Verkeerd geprikt, hoe lang last?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verkeerd geprikt, hoe lang last?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:15

Woensdagavond heeft de dierenarts een keer of 10 geprobeerd om een catheter in [***]'s hals te krijgen vanwege een lichte slokdarmverstopping (de DA kon niet echt een blokkade vinden maar vermoedde dat er misschien iets aangekoekt had gezeten in de slokdarm zodat dat dit de boel helemaal afsloot). Toen dat niet lukte had hij per spuit aan de kant van de slokdarm nog een keer of tien onderhuids van richting veranderen nodig om de twee spuiten die [***] moest krijgen op de juiste plek te krijgen... -O-
Na afloop vertelde hij dat een van de injecties niet in de spier gespoten mocht worden omdat dat irriterend werkt, en dat [***] die stof toch een aantal keer in de halsspieren heeft gekregen.

Donderdag voelde de huid op de prikplekken wat zweterig, vrijdag was hij glad en vanavond had hij aan een kant een behoorlijke bult hangen waar je ook niet aan mag komen. Nu vraag ik me af of dat alsnog een verlate reactie op woensdag gehaktdag zou kunnen zijn?

Verder vertoont hij nu geen verstoppingsverschijnsele (eet, drinkt en stapt normaal), maar ik ben nu natuurlijk gigantisch verstoppingsgefixeerd en dan helpt een slechtgehumeurd paard met een bult op de plek van de slokdarm niet echt... >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:24

Als er aantal keer is misgeprikt kan er 1. een bloeduitstorting zitten, die duurt tijdje voor hij weg is.
2. indien er zonder dat hij in het bloedvat zat er toch is geprobeert te injecteren ipv aan te zuigen, kan er injectie vloeistof zijn gelekt in het weefsel, dat kan irriterend werken, maar is dan weer afh. van hoe irriterend van de stof die is geinjecteerd, zou je je DA moeten vragen.

Deze zalf kan helpen, echter is volgens mij op recept, je DA zou je daar ook mee kunnen helpen, hoeft niet perse deze zalf te zijn.
http://www.apotheek.nl/medicijnen/hepar ... op-de-huid

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:27

Anderen kunnen er vast beter over oordelen (met foto) maar weet je toevallig waar die spuit wel in moest? Subcutaan of intraveneus?

Mocht het intraveneus zijn en er is naast het vat gespoten (extravasaat) dan kan die bult een reactie zijn vermoed ik.

Dit is trouwens wel op mensen gebaseerd (werk in. De medische sector) en niet op dieren.

Bij twijfel sowieso je dierenarts bellen om te overleggen!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Verkeerd geprikt, hoe lang last?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:30

Een paard van een vriendin heeft na een dergelijke actie een fikse infectie gekregen dus hou het goed in de gaten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:33

Er is een poos terug eens een topic geweest over een shet met een spuitreactie. Volgens mij ook iets dat in de spier terecht gekomen was, dat er niet hoorde.

Zag er heel naar uit. Uiteindelijk wel goed genezen geloof ik.

Maar een bult kan zeer zeker.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:36

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:44

Bovenstaand topic is van mij, hier heb ik dus ervaring mee, als je nog vragen hebt naar aanleiding van het topic stuur me gerust een pb! Foto's in het topic zijn inderdaad niet allemaal even fijn om voor het eten te bekijken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:53

Fijn om al zo snel reacties te krijgen! +:)+
De verkeerd gespoten ponytopics heb ik ook gevolgd, maar gelukkig is [***]'s bult niet zo dramatisch (afkloppen... :x ). Door alle stress rond het prikken woensdag en het paard in bedwang houden heb ik helaas niet meer precies onthouden wat hij allemaal gebruikte.

Wat ik wel weet is dit: dat de DA een catheter in de ader wilde zetten om daar vervolgens de 2 middelen in te kunnen spuiten, allebei dus intraveneus zou ik zeggen. Sowieso 1 middel om de slokdarm te ontspannen en ik geloof ook een middel dat de darmen zou ontspannen voor het geval er eerder sprake was van een koliek (of een pijnstiller? Hij heeft het in elk geval zowel over de slokdarm en de darmen ontspannen gehad).
Een van die middelen mocht absoluut niet in de spieren komen omdat dat erg zou irriteren.

Toen de catheter niet lukte heeft hij beide middelen direct in de ader gespoten, maar omdat [***] het inmiddels zat was, is het met beide spuiten (naast al het gewone op de verkeerde plek prikken) een keer of vijf voorgekomen dat de DA wel bloed aanzoog en dus in de ader zat, maar als hij het middel erin wilde duwde door de ader heen schoot en de vloeistof in de spieren erachter/boven spoot.

Dat [***] flink beurs is vanbinnen kan ik me dus goed voorstellen. Ik vind het alleen zo apart dat de bult zich pas vandaag op zaterdag ontwikkeld heeft terwijl hij woensdagavond laat geprikt is. Of hoort dat bij het genezingsproces?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:21

Kan ook een abces zijn. Heb het 1x meer gezien bij een fries in de hals. Klapte uiteindelijk open, was een zooitje maar wel weer goed gekomen. Zou hem iig 2x per dag temperaturen en als de bult groter wordt maandag even aan laten prikken, dan weet je wat er in zit ( pus, bloed of vocht)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:32

Is het ene misschien buscopan?

Wordt vaak als darmverslapper gespoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:21

Zou heel goed kunnen, de naam komt me wel bekend voor.
De bult is trouwens niet warm en ook niet heel hard, dus dat vind ik postief en lijkt (nog) niet richting een ontsteking te wijzen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:25

waar kreeg je paard verstopping van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:59

Waar de verstopping vandaan kwam is een raadsel; ik had zijn brok juist die dag handje voor handje gegeven en alleen als hij rustig was om wat aan zijn voerstress te doen, dus dat ging juist uitzonderlijk kalm. Daarna at hij een kwartier hooi van de grond. Toen een van de andere pony's langs wandelde aan de andere kant van de draad begon [***] dreigend met zijn hoofd te schudden en bleef toen schudden. Hij wilde niet meer lopen, bleef steeds een paar keer schudden, en kon duidelijk ook niet lekker staan op de voorbenen (verplaatste steeds zijn gewicht). Hij heeft nog water gedronken en dat kreeg hij ook gewoon weg dus er was geen volledige blokkade, maar er zat blijkbaar toch iets niet lekker. Toen dat twintig minuten later nog steeds zo was (brok zou zijn opgelost) wilde de dierenarts toch langskomen juist omdat de symptomen zo raar en licht waren. Hij zei dat het of een hele lichte slokdarmverstopping was, of een hele zware koliek (slokdarmpaarden schudden hun hoofd richting de grond terwijl [***] zijn hals horizontaal hield tijdens het schudden wat meer richting koliek wijst).
De darmen waren echter helemaal goed. Misschien dat de dierenarts nog iets in de slokdarm voelde wat hij ook richting de borst kon duwen, maar dat wist hij niet zeker. Het hoe, wat en waarom blijft denk ik dus gewoon een raadsel, maar voorlopig eet [***] zijn hooi alleen uit slowfeeders en is de rest van zijn voer gedrenkt in olie.

De bult die gisteren op de slokdarm zat (zo groot als een platte hand en bol) is vandaag trouwens uitgezakt zodat hij nu onderaan de hals hangt, en hij is ook al gehalveerd in omvang. Blijkbaar was dat dus toch echt een nawee van de verkeerd gespoten buscopan. Heel apart dat die dan pas dagen later ontstond, maar als ik de andere topics lees kan dat inderdaad vertraagd opzetten.