Mijn allerbeste vriend zo ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Z_V

Mijn allerbeste vriend zo ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 09:45

Omdat het zondag is en ik toch wel redelijk ongerust ben...

Mijn paardje is al ruim een maand aan het sukkelen met zijn gezondheid.

Even schetsen hoe het er de voorbije maand aan toe gegaan is...
Begin december had hij een zware virale infectie. Eerst 1 dik been, volgende dag 2 dikke benen en de dag erop dan maar alle 4.
DA heeft hem toen 2x ingespoten met een week tijd tussen.
2 weken later 2 dikke achterbenen. Bleek dan mok te zijn. Geen koorts, at normaal en leek verder nergens last van te hebben. De zwelling verdween ook na het rijden. Dus conclusie ... mok in combinatie met stalbenen.

Dan komt het volgende.... Tijdens het rijden zit er niks energie in hem. Heeft helemaal nergens zin in. Wil niet op de wei en kan normaal gezien nooit stilstaan en is nu een echt lammetje.
De volgende dag een enorme bult onder zijn buik, een kale plek uit het niets en ook zijn achterbenen zijn enorm opgezwollen.
DA gebeld. Ze heeft hem alvast ingespoten voor bloedwormen en bloed genomen van hem. Na het longeren heeft ze ook naar zijn hart geluisterd maar dit herstelde enorm snel.
De volgende dag was de zwelling op zijn benen helemaal weg en ook de mok is helemaal verdwenen.
Echter de bult onder zijn buik blijft en de kale plek waren er intussen al 2 geworden. Volgend de DA gewoon wassen met Isobetadine.
Zijn bloedonderzoek bleek ook in orde te zijn en ook zijn eiwitten zijn in orde. Lever en nieren functioneren normaal.
Hij moet nu 10 dagen antibiotica en 5 dagen vochtafdrijvers krijgen. We zitten nu aan dag 3 en ja dat is nog vroeg maar ... Die kale plek waar de DA minder belang aanhechtte is uitgegroeid van zijn voorbenen tot aan zijn achterbenen. Enkel aan zijn linkerkant.

Omdat het zondag is en ik behoorlijk ongerust ben mede omdat hij zich alleen maar slechter en slechter lijkt te voelen plaats ik dit hier maar even.

Ik voeg even de foto's toe van hoe zijn buikje er nu uitziet. Foto's van hoe het eruit zag toen ik hem uit stal haalde en foto's nadat ik zijn buikje heb gewassen.
Ik hoop dat er toch iemand is die me even misschien wat kan geruststellen tot ik morgenvroeg de DA kan bellen.

Z_V

Re: Mijn allerbeste vriend zo ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 10:06

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:11

Is het niet iets van schurft of een schimmel? Ik heb er niet zo veel verstand van := Of iets hormonaals?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:21

Ook op zondag zijn dierenartsen bereikbaar, ook voor telefonisch overleg. Dus als je het niet vertrouwt, gewoon bellen.
Vooral het suf zijn zou ik zelf niet vertrouwen als dit ineens zo ernstig is.
Sterkte.

ilyushin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:29

Voor natuurlijke vochtafdrijver kun je ook de gedroogde brandnetel gebruiken. Deze is te koop bij o.a. de Paardendrogist en werkt super.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:43

Het lijkt inderdaad op een schimmelinfectie. Je DA kan een monster nemen en onder de microscoop bekijken en zo gerichte medicijnen geven. Hiervoor op zondag een DA waarschuwen is onzin, kan best tot maandag wachten, je betaalt in het weekend het dubbele en het is niet levensbedreigend .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:50

Ik vind het ook schurft/mijten of schimmel lijken.
Hij had mok? Zit de mok nu niet op zijn buik? Ik denk dat daar door ook het vocht is ontstaan.

Ik zou hem iets geven om zijn weerstand een goede oppepper te geven. En een afkrabsel laten maken van de kale plekken om te bekijken of het door mijten of schimmels komt. Aan de hand daar van behandelen.
Paard veeeeeeeeeel stappen. Veeeeeeeeel bewegen is goed voor de bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen.

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 11:32

Bedankt voor de reacties. Heb de foto''s ook naar de dierenarts gestuurd. Ze gaat me vanmiddag bellen.
Veel bewegen dacht ik dus ook maar volgens de DA enkel even aan de hand stappen verder veel rust. Op de wei mag hij wel. Veel bewegen zit er ook niet echt in een paar stappen en hij is al moe.
Een veel te actief paard dat tijdens het rijden amper te houden is en dat nu amper zijn benen wil verzetten ...
Doet echt pijn hem zo te zien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:45

Het lijkt mij een schimmel,maar ik weetniet of dit te maken heeft met weinig energie hebben.Had hij bloedwormen ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:36

Zou een paard van een schimmel infectie zulke heftige klachten krijgen dan?

Ik denk dan eerder aan een stofwisselings probleem of wellicht auto immuun ziekte.

Ik blijf het even volgen omdat ik wel benieuwd ben wat het is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:28

Auto immuun zou inderdaad ook kunnen, daar had ik niet aan gedacht. Maar krijgen ze daar van die korstjes van?

Ts, als hij het niet volhoud zou ik inderdaad niet meer vragen van hem.. Buiten is ook bewegen toch?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:39

weet je al wat meer?

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:45

Het lijkt op wat mijn paard had, en die had luizen.. Die heeft ook van die enorme plekken gehad op haar buik gehad.

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 06:56

Vanmiddag komt ze langs. Ze denkt aan de foto''s te zien stafylokokken maar ze gaat een uitstrijkje nemen en laten onderzoeken.

Hij eet gelukkig wel nog normaal, koorts heeft hij ook niet.

