Ervaringen domosedan gel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Ervaringen domosedan gel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 14:27

Een aantal weken terug is de tandarts geweest voor mijn pony's.

Een van de pony's werd echter echt onhandelbaar en is dus ook niet behandeld.
Met wat geluk (pony zag iets heel interessants waardoor ze moment niet oplette) konden we wel die "klem"?!? om haar hoofd krijgen en kon de tandarts snel voelen. Er zat toch wel een haak achterin die eigenlijk wel weggevijld moet worden. Het was niet veilig om dit op dat moment te doen.

De tandarts raadde aan om een afspraak te maken voor over 2 maanden zodat paardlief dit even kan "vergeten, ze wou wel graag dit ik haar vooraf zelf ging sederen met domosedan gel.

Ik vraag me af of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben. Mijn pony is absoluut geen opgever en zal doorgaan tot zij er bij neervalt.
Voordat de tandarts begon hebben wij al geprobeerd om haar via een injectie in de bloedbaan te sederen, dit zonder succes want ook hier flipte ze dan pan uit en was de situatie niet meer veilig.

Nog even een beetje geschiedenis; omdat wij sinds vorig jaar wat aan het klooien zijn met haar gezondheid is de veearts meerdere keren langsgeweest om onderzoeken te doen, oa ook een biop van de plekken die zij had, ook hierbij werd zij onhandelaar, sederen (via injectie in bloed) was toen uiteindelijk wel gelukt maar het heeft erg veel moeite gekost. Sinds deze bezoekjes is zij tegen iedereen die wat met haar wil uithalen. Vandaar dat de tandarts ook heeft gevraagd dat ik haar zelf van te voren ga sederen met domosedan gel.

tamary

Re: Ervaringen domosedan gel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:32

Door die gel knalt ze gegarandeerd heen als injectie al niet genoeg was. Overleg met je DA of paar streepjes gel vooraf genoeg zijn om daar bovenop wel via injectie te kunnen sederen en coördineer dat met je TA voor de behandeling. Het "vergeten" zal echter niet gebeuren, verband tussen niet leuk en in de mond rommelen ligt vast genoeg daarvoor. Wil je dat ze daar mee leert omgaan, dan zal je daar gericht op moeten gaan trainen, van niks doen gaat het niet weg. Logisch ook, want het enige wat er dan aan ervaring is op dat gebied is negatief, zonder iets positiefs om dat te verminderen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:04

Ik ben er inderdaad ook wel een beetje bang voor dat ze er door heen knalt. Ik zal ook nog even met de DA overleggen. Ik snap dat ze het niet zal vergeten maar wou haar even een aantal weken rust geven.

Het is dat ik zelf heel veel bij haar kan uithalen maar zodra er ook maar iemand in de buurt is, TA of DA, dan flipt ze gewoon, ze hoeven dan niet eens bij haar in dezelfde ruimte te staan. Ik zelf kan makkelijk mijn hand in haar mond krijgen maar helaas ben ik geen TA en kan ik de behandeling niet zelf uitvoeren.

Met de biop afgelopen zomer was 1 injectie sedatie ook niet genoeg, het was pas bij de tweede injectie dat de DA pas aan haar mocht zitten.

Ik vind het echt heel sneu voor haar dat ze deze stress moet ervaren, ze wordt ook echt woest, het is dat ik het met rijden merk (niet lekker nageefelijk lopen) anders had ik het hier bij gelaten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:10

Bij mij heeft domosedan 1x gewerkt. Keer erna was het spelletje helaas al gedaan! Ik gebruikte het voor een woeste ruin (:+) te scheren. Keren erna heb ik hem helaas in het bloed moeten laten verdoven omdat het naar het gevaarlijke toe ging naar mij toe.
Als in het bloed verdoven niet werkt, vraag naar een andere samenstelling van verdoving. Daar zit blijkbaar ook verschil in! :)

Succes TS!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 10:02

Ik wou nog even laten weten hoe het is gegaan met de tandarts.

Ik had afgelopen vrijdag om 14.00 uur een afspraak met de tandarts. Om 13.15 uur heb ik de aanbevolen dosering onder de tong gegeven. Om 13.45 was ze nog springlevend en heb ik haar daarna toch de rest van de spuit gegeven. Hierna werd ze al snel lekker sukkelig en de tandarts heeft prima haar werk kunnen doen.

