakje.
Het wil wel een dat een bakje wat verkleurd of een beetje aangetast wordt, dit maak echter voor het gebruik en supplement niks uit. Er blijft altijd wel een klein beetje achter, al vind ik dat zelf geen probleem. Desnoods geef je iets meer vloeibaar ter compensatie :-)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:29

Om de pensionhouder te ontlasten zou ik alles in 1x geven: ofwel 's morgens, ofwel 's avonds, dat scheelt ook wel wat.

Bij poeder dat plakt/vocht aantrekt, leg ik in het bakje eerst een laagje luzerne of grasmix.

Bij vloeistoffen heb je idd meer verlies, dat heb ik nog nooit vooraf proberen klaar te zetten, ik weet ook niet of dat koper in een waterige of olie-achtige vloeistof opgelost is? Heb je geen doseerpompje waarmee je makkelijk het koper over het voer kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:35

Probleem is als je alles samen geeft dat het een er weer voor zorgt dat het andere slechter opgenomen wordt en blablabla. Is dus met een reden, niet omdat ik het graag zo moeilijk maak :P

Er zou dan vitaminenkorrel in het bakje zitten, iets anders heb ik niet (hij is ook nog "allergisch" aan vanalles dus kan niet zomaar wat doen), hoop dat dat voldoende is? Iets verlies maakt niet uit natuurlijk, desnoods doe ik wat meer in het potje..

Dit is het koper-supplement, kan het er niet zo meteen uithalen.. http://www.dochorse.nl/trm-chelated-copper.html

Doseren kan, maar dat kan met alles. Het gaat mij er gewoon om om de overdaad aan potten en emmertjes weg te werken en gewoon 1 handeling over te laten voor de stalhouder, want ik vind het zelf zeer vervelend om te vragen "10 ml van dit + 3 schepjes van dat + zoveel gr vitaminenkorrel etc." . Ze doen dat wel (zo geweldig zijn ze ;) ) maar ik vind het toch vervelend, stoort mij al een tijdje dus vandaar dat ik kijk voor een andere oplossing :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:48

Ik zet voer klaar voor een week voor mijn, met het supplement er al doorheem maar dat is poeder, met vloeibaar gaat dat niet dat geeft een grote klont.

Ik heb emmertjes waar ik de meusli/brok in doe en daar doe ik dan gelijk het suplement overheen, ze krijgt oook nog lijnzaadolie bij maar dat pomp ze gelijk in de voerbak staat voor de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:03

Als ik het goed begrijp is het vloeibare het grootste probleem? En is jouw pensionhouder niet moeilijk. Is het dan niet te regelen dat zij het vloeibare nog zelf doen? Je zou dan de poeders en korrel in het systeem van "bakje in een bakje" kunnen doen. Zou dat een oplossing zijn?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:07

ik zet elke dag emmertjes met voer klaar ,voor de avond en de volgende dag ochtend en avond
doe daar zowel poeder als vloeibaar doorheen en meng dat goed
doe dit al jaren
ik meng het met klein beetje meusli en hand Timothee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:39

Inxs schreef:
Als ik het goed begrijp is het vloeibare het grootste probleem? En is jouw pensionhouder niet moeilijk. Is het dan niet te regelen dat zij het vloeibare nog zelf doen? Je zou dan de poeders en korrel in het systeem van "bakje in een bakje" kunnen doen. Zou dat een oplossing zijn?

Ik weet niet of het een probleem is, ik heb er geen ervaring mee om het op voorhand klaar te zetten dus vandaar de vraag ;) Maar denk als het onder de vitaminenkorrel zit dat het wel moet meevallen.

Ik ga het gewoon eens proberen, we merken vanzelf wel of het handiger werkt of niet :Y)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:54

Ik voer m'n paarden zelf (staan aan huis), maar ik maak hun bakjes voer voor een week vooruit. Dit vind ik handiger dan 2x per dag de supplementpotjes erbij te moeten pakken.
Om te voorkomen dat het vloeibare supplement aan de bodem gaat plakken doe ik onderop het bakje een laag luzerne.

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:01

Ik gebruikte altijd plastic bakjes van de Wibra of Ikea. Deze bakjes hadden dekseltjes in 2 verschillende kleuren: een voor de ochtend en een voor de avond.

Daarnaast had ik voor de vloeibare supplementen verschillende spuiten gekocht om zo niet te hoeven mengen.

Ik maakte alles één keer per week klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:05

Bedankt :)
Zou het ook voldoende werken als ik eerst de vitaminenkorrel doe en daar boven op het vloeibaar/poeder? Juist wel mengen of niet mengen? Luzerne etc is geen optie, reageert hij op (al zal zo'n klein beetje niet zo'n verschil maken maar dan zit ik weer met een extra zak en ik wil het juist eenvoudiger :P ).

Edit;
Zou zoiets handig werken? Zitten 7 bakjes in, wel verschillende formaten :+
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... 4?number=8

Of zouden aparte potjes/bakjes fijner zijn?

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... 0?number=9

(moet morgen toevallig naar de aveve, vandaar dat ik eens aan het kijken was wat ze daar hadden ;) Uiteraard niet zo goedkoop, maar wel makkelijk :P )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:41

Kun je niet gewoon bakjes vullen met voer en daarin de supplementen zodat de geen die voert alleen het bakje hoeft te geven? Wel zo makkelijk.
Beetje voer onderin het bakje, supplement er op of over en dan de rest van het voer er op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:42

Het voer is een emmer bietenpulp ;)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:28

Ik voer bietenpulp + handje muesli voor de lekker + vitaminekorrel + glucosamine poeder. Dat zet ik voor 2 weken klaar in van die 1 liter yoghurt emmertjes. Omdat ik bietenpulp vlokken heb en geen korrels weekt het super snel. Ik zet het vaak zelf 's morgens klaar of degene die de paarden binnen haalt kiept even zo'n emmertje in de voerbak en gooit daar wat warm water op. Dat is in 10 minuten geweekt dus heel makkelijk :D Wie zet de emmer bietenpulp klaar? Want daar kan het vloeibare supplement toch meteen doorheen? (En de rest eigenlijk ook, toch?)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:40

Ik heb plastic bakjes uit de Xenos gehaald geloof ik. Hier ook voer en poeder erin, maar vloeibaar lukt niet want dan krijg je een gerommel haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:35

DGL schreef:
Wie zet de emmer bietenpulp klaar? Want daar kan het vloeibare supplement toch meteen doorheen? (En de rest eigenlijk ook, toch?)

Stalhouder, of ik als ik zelf voer 's avonds (maar dat is niet elke dag). Wordt 's morgens klaargemaakt voor 's avonds en andersom. Denk als dat er meteen in gaat en zolang staat dat dit ook niet goed is. Plus dat je dan alsnog met hetzelfde probleem zit van tig potjes en daar wil ik vanaf. Gewoon 1x per week alles vullen lijkt me zelf ook veel fijner :)