Bloedwaardes wijken af maar toch normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Bloedwaardes wijken af maar toch normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:34

Vrijdag is er bloed geprikt bij mijn merrie , vandaag uitslag gehad, ik ben gebeld alles was goeds niks vreemds aan de hand. Wat verhogingen en verlagingen maar niks om wat aan te tonen.

Ik heb gevraagd de waardes te mailen . Nu zie ik behoorlijk wat + en - hoe klein ze ook zijn.

Ik vraag me af zijn dit daadwerkelijk bloedwaardes van een paard waar dan 'niks' mee aan de hand is ondanks , dat er een duideljjk syptoom er op wijst dat er wat degelijk wat is ? ( Vermageren)
Ik heb ook geen volgende stap te horen gekregen betreft verder onderzoek.

Hemoglobine 11,0 - 17,0      16,8 g/dL
                          6,85 - 10,59   10,47 mmol/L

Hematocriet 30,0 - 46,0      + 49,2 %
                       0,30 - 0,46       + 0,49 l/l

Erytrocyten 6,00 - 10,00      9,37 milj/µL
                     6,00 - 10,00      9,37 10E12/L

MCV 37,0 - 50,0         + 52,5 fL
          MCH 14,0 - 20,0           17,9 pg
          MCHC 36,0 - 41,0      - 34,1 g/dL
            5,58 - 6,35    - 5,29 mmol Hb/L RBC

RDW                                  16,8 %
 Leukocyten 5000 - 10000  + 10810 /µL

Leukocyten formule (%)

Neutrofiele staven 0 - 1                      0,0%
Neutrofiele segmenten 45,0 - 78,0   73,6 %
Lymfocyten 25 - 50                           - 14,0 %
Monocyten 0,0 - 6,0                          + 6,1 %
Basofielen 0 - 2                                    1,0 %
Eosinofielen 0,0 - 4,0                         + 5,4 %
Morfologie RBC/WBC/PL  Trombocytenaggregaten +

Leukocyten formule (absoluut)
Staafkernigen totaal < 360,00          0 /µL

Neutrofielen totaal
                     3000 - 7400           + 7956 /µL

Lymfocyten totaal
                  1500 - 4000              1513 /µL

Monocyten totaal < 400         + 659 /µL

Basofielen totaal < 300          108 /µL

Eosinofielen totaal < 350      + 584 /µL

Nierfunctie
Ureum         19 - 39             + 59 mg/dL
                   3,16 - 6,49        + 9,82 mmol/L

Creatinine 0,87 - 1,76        0,94 mg/dL
                   76,9 - 155,5          83,1 µmol/L

Eiwitelektroforese %

Totaal eiwit 52 - 70                        66 g/L
Albumine 31,4 - 46,0                    32,4 %
Alfa-1 globulinen 3,5 - 5,3            + 8,5 %
Alfa-2 globulinen 13,0 - 23,4       13,7 %
Beta globulinen 11,8 - 22,2             + 23,9 %
Gamma globulinen 14,1 - 23,5     21,5 %

Eiwitelektroforese (absoluut)
albumine 25,0 - 39,0                  - 21,4 g/L
alfa-1 globulinen 2,0 - 4,0         + 5,6 g/l
alfa-2 globulinen 7,3 - 17,8          9,0 g/l
beta globulinen 6,6 - 16,9         15,8 g/l
gamma globulinen 7,9 - 17,9    14,2 g/l
Albumine/Globuline ratio 0,48

Lever-Pancreas-Hart-Spier
Bilirubine totaal < 2,58        1,21 mg/dL
                              < 44,1      20,7 µmol/L

Bilirubine direct < 0,75         0,47 mg/dl
                             < 12,8        8,0 µmol/L

Transaminase AST (GOT)
                                  166 - 376         270 U/L
Gamma-GT               < 40                   37U/L
Alkalische fosfatasen < 258          204 U/L
LDH                           115 - 518      + 614 U/L
CK                              78 - 353        + 529 U/l

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:39

Ik ben geen expert, maar bij vermageren en verhoogde eosinofielen waardes denk ik aan een (bloed)worminfectie. Ik zou er dus een Pramox durven instoppen, tenzij je dit recentelijk gedaan hebt natuurlijk.

D_Desteny

Re: Bloedwaardes wijken af maar toch normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:42

Eens met Pandora!
Voor de overige waardes zou ik een second opinion doen bij een andere arts.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:43

Pandora2 schreef:
Ik ben geen expert, maar bij vermageren en verhoogde eosinofielen waardes denk ik aan een (bloed)worminfectie. Ik zou er dus een Pramox durven instoppen, tenzij je dit recentelijk gedaan hebt natuurlijk.

Onderzoek heeft al gebleken dat ze geen worminfectie heeft. Desondanks is ze toen toch nog voor zekerheid recentelijk met pramox ontwormd . Ben bang dat dat het dus niet kan zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:47

Team_Sublime schreef:
Pandora2 schreef:

Onderzoek heeft al gebleken dat ze geen worminfectie heeft. Desondanks is ze toen toch nog voor zekerheid recentelijk met pramox ontwormd . Ben bang dat dat het dus niet kan zijn.