Tegen 17.00 was ze weer goed wakker en vanaf toen mocht ze weer naar buiten en lekker eten.

Domosedan is mij dus erg goed bevallen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:07

En een praam op de neus? Dat werkt bij mijn paard goed voor het sederen, wordt ze rustig van, kan je sederen en dan weer praam los. Mijn DA masseerd/knijpt ook eerst de huid lichtjes zodat de injectie zelf niet opvalt.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 11:12

Een praam is bij die van mij helaas geen optie. Niemand komt zo dicht bij haar in de buurt als zij voelt dat er iets moet gebeuren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:01

Er zitten wat nadelen aan het gebruik van domosedan gel:
Het móét onder de tong,
het is relatief duur,
paard staat erg lang gesedeerd en mag in die tijd niet eten,
als er sprake is van een hartruis kan sedatie fibrilatie veroorzaken.

Sedatie door een DA is verzekerd, het hart wordt gecontroleerd en de dierenarts kan, als nodig, wat bijspuiten.
Als combinatie van domo en een opiaat niet werkt ligt dat vaak niet aan de sedatie of de hoeveelheid, maar dat er onvoldoende rust genomen wordt om het middel te laten inwerken. Bij te snel beginnen bouwt het paard veel adrenaline op, dit werkt de verdoving tegen.
Rustig werken, niet te snel willen, voldoende rustmomenten inbouwen en te veel stress vermijden zijn ook bij een verdoofd paard erg belangrijk.
Plus, bijna vergeten: plaatselijke verdoving bij pijnlijke behandelingen kan heel veel helpen bij bijvoorbeeld het verwijderen van wolfskiezen.

Als een paard zich moellijk in de ader laat spuiten, neem hem dan uit de stal en spuit hem buiten. Is veiliger en gaat rustiger.

Roosvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:18

bellehorses schreef:
Een praam is bij die van mij helaas geen optie. Niemand komt zo dicht bij haar in de buurt als zij voelt dat er iets moet gebeuren.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord... "niet uitstralen dat er iets moet gebeuren "

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:26

Mijn merrie, die ook niet zo gek is op behandeling door de tandarts, ging compleet door de domesedan heen. En ondanks dat ze goed gesedeerd/suf was, kreeg ze toch nog voor elkaar om half te steigeren / hoofd omhoog gooien e.d. Met verdoving via het bloed ging het wel.
Als ik je verhaal zo aanhoor, betwijfel ik of die domesedan voldoende gaat zijn voor je pony....

* edit: had je update niet gelezen! Fijn dat het wel goed gegaan is!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 09:44

Albert schreef:
Als een paard zich moellijk in de ader laat spuiten, neem hem dan uit de stal en spuit hem buiten. Is veiliger en gaat rustiger.

Verschilt per paard, bij die van mij absoluut geen optie om haar buiten de stal proberen te spuiten, dan heeft ze meer ruimte en die weet zij heel goed te benutten op het moment dat zij iets niet wil.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 09:45

Alleen domosedan gel was voor mijn paard genoeg de laatste keer. Tandarts is rustig te werk gaan en af en toe hebben we haar weer even weg laten sukkelen. Buiten de domosedan was bij spuiten zeker niet nodig gelukkig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:49

Fijn dat het voor jouw paard werkte met de domosedangel. Waarschijnlijk geeft de komst van DA al zodanig veel extra stress waardoor ze door sedatie in het bloed zo makkelijk doorbreekt.
al ken ik een paard dat de dosis voor 6 paarden nodig had om veilig aan de tanden te kunnen werken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:52

Het voordeel van die domosedan op voorhand is, als ze werkt, dat ze zich minder op naait. Want eenmaal op gefokt breken ze veel makkelijker door sedatie heen die nog moet inwerken. :) Hier staat ook zo'n angsthaas, toen die nog gesedeerd moest worden kreeg hij zijn prik, en daarna gingen we met een andere aan de gang of een half uurtje weg van zijn stal praten. Zodat hij ons niet zag of hoorde en kalmeerde. En dan werkte die sedatie prima in. Maar als je in de buurt bleef dan bleef ie ogenschijnlijk helder. Tot de DA/smid weg was, dan sukkelde die weg. :(:)

Het hangt ook nog van de sedatie af ook. Smid mag ook spuiten, die heeft een keer sedatie gehad waar ie gewoon doorheen bleef komen. Ging hij bij een andere DA halen, daar kwam die echt niet meer doorheen. :)