Bij stafylokokken komen normaal bultjes en etter dacht ik maar bij hem valt zijn haar gewoon enorm uit. 1 klein wondje heeft die erop maar verder is het gewoon helemaal glad.
Maar de DA zal het gelukkig wel beter weten.
Straks weten we misschien al iets meer en anders is het wachten op het labo.
Konden onze vriendjes maar gewoon zeggen wat er was. Zou zoveel makkelijker zijn.

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 13:42

Update ...

Mijn vriendje helemaal scheren (had enkel zijn benen opnieuw gedaan voor de mok) dan volledig wassen met isobetadine goed droogwrijven en dan een zalf erop. Heeft ook een zwaar antibioticumspuit gehad en woensdag nog eentje.
Staaltje is al genomen en als het woensdag niet beter is gaat ze het opsturen.
Ik heel optimistisch vanochtend want zijn buikje leek niet erger te zijn geworden ( was eerst alleen daar op gefocust) tot ik hem uit stal haalde en zag dat het nu ook op zijn benen is. Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:45

aaaah... wat rot zeg...!
Weet/vermoed ze al wat het is? Wanneer krijg je er de uitslag van?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:50

He getsie wat naar! Er zit iets in zijn lijf in ieder geval goed in de weg. Hopelijk komt de DA er snel achter wat het is. Altijd goed om in ieder geval te zorgen dat je zijn weerstand zo goed mogelijk op peil houdt/brengt, hoe lastig ook in deze situatie. Ziet er inderdaad uit als iets van schimmel/bacterie etc. Hopelijk weet je snel meer!

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:07

Een bacteriële infectie. Op zijn borst was het ook duidelijk hoe het precies gaat. Eerst wordt zijn huid heel schilferig en de volgende uren valt zijn haar gewoon in enorme plukken uit.
Ik vind het toch maar iets raars en het gaat ook zo snel. Zijn achterbenen worden elke dag gewassen met isobetadine en gisteren was er niets aan te zien. Geen schilfers, geen enkel plukje haar dat los kwam en dan vanochtend dit als resultaat.

Volgens haar zouden het ook 2 verschillende infecties zijn. Die bacteriële dan en dan een andere waardoor hij vocht vasthoudt maar daar krijgt hij al medicatie voor.

Niet op de wei omdat die wondjes niet nat mogen en vermits alles daar zowat onder water staat... stappen hoeft ook niet van de DA als hij echt niet wil. Maar beweging is toch altijd wel goed?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:11

He wat een narigheid. Hopelijk kunnen ze nu goed behandelen. Mocht dat niet lukken, zou je altijd nog eens in het alternatieve circuit kunnen kijken. Ik ben geen zweverd en ik snap de ballen van met doormeten van al die waarden, maar nadat mijn paard steeds vaagheden had, is hij een heel stuk opgeknapt sindsdien.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:13

Ik begrijp iets niet zo goed.. Ze heeft een monstertje afgenomen maar ze onderzoekt het niet?

Als het zo snel gaat lijkt mij dat eigenlijk best wel handig.. Toch?

De onderbenen, Worden die ook kaal? Die haren lijken ook niet helemaal glad te liggen.

Ik zou trouwens zijn spullen ook ontsmetten. Borstels, singels, dekens etc

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:13

Ik zou het ook dadelijk laten onderzoeken maar ze wil even afwachten op hoe hij reageert op de antibiotica en zalf. Daarom heeft ze nu al een staal genomen omdat het met al die medicatie anders een vals resultaat zou kunnen geven.

Ik hoop daarin maar dat de DA weet wat ze doet. Ze heeft het altijd al goed gehad dus ik vertrouw er wel op. Al zou ik ook wel liever weten wat het nu juist is.
Hij staat op een stalling met redelijk wat andere paarden maar de andere eigenaren hadden zoiets nog nooit gezien. Dat maakte me al extra bezorgd natuurlijk.

Zijn linkse achterbeen heeft net boven de hoef ook al lichte kale plekken maar zijn hele rechterkant is nog gespaard. Niets op zijn buik, niets op zijn benen enkel dus links.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:18

een bacterieele infectie?Een schimmel lijkt mij waarschijnlijker....staphyllokok is vaak met pusvorming

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:21

Is dat onderzoek zo duur dan?
Als het iets van een paar tientjes is zou ik persoonlijk er gewoon op aandringen om het te laten onderzoeken..
Je weet dan zeker of je het op de juiste manier behandeld.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:01

Mijn paard heeft ook een stafylokokken bacterie gehad maar daar kreeg hij geen bulten of haar uitval van..Maar werd gewoon erg ziek daar van en mager. En kreeg daar voor geen antibiotica maar een homeopatisch middel.

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 19:41

Ik dacht zelf ook eerder een schimmel omdat er geen korsten op komen en geen etter. Enkel kale plekken. Maar we doen maar wat de DA zegt. Die komen nu eenmaal meer zulke zaken tegen.
Geen idee of dat duur is en eigenlijk maakt me dat ook niet uit maar ze is vrij zeker van haar stuk en wil daarom tot woensdag wachten.

Ik ben wel elke keer bang naar stal te gaan. Bang om wat ik nu ga aantreffen.
De andere infectie lijkt beter te gaan met de antibiotica. Hij houdt enkel nog wat vocht vast onder zijn buik. Niet meer zoveel en op zijn benen niks meer.

Het zouden afzonderlijke infecties zijn maar dat is dan toch een teken dat hij enorm verzwakt is? Of kan het gewoon toeval zijn?

Eerst een zware virale infectie, dan opeens hele dikke achterbenen, niet veel later erge mok tot boven op zijn benen die uit het niets leek te komen, dan het oedeem op zijn achterbenen en buik en dan nu al die gekke vlekken.