Is er wormonderzoek gedaan? Wanneer was dat?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:52

Maart , augustus en november is er mest onderzoek gedaan bij ons. Bij allen was ze helemaal schoon.
Omdat ze vermagerde eind november/ begin december heeft ze pramox gehad. Tandarts is btw oktober nog geweest.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:54

Hmmm, november is niet de meest betrouwbare maand voor mestonderzoek. Een deel van de wormen is dan al in winterslaap. Maar ja, als ze daarna Pramox heeft gehad, zou het daarmee opgelost moeten zijn. Even een inkoppertje: ik neem aan dat er goed gedoseerd is met de Pramox?

Wat krijgt ze nu aan voer?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:58

Pramox in december zou idd voldoende moeten zijn om eventuele ingekapselde wormen ook te doden.
Hoe oud is je paardje ? Misschien zeg ik iets geks, maar cushing zou ook nog kunnen natuurlijk. De acth waarde wordt niet in een standaard bloedonderzoek bepaalt en de typische cushing-vacht is vaak in het begin nog niet te zien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:03

Nierwaarde ureum is niet echt denderend, spierenzymen zijn verhoogd (vermagering door spierafbraak dus) en de leverwaarde LDH is ook niet echt goed. Daarnaast wat vage lymfocyten afwijkingen en verhoogde globulines (wat op een wormbesmetting kan wijzen, maar ook op allergieën).

Krijgt hij voordroog/kuil? Dat kan iig de LDH-waarde verklaren.

Ureumwaarde kan - nu ik even verder denk - ook verklaard worden door de spierafbraak.

Cushing/PPID is helemaal niet zo'n gekke suggestie.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:22

Tanden al gecontroleerd door een paardentandarts die elektrisch vijlt en werkt met verdoving?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:28

Ze krijgt momenteel onbeperkt goed kwaliteits hooi. In de ochtend 1.5 schep merriebrok + eiwitsupplement +pavo health booster.

Savonds 1.5 kg merrie brok + 0.5 kg 18+ muesli en een emmer lucerne .

Cushing is in oktober getest, dit heeft ze niet . Ze is trouwens 17 jaar

Tandarts is ook recentelijk nog geweest

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:32

Tandarts of gebitsverzorger? Daartussen zit een wereld van verschil. Wat heeft die persoon gedaan? Welk advies is er gegeven?
Voer je hooi (zonder plastic) of verpakt hooi/kuil/voordroog?

Heb je al aan leverbot gedacht?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:56

Echte tandarts is het geweest,doet ook elektrisch.
ze word netjes elk jaar gedaan.

Hooi is zonder plastic , echt gewoon goed droog hooi,

Leverbot is het ook niet,

ze staat trouwens met meerdere paarden gehuisvest andere zijn kerngezond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:57

Een paardentandarts (is ook dierenarts, mag een roesje geven) of gebitsverzorger (is geen dierenarts, mag geen roesje geven) kan inderdaad een heel groot verschil maken. Ik heb meerdere paarden gezien die een aantal keer jaarlijks door gebitsverzorgers waren gedaan. Toen ze vervolgens door een paardentandarts werden behandeld (met roesje dus) waren er toch flinke problemen achterin de mond te zien.

Wat ik me ook nog afvroeg, is de mest normaal? Geen diarree of natte mest, geen 'plasje' mestvocht voor of na de mest?

En onbeperkt ruwvoer is echt fantastisch, maar weet je ook hoeveel ze daadwerkelijk binnenkrijgt? Wij wegen ons hooi altijd voordat we het voeren en wegen ook hoeveel er de volgende dag nog over is. Zo kunnen we wisselingen goed in de gaten houden.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:07

Deze tandarts is ook dierenarts (alleen niet mijn reguliere dierenarts)

Mest is goed , goede structuur , niet te droog of te nat, zit ook geen zand in. Ze krijgen bij ons onbeperkt in porties. Als het op is krijgen ze pas weer nieuwe zodat we in de gaten kunnen houden hoeveel ze eten. Ik ben 8 uur per dag bij de paarden te vinden, waardoor ik het zelf goed bij kan houden.

Paard is trouwens verder wel actief, goed humeur, niet sloom, geen koorts etc.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:11

Met onbeperkt ruwvoer lijkt een maagzweer me ook niet heel logisch... Heb je bloed laten prikken bij je reguliere DA of bij je tandarts-DA? Wellicht kun je de ander om een 2nd opinie vragen? Er zijn namelijk talloze dingen op te noemen die voor vermagering kunnen zorgen. Heb je een foto, toevallig? Of meerdere waarbij het verloop zichtbaar is?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:15

Weet je zeker dat het geen leverbot is? Bloedwaarders wijzen er wel naar en symptomen ook. Andere paarden op de wei hoeven het niet te krijgen want normaal beschermd het immuunsysteem ze er wel tegen. Kan best dat ze geïnfecteerd omdat der immuunsysteem verlaagd is geweest. En je ziet het ook niet in een standaard mestonderzoek terug en ook in een special mestonderzoek niet omdat de parasiet vrijwel nooit volwassenen wordt en wordt juist in bloedonderzoek herkent door verhoogde leverwaarde ook zijn ze alleen te bestrijden met rundermiddelen

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:18

Bij me reguliere arts bloed laten prikken. Second opinion ga ik deze week laten doen.

Foto's wil ik niet hier openbaar plaatsen, wel eventueel via pb

@ryukapple de dierenarts heeft mij verzekerd dat het geen leverbot is. Eerder dit jaar is daar bij haar ook op getest...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:19

Wat is het advies van je dierenarts? Je hebt bloed laten onderzoeken, meerdere malen mestonderzoek gedaan, de tanden zijn gecontroleerd, je kunt leverbot uitsluiten, maar je paard blijft vermageren.
Dan moet de dierenarts toch met een plan B, C, D of E kunnen komen? Er zijn nog zat andere ziektebeelden op te noemen die binnen het geschetste profiel zouden passen, maar wij kennen de situatie niet. Je dierenarts wel.
Of ben je weggestuurd met een 'wij weten het ook niet meer?" In dat geval zou wat extra achtergrondinformatie wel handig zijn.
Want anders blijven wij dingen roepen, die mogelijk al onderzocht of ontkracht zijn door je eigen dierenarts.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:25

Het kan natuurlijk maar zover ik weet is leverbot niet uit te sluiten in paarden... Maar misschien heb ik het mis maar zo heb ik het geleerd. Dat het niet kan omdat leverbot bijna nooit volwassen wordt in paarden door het immuunsysteem. En daardoor geen eitjes uitscheid of heel periodiek. Maar zou zowiezo een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts want zo uit je verhaal klinkt het niet dat hij echt goed meedenkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:28

Advies van de dierenarts, die is nu aan het overleggen wat ze nog meer kunnen doen, hier zou ik morgen weer over gebeld worden..

Daarom zeg ik al dat ik zowiezo een second opninion ga aanvragen. Ik heb al met haar bij 2 dierenartsen gelopen. En bij beide keren komt er eigenlijk uit dat ze niks kunnen vinden zonder concreet verder te kijken naar de mogelijkheden. Daarom ga ik nu weer een second opninion vragen bij een andere DA, ik wacht eerst nog even af op de volgende stap die mijn huidige DA wil zetten. En de bloedresultaten stuur ik door naar een andere arts om te kijken of die ermeer over vertellen kan.

Voor de leverbot zal ik dan ook nog maar is navragen bij een andere DA

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:32

Leverbot kan wel aangetoond worden, maar heel makkelijk is het niet: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/
Wellicht wel het testen waard; bloedarmoede en vermagering zijn twee van de symptomen (maar de symptomen zijn in het algemeen wel aspecifiek).

Ik zou eerst even bij de reguliere DA informeren. Zet alle info samen op een rij en kijk wat de verdere mogelijkheden nog zijn. Komen jullie er niet uit, of werken ze niet mee, dan kun je voor een second opinion gaan. Althans, dat lijkt mij een logische volgorde. Overigens is een maagzweer natuurlijk ook niet helemaal uit te sluiten, dan zou je of een scopie moeten laten doen of op proef medicatie starten.

edit: ik zie dat je al met je DA in conclaaf bent. Als er zo vaak 'we weten het eigenlijk niet' uitkomt, is mijn eerstvolgende stap altijd naar Den Hoek, holistische praktijk. Zij hebben mij al met dingen geholpen waar reguliere DA's niet uitkwamen (hoewel mijn reguliere DA wel erg geïnteresseerd is in de methodes en middelen die ik bij Den Hoek meekrijg en soms ook in die richting adviseert).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:40

Ik zou je waardes inscannen en naar een andere dierenarts sturen.

Vragen kan nooit kwaad.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:58

Bloeduitslag is absoluut niet allarmerend. Heeft het paard een deken op? Deze kou vreet ook energie bij paarden, sommige kunnen hier beter tegen dan anderen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:38

Leverbot zou ik in dit geval gewoon hoe dan ook willen behandelen.
Mijn verzorgpaard heeft het gehad, en dat gaf hele vage klachten.
Uiteindelijk uitge het zich door regenschurft, terwijl ze op stal stond met deken.
Daarop is bloedgeprikt en toen kwam de dierenarts op leverbot uit.
Sindsdien heb ik bij vage dingen, als weerstandsproblemen ed, en zeker als ik dit zie toch echt zoiets van gewoon behandelen als dat mag.
Dierenartsen onderschatten het flink vind ik.
Toen ik ooit belde was het antwoord dat dat bij paarden niet vaak voorkomt, ja en ik ken er dus wél een, én mijn pony stond toen op dezelfde stal.
Toen waren ze wel verbaasd, en begrepen volledig dat ik met zijn erge hoefproblemen toen leverbot uit wilde sluiten.
Ze vonden het helemaal niet stom bedacht nav het verhaal van de regenschurft.